Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-08-27, 04:07
Perniki Perniki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 24
Standard Branden, måste göra något.

Ok, såhär är det. Först och främst vet jag inte i vilken tråd jag skall lägga detta inlägg, moderator är välkommen att flytta det om det ligger fel.

För det andra, det är inte enbart i Peleponnesos som bränderna härjar, det är jag medveten om men vet inte vilket ämne detta hamnar under.

Och tillsist till min huvudfråga.

Jag har föjt nyheter, läst tidningar och ringt runt till mina grekiska vänner. Ingen av dem är drabbade, tack gode Gud. Men ca 60 människor har förlorat sina liv, och jag gissar att flera hundra (kanske tusen) har förlorat mycket av det de kallat sitt liv (hus, boskap, mark etc etc).

Jag kan inte bara sitta och titta på tv med gott samvete då svenska politiker inte kan skicka mer än ett plan. Det gör mig förbannad, många svenskar har rest till Grekland under flera år, blvit omhändertagna etc etc. Men nu när det brinner i Grekland, så är hjälpen så liten så liuten från svenskt håll. FY!

Jag får dåligt samvete. NU vill jag att någon kan ta reda på åt mig hur jag kan hjälpa drabbade greker och mitt älskade Ellada. I och med att jag börjar mina studier om en vecka kan jag inte åka ner även om jag vill. Jag skulle gärna hjälpa till i drabbade byar etc med att försöka släcka elden.
Men nu undrar jag då om någon här vet vart jag kan vända mig om jag vill donera lite pengar till behövande eller till vad som helst som hjälper.
Kanske någon av er som bor där nere som vet?
Eller kanske kommer sådant att ges i tillfälle då bränderna är släckta först?

Jag vet inte, men jag blir så ledsen inombords att jag måste göra något.
Är det någon som vet något, eller vart jag skall vända mig åtminstonde så skulle det hjälpa mig mycket.

Pernilla ( Skall till kyrkan imorgon och tända ljus )
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-08-27, 14:01
gianluccas avatar
gianlucca gianlucca är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Staffanstorp
Inlägg: 31
Standard Sv: Branden, måste göra något.

mm...det är hemskt det som sker Pernilla....men faktum är att det inte finns så mycket vi kan göra här hemma....
inte mer än att skicka ner pengar till hjälp osv.
att åka ner dit är inte så klokt med tanke på vad som sker...och de som kan släcka bränderna vill nog inte ha en massa folk som springer runt överallt....
håller med dig om att staten borde skicka mer hjälp(dom som klagade mest efter tsunamin sitter nu själv vid makten)...
låt andra ta hand om släckningen...efteråt kan vi åka ner och hjälpa dom...
skänk dom en tanke(men tänd inte ännu en eld)...
Citat:
Ursprungligen postat av Perniki Visa inlägg
Ok, såhär är det.

Senast redigerad av Zanét den 2007-08-27 klockan 14:58. Anledning: För långt citat
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-08-27, 15:28
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Branden, måste göra något.

Har ju sett mycket på grekisk tv de här dagarna och igår kväll under nyheterna informerade man om att pengainsamling till de drabbade kan ske via Bank of Greece, se länk nedan för mer info:

http://www.bankofgreece.gr/en/

//Zanét

Senast redigerad av Zanét den 2007-08-27 klockan 15:32.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-08-27, 15:36
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Branden, måste göra något.

Insamling sker via flera grekiska banker.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-08-27, 15:39
pao pao är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Inlägg: 50
Standard Sv: Branden, måste göra något.

Det är fint att du känner så, men Sverige har ej så stora resurser för sådana här tillfällen annars tror jag att de hade sänt mer hjälp.
Något som inte alla vet är att Grekland har det största luftburna brandförsvaret i Europa samt ett av de största brandförsvaren i världen och har ofta bistått och får förfrågningar från andra länder vid liknande situationer,så man förstår allvaret när de går ut med en förfrågan till en massa olika länder om hjälp.
Grekland kommer att återhämta sig snabbt efter det här men de kommer inte att glömma tragedin i första taget.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-08-27, 15:49
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Branden, måste göra något.

Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
Insamling sker via flera grekiska banker.
Misstänkte det. Vet du några fler eller kanske t o m någon organisation?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-08-27, 17:31
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Branden, måste göra något.

Utdrag ur Ekathimerini:

Citat:
A special fund was also set up so individuals could make donations. Anyone wanting to donate money can so by visiting the branch of any commercial bank and making a deposit in Account No 2341103053 of the Bank of Greece.
Det går säkert att donera pengar från Sverige.

Peter
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-08-27, 20:34
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Branden, måste göra något.

Alpha bank är ytterligare en. Jag hann inte uppfatta de andra men det kommer säkert fler gånger under kvällen på TV-kanalerna.
The Students’ Care Centres of the National Youth Foundation hjälper de som blivit hemlösa.

Senast redigerad av Agda den 2007-08-27 klockan 20:46.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT