Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2023-11-26, 14:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Willmaguide - Öluffa i Grekland

Idag hittade jag de här två böckerna på vinden. Den blå är från 1993 och den med solnedgången är från 1999. Den från 1993 är galet daterad och skulle vara omöjlig att använda idag. Den från 1999 är också daterad, men inte lika mycket. På den tiden var det drachmer som gällde, bara en sån sak.



1998 kontaktade Margareta Lindblad och Willy Westby från guideboksförlaget Willmaguide mig. De hade läst om Kalimera och undrade om jag ville jobba för dem. Det var både smickrande och läskigt, och jag sa ja. Året efter kom boken med solnedgången ut, som jag och Camilla är medförfattare till. Då tyckte jag att det var det fulaste omslaget någonsin på en guidebok, och jag tycker likadant idag.

Att jobba för Willmaguide var krävande, jobbigt, slitsamt och alldeles underbart roligt. Tyvärr slutade den jobbresan med att jag blev så sjuk att jag bara kunde äta godis som smakade ouzo.

Hur många av er har köpt boken Ö-luffa i Grekland av Willmaguide?

Hur det var att jobba för Willmaguide kan ni läsa här.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2023-11-26, 14:30
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 360
Standard Sv: Willmaguide - Öluffa i Grekland

Hej!

Det var en samvetsfråga ang att ha köpt boken! Jag hade en lånad Willmaguide och den följde till och med mig när jag reste till cykladerna för andra gången 1999. Det var så många som reste ensamma jorden runt, det lät så coolt, och de träffade så mycket folk, (jag vågade aldrig något sådant) men till gästfria Grekland kunde jag tänka mig att resa ensam. Eller rättare sagt: Återvände ensam. Och till supervänliga Naxos, vilken bra start.

Sedan hängde jag på Kalimeraforumet som jag hade spårat upp att det var "nätversionen " av Willmaguiden, men det stämde ju inte riktigt, ni har ju förklarat hur det hängde ihop med ert eget spår. Men mera och bättre (bäst!) Greklandsinfo fick man på Kalimera.se med den söta åsnan på förstasidan. Men på den tiden vågade jag aldrig skriva något, hade inget att bidra med. Kan fortfarandes känna det... men jag försöker ibland.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2023-12-05, 14:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Willmaguide - Öluffa i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Getpinglan Visa inlägg
Men på den tiden vågade jag aldrig skriva något, hade inget att bidra med. Kan fortfarandes känna det... men jag försöker ibland.
Självklart ska du våga skriva. Vi är ju ett liten skara fina människor som hänger här.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2023-12-05, 18:25
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Willmaguide - Öluffa i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Getpinglan Visa inlägg
Men på den tiden vågade jag aldrig skriva något, hade inget att bidra med. Kan fortfarandes känna det... men jag försöker ibland.
Nu har du blivit lite äldre och mycket klokare. Klart att du har mycket att bidra med! Fortsätt skriva!!!!

Masse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2023-12-05, 19:48
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Willmaguide - Öluffa i Grekland

Har faktiskt fortfarande kvar Wilma-guiden från 1999. Visst är den daterad men för mig är den också ett stöd för minnet, här och var (gjorde anteckningar i marginalen)....
Getpinglan: du har massor att bidra med! Snälla du, fortsätt skriv! Det är så roligt med alla som skriver utifrån sina egna synpunkter och erfarenheter. Vi kanske inte alltid tycker samma men ofta, tycker jag, får man annorlunda infallsvinklar och det är jättebra!!
Catlady
Svara med citat
  #6  
Gammal 2023-12-05, 19:53
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 767
Standard Sv: Willmaguide - Öluffa i Grekland

Wilmaguiden var en given följeslagare när vi började båtluffa.
På den tiden var inte ens resrutten planerad vid avfärd, vi använde boken, läste och inspirerades till att stanna på olika öar.
Annat är det numer, allt planerat i minsta detlaj. Rum förbokade, lista med vilka datum, tider o färjor vi ska åka med.
Så det kan bli.
//
KR
Svara med citat
  #7  
Gammal 2023-12-07, 08:47
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Willmaguide - Öluffa i Grekland

Jo, "Wilman" var med på flera resor och blev med tiden både tummad och saltstänkt. Men, vi har den kvar, för jag har så förbenat svårt att slänga nåt.

Å. Getpinglan. FORTSÄTT SKRIV!!! Du har många JÄTTEBRA inlägg

/Netwolf
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT