Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2010-03-22, 16:42
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: ta med mat på flyget?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

Lissi - som beställt chartermaten som terapi och sysselsättning under resan
Precis så är det för mig, skulle väl egentligen klara mig utan mat dom timmarna, men skönt att ha nått att göra medans man sitter stilla i ett trångt flygplansäte (men "knöit" är det)

Irene
Svara med citat
  #22  
Gammal 2010-03-22, 17:08
Lovis Lovis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Malmö
Inlägg: 143
Standard Sv: ta med mat på flyget?

För första gången har jag inte beställt "flygmat" till mig och sönerna när vi reser till Rhodos om en dryg månad. Själv tycker jag normalt att det är lite småkul med chartermat, det är ju lite som ett kinderägg med de där fullproppade boxarna :-) Men sedan Thomas Cook airlines börjat envisas med att servera klibbig thaikyckling från Dafgårds kl 7 på morgonen har jag nu gett upp. Den stackars kabinpersonalen stönar när man försiktigt undrar varför de inte har lite vettigare frukost. Sist väste stewarden: "snälla klaga hos flygbolaget så vi slipper servera detta på morgonen". Det hänvisas till att det är passagerarna som vill ha det så här... Och under tiden får kabinpersonalen försöka saluföra eländet som: "en härligt varm brunch, för det är ju så många som stigit upp tidigt"...
Så nu tänker jag ta med mig egen frukostmacka, så det så
Svara med citat
  #23  
Gammal 2010-03-22, 17:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: ta med mat på flyget?

Citat:
Ursprungligen postat av Lovis Visa inlägg
Men sedan Thomas Cook airlines börjat envisas med att servera klibbig thaikyckling från Dafgårds kl 7 på morgonen har jag nu gett upp. Den stackars kabinpersonalen stönar när man försiktigt undrar varför de inte har lite vettigare frukost. Sist väste stewarden: "snälla klaga hos flygbolaget så vi slipper servera detta på morgonen". Det hänvisas till att det är passagerarna som vill ha det så här... Och under tiden får kabinpersonalen försöka saluföra eländet som: "en härligt varm brunch, för det är ju så många som stigit upp tidigt"...
Så nu tänker jag ta med mig egen frukostmacka, så det så
Vi flyger med Thomas Cook kl 07.20 till Mallorca och har av lathet beställt flygmat men på biljetten står att den består av Sandwich så jag hoppas det är det och ingen thaimat.... De har kanske ändrat??

Lissi - som annars är förvånad över hur god mat man ofta får.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2010-03-22, 17:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: ta med mat på flyget?

Vi köper väldigt sällan mat på flyget, tar oftast med oss egna mackor, eller något liknande. Har aldrig fått några reprimander.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2010-03-22, 18:18
Lovis Lovis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Malmö
Inlägg: 143
Standard Sv: ta med mat på flyget?

[quote=Lissi;199865]Vi flyger med Thomas Cook kl 07.20 till Mallorca och har av lathet beställt flygmat men på biljetten står att den består av Sandwich så jag hoppas det är det och ingen thaimat.... De har kanske ändrat??

Det kan vara så att den flygresan är så kort att de inte serverar varm mat
Svara med citat
  #26  
Gammal 2010-03-22, 18:25
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: ta med mat på flyget?

Citat:
Ursprungligen postat av Lovis Visa inlägg

Det kan vara så att den flygresan är så kort att de inte serverar varm mat
Det tar ung. lika lång tid som till Grekland, 2tim 55 min, men jag trodde att det var den tidiga flygtiden som gjorde att det var smörgås/kaffe....Hem flyger vi kl 20.00. Men det kvittar det är redan betalt...

Lissi
Svara med citat
  #27  
Gammal 2010-03-22, 19:01
Lovis Lovis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Malmö
Inlägg: 143
Standard Sv: ta med mat på flyget?

[quote=Lissi;199877]Det tar ung. lika lång tid som till Grekland, 2tim 55 min

Men hallå där, det tar faktsikt 3.20 min till Rhodos, HELA 25 minuter längre tid, måste vara det som gör hela skillanden.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2010-03-22, 21:02
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: ta med mat på flyget?

Jag tror att det var 1993 som jag senast beställde mat på planet, jag klarar galant att vara utan mat i 3-4 timmar, däremot tar jag gärna någon/några wirre, läser i en bra bok eller pratar med stolsgrannen.

Yanna
Svara med citat
  #29  
Gammal 2010-03-23, 08:07
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: ta med mat på flyget?

Hej alla resenärer!

Norwegian tillåter medhavd mat. Där kan man annars köpa sandwich och vin.
Lena
Svara med citat
  #30  
Gammal 2010-03-23, 13:12
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 599
Standard Sv: ta med mat på flyget?

Det är heller inte så dumt att äta en god middag på Arlanda/annan flygplats innan man åker, eller ta en rejäl frukost. Insupa atmosfären av "coming and going people"
Dom har ju faktiskt riktigt god mat på New Orleans.(Sky City)
Personligen tycker jag det är bökigt med egen mat med och semestern börjar ju när man åket till flygplatsen, för mig i allafall.
Senaste gångerna vi flygit har vi tagit anslutningsflyget (från Norrland) många timmar innan, för en tur in till City och njuta av stadens alla fina ställen.
Sen kan man lungt och stilla ta en liten flaska bubbel i planet och känna, NU ÄR VI PÅ VÄG
Men vi är ju olika alla, och jag är som en unge varje gång jag ska iväg, trots så många års resande.
Myssa.....
Svara med citat
  #31  
Gammal 2010-04-11, 21:19
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: ta med mat på flyget?

Och "personligen" tycker jag att om man inte stör någon/sölar ner/framkallar allergier så kan man väl få göra som man vill. Ät egen macka och drick whisky till eller peta i dig flygbolagens plastmat eller ät inget alls.

När jag åker på semester så gör jag det som känns bäst (utan att reta mina medpassagerare) och så får de andra göra precis som de vill. Bara de inte framkallar någon attack hos någon eller skvätter mat omkring sig...

I år har vi beställt flygbolagets mat. Ett annat år hoppar vi över det...
Svara med citat
  #32  
Gammal 2010-04-11, 22:57
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: ta med mat på flyget?

Jag har haft förmånen att resa väldigt mycket i mitt liv, både med reguljärflyg och charter. Jag kan inte påminna mig att jag på någon flight serverats mat som jag kunnat kalla dålig. Vid ett eller två tillfällen har jag fått mat som jag tyckt var lite tråkig, ja, men definitivt inte dålig. För det allra mesta har maten varit helt ok, och ibland t o m riktigt bra. Allt då i förhållande till vad det kostar. Dessutom tycker jag att det är ett trevligt inslag under flygturen att äta och dricka lite.

Många gånger har jag förundrats över hur benägna vi människor är att ansluta oss till någon slags märklig slentrian med schablonmässig kritik, som t ex vad gäller flygmaten. En hel del av oss på Kalimera är gamla nog att ha upplevt åtskilliga tågresor med SJ. Det får väl nästan klassas som ett slags kulturarv att alla tågresenärer bör klaga på SJ:s eländiga mackor i plast. Kan inte påminna mig att jag ätit så många särskilt dåliga mackor på tåg. En och annan har t o m kunnat mäta sig med egenhändigt tillverkade och i plastpåse medhavda mackor på flyg!

Min förtjusning över varje resa jag får göra till Grekland låter jag inte grumlas av onödig irritation över flygmat. Tycker som sagt inte att den är så dålig, och om så vore skulle jag avstå att beställa den.

..... och vad gäller misstanken om flygbolagens intresse av att tjäna pengar på flygmaten, så finns det skäl att tro att det är mycket värre än så. Jag tror att hela flygningen är ett led i deras ambition att tjäna pengar! Men det är inget skäl för mig till att överväga att avstå flygresan.

Mitt tips är, ge flygmaten en chans. Ät, drick och njut av resan och tänk på härliga dagar i Grekland.

Mats
Svara med citat
  #33  
Gammal 2010-04-11, 23:09
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: ta med mat på flyget?

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
.... och vad gäller misstanken om flygbolagens intresse av att tjäna pengar på flygmaten, så finns det skäl att tro att det är mycket värre än så. Jag tror att hela flygningen är ett led i deras ambition att tjäna pengar!... Mats
Nääää!!! Det ligger något i det...

//Kikh
Svara med citat
  #34  
Gammal 2010-04-12, 06:54
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: ta med mat på flyget?

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
..... och vad gäller misstanken om flygbolagens intresse av att tjäna pengar på flygmaten, så finns det skäl att tro att det är mycket värre än så. Jag tror att hela flygningen är ett led i deras ambition att tjäna pengar! Men det är inget skäl för mig till att överväga att avstå flygresan.

Mitt tips är, ge flygmaten en chans. Ät, drick och njut av resan och tänk på härliga dagar i Grekland.

Mats

Håller med Dig till fullo och det är inte bara Ryan Air som vill tjäna pengar på sin flygresa.

Lissi- som åker till Mallorca om 8 dagar och ska käka flygmat
Svara med citat
  #35  
Gammal 2010-04-12, 08:30
camilla34 camilla34 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2009
Ort: avesta
Inlägg: 99
Standard Sv: ta med mat på flyget?

Tack för alla svar :-) Men det blir inte flymat, varken min dotter eller jag vill äta "riktig mat kl 8 på morgonen. Flyget går kl 6. Det skulle vi aldrig få i oss. En smörgås på sin höjd, finns dricka och smörgås att köpa på flyget?
Svara med citat
  #36  
Gammal 2010-04-12, 08:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: ta med mat på flyget?

Citat:
Ursprungligen postat av camilla34 Visa inlägg
Tack för alla svar :-) Men det blir inte flymat, varken min dotter eller jag vill äta "riktig mat kl 8 på morgonen. Flyget går kl 6. Det skulle vi aldrig få i oss. En smörgås på sin höjd, finns dricka och smörgås att köpa på flyget?
Bäst är nog att ringa och fråga det bolag du flyger med eller se om uppgifterna finns på deras hemsida.

Eva
Svara med citat
  #37  
Gammal 2010-04-12, 08:50
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: ta med mat på flyget?

När jag har flygit så tidigt som runt kl 6, har "flygmaten" bestått av något frukostaktigt, kaffe/te, juice, smörgås och en omelett, äggröra el dyl i stället för en trerätters middag. Men det kanske bara är när man flyger reguljärt?

Karin
Svara med citat
  #38  
Gammal 2010-04-12, 08:56
Lovis Lovis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Malmö
Inlägg: 143
Standard Sv: ta med mat på flyget?

Det är nog väldigt olika vilken sorts frukostmat som serveras på charterflygen beroende på bolag. Min "thaimiddagerfarenhet" kl 8 på morgonen gällde Thomas Cook. Med andra bolag har jag fått vanlig frukost.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2010-04-12, 09:09
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: ta med mat på flyget?

Citat:
Ursprungligen postat av Lovis Visa inlägg
Det är nog väldigt olika vilken sorts frukostmat som serveras på charterflygen beroende på bolag. Min "thaimiddagerfarenhet" kl 8 på morgonen gällde Thomas Cook. Med andra bolag har jag fått vanlig frukost.
..och vi flyger med Thomas Cook och det står sandwich på biljetten så jag hoppas jag slipper thaimat Vi får väl se vad det blir....

Lissi
Svara med citat
  #40  
Gammal 2010-04-12, 09:16
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: ta med mat på flyget?

Jag kom i lördags från Stockholm med SAS, flyget gick kl 6 på morgonen.
Macka på flygplatsen kostade 79 kr

Hade jag vetat detta innan jag åkte hade jag gjort egna mackor med mig.

När jag åkte från Atens flygplats kostade en macka 5 euro men då snackar vi mycket fräschare macka än på Arlanda.

Jag rekomenderar att köpa frukost på planet, då får du macka kaffe och juice

Vi hade i alla fall fint sällskap, Theodor Kallifatides var med på planet.

Monica
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT