Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-06-08, 22:40
Ypsilon Ypsilon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 168
Standard Sv: Djur och kryp på land och i vattnet?

Den svarta råttan "Max" icke att förglömma! Han dricker i Georgioupolis ur Hotel Golden Bays pool, men bara på kvällen...
Ypsilon
Svara med citat
  #22  
Gammal 2008-06-08, 23:22
twiggy twiggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 95
Standard Sv: Djur och kryp på land och i vattnet?

Jag är gladast om jag slipper se och känna dessa eländiga kryp. För några år sen fick min stortå stifta bekantskap med en sjöborre i Platanes utanför Rethymnon. Det var ingen angenäm upplevelse, för att inte tala om myggorna som äter på en på nätterna. Förutom det så visst är det häärligt med en medelhavssemester.Twiggy
Svara med citat
  #23  
Gammal 2008-06-09, 10:38
aake aake är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Hofors
Inlägg: 132
Standard Sv: Djur och kryp på land och i vattnet?

Hej!
Efter vårt 27:e besök på Kreta har vi aldrig sett en mygga och inte heller något "kryp".

aake
Svara med citat
  #24  
Gammal 2008-06-09, 10:42
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Djur och kryp på land och i vattnet?

Citat:
Ursprungligen postat av aake Visa inlägg
Hej!
Efter vårt 27:e besök på Kreta har vi aldrig sett en mygga och inte heller något "kryp".

aake
Ja tänk så olika det kan vara. Jag har gjort många Kretaresor och sett massor av ödlor, mygg även om de är så små att de nästan inte syns, kackerlackor i städernas gränder, råttor i Rethymnon, två skorpioner på landsbygden och flera snokar.

Eva
Svara med citat
  #25  
Gammal 2008-06-09, 13:05
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Djur och kryp på land och i vattnet?

En flygfisk höll på att hoppa in i vår båt igår. Den gjorde en jättelång övervattenstur.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2008-06-09, 20:48
sahars avatar
sahar sahar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 175
Standard Sv: Djur och kryp på land och i vattnet?

June, vi var på Kreta, Makrigialos.

Senast redigerad av Kalimera den 2008-06-10 klockan 08:38.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2008-06-10, 15:12
Vidar Vidar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 8
Standard Sv: Djur och kryp på land och i vattnet?

[quote=Patricuz;118568]Hej!

Finns det någon som har upplevt nåt spännande eller sett nåt intressant, vad beträffar djurvärlden på Kreta (särskilt södra Kreta). Skulle vara kul att ta del av era erfarenheter.

To opplevelser jeg straks tenker på for min del skjedde under snorkling på sørkysten av Kreta.

I Plakias var jeg plutselig ansikt til ansikt med en murene på 0,5 meters dyp.

I Kato Zakros så jeg både skorpionfisk og blekksprut.

Vidar
Svara med citat
  #28  
Gammal 2008-06-11, 17:49
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Djur och kryp på land och i vattnet?

Citat:
Ursprungligen postat av aake Visa inlägg
Hej!
Efter vårt 27:e besök på Kreta har vi aldrig sett en mygga och inte heller något "kryp".

aake
Myggen är himla små!! .... och många i augusti åtminstone på norrsidan.

Vilket sammanträffande, vi kom hem den 1 juli från vårt 27:e besök!!
Svara med citat
  #29  
Gammal 2008-06-12, 08:43
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Djur och kryp på land och i vattnet?

Citat:
Ursprungligen postat av Nektaria Visa inlägg
Vilket sammanträffande, vi kom hem den 1 juli från vårt 27:e besök!!
Fingrarna slant, det var nu den 1 juni vi kom hem!!
Svara med citat
  #30  
Gammal 2008-06-16, 22:01
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Djur och kryp på land och i vattnet?

På Kreta - i oktober et år for lenge siden - ble jeg sååå syk av myggbitt. Man lærer jo, deretter ble det myggmaskin og allergitabletter og diverse.

Men i vannet - hva er det som 'biter' i sjøen på Hohlaka - beachen på Telendos? Noen ganger gjør det riktig vondt, men ingen merker finnes på lår eller legger. Fisk, tenkte jeg, kanskje er det fisk. Medusa eller brennmaneter er det absolutt ikke. Men hva det er, nei, det har jeg ingen aning om....
Svara med citat
  #31  
Gammal 2008-06-17, 08:37
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Djur och kryp på land och i vattnet?

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Men i vannet - hva er det som 'biter' i sjøen
Det finns loppor som bits både i vattnet och i sanden. Jag trodde i och för sig inte att det känns, men att man däremot får röda prickar/märken av betten, men det kan säkert vara olika. Att fiskar bits är ovanligt, de simmar ju helst undan när det kommer någon.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2008-06-17, 08:45
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Djur och kryp på land och i vattnet?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Det finns loppor som bits både i vattnet och i sanden. Jag trodde i och för sig inte att det känns, men att man däremot får röda prickar/märken av betten, men det kan säkert vara olika..
Både jag och min man blev bitna under fötterna ett par gånger när vi gick längs stranden. Det blev en liten rodnad och kändes något mer än att bränna sig på en brännässla. Smärtan varade i cirka 15 minuter. Det måste nog ha varit den "lilla stygga loppan"!?

Att jag dessutom blev biten under hålfoten av ett bi i strandbrynet - det gjorde ont! Kanske en varning om badande bin vore på sin plats...
Svara med citat
  #33  
Gammal 2008-06-17, 09:04
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Djur och kryp på land och i vattnet?

Citat:
Ursprungligen postat av Nektaria Visa inlägg
Det måste nog ha varit den "lilla stygga loppan"!?
Ja kanske, det är svårt att säga så här i efterhand. Det finns ju en del annat man kan sticka sig på under fötterna också. Ioslina berättade för två år sedan om ett otäckt stick av vad som kanske/troligen var fjärsing. Läs här. Stingrocka och sjöborre är annat som sticks, fast det är nog inte så troligt att man trampar på sådana när man går längs stranden.

För övrigt finns det säkert många andra kryp som bränns, sticks och bits men som vi vanliga dödliga inte känner till och därför - som tur är - inte har förstånd att vara rädda för
Svara med citat
  #34  
Gammal 2008-07-18, 23:26
Stephan Stephan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 138
Standard Sv: Djur och kryp på land och i vattnet?

Citat:
Ursprungligen postat av Patricuz Visa inlägg
Hej!
Finns det någon som har upplevt nåt spännande eller sett nåt intressant, vad beträffar djurvärlden på Kreta (särskilt södra Kreta). Skulle vara kul att ta del av era erfarenheter.

Mvh!
Noen kilometer øst for Chora Sfakion på sydkysten av Kreta ligger Frangokastello med sin praktfulle festningsruin fra 1100-tallet. (Bare yttermurene står igjen.) På stranden nedenfor ruinen renner en bekk eller å ut, og i den fins det skilpadder (sköldpaddor). Paleochora, lengre mot vest, har sin maskot, en pelikan som man er veldig stolt av. Den spankulerer omkring i gatene som en gammeldags politikonstabel. Langt fra kysten. på veier halvveis oppe i fjellene, kan man møte landkrabber på veien. Helst når det er mørkt. Og jeg har også møtt flere ulike ormarter. Ingen av Kretas ormer er giftige, det er jo ytterligere et sjarmerende trekk ved Kreta. Firfisler (ödlor) fins det mye av. Dem ser man nesten overalt. En gang har jeg også sett en kameleon, en art som har invandret fra Nord-Afrika. For øvrig fins det mssevis av frosk (grodor), som man ofte ser ihjelkjørte på mindre veier om kvelden og natten. I fjelltraktene har jeg også sett og fotografert gribber (gamar).
Svara med citat
  #35  
Gammal 2008-07-19, 04:17
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Djur och kryp på land och i vattnet?

Citat:
Ursprungligen postat av Patricuz Visa inlägg
Hej!

Finns det någon som har upplevt nåt spännande eller sett nåt intressant, vad beträffar djurvärlden på Kreta (särskilt södra Kreta). Skulle vara kul att ta del av era erfarenheter.
Inte på Kreta men väl på Kerkyra 1978.
Under en dykning på ca 5 m djup mötte jag en Drakfisk. Någon fick mycket bråttom upp ur vattnet. Jag pratade med en gammal gubbe på stranden lite senare, och han sa bara farligt, farligt. Detta inträffade i Dazziabukten.

Uffe
Svara med citat
  #36  
Gammal 2008-07-22, 11:10
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Djur och kryp på land och i vattnet?

När vi var på Santorini nyligen,såg min man en stor bläckfisk när han snorklade.
Det var i Perivolos,rakt nedanför Honeymoon.När man badar där och simmar ut en bit finns det som platåer bevuxna med alger.Inne i en sån platåkrater,lurade en riktigt stor bläckfisk!
När jag skulle titta,var den försvunnen - typiskt!
Svara med citat
  #37  
Gammal 2008-08-17, 19:00
Bothner Bothner är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 8
Standard Sv: Djur och kryp på land och i vattnet?

Men i vannet - hva er det som 'biter' i sjøen på Hohlaka - beachen på Telendos? Noen ganger gjør det riktig vondt, men ingen merker finnes på lår eller legger. Fisk, tenkte jeg, kanskje er det fisk. Medusa eller brennmaneter er det absolutt ikke. Men hva det er, nei, det har jeg ingen aning om....[/quote]

Jag brukar plocka upp snäckor från botten när jag snorklar. Senast på Samos fick jag erfara att snäckorna inte får ha legat för länge på botten då det börjar växa nästan osynliga 5-10 mm långa anemoner på dem. Eftersom allt skall med under en längre snorkeltur så åkte skalen ner i badbyxfickorna efterhand. Först uppe på stranden började det svida i byxlinningen. Det måste varit anemonarmarna som "brännts". Det var röda rodnader under 2-3 dagar på huden. Så att ha en riktig påse med sig är en bra ide.
Sen kan man ju skrubba skalen i sanden innan man tar hem dem, så luktar det inte lika mycket död och pina om de små stackars algerna. Det är ofta som snäckan inte är tom utan "snigeln" är kvar i skalet. Kolla det noga.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2008-08-17, 21:26
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Djur och kryp på land och i vattnet?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Att fiskar bits är ovanligt, de simmar ju helst undan när det kommer någon.
Står man absolut blickstilla i vattnet är det inte ovanligt att småfiskar kommer fram och "nafsar" på huden. Det gör inte ont utan kittlas mest.

/kimmen
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT