Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Agdas hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #1  
Gammal 2008-03-24, 09:00
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Folkbokföring m m.

Som ni alla kan läsa på detta forum så framgår det väldigt tydligt att allt skiljer sig otroligt mycket på var i Grekland man befinner sig eller bor. Våra "hemmasnickrade" råd bygger på erfarenheter som vi fått när vi flyttade hit och under vår tid som bofasta här. Eftersom vi bofasta är utspridda över hela Grekland så har ni som befinner er i Sverige och funderar på att bosätta er här en otrolig möjlighet att få ta del av hur det fungerar i praktiken på många håll i Grekland!

När jag flyttade hit så hade jag läst allt som gick att läsa om att som Svensk invandra till Grekland. Jag hade också varit i kontakt med grekiska konsulatet i Sverige.När jag sedan var påplats visade det sig att det var inte mycket som stämde med hur grekerna ville ha det med den information jag tagit del av. Nu är det åtta år sedan så mycket är förändrat sedan dess.

Samma år som jag flyttade hit var jag med om en Befolkningsräkning och Folkbokföringskontroll som gick till på följande sätt:
Veckorna innan gick det trailers på tv om att detta skulle ske. Några dagar före blev jag stoppad av borgmästaren i byn som talade om hur viktigt det var att jag var i "mitt" hus den söndagen. Söndagen kom liksom två stycken personer som tittade på passet, ställde frågor om tex faderns namn fyllde i ett papper som jag sedan fick skriva under.
Till denna söndagen så kom alla "hem" till sina byar t o m från utlandet och allt för att de skulle bli folkbokförda i "sin" by fast de i själva verket bor någon helt annanstans. Det innebär att när det är val så måste de åka hem till "sin" by för att rösta.
För mig låter detta sätt att ha kontroll på som om det var för 50-år sedan och inte åtta.
Folkbokföringregistret är "nytt" här, fastighetsregistret ännu nyare.

Varje söndag finns myndigheter på plats i Kommunhuset här i byn. Dit får de som kommer från tredje-land gå och få sina papper stämplade med jämna mellanrum. Även om de är gifta med greker.
En av mina grannar kommer från Albanien, gift och har barn med en grek sedan många år. Hos henne dyker polisen upp då och då för att titta på hennes papper. Jag och engelskmännen i byn har aldrig behöft besöka kommunhuset eller fått besök av polisen.Förklaringen:vi är EU-medborgare.

Det finns lagar och förordningar här som i alla länder, som kommer från den egna regeringen eller EU. Men väldigt ofta möts jag av en attityd som säger "så här har vi alltid gjort och så kommer vi alltid att göra, vad än de i Athen(regeringen) eller EU bestämmer". Denna attityd gäller så väl den lokala myndigheten som den enkle bonden.
Som svensk är det väldigt svårt att föstå detta för i vårt land är vi väldigt noga med att regler och lagar följs (till allra största delen i alla fall, undantag finns det alltid). Vi som medborgare är oftast väl medvetna om vad som gäller och kan "sätta" myndigheter på "plats" om de är okunniga.Det funkar absolut inte här!

Så läs allt ni kan och ta del av erfarenheter men fråga dit ni kommer och var ödmjuk!
Det är vad min erfarenhet säger från den del av Grekland som jag bor i.

Agda
Svara med citat
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT