Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2008-10-29, 22:10
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: STERLING I KONKURS!

Citat:
Ursprungligen postat av emy Visa inlägg
Och en sak till vad gör man med inrikes biljetterna som är bokade och betalda hos Norweigan???
Tycker du ska tala med Norwegian, de har en hel del linjer till Grekland och kanske kan fixa hela resan åt er.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2008-10-29, 22:45
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: STERLING I KONKURS!

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Så det är frågan hur bankerna ställer till att betala ut ersättning när de inte egentligen inte måste...? Med tanke på finanskris och allt.
Nja, det är ju inte en fråga om vilja eller inte. Detta är reglerat i Konsumentkreditlagen!
I fallet med betalkort kan det väl vara fråga om goodwill dock.

/S
Som inte är så orolig för pengarna, utan mer för att vi inte skall hitta en annan lika bra, billig resa...
Svara med citat
  #43  
Gammal 2008-10-30, 01:47
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: STERLING I KONKURS!

Citat:
Ursprungligen postat av opa Visa inlägg
Jag hade 4.300 DKK inne och nu är väl allt borta!
Jag har ju inte bokat någon resa ännu, utan har pengarna innestående, hur tror ni att det kommer gå för mig? Ursprungligen är resan köpt med VISA kontokort, inte kreditkort.
Det där är en knivig fråga som kan ställa till problem. Du har ju inte en bokad resa som du går miste om utan ett tillgodohavande. Och sådana brukar inte betalas ut vid konkurser. Samma sak med presentkort. Du får kolla med kortets bank.

Citat:
Ursprungligen postat av emy Visa inlägg
Och en sak till vad gör man med inrikes biljetterna som är bokade och betalda hos Norweigan???
Så vitt jag vet så hyrde bara Norwegian in Sterling på vissa rutter? Och i så fall är det upp till dem att se till att flighten blir av! De får hyra in något annat bolag. Kontakta Norw för att få klarhet om flighten går eller om du ska ha pengarna tillbaka.

Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg
Nja, det är ju inte en fråga om vilja eller inte. Detta är reglerat i Konsumentkreditlagen! I fallet med betalkort kan det väl vara fråga om goodwill dock.
I fallet med Fly Me så var det faktiskt en fråga om god vilja. Bankerna var inte tvingade att ersätta dem som betalat med betal/kontokort med gjorde det ändå. Det stod om det i tidningarna idag så jag känner mig rätt torr om tårna...
Svara med citat
  #44  
Gammal 2008-10-30, 02:39
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: STERLING I KONKURS!

En sak till. Tobbe S bidrog igår, i den andra Sterling-tråden, med en länk till detta:

Citat:
Take Off - Daily
Citat:


Sterling får senest torsdag ny ejer

Sterling har nu ”to bindende bud” på en overtagelse. Begge vil videreføre flyselskabet.

”Indenfor 48 til 60 timer kan vi præsentere Sterlings nye ejer,” sagde Sterlings kommercielle direktør, Michael T. Hansen, mandag eftermiddag til Take Off.

Holder tidsterminen kan Sterling offentliggøre sin nye ejer mellem onsdag eftermiddag og torsdag formiddag.

”Der er kommet to bindende bud på at købe Sterling, begge er meget seriøse og der er penge på bordet. Nu kigger advokater og Sterlings bestyrelse på de to bud og beslutter sig,” siger Michael T. Hansen og tilføjer:

”Jeg kan ikke se, hvorfor det ikke skulle falde på plads Begge bydere har intension om at føre Sterling videre.”

Michael T. Hansen må ikke oplyse, hvem de to aktører er.


Då var jag nära att skriva att det såg bra ut och att det kanske löser sig ändå. Men det var en sak som hindrade mig. Och det var just att de påstod att de hade TVÅ BINDANDE bud med pengar på bordet. Det verkade lite märkligt tyckte jag.

Det är möjligt att man hade intressenter och att förhandlingarna inte gick i lås. Och så överdrev man lite för att lugna alla resenärer och marknaden.

ELLER. Så blåljög man för tidningen och alla andra, i vetskap om intresset och ryktena kring Sterling, för att få in de sista kronorna i konkursboet. Om det sista stämmer så är det ju svineri, snudd på bedrägeri, på högsta nivå. Jag har svårt att se hur man förhandlar, inte med en en, utan med TVÅ, intressenter ena dagen, och sedan sätter bolaget i konkurs nästa dag... Jag tycker inte det är riktigt rimligt. Man måste redan i förrgår vetat om att det gått åt h-e och borde stoppat biljettförsäljningen.

Man måste säkert vara både cynisk och kall för att driva ett flygbolag idag, men får vara måtta på dumheterna... Jag tror inte ett ögonblick på Sterling i detta.
Svara med citat
  #45  
Gammal 2008-10-30, 07:53
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: STERLING I KONKURS!

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
I fallet med Fly Me så var det faktiskt en fråga om god vilja. Bankerna var inte tvingade att ersätta dem som betalat med betal/kontokort med gjorde det ändå. Det stod om det i tidningarna idag så jag känner mig rätt torr om tårna...
Och står det i tidningen så är det naturligtvis sant!
Återigen, köp med kreditkort regleras i konsumentkreditlagen, och då är det inte fråga om good will som jag ser det! Däremot gick bankerna in och betalade även för dem som betalt med bankkort (dvs utan kreditfunktionen).

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
En sak till. Tobbe S bidrog igår, i den andra Sterling-tråden, med en länk till detta:

Och det var just att de påstod att de hade TVÅ BINDANDE bud med pengar på bordet. Det verkade lite märkligt tyckte jag.

Man måste säkert vara både cynisk och kall för att driva ett flygbolag idag, men får vara måtta på dumheterna... Jag tror inte ett ögonblick på Sterling i detta.
Jag läste också detta men ser faktiskt inget konstigt i det. Har man två bud (som naturligtvis är bindande om man har gjort alla formalia korrekt), så är det ju sedan upp till säljaren att välja vilket, eller inget alls, bud som man tycker är ok och vill acceptera.
Även efter det att konkursen var ett faktum framhåller de ju att de fört diskussioner med en dansk och en engelsk operatör om ett övertagande, men att det fallit pga finanskrisen och svårt att få bankgarantier.
Detta och det faktum att "Örnen" petat in 600 miljoner sedan i somras tycker jag tyder på att ingen har gjort detta på pin kiv, utan verkligen försökt få det att fungera.

Det går också att läsa på TakeOff idag att kreditkortsbolagen står för kostnaderna. Dvs bankerna behöver inte stå för något. Såvida de inte bestämmer sig för att stå för de kostnader kunder haft, som betalat med bankernas egna kort som inte varit knutna till MasterCard eller Visa etc.

Sven
Svara med citat
  #46  
Gammal 2008-10-30, 16:31
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Sterling i konkurs.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Får hoppas att Ryanair startar en linje till Grekland.
Nja, då får Ryan börja med en annan personalpolitik om vi ska resa med dem.

Hade för övrigt tur, flög hem med Sterling den 16 oktober från Prag.
Svara med citat
  #47  
Gammal 2008-10-30, 16:45
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Sterling i konkurs.

Citat:
Ursprungligen postat av Carina Visa inlägg
Nja, då får Ryan börja med en annan personalpolitik om vi ska resa med dem.
Exakt detsamma känner jag, har läst och hört alldeles för mycket negativt, känns inte bekvämt att köpa en resa med dem.

Lider med alla stackare som rest på lovresa med Sterling, illa vald vecka att kursa på
Är det höstlov i hela Sverige denna vecka tro?

// Helén
Svara med citat
  #48  
Gammal 2008-10-30, 16:59
rebase rebase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 209
Standard Sv: STERLING I KONKURS!

Tack Carina. Jag känner också exakt likadant.Ett lågt pris skall väl inte behöva betyda en dålig personalpolitik
Svara med citat
  #49  
Gammal 2008-10-30, 17:02
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: STERLING I KONKURS!

Citat:
Ursprungligen postat av rebase Visa inlägg
Tack Carina. Jag känner också exakt likadant.Ett lågt pris skall väl inte behöva betyda en dålig personalpolitik
Och jag säger detsamma.
Nån måtta får det liksom vara...
Känns också som att de tummar för mycket på kvalitén/säkerheten!

Sven
Svara med citat
  #50  
Gammal 2008-10-30, 18:37
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: STERLING I KONKURS!

Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg
Och står det i tidningen så är det naturligtvis sant!
Återigen, köp med kreditkort regleras i konsumentkreditlagen, och då är det inte fråga om good will som jag ser det! Däremot gick bankerna in och betalade även för dem som betalt med bankkort (dvs utan kreditfunktionen).
Det är ju det jag har sagt hela tiden, så jag förstår inte vad du hakat upp dig på? Ska du kommentera mina inlägg bör du läsa dem ordentligt först! Det stod exakt samma sak i SydSvenskan idag där man citerade Henrik Hoffmeister som är jurist på Konsumentverket. Och jag förutsätter att han vet vad han talar om. (Sid A8, längst ner på sidan!)

Citat:
...tyder på att ingen har gjort detta på pin kiv, utan verkligen försökt få det att fungera.
Jag är övertygad om att man gjort vad man kunnat för att rädda bolaget. Ingen går i KK bara för att man tycker det är kul... Speciellt som ägarna troligtvis förlorar enorma summor. Men man kunde nog gjort det lite snyggare och inte sålt biljetter fram till sista sekunden. Jag läste om en ungdomsklubb som förlorade 108.000 och resan...
Svara med citat
  #51  
Gammal 2008-11-02, 23:04
Håkan Frids avatar
Håkan Frid Håkan Frid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 69
Standard Sv: STERLING I KONKURS!

Ni som köpt resa med Sterling och betalt med VISA, MasterCard eller American Express har försäkring och får ALLA pengar tillbaka!!
Åtminstone om ni har kort via Swedbank. Ni måste ha betalt hela eller del av (kommer inte ihåg vad som gäller riktigt här).
Struligast är det för er som är ute på resa och skall hem. Men har ni som sagt köpt med kort får ni hemresan betald via försäkringen. Konta er bank så får ni hjälp!

LYCKA TILL!

/Håkan
Svara med citat
  #52  
Gammal 2008-11-03, 06:55
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: STERLING I KONKURS!

Citat:
Ursprungligen postat av Håkan Frid Visa inlägg
Men har ni som sagt köpt med kort får ni hemresan betald via försäkringen. Konta er bank så får ni hjälp!
/Håkan
Ja, pengarna kommer nog tillbaka men det sker alltså inte via kortens reseförsäkring. Återbetalningen sker via reklamation av kortköpet.
Se nedanstående info som är från swedbanks hemsida

När kan jag räkna med att få tillbaka mina pengar?
Vi arbetar för att du ska få det reklamerade beloppet för biljetten återinsatt på ditt konto så fort som möjligt. Detta gäller under förutsättning att kompletta h ndlingar har inkommit till oss.......

Gäller den reseförsäkring som finns i kortet?
Det avbeställningsskydd och den rese- och olycksfalls försäkring som finns i ditt kort gäller inte vid konkurs.
Svara med citat
  #53  
Gammal 2008-11-03, 13:06
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: STERLING I KONKURS!

Citat:
Ursprungligen postat av rebase Visa inlägg
Tack Carina. Jag känner också exakt likadant.Ett lågt pris skall väl inte behöva betyda en dålig personalpolitik
Härligt att vi är åtminstone några stycken som vägrar åka med Ful-Ryan! Deras personalpolitik och deras konsekventa vägran att följa ARNs (allmänna reklamationsnämndens) rekommendationer ger åtminstone inte mej nåt annat alternativ än total bojkott. Man vill ju kunna sova på nätterna också...

/Thomas
Svara med citat
  #54  
Gammal 2008-11-03, 20:15
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: STERLING I KONKURS!

Ja nu får vi hoppas att inte fler lågprisbolag går i konkurs....Vi ska ju flyga med Air One till Rom i april....(Vet inget alls om dem, då vi aldrig nyttjat dem innan, men de hade bra pris)
Tack ock lov har vi bokat nyårsresan till Paris med SAS...och sommarresan till Grekland med Swiss Airlines.
Den bokningen får vi nog vara nöjda med att vi gjorde tidigt då vi flyger för 4.700 för 2 pers t o r ... Vi har i alla fall spridit riskerna

Lissi
Svara med citat
  #55  
Gammal 2008-11-04, 12:07
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: STERLING I KONKURS!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vi ska ju flyga med Air One till Rom i april....(Vet inget alls om dem, då vi aldrig nyttjat dem innan, men de hade bra pris)
Min kusin (som bor i Rom) flög till Kastrup igår med Air One - och hon var jättenöjd. Hon fick frukost ombord och planen var nyare och bättre än t ex Sterling, enligt henne.
Bra pris också.
Svara med citat
  #56  
Gammal 2008-11-04, 12:56
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: STERLING I KONKURS!

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Min kusin (som bor i Rom) flög till Kastrup igår med Air One - och hon var jättenöjd. Hon fick frukost ombord och planen var nyare och bättre än t ex Sterling, enligt henne.
Bra pris också.
Jeg fløj også med Air One til Sicilien (over Rom) i sommers. Ganske fine fly. Dog fik vi ikke frokost ombord, hverken den ene eller den anden vej. Det var heller ikke muligt at bestille drikkevare. Men Air One tilbød småkager, juice eller vand på "husets" regning

Mette
Svara med citat
  #57  
Gammal 2008-11-04, 16:35
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: STERLING I KONKURS!

Citat:
Ursprungligen postat av Mette Visa inlägg
Dog fik vi ikke frokost ombord, hverken den ene eller den anden vej.
Hej Mette.

Min kusine fik heller ikke frokost (lunch), men hun fik "frukost" (på svensk), altså morgenmad.

Sorry, det var bare for fristende...

Senast redigerad av Marianne den 2008-11-04 klockan 16:39.
Svara med citat
  #58  
Gammal 2008-11-04, 18:01
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: STERLING I KONKURS!

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Hej Mette.

Min kusine fik heller ikke frokost (lunch), men hun fik "frukost" (på svensk), altså morgenmad.

Sorry, det var bare for fristende...
Jeg mente også frokost på svensk
Svara med citat
  #59  
Gammal 2008-11-05, 19:19
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: STERLING I KONKURS!

Idag fick vi tillbaka våra pengar!
Svara med citat
  #60  
Gammal 2008-11-05, 20:02
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: STERLING I KONKURS!

Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg
Idag fick vi tillbaka våra pengar!
Va skönt, grattis
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT