Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Peloponnesos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-08-25, 16:06
malmen8 malmen8 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Hofors
Inlägg: 20
Standard Kalo nero

Vi ska åka till kalo nero den 1 september, är det någon som vet om kalo nero är drabbad av branden.Om den är långt därifrån, eller hur nära är branden.Vi är lite oroliga för hur det ska bli,men det är ju en vecka kvar innan vi åker, så vi får hoppas på de bästa....
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-08-25, 20:27
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Kalo nero

Läs Expressen på nätet, de har tydligen kontakt med en familj som befinner sej i just Kalo Nero.
Säkert ska de hinna släcka bränderna tills ni ska ner men helt klart kommer naturen att vara ganska förstörd. De ordnar säkert till så allt för turisterna ska fungera så bra som möjligt så snabbt de bara kan, det är stora pengar i fråga för dem.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-08-26, 11:04
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Kalo nero

Det är ca2,5 mil(norrut) mellan Kalo Nero och Zacharo. Tydligen har inte Apollo gäster i Kalo Nero just nu eftersom de går ut i media med att "gästerna befinner sig 1 timma från de eldhärjade områdena". Det kan ju tänkas att så nära ligger röken på sådan höjd att Kalo Nero inte påverkas speciellt. Så sjunker röken här nere hos mig ca 8mil (bilvägen) från Zacharo.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-08-26, 11:37
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kalo nero

En svensk turist intervjuades på TV 4 nyheter nu i morse. Det blir säkert fler inslag. Huruvida turisterna kan åka till området just nu är ett mycket litet problem i jämförelse med det som händer för befolkningen där nere. Personligen skulle jag ha mycket svårt att åka till området just nu för att roa mig när så många har det svårt.

Allt är oerhört tragiskt och många människors liv kommer att påverkas för lång tid framöver. Känns verkligen overkligt att så många männskor dött av bränder i Grekland och att konsekvenserna för naturen och djuren är så stora.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-08-26, 13:11
Lenan Lenan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 13
Standard Sv: Kalo nero

Huruvida turisterna kan åka till området just nu är ett mycket litet problem i jämförelse med det som händer för befolkningen där nere. Personligen skulle jag ha mycket svårt att åka till området just nu för att roa mig när så många har det svårt.
Eva[/quote]

Givetvist känns det svårt att åka och man tänker självklart på alla som bor där. Men det är inte lätt att avboka, få pengar tillbaka (för vi är många som sparat länge och längtat) och att tala om för barnen att det inte blir någon resa. Dessutom är både semester och vikarier klart. Men man får göra det bästa och kanske ta lärdom. Inte bara nöje utan en nyttig lektion i naturens krafter och att vi fortfarande törs resa till Grekland. Men visst, mycket av lusten är borta just nu. Jag hoppas ändå att vi kommer iväg.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-08-26, 13:15
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Kalo nero

Lenan - området lär behöva inkomster från turismen oavsett om det brinner eller inte. Vill ni åka, åk. Det där är ju vars och ens personliga beslut.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-08-26, 13:32
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: Kalo nero

Man kan hålla med om att det kan tyckas futtigt att oroa sig för en semesterresa när över 50 människor mist sina liv och många fler förlorat allt i form av ägodelar och bostad.
Men det är sant som inkfish säger, det bästa sättet att hjälpa till är ju att åka dit, bo på hotellen och spendera pengar på restaurangerna! Det handlar ju inte om att åka ner och roa sig på deras bekostnad direkt, det är snarare ett sätt att visa sympati med de som drabbas.
Jag tycker också ni ska åka om ni vill och om ni tycker det känns säkert. Resebolaget gör säkert fortlöpande bedömningar och om inte säkerheten garanteras är jag övertygad om att ni kommer erbjudas ombokning.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-08-26, 15:24
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Kalo nero

Citat:
Ursprungligen postat av Yak Visa inlägg
, det bästa sättet att hjälpa till är ju att åka dit, bo på hotellen och spendera pengar på restaurangerna! Det handlar ju inte om att åka ner och roa sig på deras bekostnad direkt, det är snarare ett sätt att visa sympati med de som drabbas.
Så resonerade mina föräldrar också efter tsunamikatastrofen i Thailand. De avbokade alltså inte och det är de tacksamma för idag.

//Zanét
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-08-26, 20:12
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kalo nero

Naturligtvis ska ni åka om det är det ni vill. Det är ju som du säger svårt att få igen pengarna om inte UD avråder från resor till området. Om platsen ni ska till blivit svårt drabbat av branden bokar researrangören om er till annan ort som de gjorde i Thailand. Där blev planen som var på väg till Phuket när flodvågen kom istället omdirigerade till Bangkok. Researrangöreran ställde då in alla resor till de mest drabbade områdena.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-08-26, 21:21
kiwi kiwi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Gävle
Inlägg: 31
Standard Sv: Kalo nero

Känns verkligen olustigt att åka dit nu. Man tänker hela tiden på dom som drabbats av bränderna. Jag förstår inte varför Apollo säger i media att de inte har några turister nära bränderna, när Kalo Nero ligger 2,5 mil därifrån. Vi har bokat resa till just Kalo Nero med Apollo, men hoppas vi kan boka om till annat resmål, det känns lite otryggt att åka dit nu. Om undantagstillsstånd råder får man väl inte åka dit överhuvudtaget eller?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-08-26, 21:58
kiwi kiwi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Gävle
Inlägg: 31
Standard Sv: Kalo nero

När åker ni Lenan? Vi åker på lördag 1 september.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-08-26, 22:17
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kalo nero

Jag skulle definitivt be arrangören boka om mig till ett annat område. Speciellt för den som reser med barn. Det här området är närmast att likna vid ett katastrofområde med allt vad det innebär.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-08-27, 10:58
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Kalo nero

Man kan läsa om Kalo Nero här i Expressen, jag skulle nog inte åka, skulle be att få omboka, om det går.

http://www.expressen.se/nyheter/1.81...ras-svenskarna
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-08-27, 11:40
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Kalo nero

Det hjälper ju väldigt mycket att evakuera dem till Pylos! Här ligger ju röken minst lika tung som i Kalo Nero!

Senast redigerad av Agda den 2007-08-27 klockan 11:42.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-08-27, 11:59
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Kalo nero

Åkte jag med barn skulle jag omboka,man vet ju inte hur länge det här fortsätter.Här i Vounaria ligger röken också jättetung,det sticker i halsen,man får ont i huvudet.Bäst att hålla sig inomhus.
Altanen är full av aska.
Anneli
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-08-27, 12:29
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Kalo nero

Ni kanske får röken från Finikounda, Anneli. De sa på SKAI igår kväll att det skall brinna där men jag märker inget av den. Röken jag får kommer vällande från Pylos.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-08-27, 13:19
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Kalo nero

Vet inte det,för vi var till Koroni nyss ,och rökmolnen är tunnare där än här i Vounaria.
Anneli
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-08-27, 20:08
Lenan Lenan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 13
Standard Sv: Kalo nero

Citat:
Ursprungligen postat av kiwi Visa inlägg
När åker ni Lenan? Vi åker på lördag 1 september.
Vi åker på söndag 2/9 men vi ska båtluffa och bara landa i Aten. Jag tänkte länge på att åka till Peloponessos, men bestämde mig sedan för båtluff med två barn. Vet någon om hur det är på t ex cykladerna? Märker man av bränderna mycket och går det överhuvudtaget att ta sig från flygplatsen till Aten?
Jag skulle nog oxå ha avbokat Kalo Nero som det ser ut där nu. Hemska bilder./Lenan som ändå är orolig
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-08-27, 20:37
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kalo nero

Apollo skriver på sin hemsida att eftersläckningsarbete pågår. Lite märklig information att gå ut med medan det fortfarande brinner.

Eva
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-08-27, 22:05
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: Kalo nero

Ja, "eftersläckning" låter lite konstigt. Enligt tex dn.se förvärras ju läget fortfarande och man har inte kontroll över bränderna. Man evakuerar ju nya byar hela tiden. ur dn.se:

Stockholmsbon Andrev Bergström, 31, semestrar i byn Stoupa på halvön Peloponnesos i södra Grekland.

- Det såg ut som helvetet på jorden när vi flög in över halvön. Landskapet såg ut att bestå av vulkanisk jord — svart med glödbränder överallt, sade han till TT.

En oro spred sig ombord när passagerarna trängdes vid fönstren och blev varse omfattningen av skogsbränderna.

Stoupa har skonats från lågorna, men plågats av brandröken.

De omfattande skogsbränderna har resulterat i flera strömavbrott på Peloponnesos. Restaurangägare har fått problem att hålla råvaror kylda när kylskåpen slutat att fungera.

Apollo har 96 svenska gäster på Peloponnesos, varav hälften bor på hotell i Chrani — en by som klarat sig relativt bra. Värst är läget i Kalo Nero i västra delen av Peloponnesos. Där har researrangören två gäster: Sara Grandin, 25, och Magnus Andersson, 30, från Uppsala.

- Det har blivit rökigare i dag , men vi ser inte längre några lågor. Brandröken sticker i näsan och vi har hållit oss inomhus. Det var värre i går när det regnade sot, säger Sara Grandin.

Man ser också röken från vädersatellit, kolla på denna sida:
http://www.eumetsat.int/Home/Main/Me...ws/030160?l=en

Senast redigerad av Yak den 2007-08-27 klockan 22:09.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT