Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-06-16, 14:02
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Mygg

Hej
Jag vet att det här ämnet har varit uppe förut men jag tänker att det kanske tillkommit något nytt.
Mitt problem
Allergisk mot mygg som finns i medelhavsområdet.

Jag börjar med loratadin ca 1 vecka innan jag åker och tar sedan dubbel dos/dag. Jag tar med myggA hemifrån och har Autan.
Jag får stora bölder och de blir allt som oftast grymt infekterade och jag får uppsöka läkare och äta antibiotika.
Förra året på Lefkas fick en läkare skrapa bort en massa död vävnad (inte kul).
Nu skall vi till Tilos och där finns ju en del mygg.

Har någon något tips på någon dunderkur som jag inte provat??

Åse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-06-16, 14:58
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Mygg

Jag känner igen din beskrivning av grekmygg som giva bölder etc.
Jag har liknande problem med myggen, ehuru nog icke i samma omfattning som du har.

Lyckligtvis har vi hittills varit tämligen förskonade från de elaka myggorna. Peppar, peppar.

Myggorna har under de 18 dagar vi varit här endast lyckats pricka mig tvenne gånger. Då ska noteras att vi sover med öppen balkongdörr.

Det myggmedel jag använder heter "Moustiblok" och finnes på alla grekapotek. Dyrt visserligen, 7€, men väl värt varje Euro.

Arne

Chora Sfakion direkt
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-06-16, 15:03
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Mygg

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Det myggmedel jag använder heter "Moustiblok" och finnes på alla grekapotek. Dyrt visserligen, 7€, men väl värt varje Euro.

Känner igen det där med bölder av myggbett..., Arne är det en svart flaska med sprayfunktion?
Annars är det också ett riktigt bra antimyggbettmedel, säljs också på grekapoteken
// Helén
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-06-16, 16:08
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Mygg

Nja, flaskan är vit med röd etikett. Flaskan har en pumpfunktion. Medlet är avsett brukas i förebyggande syfte, innan de elaka myggen gått till attack.

Arne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-06-16, 21:16
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: Mygg

hej
Ja allt är värt att prövas. Vi sover också alltid med öppen dörr men på rummet brukar jag vara förskonad då vi har myggmaskiner som vi pluggar in i vägguttaget.
De djäklarna hittar alltid någon liten bar fläck där de kan sätta sig när vi är ute på kvällarna.
Det skall bli skönt att åka till Nisyros där det inte lär finnas några mygg alls????

Åse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-06-16, 21:35
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Mygg

[quote=Aase;243234]
Har någon något tips på någon dunderkur som jag inte provat??
Åse[/quote

Hadde håpet at du ville få tips om en dunderkur her. Har samme problem. De siste årene bedre fordi jeg følger nokså slavisk min egen resept.
Som er eks. Autan stick, smøres på før flyet lander. Alltid myggmaskin når jeg er ute av rommet, alltid AC om natten, ingen åpne vinduer. Før jeg legger meg; på med AC og Autan rundt vinduene og døren. Rundt sengen (!). På taverna; diskret smøring av undersiden av bordet. Mindre diskret; meg selv. Autan er min greske parfyme. Selvsagt allergitabletter i vesken. Alltid. Og adrenalinpenn, fås på resept hos legen. Det siste kjennes trygt om man reiser alene, vil gå til mindre kjente strender eller ta et kveldsbad alene - slippe å tenke på 'kanskje'-situasjoner.

Etter noen allergisjokk (ikke veldig mange) siden 12-13 årsalderen, det kommer s å fort og går rett i luftveiene i løpet av minutter, er jeg svært nøye med all denne forebyggingen. Kjekt å ha en rutine, slippe å få hele ferien ødelagt. Noen ganger har jeg trodd at ting har blitt bedre, og slurvet. Myggproblemet er minimalt hjemme, sammenlignet med områdene rundt Middelhavet.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-06-16, 23:44
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Mygg

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
...Det myggmedel jag använder heter "Moustiblok" och finnes på alla grekapotek. Dyrt visserligen, 7€, men väl värt varje Euro.

Arne

Chora Sfakion direkt
Tack för tipset! Ska absolut skrivas ned och testas så snart det finns ett apotek i närheten! Har också värsta problem med grekiska myggor... Får stora vätskefyllda bölder som bortsett från att det kliar och är allmänt besvärligt inte ser riktigt klokt ut!!! Var på ett apotek på Naxos för ett par år sedan och visade upp en böld på benet varpå mannen bakom disken tittade medlidsamt på mig och föreslog kortisonsalva... Kändes väl sådär nyttigt i solen...

Fast mygg eller ej... Snart är vi där igen! Mitt i myggsvärmen och det känns härligt!!!

MVH zakka
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-06-17, 06:13
Lovis Lovis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Malmö
Inlägg: 143
Standard Sv: Mygg

Jag har också stora "myggbettsproblem". Detta brukar hjälpa mig (åtminstone delvis) Tar Kestine (receptfri) allergimedicin förebyggande. Detta är också en antihistamin men med annan verksam substans än Loratadin, och mig veterligen den enda som saluförs som aktiv mot allergiska reaktioner på just myggbett.
I Grekland köper jag sedan Fenistil gel (receptfritt) som är en antihistamin-gel. Den stryker jag omgående på de myggbett jag eventuellt fått.
Brukar köpa med mig tuber hem av Fenistil. Lindrar olika sorts insektsbett, soleksem, hudreaktioner mot växter osv.
Givetvis har jag myggmedel också, brukar köra med MyggA.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-06-17, 06:42
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 202
Standard Sv: Mygg

Nu när ni diskuterar mygg, vilka även jag oturen att attrahera, undrar jag om ni brukar drabbas av att man får upp till 10 bett inom ett litet område trots övrig bar hud? Kan det vara strandloppor eller vad? Fruktade att det var vägglöss men ivrig jakt har inte avslöjat något.
Tips, någon? Motmedel?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-06-17, 07:09
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Mygg

Ibland drar hundar och katter in någon slags loppor här hemma, som ger exakt de '' symptomen''. De kan, enligt uppgift, inte leva på människa, men biter och svider något vansinnigt.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-06-17, 07:20
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 202
Standard Sv: Mygg

Citat:
Ursprungligen postat av HenricG Visa inlägg
Ibland drar hundar och katter in någon slags loppor här hemma, som ger exakt de '' symptomen''. De kan, enligt uppgift, inte leva på människa, men biter och svider något vansinnigt.
Tackar, kan vara det eftersom jag måste klappa de små odjuren (katterna o hundarna), dock svider inte mina bett utan kliar likt myggbetten.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-06-17, 08:11
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Mygg

Ja, det är säkert så det är. Jag har, av outgrundlig anledning, klarat mig trots att min border collie ligger i sängen om natten. Dottern och fd sambon däremot har fått när de suttit i soffan.
Det verkar som de kommer från jorden, små långsmala odjur som inte är särskilt svåra att bli av med vad det verkar. Ett bad, dammsugning av soffa och byte av sängkläder har ordnat saken här hemma i alla fall.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-06-19, 14:01
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Mygg

Mitt tips är Hydrokortisonsalva 1% som köps på apotek i Sverige. Om man smörjer på lite på bettet/betten direkt när man har blivit biten blir reaktionen inte så stor. Man kan sen upprepa insmörjningen ett par gånger de första timmarna om man har lätt för att få bölder etc. Mig har det hjälpt väldigt mycket, så att jag inte behöver bli stressad avv att myggen finns runt omkring. Självklart använder jag MyggA, tycker att roll on är mer effektiv än stift. Sen fixar inte de grekiska myggsnablarna attg ta sig igenom tyg så även tunna kläder skyddar bra!

Att smörja in sig med vinäger/citron både förebyggande och vid bett är den grekiska universalkuren...
Våga
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-06-19, 17:25
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Mygg

Citat:
Ursprungligen postat av Kritsabo Visa inlägg
Tackar, kan vara det eftersom jag måste klappa de små odjuren (katterna o hundarna), dock svider inte mina bett utan kliar likt myggbetten.
Det är troligen flugbett....bitseflugor finns det gott om i Grekland...men det är nog inte många som tänker på det utan förknippar de flesta bett med myggor.
När jag bodde där så såg mina ben under knät hemska ut jämt och ständigt av alla dessa flugbett...de kan också bli väldigt fula och infekterade samt ge djupa ärr.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-06-19, 17:36
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: Mygg

Hej alla
Tack för alla bra tips. Själva grejen ligger i att aldrig bli biten. Om jag blir biten är det ofta kört. Kortisonsalvor hjälper ingenting. Myggbetten blir ibland infekterade med variga sår/bölder och då hjälper bara antibiotika. De kliar inte så farligt mer dunkar. Om jag får ett bett på t.ex. foten kan det se ut som en svår stukning, så svullet blir det.

Som trorts detta åker till Grekland igen om 1 dygn
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-06-20, 18:56
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 889
Standard Sv: Mygg

Är hemkommen från Egina igår och har bara ett klagomål. Jag har fått prickiga ben! Har aldrig besvärats av myggor i Grekland förut, om det nu var det eller den konstiga flugan någon här i tråden skrev om. Det fanns nog mygg ute om kvällarna när vi var och äta. De var ganska små och ganska tysta så vi upptäckte dem inte först. På hotellet gav de oss en sån där sak som sätter i vägguttaget, men jag tyckte inte att det fanns så speciellt många myggor i rummet, men kanske det beror på intaget av retsina och därav god sömn.

Anne
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-06-20, 19:41
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Mygg

Jag har också stora besvär med myggbett, både i Sverige och i Grekland. De grekiska myggen är värst!!
Men min spontana tanke är att hade jag så svåra besvär som Du Aase så hade jag nog tvingats överväga andra resmål
Värst alla kategorier för mig är Angistri...maken till myggbett har jag aldrig haft

Lissi
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-06-20, 20:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Mygg

För mig fungerar det oftast bra att använda MyggA, tvätta myggbetten med alsollösning eller klorhexidin och sen smörja på med mild cortisonkräm vilken jag applicerar flera gånger per dygn.

Eva
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-06-20, 20:53
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 202
Standard Sv: Mygg

Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
Det är troligen flugbett....bitseflugor finns det gott om i Grekland...men det är nog inte många som tänker på det utan förknippar de flesta bett med myggor.
Tydligen har min variant av fråga varit uppe på forumet 2008 under Rhodos och även där misstänktes flugor. Men i mitt fall tror jag lite mer på loppor från våra kattkompisar.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-06-20, 20:56
Maho69 Maho69 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Ort: Visby
Inlägg: 43
Standard Sv: Mygg

För att slippa att släpa på tex alsolsprit eller klorhexidin ända till Grekland så tänkte jag att man kan köpa på plats om man behöver det. funderar bara på vad det heter om jag går in på apoteket, någon som kan tala om vad jag skall fråga efter därnere??

/en som hoppas slippa myggen, men man vet aldrig
/Marie
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT