Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-01-31, 14:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Mina musikminnen del 2. Dizzy Miss Lizzy med The Beatles.

Mitt andra stora musikminne är ”Dizzy Miss Lizzy” med The Beatles. Julen 1965 fick jag och min syster en grammofon i julklapp av världens bästa Morfar, som hette Elvin. Jag var då sju år. Det var en sådan där skivspelare där högtalaren satt i locket. Ljudet var med dagens mått mätt uselt, men där, och då, lät det himmelskt.

Vi fick även LP:n ”Help” med The Beatles i julklapp. För att vi inte skulle kivas fick vi en sida var. Marie fick sidan 1 och jag fick sidan 2. Av någon anledning, som jag idag inte minns, fastnade jag för sista låten på sida 2, och det var Dizzy Miss Lizzy. (En av två låtar på albumet som Beatles inte själva hade skrivit.) Jag tror, men är inte säker, att det berodde på att Dizzy Miss Lizzy kom efter låten Yesterday, som var sååå långsam.



Jag spelade Dizzy Miss Lizzy om och om igen, och kunde snart texten utantill. Nja, där tog jag i, någon text lärde jag mig aldrig, men jag blev en hejare på att sjunga låttiteln: Dizzy Miss Lizzy. Alltid något.

Vad tycker jag om Dizzy Miss Lizzy idag? Jag lyssnar aldrig på den, men jag brukar tänka på den när jag hör Beatles på radion. (Jag lyssnar inte aktivt på Beatles idag.)

På nästa skiva i serien Mina Musikminnen lärde jag mig att texter också har stor betydelse.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-01-31, 15:48
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 325
Standard Sv: Mina musikminnen del 2. Dizzy Miss Lizzy med The Beatles.

Beatles bäst alla dagar i veckan
På 60-talet när dom kom upp på
10 i topp och man satt i sommarstugan
med en knastertransistor och lyssnade
vilken lycka!

Pia
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-02-01, 12:30
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 573
Standard Sv: Mina musikminnen del 2. Dizzy Miss Lizzy med The Beatles.

Världens bästa Album. Help hette först Eight arms to hold you. Men inte ens Lennon McCartney kunde skriva en låt i detta bläckfisk liknade tema, som det står i en biografi. John ökade tempot på en ballad och lade dit en b stämma. Succe

Dizzi Mizz Lizzy är deras sista Cover fram till Golden Slumber på Abbey Road. Låten finns med live på Hollywood bowl.

Din syrra fick Help, The Night Before, You gonna hide your love away, you regoing to loose that girl samt Ticket to ride.

Vet ni att beatlerna står inte som HELP utan som NUVJ på omslaget? Mer stilistisk

Men spegelvänder man NUVJ så blir det HPUS ( HelP US) en tillfällighet?
John älskade texten hela sitt liv, den stämde in lika bra nu som då.

Ticket to ride handlar om en båtresa till Isle of White ( huvudorten heter Ryde) John o Paul hälsade på Pauls kusin Elisabeth. Sen hade George två låtar på albumet för första gången.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-02-01, 16:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Mina musikminnen del 2. Dizzy Miss Lizzy med The Beatles.

Citat:
Ursprungligen postat av Carle Visa inlägg
Help hette först Eight arms to hold you.
Aha, det hade jag ingen aning om. Tack!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-02-01, 16:20
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 573
Standard Sv: Mina musikminnen del 2. Dizzy Miss Lizzy med The Beatles.

Yesterday hette först "Scrameld eggs"
andra raden gick " Oh my darling how i love your legs" Musiker fyller på med nonsens ord för att minnas melodin, detta var innan bandspelare fanns så var låten för dålig glömdes den bort. I Your gona hide your love sjunger John frl i utkastet, " feeling to foot small" istället för" tall" men dom behöll small....

Love you too på Revolver hette "Granny Smith" efter äpplesorten.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2021-02-01, 17:57
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Mina musikminnen del 2. Dizzy Miss Lizzy med The Beatles.

Året var 1965. Jag var till sjöss och på väg hem från Medelhavet gick vi till London. Fick en ledig dag där och på en av biograferna visades filmen Help! med The Beatles. Gick ju inte att motstå. Det är ju många år sedan nu. Är därför osäker på om Dizzi Mizz Lizzy var med i filmen, men troligen var det väl så att alla albumets låtar var med.

Så här drygt 55 år senare så är det starkaste minnet att det var så annorlunda än att gå på bio i Sverige. Kön in till bion ringlade sig lång längs kvarteret. Väl inne i salongen fann jag att gångarna var breda mellan stolsraderna, och i gångarna gick flickor med låda på magen och sålde choklad och cigaretter. Rökning i biografen var helt ok. Help!!!!! Det har hänt en del sedan dess!

Masse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2021-02-01, 18:21
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 573
Standard Sv: Mina musikminnen del 2. Dizzy Miss Lizzy med The Beatles.

Nej bsidan är inte med i filmen
Bara A sidan

Help vinjett och slutet

You gonna hide your love away inne deras gemsamma boende, en studio

Your going to lose that girl i skivstudion

The night before och I need you utomhus med soldater o tanks

Ticket to ride, skidor i Österrrike. Telefon ledningar blev notlinjer
Another Girl på Bahmanas
alla 7 på a sidan

sen kör dom A hard dyas night instrumental blåsorkoster
Sen är roaddie Mel Evans med o dyker upp i en vak....
Svara med citat
  #8  
Gammal 2021-02-02, 10:02
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: Mina musikminnen del 2. Dizzy Miss Lizzy med The Beatles.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Mitt andra stora musikminne är ”Dizzy Miss Lizzy” med The Beatles. Julen 1965 fick jag och min syster en grammofon i julklapp av världens bästa Morfar, som hette Elvin. Jag var då sju år. Det var en sådan där skivspelare där högtalaren satt i locket. Ljudet var med dagens mått mätt uselt, men där, och då, lät det himmelskt.

Vi fick även LP:n ”Help” med The Beatles i julklapp. För att vi inte skulle kivas fick vi en sida var. Marie fick sidan 1 och jag fick sidan 2. Av någon anledning, som jag idag inte minns, fastnade jag för sista låten på sida 2, och det var Dizzy Miss Lizzy. (En av två låtar på albumet som Beatles inte själva hade skrivit.) Jag tror, men är inte säker, att det berodde på att Dizzy Miss Lizzy kom efter låten Yesterday, som var sååå långsam.



Jag spelade Dizzy Miss Lizzy om och om igen, och kunde snart texten utantill. Nja, där tog jag i, någon text lärde jag mig aldrig, men jag blev en hejare på att sjunga låttiteln: Dizzy Miss Lizzy. Alltid något.

Vad tycker jag om Dizzy Miss Lizzy idag? Jag lyssnar aldrig på den, men jag brukar tänka på den när jag hör Beatles på radion. (Jag lyssnar inte aktivt på Beatles idag.)

På nästa skiva i serien Mina Musikminnen lärde jag mig att texter också har stor betydelse.

The Beatles har producerat en enorm musikskatt. Musiken håller än i dag och det kommer alltid att vara så.
Jag tänkte på det du skrev om skivspelaren. Jag fick en flashback från några år in på 70-talet när min storebror kom hem med en Skivspelare som han köpte med pengar från ett sommarjobb. Det var en Telefunken, med högtalaren i locket (Mister Hit 70 tror jag den heter). Samma upplevelse här. Jättebra ljud osv! Saken är den att jag tog över den sen, och har den kvar än idag.
Jag spelade en skiva på den för inte så länge sedan och jag tänkte...... hur kunde man lyssna på detta dåliga ljud? Enkelt svar, - då visste man ju inget annat .

//Conny
Svara med citat
  #9  
Gammal 2021-02-03, 14:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Mina musikminnen del 2. Dizzy Miss Lizzy med The Beatles.

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Jag spelade en skiva på den för inte så länge sedan och jag tänkte...... hur kunde man lyssna på detta dåliga ljud? Enkelt svar, - då visste man ju inget annat .
Exakt! Man visste inget annat, och då var det fantastiskt ljud.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT