Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-06-04, 09:28
kath72s avatar
kath72 kath72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 74
Standard Hjälp! Europas giftigaste orm?

Hej alla Miloskännare!

Har hört att Europas giftigaste orm, tror att den även kallas sandhuggorm finns på Milos. Den ska tydligen hänga i träden om kvällarna!!??

Är det någon som har stött på den?

Vad kan man göra för att skydda sig?

Vet ni om de sprayar träden med ormgift - de gör tydligen det i Turkiet...

  #2  
Gammal 2008-06-04, 09:40
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hjälp! Europas giftigaste orm?

Jag läste oxå om den, som tur var efter det att jag varit på Milos.
Som tur var träffade jag inte på någon, enda stället jag sett orm på är på Naxos, de såg ut som grön mamba (vilket jag iofs vet att det inte var, men i min värld var det det)
Jag är så jäkla ormrädd så det gränsar till fobi, skall googla vidare nu och se vad jag hittar.
// Helén
  #3  
Gammal 2008-06-04, 09:52
kath72s avatar
kath72 kath72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 74
Standard Sv: Hjälp! Europas giftigaste orm?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Jag läste oxå om den, som tur var efter det att jag varit på Milos.
Som tur var träffade jag inte på någon, enda stället jag sett orm på är på Naxos, de såg ut som grön mamba (vilket jag iofs vet att det inte var, men i min värld var det det)
Jag är så jäkla ormrädd så det gränsar till fobi, skall googla vidare nu och se vad jag hittar.
// Helén
Jag har hittat lite mer info nu... På reptile.net sägs: "Det finns bara en huggormsart på Milos (---) Det vetenskapliga artnamnet är Vipera lebetina. Enligt en annan sida (en turisthemsida, så jag håller det inte för sanning innan jag fått det bekräftat) har man bara 1 timme på sig att ta sig till sjukhus... Letar vidare.... Usch och fy för ormar!
  #4  
Gammal 2008-06-04, 10:04
kath72s avatar
kath72 kath72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 74
Standard Sv: Hjälp! Europas giftigaste orm?

Den är ful också!
  #5  
Gammal 2008-06-04, 10:18
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hjälp! Europas giftigaste orm?

Sandhuggormen (vipera ammodytes, nose-horned viper) är mycket riktigt den orm som anses vara Europas giftigaste. Skulle man bli biten av en sådan bör man vara uppmärksam på sitt allmäntillstånd och uppsöka läkare om man på något sätt känner sig dålig - precis som med alla andra huggormsbett. Det är dock mycket ovanligt med allvarliga komplikationer, och de få dödsfall som har inträffat har varit människor som varit mycket gamla och/eller haft hjärtfel eller andra sjukdomar som sätter ned motståndskraften.

Sandhuggormen håller inte till i träd, utan i steniga och torra partier, till exempel murar. Huggormar är mycket skygga och visar sig inte om de känner att någon finns i närheten. De hugger i självförsvar endast i nödfall, det vill säga när de inte hittar någon väg att fly, eftersom de måste spara på sitt gift till sin föda. Att de skulle få för sig att en människa är en lämplig måltid är helt uteslutet.

När man går omkring i områden där det kan finnas huggorm ska man se sig för var man sätter fötterna så man inte trampar på någon. Man ska inte ta upp den om man inte vet hur man gör för att hindra den att hugga.

Svårare än så är det inte att skydda sig mot den, och man kan inte heller göra det på något effektivare sätt.

Om ni har förmånen att få se en sandhuggorm är ni lyckligt lottade. Även om de är ganska vanliga i Grekland så är det mycket ovanligt att man ser dem. De är lätta att känna igen med sitt horn på nosen. Färgen varierar från grå till brun. Sick-sackmönstret är tydligt. Här finns fina bilder på den.

Jag vet inte om sandhuggormen finns just på Milos. Däremot finns Miloshuggormen där. Det är en utrotningshotad art. Svenska forskare har deltagit i projekt för att rädda den. Den är en av de största huggormarna i Europa, och "normalt" giftig. Även den är det mycket ovanligt att man får se. Här finns bilder på den.

Glöm aldrig att det är oerhört mycket större risk att skadas i trafiken än av ett djur. Största risken innebär dock hästar, hundar och katter! Risken att skadas av en orm är så liten så den är i princip obefintlig.

Senast redigerad av Elisabet den 2008-06-04 klockan 10:26.
  #6  
Gammal 2008-06-04, 10:21
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hjälp! Europas giftigaste orm?

Citat:
Ursprungligen postat av kath72 Visa inlägg
Den är ful också!
Fast det är en smaksak, men jag håller med

Jag hittade lite info, och visst finns det ormar, men inte i större utsträckning än hemma.
// Helén
  #7  
Gammal 2008-06-04, 13:09
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hjälp! Europas giftigaste orm?

Som en kuriositet: häromdan blev en värnpliktig belönad för att han hjälpt en palestinsk kvinna, båtflykting, att komma till sjukhus efter ett huggormsbett.
Tänk er: Man flyr från sitt land, betalar hutlösa smugglararvoden, blir slängd i sjön för att kustbevakningen kommer, traskar iland och blir biten av en huggorm...
  #8  
Gammal 2008-06-04, 13:50
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Hjälp! Europas giftigaste orm?

Vilket öde, en del människor har otur med allt.
Men oturen vände när hon mötte den snälla värnpliktiga killen, vilken tur hon hade då

Monica på fastlandet
  #9  
Gammal 2008-06-04, 16:45
kath72s avatar
kath72 kath72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 74
Standard Sv: Hjälp! Europas giftigaste orm?

TACK för det utförliga svaret Elisabet!!

Du verkar verkligen veta vad du pratar om. Bor du på Milos?

Katharina
  #10  
Gammal 2008-06-04, 16:48
kath72s avatar
kath72 kath72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 74
Standard Sv: Hjälp! Europas giftigaste orm?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Som en kuriositet: häromdan blev en värnpliktig belönad för att han hjälpt en palestinsk kvinna, båtflykting, att komma till sjukhus efter ett huggormsbett.
Tänk er: Man flyr från sitt land, betalar hutlösa smugglararvoden, blir slängd i sjön för att kustbevakningen kommer, traskar iland och blir biten av en huggorm...

Stackarn! Hon hade liksom precis andats ut... Men sån tur att de värnpliktiga får lära sig att vara varsam om och rädda liv också
  #11  
Gammal 2008-06-04, 17:45
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Hjälp! Europas giftigaste orm?

Mycket fina bilder du hade på ormen Elisabet...jag föredrar ormar framför spindlar... det är det värsta jag vet...och kackerlackor....
  #12  
Gammal 2008-06-05, 00:30
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hjälp! Europas giftigaste orm?

Citat:
Ursprungligen postat av kath72 Visa inlägg
TACK för det utförliga svaret Elisabet!!
Du verkar verkligen veta vad du pratar om. Bor du på Milos?
Nej, men det skulle man kanske göra Jag tycker bara att ormar är oerhört fascinerande! Och de ormar man kan få se i Grekland har jag läst på om.

Tyvärr har jag bara fått se en sandhuggorm en gång, och den var påkörd... Den svarta bjälksnoken är den man oftast får se, jag tror den finns på i stort sett alla öar. ser den ut. Som alla ormar kan den variera i färgen, men helsvart är vanligt.
  #13  
Gammal 2008-06-05, 18:21
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Hjälp! Europas giftigaste orm?

Citat:
Ursprungligen postat av kath72 Visa inlägg
Den är ful också!
Det där är INTE en bild på Miloshuggorm. Den är brun-grön.

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Sandhuggormen (vipera ammodytes, nose-horned viper) är mycket riktigt den orm som anses vara Europas giftigaste.
Men det är inte Miloshuggorm! Den finns enbart på Milos. Din sort finns på fler öar. Miloshuggorm anses i andra sammanhang vara den giftigaste. Skit samma. Det är inte kul att bli biten av någon av dem.

Citat:
Sandhuggormen håller inte till i träd, utan i steniga och torra partier, till exempel murar.
Som de flesta ormar. MEN! Miloshuggormen slingrar sig upp i träd där den väntar på byte tex en fågel. De har också revir. Tex kan ena sidan av ett träd tillhöra en orm och den andra sidan en annan! Var det bara jag som såg dokumentären om Miloshuggormen som gick på TV för ca 6 mån sedan?! Det är t o m en Svensk kille som till största delen bor på Milos som forskar och skyddar beståndet av Miloshuggormar! Man räknar med att det finns ca 2000 kvar av arten och man gör mycket för att skydda den.

Citat:
Den är en av de största huggormarna i Europa, och "normalt" giftig.
Nej. Den är inte speciellt stor. En vanlig vuxen Svensk huggorm är mycket större, längre och kraftigare. Och Miloshuggormen är, om inte den giftigaste, så en av de giftigare i Europa.

Peter
  #14  
Gammal 2008-06-05, 20:45
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hjälp! Europas giftigaste orm?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Sandhuggormen (vipera ammodytes, nose-horned viper) är mycket riktigt den orm som anses vara Europas giftigaste.
Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Men det är inte Miloshuggorm! Den finns enbart på Milos. Din sort finns på fler öar.
Just det. Precis som jag skrev.
Bortsett från att Miloshuggormen inte enbart finns på Milos utan även på närliggande öar som Kimolos, Polyaigos och Sifnos.

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Det är t o m en Svensk kille som till största delen bor på Milos som forskar och skyddar beståndet av Miloshuggormar!
Han arbetar i det svenska forskningsprojekt som jag nämnde.

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Sandhuggormen håller inte till i träd, utan i steniga och torra partier, till exempel murar.
Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Som de flesta ormar.
Det kanske man kan tro, men så är det inte. En stor del av världens ormar håller till i vatten. Många andra arter lever i träd. Bland landormarna är det många som håller till till exempel i våtmarker, skogsmarker, tät vegetation, på åkrar, i sand. Ett fåtal håller till i steniga och torra områden.

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Nej. Den är inte speciellt stor. En vanlig vuxen Svensk huggorm är mycket större, längre och kraftigare.
Alla europeiska huggormar är relativit små, om man jämför med till exempel en del boa- och pytonormar och även med många snokar som finns i Europa (men samtidigt mycket större än hundratals andra ormarter). Miloshuggormen är en macrovipera. Det hörs på namnet att dessa är större än andra viperor. Den är dock en av de minsta macroviperorna, och kan som längst bli kring 100 cm. Medellängden är ca 80. Vår "svenska" huggorm, vipera berus berus medellängd är ca 60 cm. De största kan kring 80, och någon enstaka man hittat har varit ännu längre.

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Miloshuggorm anses i andra sammanhang vara den giftigaste.
Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Och Miloshuggormen är, om inte den giftigaste, så en av de giftigare i Europa.
Sandhuggormen anses vara den gifitgaste ormen i Europa. Om du inte har någon bok som bekräftar det så kan du hitta det på många ställen på nätet.

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Det är inte kul att bli biten av någon av dem.
Människor blir ibland bitna av huggormar utan att det gör speciellt ont eller att de får någon reaktion. Faktum är att detta sker oftare, än att allvarliga reaktioner och dödsfall blir följden av bett av de huggormar som finns i Europa.
Men som jag skrev tidigare så ska man vara uppmärksam på eventuella reaktioner om man blir biten och söka läkare om man känner av någon reaktion.
  #15  
Gammal 2008-06-05, 21:52
Minxs avatar
Minx Minx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Gävle
Inlägg: 64
Standard Sv: Hjälp! Europas giftigaste orm?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Skulle man bli biten av en sådan bör man vara uppmärksam på sitt allmäntillstånd och uppsöka läkare om man på något sätt känner sig dålig - precis som med alla andra huggormsbett. Det är dock mycket ovanligt med allvarliga komplikationer, och de få dödsfall som har inträffat har varit människor som varit mycket gamla och/eller haft hjärtfel eller andra sjukdomar som sätter ned motståndskraften.
I min vandringsbok över Alonnisos står det att det finns vipers här som "är lika giftiga som överallt annars". Ett citat som fram till idag (o din tydliga, kloka förklaring Elisabet) inte gett mig särskilt mycket insikt, utan snarare skämt mig mer. Vaddå inte mer farlig? Jämfört med vad?
Nu kommer jag våga mig ut på de längre o buskigare turerna oxå!
Som ensam-vandrare har jag varit lite rädd för just ormbett, är rätt rädd för ormar överlag men har i år endast sett den svarta snoken.

Tack Elisabet!

// Minx Alonnisos-bo 2 månader till!
  #16  
Gammal 2008-06-05, 22:53
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hjälp! Europas giftigaste orm?

När jag vandrade i liten grupp i Amazonas bad guiderna oss vara uppmärksamma på en liten kort brun orm som ser ut som ett tjockt skosnöre. Jag såg ingen och tittade alltid noga när vi slog läger och bar upp packningen från kanoten. Sen när jag besökte forskningsparken i Manaus visade guiden oss på en liten orm och just i detta ögonblick insåg jag att den hade jag säkert missat i djungeln bland alla blad och markvegetation som vi hade runt våra fötter. Skönt att vara lyckligt ovetandes ibland och icke ormrädd.

Eva
  #17  
Gammal 2008-06-05, 23:12
kath72s avatar
kath72 kath72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 74
Standard Sv: Hjälp! Europas giftigaste orm?

Tack Peter och Elisabeth! Riktigt underhållande att "lyssna på" två ormexperter!

Har också varit i kontakt med Milosbor och fått veta hur sällsynt den är. Känner mig rätt lugn vad beträffar ormarna nu.

Peter - det var precis det där avsnittet av vetenskapens värld (eller vilket det var) andra hade sett och berättat för mig. Tyvärr låg det inte kvar i svt:s arkiv när jag letade, hade varit kul att se.


  #18  
Gammal 2008-06-06, 16:58
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Hjälp! Europas giftigaste orm?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
En stor del av världens ormar håller till i vatten.
Nja... Alla ormar kan simma, men att de ofta håller till i vatten håller jag inte med om.

Men det finns ju ett antal "vattenormar"! En av världens giftigaste ormar finns i vatten. Jag kommer inte ihåg vad den heter men den har ett nervgift som gör att man blir paralyserad på några få sekunder om man råkar bli biten. Jag har för mig att den finns i Sargassohavet och INTE I GREKLAND!

Phu.... Däremot så finns det Drakfisk i Grekland. Och den är lika djäklig.... Men den är ovanlig.

Citat:
Den är dock en av de minsta macroviperorna, och kan som längst bli kring 100 cm. Medellängden är ca 80.
Enligt "Mitt i naturen", som jag tror det var jag såg, så är det snarare 40 - 60 cm som var medel. Ormarna de visade låg där ungefär.

Citat:
Vår "svenska" huggorm, vipera berus berus medellängd är ca 60 cm. De största kan kring 80, och någon enstaka man hittat har varit ännu längre.
Jag har sett flera som varit 120 - 140 cm... Inte tjocka som en handled, men nästan. Och de gjorde motstånd.... Det var innan de blev skyddade!

Citat:
Sandhuggormen anses vara den gifitgaste ormen i Europa.
Tja, det är ju rätt ointressant vilken som är giftigast! Fast programet presenterades som en dokumentär om en extremt giftig orm i Europa...

O.T. 1 För många år sedan hittade man en 8 METER lång Boa, eller Phyton, uppe vid Thessaloniki. Det var väl troligvis någon som tröttnat på sitt husdjur och släppt ut det... Den ingår ju inte i faunan i Grekland... Enl Athens News slog de ihjäl den med en grävskopa! Det var ingen som vågade gå i närheten av den...

O.T. 2 I min barndom var vi några som gick ut i Kålmården för att plocka bär. En kvinna i sällskapet behövde göra "nr 1". Vi övriga drog oss undan men så hördes ett väldigt skrik! Hon hade då två mycket prydliga små hål på ena skinkan! Hon hade lyckats sätta sig att kissa på en huggorm! Den gillade uppenbarligen inte uppvaktningen... Det gick dock bra...

Peter

Senast redigerad av Peter den 2008-06-06 klockan 17:00. Anledning: Meningsbyggnadsfel.
  #19  
Gammal 2008-06-07, 00:53
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hjälp! Europas giftigaste orm?

Citat:
Det där är INTE en bild på Miloshuggorm. Den är brun-grön.
Jag trodde inte heller det först, men sedan fick jag se bilden på Stokholms Herpetologiska förenings hemsida och den är tagen av Leif Westrin som är en duktig och kunnig fotograf och herpetolog. (Se www.westrin.fotosidan.se/portfolios.htm och www.thamnophis.se ) Han vet med all säkerhet vad han fotar. De flesta Miloshuggormar jag sett på bild har varit ljusa i färgen, vita till ljusgråa, men det är säkert så att det kan variera ganska mycket. Det gäller ju många ormar.

Citat:
Alla ormar kan simma, men att de ofta håller till i vatten håller jag inte med om.
Nej alla ormar kan inte simma, men många arter kan det.
Det finns mer än 70 arter av havsormar. De flesta av dessa är anpassade till ett liv helt i vattnet.

Citat:
En av världens giftigaste ormar finns i vatten. Jag kommer inte ihåg vad den heter men den har ett nervgift som gör att man blir paralyserad på några få sekunder om man råkar bli biten. Jag har för mig att den finns i Sargassohavet
Sargassohavet? Då är det kanske ålar du tänkar på. Alla ålar föds ju där och börjar sitt liv med att simma från Sargassohavet till de olika floder och sjöar runt om i världen som de sedan lever i. Men det kan du prata med Yeassou om, det är hans expertområde!

Havsormarna lever i Indiska oceanen och Stilla havet runt Asiens, Oceaniens och Australiens kust. Den gulmagade havsormen är den enda som även förekommer utanför det området, vid östra Afrika och västra Sydamerika. Alla havsormar är giftiga och har ett starkt gift, vilket är nödvändigt eftersom de fångar kallblodiga byten som kräver starkare gift för att dö.
Den havsorm som räknas som den giftigaste är Randig havsorm (Laticauda colubrina). Men det där med sekunder är en myt. I och för sig så har bara ett fåtal personer blivit bitna av sådana ormar, men det har tagit cirka en halvtimma innan de känt symptomen. Därefter har det varierat mellan två minuter och två dagar innan de avlidit. Jag läste en gång om någon som fick motgift efter några timmar och överlevde.

Det finns landormar som inte har fullt så starkt gift, men som istället har desto mer gift och hugger sitt byte många gånger. De människor som råkar ut för sådant har lika liten chans att överleva. Kort sagt är de lika farliga, även om giftet inte är lika starkt. Inlandstaipanen räknas som den giftigaste av dem. Å andra sidan har det nästan inte skett några attacker mot människor av den, eftersom den lever i otillgänliga trakter och det är väldigt ovanligt att någon möter den.

Det finns också vanligare landormar med dödligt gift som inte är lika stakt men som på grund av att de är vanligare orsakar fler dödsfall än andra ormar. Dit hör till exempel brunormen.

Det finns också några arter är aggressiva, till exempel Russels huggorm som trots att den inte har lika starkt gift som en hel del andra ormar, är den orm som orsakar flest dödsfall, 6 000 per år.

Och så finns det ju de stora ”kramormarna” som orsakar en del dödsfall.

När man pratar om den eventuella fara som ormar utgör för människor är det med andra ord egentligen inte hur giftiga de är som är viktigast, utan hur stor risken är att bli skadad eller dödad av de olika ormarna.

Citat:
Jag har sett flera som varit 120 - 140 cm
Det är ju en sensation!!! Visserligen är den vanliga huggormen av någon anledning längre i Sverige än i andra länder, men svenska ormexperter har sällan sett några som varit längre än 80 cm, endast några enstaka som varit över 90 och de två längsta de sett och mätt var 104! Du kan ju rappotera att du har sett flera längre ormar än den samlade svenska ormexpertisen har gjort!

Citat:
programet presenterades som en dokumentär om en extremt giftig orm i Europa.
Programmet var seriöst och eftersom det inte finns några extremt giftiga ormar i Europa presenterades det inte så.

Citat:
För många år sedan hittade man en 8 METER lång Boa, eller Phyton (…) Den ingår ju inte i faunan i Grekland.
Nej men eryx jaculus, sandboan, finns i Grekland. Den gillar att ligga nedgrävd i sanden. I en bok jag brukar låna på biblioteket finns det en bild på den från en strand på Amorgos.

Citat:
Däremot så finns det Drakfisk i Grekland.
Hur har den kommit dit då? Det är ju en tropisk korallrevsfisk. Man har försökt plantera in den i västra Atlanten, faktiskt med gott resultat. Men i Medelhavet??? Men du kanske menar i akvarium?
  #20  
Gammal 2008-06-07, 09:47
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hjälp! Europas giftigaste orm?

Citat:
Ursprungligen postat av Minx Visa inlägg
I min vandringsbok över Alonnisos står det att det finns vipers här som "är lika giftiga som överallt annars". Ett citat som fram till idag (o din tydliga, kloka förklaring Elisabet) inte gett mig särskilt mycket insikt, utan snarare skämt mig mer. Vaddå inte mer farlig? Jämfört med vad?
Nu kommer jag våga mig ut på de längre o buskigare turerna oxå!
Som ensam-vandrare har jag varit lite rädd för just ormbett, är rätt rädd för ormar överlag men har i år endast sett den svarta snoken.

Tack Elisabet!
Tack Minx för de orden! Verkligen roligt att få höra!

En annan bra sak att känna till om huggormar är att eftersom de är beroende för sin överlevnad att hushålla med sitt gift, så har de beteenden som de ofta använder för att slippa slösa på det.

Det första är som jag skrev tidigare att gömma sig när det kommer någon.

Om de inte hinner det, så flyr de så fort de kan.

Om inte heller det fungerar så försöker de varna. Det är till exempel därför skallerormar skallrar. Huggormar gör det genom att "skenhugga".
Jag fick som barn höra att om man trampar på en huggorm så biter den alltid och det går så snabbt så man kan inte skydda sig. Kort sagt levde man livrädd för att trampa på en huggorm. För något år sedan råkade min dotter trampa på en huggorm. Den högg i luften mot hennes ben! Så det stämmer att de gör så, och något annat som stämmer är att de allra flesta av oss har fått lära oss en massa felaktigheter om ormar - och vi har "ärvt" en obefogad rädsla från tidigare generationer.

Om ormen ändå känner att den måste hugga, så är det inte säkert den använder sitt gift! De kan nämligen "torrhugga". Ungefär hälften av alla huggormsbett är helt giftfria - det är därför många som blir bitna av huggormar inte får några symptom.


Så fantastiskt att ha två månader KVAR på Alonissos!! Vad många härliga vandringar du kommer att hinna göra! Hoppas du får uppleva entusiasmen över att se en riktigt vacker huggorm snabbt ringla iväg!
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT