Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > lugnagatans hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-04-25, 22:03
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Dagboksanteckning: Påskdagen 2011

Det var en knallblå himmel och av vädret var inget mer att önska för denna påskdag. Fast jag själv inte deltog i festligheterna så njöt jag verkligen av hur restaurangerna längs hamnen och stranden västerut bjöd sina gäster på det grillade lammet, och av privata familjefester längs stränderna som jag passerade under promenaden till Kalamaki.
Det var helt oemotståndligt att bara ge sig ut i naturen denna dag. När Nea Kydonia börjar är det liksom en udde med mycket natur. Och här kunde jag "inkassera" den ena arten efter den andra av djur och växter. Svarhättan är så liten och nätt här, jämfört med den i Norden. En oansenlig orkidé (Serapias) var där, och den grönstrimmiga ödlan som så många sett kila undan på vägen upp från stranden, och många fler...
Det var härligt att komma ut i naturen, och nu fick jag lära känna buss 19:s väg (stadsbussen) som går till Agia Apostoli, den blir alldeles lagom att ta när det är så hett att det bara går att ligga på stranden.
Buss 21 går lite längre, till Kalamaki, hotell Panorama, men där är är ingen bra strand, man måste gå en bra bit till västerut. Och det fick jag göra nu för att komma till KTEL-stationen och vänta på bussen tillbaka till Chania, men även det var en njutning, tillslut kom den, många som väntade med mig hade redan gett upp, och hem kom jag och satte mig direkt vid min favoritrestaurang och beställde "småfiskarna" och vitt vin, det var sardiner som vanligt, och nu har jag bestämt mig för att köpa färska "Marido" och frysa in och steka själv hemma i fortsättningen. Få se hur det går.

Det var inte mycket som var öppet på kvällen att gå till. Jag vågade mig in till "bouzouki-familjen" som verkar ha öppet varenda dag, och varenda dag med levande musik. Jag har sett en grupp på fyra musiker som setat där på vardagarna och spelat helt ensamma. Men nu var det några familjer där och jag ångrade mig att jag inte gått in tidigare. (Det här ligger inte långt från To Mauro Provato, som var stängt idag.)
Servitören ("ägaren") spelade den största "lutan", och den mörka med mustaschen stämde in med sin sång så att det dånade.

Det enda som störde var några påtända "jamaica-boys" som kom in och ställde sig och hoppade. Ägaren sa åt dem att sätta sig ned, men det var lönlöst. Dom fick bara vatten. Den ene, med håret format till långa "krull-korvar" som sträckte sig ned nästan ända till golvet, höll på med någon slags övertalningsstrategi. Han gick direkt på det ena sällskapet och började med att försöka omvända dom, och gick direkt på nästa när han blev osäker. Mig lät han vara.
Jag har i nästan hela mitt liv varit väldigt blåögd och aldrig tänkt på vilka som är påtända och narkomaner, men nu ser jag det direkt, och har tankar om det också.
Grekerna låter sig dock roas, och irriteras inte, intresserade sig lite, och lät honom hållas.
Det här gäller också generellt , som jag sett det, t.ex. när dom utländska gatuförsäljarna kommer fram, så intresserar man sig ofta , tittar lite på vad det är fråga om, och aldrig vredgas eller slår ifrån sig.
Det kan vara fråga om "Xenofilos" - den omtalade acceptansen till främmande och främlingar.
Så t.ex. har jag hört från svenska zigenare att den första zigenaren som överhuvudtaget siktats i Europa syntes på Kreta, redan på 1300-talet. Och kanske var det inte för inte. "Xenofilos" kanske är speciellt stark på Kreta, och tacka för det !

Hur som helst försvann "marijuana" från scenen, och jag kunde fortsätta att njuta av musiken.
Så dök en stor överraskning upp: En musiker kom in och packade upp sitt instrument- lyran. Plötsligt låg den där bara och glänste med sina gudagnistor! Som en kackerlacka som oväntat hamnat på rygg och sprätter med benen åt alla håll.
Det var första gången som jag fick se och höra den "in-live". Och det var en mycket bastant och självsäker man som hanterade denna lilla "gnetande fela". Och jag fick mig till livs en rejäl portion kultur denna kväll.

På hemvägen såg jag hur "jamaica-killen" stod på mitt torg "1821" och höll på likadant med sin omvändelseprocedur av alla som anlände. Men vad det skulle leda till kunde jag inte förstå, men dom som han försökte övertala såg helt paffa ut.

Nu har jag i alla fall hitta mitt rebetiko-ställe. (Rebetiko var ett folk som invandrade från Turkiet. Bouzoukin var till en början förbjuden i Grekland och det var bara kriminella personer, flyktingar och droganvändare som spelade bouzuokimusik. )
  #2  
Gammal 2011-04-25, 23:21
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 243
Standard Sv: Dagboksanteckning: Påskdagen 2011

  #3  
Gammal 2011-04-26, 07:18
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Dagboksanteckning: Påskdagen 2011

Hej trevliga berättelser,njuter o längtar till hösten när jag läser.Men som den Messerschmitt jag är måste jag korrigera dig ang .busslinjer. Ktel trafikerar Chania -Ag Marina och längre bort.Chania bus, 15 går Daratso Galatas kalamaki Chania . 19 Ag Prison ,ingen bra strand. 21 kalamaki hotell Panorama,sommartid går den ner i C. Akti ,Apostoli till stränderna sedan upp i Daratso fvb Kalamaki.En trevlig promenad är Chania -Nea Chora -över bron -över tippen -Öde hotellet -C. Akti.-Apostoli-Kalamaki.Ha en trevlig sommar.
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT