Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-02-07, 13:51
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Kommer turister till Grekland i år??

Vi satt ett antal personer vi alla jobbade i olika former inom turistnäringen.
När diskutionen kom upp om det kommer folk till Grekland/Kreta i år så var alla osäkra ingen visste bara gissade.
Är det någon som vet hur bokningarna ser ut i år rent generellt:

Olle
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-02-07, 18:33
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Jag har ingen information om hur säsongens bokningar ligger till. Däremot såg jag på grekiska nyheter (tror det var Mega) för några dagar sedan som visade statistik på att turismen 2011 hade gått ner med 32,5%. Någon som kan bekräfta denna uppgift?

//Zanét
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-02-07, 18:57
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

På euromonitor.com oppgir de følgende tall for "Tourism Receipts" i Hellas, i millioner USD:

2008: 17,416.0
2009: 14,681.0
2010: 13,001.0
2011: 12,948.0

Hva som vil skje i 2012 vet jo bare spåkonene med glasskuler, men jeg har lest at nordmenn iallfall ikke svikter Hellas som sommerens reisemål nr 1. Men vi er jo ikke så mange innbyggere i Norge... Amerikanerne, for eksempel, har jo en tendens til å skygge unna uroligheter, og pressen har vært utrolig flink til å utnytte de små urolighetene som har vært på Syntagma-plassen i Athen.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-02-07, 21:19
coanma coanma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sørlandet
Inlägg: 449
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Jeg vet ikke hvor du har fra at Hellas er nr. 1 for nordmenn. Etter det jeg har lest fra de største avisene bl.a. Aftenposten Reise er Spania på topp.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-02-07, 21:36
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Spania er på topp på årsbasis (pga Kanariøyene som vinterreisemål), men om sommeren? Jeg leste denne artikkelen som sier at

Fortsatt er sommerferien som er hovedferien vår og da er vi ganske konforme. Hellas, Italia, Spania og Tyrkia ligger øverst på ønskelisten som lokker flest av oss i sommermånedene. Kroatia er også en stor vinner.

Tolket det som at Hellas er øverst, men uansett, svært mange drar til Hellas i sommer, og charterselskapene + flyselskapene tilbyr stadig nye reisemål i Hellas - kan vi være enige om det?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-02-08, 08:55
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg

Tolket det som at Hellas er øverst, men uansett, svært mange drar til Hellas i sommer, og charterselskapene + flyselskapene tilbyr stadig nye reisemål i Hellas - kan vi være enige om det?
Fast det är i mycket liten skala de satsar på annat än massturismställena.
Åtminstone med resor från Sverige. Nu går det inte ens längre att flyga charter med ex Ving från Arlanda till Lesbos.

Jag känner flera som avstår Grekland i år för de känner sig osäkra på om det kommer att fungera bra med resor mellan öarna och de vill inte bo på en stor charterort. Aten och Pireus avskräcker mig som inte ens var förjust i dessa platser före krisen och tyvärr om jag går igenom min bekantskapskrets har flera blivit utsatta för stölder och rån i det området. Naturligtvis oroar sig resenärerna för att risken ökar nu och för att strejker och annat krångel ska spoliera semestern.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-02-08, 10:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av Fysimera Visa inlägg
Är det någon som vet hur bokningarna ser ut i år rent generellt:
Jag vet tyvärr inte hur bokningarna ser ut i år. Jag kan ännu inte se något på Kalimera som tyder på ökat eller minskat intresse. Det är för tidigt att dra några slutsatser.

Förra året minskade resandet till Grekland. Enligt Ticket var Grekland då de stora förlorarna tillsammans med Egypten. Atens flygplats tappade 6,5 % förra året enligt Ekathimerini. Hur det blir i år är svårt att säga. Men jag tror att det blir en minskning även i år. Dels på grund av krisen, dels på grund av EM i fotboll, och OS i London.

Jag såg en stor tidningsannons från Airtours som hade rubriken "Rea på resor till Grekland". Har man rea så tidigt på året torde det betyda att resorna säljer dåligt.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-02-08, 12:08
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Fast det är i mycket liten skala de satsar på annat än massturismställena.
Åtminstone med resor från Sverige. Nu går det inte ens längre att flyga charter med ex Ving från Arlanda till Lesbos.

Eva
Inte heller till Lesbos med Apollo....

Lena
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-02-08, 12:35
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag kan ännu inte se något på Kalimera som tyder på ökat eller minskat intresse..
Men här är vi ju alla nördar, så det går kanske inte at mäta

/Netwolf
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-02-08, 12:47
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Norske Star Tour melder om at Tyrkia, Kreta og Rhodos er de mest populære reisemålene sommeren 2012. Dette er basert på bestillingene de foreløpig har mottatt, og de har mottatt dobbelt så mange bestillinger i år i forhold til i fjor på denne tiden. Virker som om nordmenn ikke er så skeptiske som svensker.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-02-08, 13:01
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Norske Star Tour melder om at Tyrkia, Kreta og Rhodos er de mest populære reisemålene sommeren 2012. Dette er basert på bestillingene de foreløpig har mottatt, og de har mottatt dobbelt så mange bestillinger i år i forhold til i fjor på denne tiden. Virker som om nordmenn ikke er så skeptiske som svensker.
Kan det inte vara så att andra resmål i Grekland minskat till förmån för massturismresmålen Rhodos och Kreta dit det går resor även från mindre flygplatser i norden. När inte ens en så stor och varierad ö som Lesbos blir kvar i charterutbudet kan man undra.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-02-08, 13:03
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

KALIMERA MED DESS FORUM ÄR ETT FANTASTISK MEDIA.
Har man en fundering och skriver ner den så får man massor av svar/funderingar av folk med erfarenhet från Grekland.

Mycket tacksam för allas svar:
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-02-08, 13:29
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Kan det inte vara så att andra resmål i Grekland minskat till förmån för massturismresmålen Rhodos och Kreta dit det går resor även från mindre flygplatser i norden.
Eva
Det er i så fall synd om det er slik. Fra Norge kan man, i 2012, også dra på chartertur til plasser som Zakynthos, Korfu, Kefalonia, Karpathos, Thessaloniki, Symi, Telendos, Tilos etc, og Lilleput har Lesvos på programmet. Håper det varer!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-02-08, 16:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Kan det inte vara så att andra resmål i Grekland minskat till förmån för massturismresmålen Rhodos och Kreta dit det går resor även från mindre flygplatser i norden.
Det var länge sedan utbudet på resmål var så stort som nu. Det finns ett flertal små resmål med i år, som Alonissos, Chalki, Ikaria, Ithaka, Milos, Poros och Telendos. Alla resmål finns här.

Det är inte bristen på resmål som gör att turismen kommer att minska i år, det beror på helt andra saker.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-02-08, 18:31
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det var länge sedan utbudet på resmål var så stort som nu. Det finns ett flertal små resmål med i år, som Alonissos, Chalki, Ikaria, Ithaka, Milos, Poros och Telendos.
Det är inte bristen på resmål som gör att turismen kommer att minska i år, det beror på helt andra saker.
Egentligen borde ju charterresorna till Grekland öka om folk är oroliga för transportproblem, strejker o dyl för då har man ju större garantier för att få pengarna tillbaks vid ev inställda resor.
Själva väljer vi mindre öar där vi nog inte kommer att märka så mycket av krisen så länge färjorna går....Men vi kommer INTE att pruta på rumspriserna i alla fall.

Lissi- som både reser "självbokat" och med charter i år.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-02-08, 19:09
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg

När inte ens en så stor och varierad ö som Lesbos blir kvar i charterutbudet kan man undra.
I Danmark har både Apollo og Spies rejser til Lesbos.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-02-08, 19:38
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
När inte ens en så stor och varierad ö som Lesbos blir kvar i charterutbudet kan man undra.
Eva
Det beror väl antagligen enbart på att inte tillräckligt många svenskar velat åka dit. Alla resmål med för få intresserade tas bort då de inte är lönsamma. Inte konstigt alls tycker jag.

Lissi
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-02-08, 20:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Egentligen borde ju charterresorna till Grekland öka om folk är oroliga för transportproblem, strejker o dyl för då har man ju större garantier för att få pengarna tillbaks vid ev inställda resor.
Jag tror att de allra flesta helt enkelt bara vill vara säkra på att komma iväg i tid, och hem i tid, inte att ha garantier på att få pengarna tillbaka.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det beror väl antagligen enbart på att inte tillräckligt många svenskar velat åka dit. Alla resmål med för få intresserade tas bort då de inte är lönsamma. Inte konstigt alls tycker jag.
Tycker inte jag heller.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-02-08, 22:59
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det beror väl antagligen enbart på att inte tillräckligt många svenskar velat åka dit. Alla resmål med för få intresserade tas bort då de inte är lönsamma. Inte konstigt alls tycker jag.

Lissi
Din och Jannes anlays är inte särskilt djuplodande. Frågan om vilka resmål människor väljer kräver lite mer analys än så. Vingresor hade enligt en kontakt jag har där bra beläggning på Lesbos men det är en del andra faktorer som styr. Resebranschen koncentrerar gärna sina resurser till vissa resmål för att optimera sina vinstchanser. Ju fler de kan skeppa ner till ex masstursimorterna utanför Chania dessto enklare eftersom de har en utbyggd service med reseledare etc. Resor till ex öar utan flygplats kräver en helt annan logistik och de blir mer beroende av andra aktörer, väder och vind etc.

Eva
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-02-09, 07:39
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Din och Jannes anlays är inte särskilt djuplodande. Frågan om vilka resmål människor väljer kräver lite mer analys än så.
Eva
Minst tre gånger genom åren har ställen tagits bort som vi velat åka till. Resorna har funnits åren före och svaret vi fått från resebolagen har alltid varit att det varit för få som rest. Att resebolagen hellre väljer "mass-skeppning" till t ex Kreta eller andra öar med flygplats är vad jag vet inte uttalat från researrangörerna utan kanske mer en spekulation från de som är besvikna över indragna resmål. Hade hundratals svenska resenärer efterfrågat t ex Lesvos vecka efter vecka så tror inte jag att detta resmål dragits in från Sverige...Hade resonemanget varit som Du skriver Eva hade ju inte dessa resor gått från Danmark heller

Det är som vi ser JÄTTEMÅNGA som faktiskt älskar att åka till västra Kreta och Rhodos dit resor går från även småorter, men många väljer också att därifrån sedan resa på egen hand. Sen håller säkert inte min analys ändå, men dit man VILL åka i Grekland KAN man åka, svårare är det inte och så länge planen är fulla och efterfrågan STOR så fortsätter resorna att gå och kapaciteten ökar. Om vi resenärer tröttnade på resebolagens utbud och själva fixade resorna till små öar så anpassar sig resebolagen. Nu finns ju t ex Milos....men nu "förfasar" sig en del istället och är rädda att ön "massturistifieras". Självklart vill resebolagen ha lönsamhet, men det är VI som reser som har rätt stort inflytande ändå genom att välja bort det som inte passar.

Lissi - som inte gett sig ut för att vara djupodlande.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT