Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > lugnagatans hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-05-04, 19:01
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Invigning av ugnen och av kyrkolokal

Jag försöker varje dag sova lite siesta, för att komma in i rytmen här. Det är ju så sena vanor. Igår tror jag att jag var den sista kunden på kebaben runt om hörnet, och då var klockan ett. Många äter inte middag förrän vid tio.

Efter att ha hittat en burk (fransktillverkad) ansjovis (som förmodligen är riktig ansjovis och inte skarpsill), gjorde jag en minimal Jansson idag. Det räckte med en enda grekisk jättepotatis, och en folieform och lite margarin.
Det var högtidligt. Ugnen har skänkts två gånger. Den första gången av min väninna Wardakis, den andra gången av min väninna Yanna.

Nu var det bara katterna som var mitt sällskap vid denna invigning, och dom fick inte ens komma in.
Dom har verkat så hemskt uthungrade senaste tiden, så jag har köpt burkmat och gett dom. Det har kommit en stor katt nu, varifrån vet jag inte. Så nu är dom fem. Och det är inte tal om vem som får ta mat först av dom. Annars är det den gamla hus-katten som regerar här.
Nu har jag köpt frysta småfiskar, "atherina", sv. prästfisk eller silverbandsfisk, som jag ska rulla i mjöl och steka i olja, men det har blivit "katt-glass" i stor utsträckning, fast jag tror dom helst vill ha den tinad.

(Som småfisk till fritering duger också "marides", sv. pikarell, men den får inte vara för stor, då måste den rensas lätt före friteringen. Som fryst småfisk finns också "gavros", det ska vara ansjovis. På tavernan säger dom att småfiskarna är sardiner.
Skarpsill ska heta "sardela" på grekiska, men som alla vet så är sardin även en egen fiskart... så namnförbistringen är nästan total. )


Den enkla Jansson var inte så dum, en timme på 250 grader räckte, då blev det lite tuggmotstånd också.

Katterna har blivit lite bortskämda, dom tigger fast dom fått mat. Och jag känner mig lite bortskämd att bo så här fint, och ha allt detta fina, gamla stan och hamnen, och Kreta, omkring mig varje dag, och alla trevliga människor.

Som jag sade till mina väninnor i dansgruppen, så tror jag dock inte att jag orkar lära mig "ett språk till", men det är väldigt intressant med grekiskan, självklart, nyfikenheten och lusten att lära något nytt finns kvar, men motiveringen kanske inte är så stor om man inte tänker leva tillsammans med greker i familj, utan ha mera distans, och förbli turist.


I maj får jag i alla fall ett besök av en vän från mitt f.d. hemland, och jag ser verkligen fram emot att få visa honom allting, och det är naturligtvis större glädje delat.
Alla är naturligtvis välkomna på besök i min lilla grotta, eller bara till en pratstund utanför bland blomstren.

Idag var det också invigning av kyrkolokalen som jag nämnde första maj. Nu fick vimplarna sin förklaring. Igår kväll var det strålkastare tända utanför, och nu har jag deras megafon i min egen gränd! Så nu kommer jag inte undan mässan! (Genom den andra änden av gränden hörs mässan från kyrkan vid torget 1821.)

Jag ska sätta in en ny bild i avataren där jag syns, så går det se att det är en man.

Senast redigerad av lugnagatan den 2011-05-04 klockan 19:07. Anledning: felstavning
  #2  
Gammal 2011-05-04, 22:13
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Invigning av ugnen och av kyrkolokal

Hittade du ingen mindre bild?

//Kikh
  #3  
Gammal 2011-05-05, 00:08
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Invigning av ugnen och av kyrkolokal

Jag skrev ett svar, men glömde tydligen posta det?!
Återkommer!
  #4  
Gammal 2011-05-05, 00:10
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Invigning av ugnen och av kyrkolokal

Jättehärligt att läsa om din grekiska vardag. Hade gärna varit där och smakat på både din Jansson och dina Atherinas. Jansson är en favorit som jag nyss haft nöjet att njuta av vid påsk-bordet, och vad gäller friterade Atherinas med tzatsiki och en slurk ouzo så är det ett måste varje gång jag är i Grekland.

Grekisk dygnsrytm med siesta (så heter väl förstås inte i Grekland , men en del av mitt hjärta tillhör Spanien så siesta får duga) och sena middagar är också helt i min smak.

Ha det gott!
Mats
  #5  
Gammal 2011-05-05, 00:13
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Invigning av ugnen och av kyrkolokal

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Jättehärligt att läsa om din grekiska vardag. Hade gärna varit där och smakat på både din Jansson och dina Atherinas. Jansson är en favorit som jag nyss haft nöjet att njuta av vid påsk-bordet, och vad gäller friterade Atherinas med tzatsiki och en slurk ouzo så är det ett måste varje gång jag är i Grekland. Grekisk dygnsrytm med siesta (så heter väl förstås inte i Grekland , men en del av mitt hjärta tillhör Spanien så siesta får duga) och sena middagar är också helt i min smak. Ha det gott!
Mats
Klart att det heter siesta även här, det finns inte en jäkel som orkar säga "Ora kinis isixias" = Den tid när alla måste vara tysta...

//Kikh
  #6  
Gammal 2011-05-05, 00:19
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Invigning av ugnen och av kyrkolokal

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Klart att det heter siesta även här, det finns inte en jäkel som orkar säga "Ora kinis isixias" = Den tid när alla måste vara tysta...

//Kikh
Tack Kickie! Tänk så härligt praktisk man är i Grekland.
Mats
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT