Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Agdas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-05-06, 22:16
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard "Vår" grekiska familj.

Även här slår influenserna till så det har inte funnits mycket ork till att sitta några längre stunder framför datorn. Men nu tänkte jag göra ett försök och berätta om
"vår" grekiska familj.

Vi hade inte bott mer än ett par månader i byn när det en kväll knackade på dörren och utanför står det en dam och en yngre tjej med famnen full med fat. Dessa fat var lastade med mat och godsaker. "Vi välkomnar er till vår by!" sade de på knackig engelska och därefter på grekiska.
Familjen består av Jim (far i huset 53år), Vasso (mor 53 år), Thanassis (äldste son 30år), Angeliki (äldsta dottern 26 år), Georgios (son 22 år), Nickoletta (dotter 17år) och Nickoletta (den äldre "
γιαγιά" 88år). Vid den tiden levde även "παππού", Georgios 87år då.

Alla utom Georgios, som studerar i Athen sedan 3 år bor kvar i byn och i samma hus. Jim har en av byns affärer och är där varje dag året om. Thanassis har äntligen lyckats få ett jobb här som han trivs med. Och som ger honom möjligheten att arbeta med datorer, vilket är hans största intresse. Nickoletta går forfarande på "gymnasiet" och har fullt upp med den enligt Vasso. Familjens största inkomstkälla är oliverna. De har sina getter och höns. Odlar lite till husbehov. Förr hade de stora odlingar till försäljning men sedan
"παππου" dog så är det ingen som är intresserad att driva det vidare. Nu står de enorma växthusen där och bara förfaller men det finns ingen riktig ekonomi i att driva det,tyvärr.

"
Παππου" var en gång i tiden byns polis, skräddare och expert på grekiskt kaffe.Vasso, som är enda barnet var alltid välklädd i kläder hennes far skräddat. Jag har sett endel arbeten och de är av högsta kvallite, mycket välgjorda.Han kom från en grannby som idag är helt öde.

"
Γιαγια" älskar sina getter och att "köra" med sina barbarn! Hon kommer smygandes ibland med sina hackor och vill ha hjälp med att få dem lagade eller slipade."Παππου" brukade också komma smygandes med fickorna fulla med kakor som han gärna delade med sig av.

Det är Jim som bestämmer och har sista ordet vad det än gäller. Angeliki har sökt jobb länge och fått en del erbjudanden. Ibland endast över sommarsäsongen hos tex släktingar som har restauranger och kafféer. Men se det går inte det, dörren till huset låses klockan 24.00 säger Jim. Vilket innebär att Angeliki inte kan ta de jobben eftersom det blir arbete sena nätter. För mig som är svensk så har jag svårt att förstå resonemanget eftersom familjen behöver inkomsterna och det finns inga jobb här. Att Thanassis fick jobb var ju ren tur att han var på rätt plats vid rätt tillfälle, just när de skall göra ett ordentligt fastighetsregister.

Angeliki ville länge ta körkort, för sin egen skull och för familjens. Med ett körkort så kunde hon hjälpa till att hämta Nickoletta från sina kväll-lektioner, handla hem varor till butiken m m. Hon sparade pengar och sålde Oriflame för att kunna ta sitt körkort utan att det skulle påverka familjens ekonomi. Jim sa hela tiden "Vi får se.". Hela familjen har knappt varit borta från byn eller när området någonting och de var väldigt nyfikna på Sverige. Angeliki hade också fått en fin kontakt med min ena dotter, Malin. när det blev dax för Malin att få sitt andra barn så tänkte jag åka hen för att vara med. Vilket gav mig idén att Angeliki kunde ju följa med, det skulle vara roligt både för henne och Malin. Jag bokade två biljetter och vi skulle vara i sverige 10 dagar och jag bjöd Angeliki på detta. En kväll när Angeliki som vanligt kom över så sa jag till henne att sätta sig och hålla sig i och så berättade jag. Hon blev så glad att hon började gråta och jag såg hur enormt stort hon tyckte det var. "Men ni måste fråga min pappa innan jag säger något hemma. Pappa måste få veta först och säga om jag får eller inte.". Ok min man fick uppdraget att fråga Jim. "Kanske" var det svar vi fick av Jim. Dagarna gick och vi undrade om Jim sagt något till Angeliki "Nej, men pappa säger att jag kanske får börja ta körkort snart". Det verkade ju lite konstigt tyckte vi och flera veckor senare fick vi nys om hur saken hängde ihop. Jim ville inte säga direkt nej till erbjudandet att Angeliki skulle få resa till sverige. Men det passade sig inte att hon fick göra en sådan resa före sin store bror. Jim och Thanassis kom därför överens om att Angeliki skulle få ta körkort och på så sätt kunde hon inte resa för hon skulle inte hinna färdigt med körkortet innan resan. Smart va´? Angeliki fick sitt körkort (som det sedan tog nästan ett år innan hon fick änvända men det är en annan historia) men ingen resa till Sverige.

Thanassis är "boss" i huset ifrånvaro av Jim. När det är dax för mat så sätter sig Thanassis ner och alla andra servar honom. Även om flaskan med dricka står närmare honom än någon annan så häller någon annan upp dricka till honom när hans glas är tomt. I början var det väldigt jobbigt att se detta men nu är det som det skall. Det är så och det är deras sätt och ingen i familjen tycker det är fel så jag får lov att respektera det helt enkelt. Efter att ha sett hur jag "kör" (normal jämställdhet) med gubben och att gubben städar och lagar mat säger Thanassis att han aldig skulle kunna gifta sig med en svenska!

Från den första kvällen och i flera månader efteråt så kom de över och hämtade oss (vi fick inget gjort). Vi skulle äta "riktig grekisk mat" och jag skulle lära mig att laga maten och baka kakorna. Det var både roligt och jobbigt. Vi fick lära oss massor om allt och det är vi väldigt tacksamma för! Nu förtiden hjälper vi varandra. Vi är en familj!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-05-07, 00:07
glenn_fs avatar
glenn_f glenn_f är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Grundvik Piteå
Inlägg: 104
Standard Sv: "Vår" grekiska familj.

Både roligt och förargligt att höra vad du berättar. Man blir uppretad av det sätt dom har, men vi får väl lov att respektera deras sätt kanske? Inte vet jag.
Men hur går det med huset, jag är nyfiken om reparationerna går framåt?
Hälsningar Glenn
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-05-07, 09:33
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: "Vår" grekiska familj.

Så bra att min man fick sina kanter avslipade i Sverige! Mina väninnor som är gifta här klagar ibland över sina bortskämda gubbar, och då ska ni veta att det är tuffa tjejer, mina väninnor...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-05-07, 09:37
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: "Vår" grekiska familj.

[
Citat:
QUOTE=Monica P;88258]Så bra att min man fick sina kanter avslipade i Sverige!
Ja, instämmer helt med dig, mansgrisfasoner går inte hem här heller

Monica
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-05-07, 10:13
Agapi Agapi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 456
Standard Sv: "Vår" grekiska familj.

Min man har aldrig bott i sverige sa det ar jag sjalv som slipar hans kanter .

Katerina
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT