Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Språk

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-08-06, 11:59
ηλιοτροπιο ηλιοτροπιο är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 2
Standard studera nygrekiska i höst på su

Hej!
Jag är ny här. Tänkte höra om det är någon som ska läsa nygrekiska till hösten på universitetet i Stockholm? jag ska börja en kurs på 50%, har börjat bli riktigt nervös!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-08-06, 20:31
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: studera nygrekiska i höst på su

Hej,
Vi har redan klarat av många års kvällskurser och ska inte gå någon universitetskurs. Vi vill bara att du ger järnet, biter ihop när det tar emot och sliter tills du nått ditt mål med grekiskan. Dina grekkunskaper kommer att ge dig många goda vänner och härliga upplevelser. Vilket mål har du? Kunna konversera eller bli översättare? Grekiska är rena kinesiskan, som grekerna själva säger!
Lycka till / Jannis
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-08-15, 18:40
ηλιοτροπιο ηλιοτροπιο är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 2
Standard Sv: studera nygrekiska i höst på su

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Hej,
Vi har redan klarat av många års kvällskurser och ska inte gå någon universitetskurs. Vi vill bara att du ger järnet, biter ihop när det tar emot och sliter tills du nått ditt mål med grekiskan. Dina grekkunskaper kommer att ge dig många goda vänner och härliga upplevelser. Vilket mål har du? Kunna konversera eller bli översättare? Grekiska är rena kinesiskan, som grekerna själva säger!
Lycka till / Jannis
Hej!
Tack så mycket för de fina orden! Största anledningen till att jag vill läsa är väll för att kunna förstå vad som pratas om runtomkring mig när släkten är samlad. Att lära sig konversera och våga prata vore så otroligt kul, kan ju en del hälsningsfraser. Blev väldigt glad när jag förstod en del av vad min man och de personer vi träffade pratade om nu när vi var på Karpathos.


Jag blir sjukt nojig över att alla säger att det är så svårt !! Ingen har sagt "vad kul att du ska studera Grekiska" men jo.. jag förstår att det är svårt.

/Anneli
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-08-15, 20:15
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: studera nygrekiska i höst på su

Hej igen,
Så bra att du har ett så härligt mål, förstå och konversera med familjen!
Det underlättar. De som enbart har som mål att kunna säga några ord under semestern, brukar sluta efter första kursen. Vi känner många! Eller så vill läraren sluta!
Annars är det som vanligt vid språkinlärning: När du spontant försöker sätta samman meningar på det främmande språket och när du ger dig in i samspråk med kända eller okända, då har du kommit nästan ända fram till målet! Innan dess har du säkert fått massor av stöd av din man.
Sto kalo. / Jannis
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-08-15, 21:24
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: studera nygrekiska i höst på su

Hej!
Jag tror jag förstår vilken nivå du vill uppnå och jag skulle vilja säga, att det inte alls behöver vara så svårt! Det är vanligt att säga det där med "rena grekiskan", men jag tror det beror mycket på att det är ett annat alfabet, som ju kan verka svårt och skrämma. Men det lär man sig fort. Det blir snabbt bara en bisak.
Har för mig att det inte finns några belägg för att grekiskan skulle vara "i en klass för sig" jämfört med andra språk, även om det är svårt att mäta. Det beror så mycket på hur man själv är och hur man tänker och förstår saker. Språkbegåvning, VILJA, intresse, motivation, energi, tid, nyfikenhet och mod har naturligtvis stor betydelse. Och läraren i början, förstås. Om man råkar ha det som en passion också, så...
Att prata är något helt annat än att förstå, men du har ju förstått en del ett tag, eller hur? Då är det dags att våga börja prata! Det är det enda sättet. Prata! Våga! Fråga! Försök säga det vill säga och inte bara det du redan kan. Och sjung om du tycker om det! Det är ett suveränt sätt att lära sig. Slå upp orden du hör i sångerna och... plugga grammatik! Själv tycker jag att allt som har med det grekiska språket att göra är en njutning.
Se till att du uttalar rätt så fort som möjligt, så du känner dig säker på de nya ljuden, kombinationerna och betoningarna. Då vågar du ta i och prata. En vacker dag så går det som ett rinnande vatten. Att kunna prata grekiska är ren lycka. Du lever med en grekisk man, förutsättningarna kan ju inte bli bättre!
Så var inte rädd. Gå dit med glädje och nyfikenhet. Försök att inte ha några förutfattade meningar om att det är "för svårt". Sådana tankar är ju ändå fullständigt meningslösa... Låt dem bara passera när de kommer. Försök. Du har nämligen allt att vinna.
Hör av dig i ett pm nån gång om du tror att jag kan hjälpa dig med nåt!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-08-15, 21:33
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: studera nygrekiska i höst på su

Jag missade ett ord i en viktig mening; det ska stå "försök säga det du vill säga och inte bara det du redan kan". Det är centralt och det är där modet kommer in.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-08-15, 21:46
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 702
Standard Sv: studera nygrekiska i höst på su

Det finns en engelsk bok som heter:

Learn Greek in 25 Years

Jag har gått några kvällskurser i grekiska och
grekiska är rena grekiskan för mig.

25 år?

Jag hinner nog inte!

/pawik
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-08-16, 08:00
AmelieTen AmelieTen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2013
Inlägg: 4
Standard Sv: studera nygrekiska i höst på su

Tack LaRose För dina peppande ord! Jag tyckte grekiskan var hemsk innan jag fattade alfabetet och dubbelbokstäverna (läste på distans ett tag men hoppade av).

Min man är ganska duktig på att "tjata på mig grekiskan" och vill egentligen bara prata grekiska med mig för att jag då ska lära mig bättre, han gjorde det endel när vi var nere nu på karpathos. Ibland blir det bara en stor frustration när man inte förstår men jag tror som du säger att man lär sig mycket av det! Jag har ju min svärfar som är grek också, och min mans kusin och hans tjej som bor här i stockholm och studerar. Så egentligen... har jag väll alla möjligheter för att det ska bli bra. Men antar att ja gmåste börja våga, som med det mesta andra!
Tack för dina ord! Det här var precis vad jag behövde få höra.

Kanske är det stor skillnad att ha en grekisk släkt och bli "indragen" i grekiskan än vad det är att bara gå en kurs utan någon hjälp utanför kursen. Jag vet inte.

/A
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-08-16, 08:24
AmelieTen AmelieTen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2013
Inlägg: 4
Standard Sv: studera nygrekiska i höst på su

tappade mitt användarnamn och inloggningen strulade.. därav den andra användaren, ska ta bort dne första när jag förstår hur man gör.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-08-16, 18:10
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: studera nygrekiska i höst på su

Hej Amelie!
Så bra att jag kunde bidra med något! Dina yttre förutsättningar är de allra bästa, med flera grekiska släktingar omkring dig. Jobba på nu!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-08-22, 13:06
BaiChis avatar
BaiChi BaiChi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Sollentuna
Inlägg: 42
Standard Sv: studera nygrekiska i höst på su

Hej
Svårigheten beror mycket på dig och ditt intresse, och vilka språk du har i bagaget. Jag tycker inte det är så himla svårt ändå. Man får öva och öva och förstår man inte får man plåga läraren tills man förstår. Du har bra förutsättningar då du har släkt att prata med. Själv har jag svårt att öva eftersom jag åker som turist och det mest blir att beställa mat och så vilket inte så givande för språkinlärningen. Dessutom åker jag med pojkvän som inte lär sig grekiska och då kan jag inte sitta och prata grekiska med folk hela tiden heller så att han blir utanför.
Grekiska är i alla fall ett indoeuropeiskt språk och alltså hyfsat nära släkt med svenskan jämfört med många andra språk och ändå ganska likt uppbyggt om man jämför med t ex... koreanska. Bokstäverna lär man sig och att läsa och skriva. Inga problem. Många är dessutom lika. Jag läste nygrekiska på SU för några år sedan och det var jättebra. Först distans och sen på halvtid/kvällstid. Tycker de förklarade grammatiken bra. Tyvärr ger de ju inte fler kurser på kväll/deltid så nu funderar jag på att hoppa på en kurs på distans halvtid på lunds universitet. Så det kan du göra när du är klar med SU:s kurser :-) fast då kan du nog tillräckligt för att kunna konversera med familjen och fortsätta lära dig den vägen. En annan grej jag tänkt testa är att köpa nån bok av en grekisk författare i originalspråk och sedan i svensk översättning. Ska bara hitta någon som verkar bra.

Lycka till. Det kommer bli kul! Allt går att lära sig bara man vill och speciellt i gynnsam omgivning :-)

Hälsa Memi ifall du har henne som lärare. Från Maria Kahn
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-08-22, 13:42
BaiChis avatar
BaiChi BaiChi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Sollentuna
Inlägg: 42
Standard Sv: studera nygrekiska i höst på su

jag kan oxå rekommendera denna bok där man kan slå upp ett verb och sedan få hela böjningsparadigmet. Mycket användbart när man blir osäker på hur det böjs.
http://www.ianos.gr/eshop/biblia/ekpaideutika-paidagogika/lexika/ellinika/ta-rimata-tis-neas-ellinikis/0088323pp/
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-08-31, 16:31
AmelieTen AmelieTen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2013
Inlägg: 4
Standard Sv: studera nygrekiska i höst på su

Citat:
Ursprungligen postat av BaiChi Visa inlägg
Hej
Svårigheten beror mycket på dig och ditt intresse, och vilka språk du har i bagaget. Jag tycker inte det är så himla svårt ändå. Man får öva och öva och förstår man inte får man plåga läraren tills man förstår. Du har bra förutsättningar då du har släkt att prata med. Själv har jag svårt att öva eftersom jag åker som turist och det mest blir att beställa mat och så vilket inte så givande för språkinlärningen. Dessutom åker jag med pojkvän som inte lär sig grekiska och då kan jag inte sitta och prata grekiska med folk hela tiden heller så att han blir utanför.
Grekiska är i alla fall ett indoeuropeiskt språk och alltså hyfsat nära släkt med svenskan jämfört med många andra språk och ändå ganska likt uppbyggt om man jämför med t ex... koreanska. Bokstäverna lär man sig och att läsa och skriva. Inga problem. Många är dessutom lika. Jag läste nygrekiska på SU för några år sedan och det var jättebra. Först distans och sen på halvtid/kvällstid. Tycker de förklarade grammatiken bra. Tyvärr ger de ju inte fler kurser på kväll/deltid så nu funderar jag på att hoppa på en kurs på distans halvtid på lunds universitet. Så det kan du göra när du är klar med SU:s kurser :-) fast då kan du nog tillräckligt för att kunna konversera med familjen och fortsätta lära dig den vägen. En annan grej jag tänkt testa är att köpa nån bok av en grekisk författare i originalspråk och sedan i svensk översättning. Ska bara hitta någon som verkar bra.

Lycka till. Det kommer bli kul! Allt går att lära sig bara man vill och speciellt i gynnsam omgivning :-)

Hälsa Memi ifall du har henne som lärare. Från Maria Kahn


Ursäkta att jag inte svarat, trodde jag skulle få ett pling på mejlen om någon skrev men har nog missat den inställning. Jagh ar endas en knakig engelska vilket gör mig aningen nervös inför litteraturen som är på engelska, men jag tror jag förstår mer än jag känner att jag kan prata. . Förstår problemet med pojkvännen tycker det är fint tänkt av dig, min man pratar grekiska med greker..det är interssant ett tag sedan blev det tråkigt!

Roligt att höra att du gillade kursen, tycker du att tempot var högt?..det är väll det jag oroar mig mest för att jag som inte ska "hinna med". Tråkigt, det hade jag missat att kolla att dom inte har fler kurser..men ska titta på den på distans du pratar om ifall jag ska läsa vidare. Låter intressant med boken, det tycker jag du ska testa jag har själv tänkt på det. Nu har ju du läst kursen så det är nog inget du behvöer Men när jag läste på distans i umeå, hoppade av pga att det var för stressigt med jobb samtidigt, lånade jag barnböcker som jag försökte läsa..det var väldigt roligt fick "byggare bob" på grekiska av min svärfar..jag har däremot inte pallat att se den :P..än om det säkert varit bra träning.

Tack för ditt inlägg, det gjorde mig glad. Jag sitter här och är totalt uppstressad över "allt" som ska göras nästa vecka på universitetet..
mvh
amelie
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-09-01, 18:27
AmelieTen AmelieTen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2013
Inlägg: 4
Standard Sv: studera nygrekiska i höst på su

Citat:
Ursprungligen postat av BaiChi Visa inlägg
jag kan oxå rekommendera denna bok där man kan slå upp ett verb och sedan få hela böjningsparadigmet. Mycket användbart när man blir osäker på hur det böjs.
http://www.ianos.gr/eshop/biblia/ekpaideutika-paidagogika/lexika/ellinika/ta-rimata-tis-neas-ellinikis/0088323pp/

Tack för tipset på boken, glömde säga det. Ska spara den och och se om jag kanske kan få ihop ett köp
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT