Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2010-05-04, 22:47
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Grekiska krisen?

De har uppenbarligen ett jättejobb att reda ut den grekiska ekonomin. Jag läste om bl a det omtalade bonussystemet, de har för att sätta löner. Det kan vara bonus för att tala flera språk, ha datorvana, komma i tid till jobbet (ja, man baxnar!) etc. Systemet är tydligen infört pga att hantera krav på lönehöjningar. Som sagt de har ett jättejobb och hur i hela friden ska de reda ut detta?

Sen detta med de statsanställda som inte kan sparkas. Helt absurt, trots att det inte är allt för länge sen vi hade det i Sverige.

/Netwolf
Svara med citat
  #22  
Gammal 2010-05-04, 23:18
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Grekiska krisen?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Det kan vara bonus för att --- komma i tid till jobbet
Det där såg jag också. Och tänkte att den posten kan inte ha belastat statsbudgeten nämnvärt
Svara med citat
  #23  
Gammal 2010-05-05, 06:15
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Grekiska krisen?

Jag måste ta risken, min karaktär är sådan, tvivla lilla xenos.
Någon som vet vad som är sant och inte? Och om det är sant för vilka gäller det, hur många?
Det är mycke´nu, av nå´t.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2010-05-05, 09:24
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Grekiska krisen?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
,

Jag läste också i dag att kommunisterna demonstrerade på Akropolis i morse - med paroller som "Europas folk, res er!" Är det verkligen en spridd uppfattning i Grekland, att de har resten av Europa på sin sida? Det låter minst sagt optimistiskt i mina öron.
Jag vet inte om Sverige , men om våra politiker nu så bestämmer, ska var och en i Finland betala ca 300€ per år till Grekland (ett flyg till Grekland mindre ), men vi vill rädda Grekland (och de nationella och internationella bankerna!).
Svara med citat
  #25  
Gammal 2010-05-05, 09:37
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Grekiska krisen?

Citat:
Ursprungligen postat av eija Visa inlägg
(och de nationella och internationella bankerna!).
Huvudet på spiken! Detta är ju den viktigaste anledningen till euroländernas och IMF:s lån: rädda bankerna! Precis som vanligt, alltså.
Man ska akta sej för att tro att det ligger nån slags godhjärtad altruism bakom de här låneerbjudandena. En annan bidragande orsak till beviljandet av lånen, åtminstone från euroländerna, är givetvis prestigen kring själva eurosamarbetet. Man vill ju inte erkänna vilket mindre lyckat projekt det kan vara. Hade Grekland stått utanför eurosamarbetet hade man antagligen klarat sej bättre (=kunnat sätta sin egen ränta och haft ett eget valutavärde, som vi har kunnat/haft, och inte behövt rätta sej efter vad som är lämpligast för Tyskland och Frankrike).

/Thomas
Svara med citat
  #26  
Gammal 2010-05-05, 10:34
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: Grekiska krisen?

Hörde som hastigast i morse på nyheterna där Alexandra Pascalidou var gäst. Hon berättade om ett sjukhus som hade en hel hög med trädgårdsmästare ( tror det var 40 ?!?! ) heltidsanställda - kruxet är bara att det finns inte någon trädgård att sköta Ja , då börjar man ju undra....

//Maggan
Svara med citat
  #27  
Gammal 2010-05-05, 10:37
junes avatar
june june är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Landskrona/Pano Stalos
Inlägg: 283
Standard Sv: Grekiska krisen?

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Det går bara bra än så länge, men så är jag ju tillbaka i min "hemby" och blir så väl emottagen så! Cheferna ser jag inte till särskilt ofta vilket jag tycker är en trevlig omväxling

//Kikh

Skönt för dig.....
Hoppas ni får att göra
Svara med citat
  #28  
Gammal 2010-05-05, 10:50
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Grekiska krisen?

Jag möte premiär- och utrikesminister Giorgos Paoandreou i tisdags föra veckan på en trotoar utanför hans bostad i Aten och såg mycket bekymarad ut över detta läge, skyndade snabbt upp till palamentet.
PANAKAKIS
Svara med citat
  #29  
Gammal 2010-05-05, 13:08
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Grekiska krisen?

Tittar på aftonbladets livesändning, det här kan inte sluta väl....
Det är nog bara en början på kommande kravaller som visas nu kl 13,05 5/5

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyh...icle7075074.ab
Svara med citat
  #30  
Gammal 2010-05-05, 13:23
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Grekiska krisen?

Citat:
Ursprungligen postat av Panakakis Visa inlägg
Jag möte premiär- och utrikesminister Giorgos Paoandreou i tisdags föra veckan på en trotoar utanför hans bostad i Aten och såg mycket bekymarad ut över detta läge, skyndade snabbt upp till palamentet.
PANAKAKIS
Han gör ju fel. Så gör man ju inte Bryssel-steget!
Svara med citat
  #31  
Gammal 2010-05-05, 13:23
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: Grekiska krisen?

Denna artikel är ifrån dagens Aftonbladet. Landet Grekland är som första Europeiska land mycket nära en konkurs.
-Vad händer då med landet !?
/Homeros

”Grekland klarar inte det här”

Medelhavslandet har rekordstora lån - ekonomer dömer ut framtiden

Grekland är mitt i den värsta ekonomiska krisen landet upplevt i den moderna historien.
Men trots miljard-lån från EU är framtiden allt annat än ljus.
– Jag tror inte att de klarar det här, säger Lars Calmfors, professor i interntionell ekonomi på Stockholms universitet.

I dag inleddes en landsomfattande strejk i Grekland. Såväl offentligt som privata anställda protesterar mot de nedskärningar som regeringen tvingas genomföra för att rädda de blödande statsfinanserna.
Men trots att EMU-länderna och Världsbanken, IMF, har beviljat Grekland lån på över 1000 miljarder kronor dömer ekonomer ut Greklands framtid som mörk. Landet är mycket nära en ”konkurs”.
– Jag tror inte Grekland klarar den här krisen. De kommer förmodligen inte att kunna betala tillbaka sina lån utan till slut kommer de att tvingas skriva ner sina skulder, säger Lars Calmfors, professor i internationell ekonomi på Stockholms universitet.
Sprider sig

Det skulle innebära en tillfällig lättnad för Grekland. Men långivarna skulle inte få tillbaka sina pengar, och det skulle slå hårt mot Grekland i framtiden.
– Problemet är att det kommer att bli mycket svårt för landet att ta lån. Detta har hänt i många länder utanför Europa men det har aldrig förut hänt något EU-land.
I förlängningen kan det innebära att långivarna håller i sina pengar och även andra länder får svårare med lånen.
Kan drabba USA

– Det riskerar att bli spridningseffekter till först och främst Portugal och Spanien. Personligen är jag mer orolig för vad som händer med de stora länderna som lånar -USA, Storbritannien och Japan. Den dagen marknaden börjar tvivla på dem är det riktigt allvarligt, säger Calmfors.
När kan det hända?
– Det går inte att förutse. När marknaden reagerar kommer det plötsligt.
Grekland har länge lånat för att finansiera sina höga kostnader. Tjänstemän och politiker har medvetet eller omedvetet fuskat med statistiken som skickats ut till bland annat EU.
Ett av de grundläggande problemen har varit det stora politikerförakt som finns i Grekland. Det har lett till att politiker i jakt på väljare har infört många offentliga förmåner för medborgarna, utan att ha råd att finansiera dem.
Ingen kan i dag riktigt svara på frågan hur omfattande systemet med förmånerna är.
"Fuskat med statistiken"

Men Calmfors säger att det finns tre orsaker till det har kunnat gå så långt att Grekland nu riskerar ”konkurs”.
– Den ena är att EU har urholkat sitt regelsystem och man har inte gripit in i tid för att få ordning på Greklands ekonomi. Den andra är att de grekiska statsfinanserna har varit missköta under lång tid och man har dessutom fuskat med statistiken. Det här speglar en lång historia av misskötta statsfinanser ända sedan det moderna Grekland bildades på 1830-talet. Nu håller det inte längre.
– Den tredje faktorn är att när finansmarknaden reagerar är det ofta för sent. Långivarna har lånat ut för mycket alldeles för länge och tagit för stora risker.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2010-05-05, 14:18
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Grekiska krisen?

Citat:
Ursprungligen postat av eija Visa inlägg
Jag vet inte om Sverige , men om våra politiker nu så bestämmer, ska var och en i Finland betala ca 300€ per år till Grekland (ett flyg till Grekland mindre ), men vi vill rädda Grekland (och de nationella och internationella bankerna!).
Fast det var inte riktigt det jag tänkte på. Jag menade mer att jag tolkar "Europas folk, res er" som en uppmaning till oss andra att göra gemensam sak med de greker som protesterar mot sparåtgärderna. Och då tror jag att de misstar sig totalt, det kan inte finnas många europeer som tycker att åtgärderna är fel.

Titta bara på Tyskland, där missnöjet är utbrett med att varje tysk får betala 1100 eller 1700 euro till Grekland (minns inte exakt siffra). Och Slovenien, som får låna (!) för att kunna bidra.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2010-05-05, 14:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Grekiska krisen?

Nu börjar det hetta till ordentligt! Tre döda under demonstrationer idag. Läs mer på DN.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2010-05-05, 18:12
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Grekiska krisen?

På tv har det visats om oroligheterna hela dagen på alla kanaler, det är verkligen hemskt,folk är som galna!! Det brinner lite här och där, och man befarar flera döda.
Tänker inte spekulera om krisen, men jag förstår vanligt folks ilska, tänk bara på att din lön sänks från 7€ timmen till 4€ . Men inget blir ju bättre av dessa demonstrationerna var ska detta sluta?
Svara med citat
  #35  
Gammal 2010-05-05, 19:06
hasas avatar
hasa hasa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Södertälje
Inlägg: 174
Standard Sv: Grekiska krisen?

Blir faktiskt lite förbannad, Grekerna måste inse alvaret och att det enda de kan göra är att bita ihop och tillsammans kämpa sig igenom krisen. Att försöka finna empati hos övriga länder i Europa tror jag är helt utsiktslöst.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2010-05-05, 19:16
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Grekiska krisen?

Tragiskt att tre människor miste livet idag...
Aina
Svara med citat
  #37  
Gammal 2010-05-05, 21:54
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Grekiska krisen?

En kvinna som dog i branden väntade barn så fyra liv släcktes idag. Grekerna har under många år haft problem med demonstranter/anarkister som verkar göra allt för att demonstrationerna ska bli så våldsamma som möjligt. Nu har de en stor arena att spela på.

Eva
Svara med citat
  #38  
Gammal 2010-05-05, 22:49
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Grekiska krisen?

Detta är en tragedi för hela den globala ekonomin.

Ett skolbokseksempel på vad som händer när man mörkar och döljer verkligheten, och också väljer att förneka densamma och vidta åtgärder. Proportionerna är gigantiskt olika, men mekanismen är exakt densamma som vad som händer med privatekonomin när man sköter den likadant. Hoppas att många, både nationer och enskilda medborgare, tar lärdom.

Jag tycker att man kan ha två förhållningssätt till de våldsamma protesterna. A) Nationellt förstår jag inte alls varför man protesterar mot lånen från EU och IMF. Vad är alternativet? B) Det mesta av ilskan i protesterna har nog sin grund i fördelningspolitiken, vilket inte är svårt att förstå. Vem skall bära hur mycket av bördan? Det är en evighetsfråga som finns i alla länder, oavsett kris eller välstånd. Se bara på nu aktuell debatt i svensk politik. Ett evigt problem som tyvärr får extrema yttringar i ett krisläge som Greklands.

Oavsett hur man finner svaren på frågan om hur kakan (eller den beska medicinen) skall fördelas, så hoppas jag att man inser vikten av att få in resurser till att sätta en rejäl deg, för att det skall bli någon kaka alls att fördela. Dvs vårda inkomsterna, som för Greklands del i väldigt hög grad består av turismen. Kravaller och strejker som motverkar inflödet av turister gör det ju inte direkt lättare att lösa problemen.

Mats
Svara med citat
  #39  
Gammal 2010-05-06, 08:09
Rarasarah Rarasarah är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 10
Standard Sv: Grekiska krisen?

Citat:
Ursprungligen postat av candy Visa inlägg
Jag har inte hunnit boka min resa än och har nu blivit lite uppskrämd av tidningar som rapporterar om den grekiska krisen? Vågar man verkligen boka en resa till grekland i juli?? Tänkte då vara på nån ö och inte på fastlandet.

Kommer det att påverka turisterna stort?

Vi bokade vår resa för flera månader sedan och sitter själva och funderar på hur det kommer gå. Man vill ju inte åka om det är oroligheter!!! Sen har vi ju redan betalat vår resa så jag har ingen aning om ifall man får boka om kostnadsfritt om man själv anser att man inte vill/vågar? Mailade för ngr dagar sedan resebyrån men de hade inga uppgifter att ge... Vad göra?
Svara med citat
  #40  
Gammal 2010-05-06, 08:39
Stomatol Stomatol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Mora
Inlägg: 101
Standard Sv: Grekiska krisen?

Vi åker till Grekland om två veckor och jag är inte ett dugg orolig. Om man inte har tänkt sig att vara i en storstad när det är demonstrationer så är det ingen fara alls. Vi som åker till öarna/mindre turistorter så kommer Grekerna att välkomna oss mer än annars, dom är naturligtvis rädda att turisterna som dom lever av inte ska komma, och blir glada att vi kommer.
Du kan slappna av .

Här är en bra blogg att läsa http://tot.blogsite.gr/
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT