Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-01-27, 23:34
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 740
Standard Idag..

..har jag fått frågor om Parga från resebekanta och om eventuell bokad resa till Thassos. Parga kan jag svara på men Thassos..där har jag inte varit. Är det inte där det är så mycket getingar? När är bästa tiden att åka dit?

Visst är det häftigt när man byter kontaktinfo på sina resor och efter ett tag så hörs man igen!! Vi blev grannar på Kreta och upptäckte att vi hade massor gemensamt. Vi bodde vägg i vägg och hade uteplatserna så nära det kan bli. Många Ouzu på uteplatsen blev det! Trevliga kvällar och dagar med sol och bad.

I detta fall sågs vi på sensommaren igen i Sverige, inte så långt från vår stad och kemin var den samma!
Känns nästan som man är medlemmar i nån slags klubb...och det ee vi ju..Kalimera!
Världen vore lite...mycket..stormycket..jättemycke ..jättejätte..jättejättetråkigare...
för mig..om inte allt det här med Kalimera inte funnits Kunde inte uttrycka mig klarare...Phuuu..!! Där tog energin slut..eller den tog faktiskt slut när jag skulle göra matlådan till maken ikväll.. Råkade hälla i hela jäkla makaronpaketet i grytan så ja..nu blir det pasta i alla former ett par dagar. Finns värre saker...I know!
/Kajja

Senast redigerad av Kajja den 2021-01-28 klockan 00:31.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-01-28, 08:32
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Idag..

Och du är en härlig frisk fläkt på forumet! Fortsätt så, Kajja!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-01-28, 14:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Idag..

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Världen vore lite...mycket..stormycket..jättemycke ..jättejätte..jättejättetråkigare...
för mig..om inte allt det här med Kalimera inte
Det kan kan hålla med om.

Jag har tyvärr inte varit på Thassos så jag kan inte tipsa. Man flyger till Kavala och sedan är det båtresa över till Thassos.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-01-28, 17:27
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Idag..

Den gången jag var på Tassos såg jag inte en enda geting. Kan kanske bero på att det regnade en del den veckan ...

På tal om träffar slog det mig: för många år sedan (typ kalimeras födelse) ordnade några medlemmar (minns inte vilka) kalimeraträffar hemma hos sig. Tyvärr åkte jag aldrig. Har tänkt någon gång att det vore roligt att träffas (vi som hängt en del på forumet). Men med tanke på vår trädgårds storlek eller rättare sagt litenhet, får det stanna vid tanken ...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-01-28, 17:38
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 740
Standard Sv: Idag..

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg

På tal om träffar slog det mig: för många år sedan (typ kalimeras födelse) ordnade några medlemmar (minns inte vilka) kalimeraträffar hemma hos sig. Tyvärr åkte jag aldrig. Har tänkt någon gång att det vore roligt att träffas (vi som hängt en del på forumet). Men med tanke på vår trädgårds storlek eller rättare sagt litenhet, får det stanna vid tanken ...
Vi har en sommarstuga...med tomt!
/ Kajja
Svara med citat
  #6  
Gammal 2021-01-28, 19:54
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Idag..

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
På tal om träffar slog det mig: för många år sedan (typ kalimeras födelse) ordnade några medlemmar (minns inte vilka) kalimeraträffar hemma hos sig. Tyvärr åkte jag aldrig. Har tänkt någon gång att det vore roligt att träffas (vi som hängt en del på forumet). Men med tanke på vår trädgårds storlek eller rättare sagt litenhet, får det stanna vid tanken ...
Ja, vi hade två kalimeraträffar hemma hos oss med tillresta gäster från flera delar av landet. Det var jätteroligt! Nu har dock livet förändrats och vi bor i en lägenhet där det är ganska trångt, så det går inte att ordna några träffar, tyvärr.

Karin
före detta husägare
Svara med citat
  #7  
Gammal 2021-01-29, 09:34
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Idag..

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg

På tal om träffar slog det mig: för många år sedan (typ kalimeras födelse) ordnade några medlemmar (minns inte vilka) kalimeraträffar hemma hos sig. Tyvärr åkte jag aldrig. Har tänkt någon gång att det vore roligt att träffas (vi som hängt en del på forumet). Men med tanke på vår trädgårds storlek eller rättare sagt litenhet, får det stanna vid tanken ...

Hmmm.........jag var VÄLDIGT INBLANDAD i Kalimeraträffarna (festerna) och jag hade fingret med i alla 3, på olika vis. Det arrangerades 3 träffar/fester där arrangemanget också hade kalimera.nu involverat (dvs. Janne med diverse administrativa detaljer).

De var: Stockholm 2001 (c:a 75 deltagare), Malmö 2002 (c:a 40 deltagare) och Uppsala 2003 (c:a 20 deltagare, "bara") och det var mycket minnesvärda tillfällen på olika sätt. Detta har jag berättat lite om varje gång det har kommit på tal men jag drar inte hela historien denna gång men kan iofs svara på frågor.

Förvisso..........vi hade en träff ytterligare på Taverna Faros i Stockholm en gång för ett antal år sedan, minns inte alls vilket. Vi var väl........15 personer, eller vad säger du, Karin?


/ Hasse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2021-01-29, 10:27
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: Idag..

[QUOTE=Kajja;435828]..har jag fått frågor om Parga från resebekanta och om eventuell bokad resa till Thassos. Parga kan jag svara på men Thassos..där har jag inte varit. Är det inte där det är så mycket getingar? När är bästa tiden att åka dit?



Hej Kajja,
Vi var på Thassos i 2 veckor i juli, för ett antal år sedan. Jättefin ö, men nästan hela semestern blev förstörd av mygg. Det gick knappt att sitta utomhus och äta middag på kvällarna. Inget bet på dem heller. Jag har rest sedan 80-talet till olika platser i Grekland, och i princip alltid under samma tid på året, men aldrig upplevt något liknande. Inte ens i närheten. Det fanns en del getingar oxå, men inte alls i den mängden.
Jag vet ju inte om detta var pga något "fenomen" just det året, men jag avstår och väljer i så fall Parga-området, alla dagar i veckan!

//Conny
Svara med citat
  #9  
Gammal 2021-01-29, 11:13
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 740
Standard Sv: Idag..

[QUOTE=C@nny;435873]


Hej Kajja,
Vi var på Thassos i 2 veckor i juli, för ett antal år sedan. Jättefin ö, men nästan hela semestern blev förstörd av mygg. Det gick knappt att sitta utomhus och äta middag på kvällarna. Inget bet på dem heller. Jag har rest sedan 80-talet till olika platser i Grekland, och i princip alltid under samma tid på året, men aldrig upplevt något liknande. Inte ens i närheten. Det fanns en del getingar oxå, men inte alls i den mängden.
Jag vet ju inte om detta var pga något "fenomen" just det året, men jag avstår och väljer i så fall Parga-området, alla dagar i veckan!

Hej Conny!
Ja dessa insekter kan faktiskt förstöra semestern!
Är allergisk mot getiningar och har även upplevt myggjäk..ar några gånger.
Kan ju vara säsong för otygen ibland men just det här med Thassos och getingar har jag läst om flera gånger.
/ Kajja
Svara med citat
  #10  
Gammal 2021-01-29, 15:56
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 738
Standard Sv: Idag..

OFF TOPIC.
Min man, Arne och jag startade våra Kalimeraträffar i UMEÅ ung. när Jannes Kalimera blev till 1997. Jag tror vi var 6 stycken när vi började. Sedan blev det fler och fler allt efter åren gick. Då började vi använda samfällighetens samlingslokal. Jag kommer inte ihåg vilket år vi slutade, men sista gången var det en rejäl fest som EvaL arrangerade. Då tillkom många greker som bodde i Umeå och vi hade levande musik.

Efter oss kom Stockholms Kalimera-fest 2001 som vi var med om, samt även den i Uppsala 2003.

Anledningen till att vi började var att vi ville diabildsvisa årets bilder från Grekland. Det kanske blev en form av terror till slut .
Vi åt även grekisk mat, som vi alla bidrog med. Och vi hade väldigt roligt!

Birgitta
Svara med citat
  #11  
Gammal 2021-01-29, 16:05
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Idag..

Du och Arne var ju med på Kalimerafesten på Kalymnos också :-)
Det var härliga tider med alla Kalimerafester :-)

Riitta, som saknar gamla goda tider!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2021-01-29, 19:01
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Idag..

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Förvisso..........vi hade en träff ytterligare på Taverna Faros i Stockholm en gång för ett antal år sedan, minns inte alls vilket. Vi var väl........15 personer, eller vad säger du, Karin?
Hmm ... jag tycker att jag redan har svarat på detta, men kan inte se det. Försvunnet i cyberrymden?

Jo, jag har varit på två Kalimeraträffar på Faros. En av dem var 2005, och då var vi inte fler än runt åtta stycken. Janne himself var med där, dock. Men den där du var med, Hasse, minns jag mycket väl. Det var den 20 januari en snöfri vinter. Vi kom ner bland de första, och allteftersom fler och fler personer anlände, hade de mer och mer snö på axlarna. När vi gick hem låg det nästan en decimeter snö på gatan. Du har rätt, vi var nog 15 - 16 personer. Vi hade ett rejält långbord nere i källaren på Faros. Det var första och enda gången jag träffade Gunilla (Vardakis), minns jag.

Karin
som gärna hade haft en snöfri vinter i år också ...
Svara med citat
  #13  
Gammal 2021-01-30, 15:53
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Idag..

Roligt att några av er var med på träffarna. Vet att det är/varit träffar på många platser i Grekland - var själv med på en för många år sedan på Skiathos.

Det här med mygg på Thassos ...kan inte minns att vi såg, vare sig mygg eller getingar.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2021-01-30, 16:51
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Idag..

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Det här med mygg på Thassos ...kan inte minns att vi såg, vare sig mygg eller getingar.
Vi besökte ön i juni månad och då var det heller inga flygfän. Det sägs dock att det kan vara värre i augusti.

/Netwolf
Svara med citat
  #15  
Gammal 2021-01-30, 17:11
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Idag..

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Men den där du var med, Hasse, minns jag mycket väl. Det var den 20 januari en snöfri vinter. Vi kom ner bland de första, och allteftersom fler och fler personer anlände, hade de mer och mer snö på axlarna. När vi gick hem låg det nästan en decimeter snö på gatan. ...

Kanske svär jag lite i kyrkan nu men jag har för mig att det efter ett tag blev en ganska avslagen tillställning efter att vi hade ätit och så? Vi har onekligen olika minnesbilder av det där med snön, jag tycker mig minnas att det inte bara var knappt en decimeter, det var mer än så men vi tog oss ner till T-centralen och åkte hem. På något sätt fick vi veta efteråt att det tydligen hade blivit väldigt mycket strul med tågförbindelserna precis efter det att vi hade anlänt Uppsala.


/ Hasse
Svara med citat
  #16  
Gammal 2021-01-30, 18:02
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 893
Standard Sv: Idag..

Kajja!

Vi var på Thassos runt midsommar för några år sen. Då var det inga problem med vare sig mygg eller getingar.

Lena
Svara med citat
  #17  
Gammal 2021-01-31, 14:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Idag..

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Janne himself var med där, dock.
Det minns jag mycket väl. Jag bodde ju nära så det vara nästan krypavstånd dit.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT