Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-05-30, 14:15
Mysans avatar
Mysan Mysan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Växjö
Inlägg: 322
Standard Får inte handla taxe-free på utresan!

Är det någon som varit med om det innan, att man inte får handla taxe-free i förväg på utresan?

Har efter mycket om och men kommit in på SAS charter och shopping. Där blir man nekad att handla för utresan. Vem tusan behöver sololja för hemresan? Tydligen gäller detta för resa inom EU hos SAS. Jag som hade räknat med att ha sololja som väntar på mig på planet och slippa ta till kg-vikten på väskan för att härbärgera sololjeflaskor som väger en del. Å den där lilla wiskeyn och dunken med vin som vi ville haft när vi kom fram??? Av denna blev det intet.

Nu blev jag så anti deras taxe-free att jag inte tänker köpa ett skrutt där ifrån!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-05-30, 14:39
Lopez Lopez är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Inlägg: 183
Standard Sv: Får inte handla taxe-free på utresan!

Citat:
Ursprungligen postat av Mysan Visa inlägg
Är det någon som varit med om det innan, att man inte får handla taxe-free i förväg på utresan?

Har efter mycket om och men kommit in på SAS charter och shopping. Där blir man nekad att handla för utresan. Vem tusan behöver sololja för hemresan? Tydligen gäller detta för resa inom EU hos SAS. Jag som hade räknat med att ha sololja som väntar på mig på planet och slippa ta till kg-vikten på väskan för att härbärgera sololjeflaskor som väger en del. Å den där lilla wiskeyn och dunken med vin som vi ville haft när vi kom fram??? Av denna blev det intet.

Nu blev jag så anti deras taxe-free att jag inte tänker köpa ett skrutt där ifrån!
Ursäkt, men jag förstår inte riktigt hur du tänker.
Självklart får man inte handla vin och sprit tax-free när man reser inom EU.
Har ingenting med SAS att göra utan gäller generellt alla flygbolag och flygplatser.
Vad det gäller sololjor och dylikt så kan du handla så mycket du bara orkar bära på Arlanda efter det du vägt och checkat in väskor, så det kan väl inte vara något större problem.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-05-30, 14:54
Mysans avatar
Mysan Mysan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Växjö
Inlägg: 322
Standard Sv: Får inte handla taxe-free på utresan!

Nej, det är just det jag inte får. Sololjor får man inte heller köpa, det är det som är helknäppt. Man för inte göra några inköp över huvudtaget till utresan! sprit vet jag för det har med nån idioti inom EU att göra, men annat..............Simfötter t ex, svårt att packa, kanon att ha i sätet när man kliver på planet och sedan lämna när man åker hem. Nu sket det sig!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-05-30, 15:01
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Får inte handla taxe-free på utresan!

Det är ganska vanligt att det inte är någon förbeställning för utresan. Ofta finns det ändå andra produkter än alkohol och tobak att köpa på planet. Det gäller flera flygbolag och har varken med SAS eller EU att göra.

Att man inte får köpa momsfritt har däremot med EU att göra, men det gör du ju inte om du handlar på flygplatsen eller på hemresan heller. Däremot kan priserna vara billigare än i vanliga butiker.

Som Lopez säger kan du visst handla på flygplatsen, efter säkerhetskontrollen. Det finns ju en hel del butiker att välja mellan där.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-05-30, 15:08
Mysans avatar
Mysan Mysan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Växjö
Inlägg: 322
Standard Sv: Får inte handla taxe-free på utresan!

Jo tack, nu reser vi från Sturup. En affär och inte särskilt billig. Så som sagt, det blir inget handlat hos sas öht. Inte heller på flygplatsen lägger vi några pengar. Alkohol får man inte köpa när man åker inom EU och simfötter finns inte och sololjor, tja det är nog billigare att betala övervikten (om det skulle bli någon).

Varför jag reagerar denna gång över taxe-free är att när vi åkte förra året, med Novair, då var det inga problem att handla för utresan. Sprit vet jag att vi handlade då för det jag beställt var slut och fick kompensation som var ganska mycket mer och "finare" och dyrare, men jag kommer också ihåg att vi inte fick kassarna förrän vi hade landat i Grekland.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-05-30, 15:09
nina_77s avatar
nina_77 nina_77 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Alfta
Inlägg: 134
Standard Sv: Får inte handla taxe-free på utresan!

HEj!!
Vi fick inte heller förbeställa.
Du får handla på Arlanda. Efter du checkat in. Det fick iaf vi. Fast inte sprit. Men övrigt gick bra att köpa.
Nina
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-05-30, 15:12
Mysans avatar
Mysan Mysan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Växjö
Inlägg: 322
Standard Sv: Får inte handla taxe-free på utresan!

Som sagt, vi flyger från lilla Sturup, utbudet är synnerligen begränsat. Lika dyrt att handla där som på Åhlens här hemma
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-05-30, 15:16
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Får inte handla taxe-free på utresan!

Citat:
Ursprungligen postat av Mysan Visa inlägg
Jo tack, nu reser vi från Sturup. En affär och inte särskilt billig. Så som sagt, det blir inget handlat hos sas öht. Inte heller på flygplatsen lägger vi några pengar. Alkohol får man inte köpa när man åker inom EU och simfötter finns inte och sololjor, tja det är nog billigare att betala övervikten (om det skulle bli någon).
Har reguljärflygen kataloger som man kan beställa från?
Det har jag missat totalt, aldrig sett någon med kassar heller vad jag kan minnas, annat än det som inhandlats i flygplatsbutiken. Novair är väl ett av bolagen som flyger charter?
Jämförelsen mellan SAS och Novair är inte riktigt rättvis tycker jag. Om det inte är så att SAS flyger för något resebolag?

// Helén
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-05-30, 15:23
Mysans avatar
Mysan Mysan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Växjö
Inlägg: 322
Standard Sv: Får inte handla taxe-free på utresan!

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Har reguljärflygen kataloger som man kan beställa från?
Det har jag missat totalt, aldrig sett någon med kassar heller vad jag kan minnas, annat än det som inhandlats i flygplatsbutiken. Novair är väl ett av bolagen som flyger charter?
Jämförelsen mellan SAS och Novair är inte riktigt rättvis tycker jag. Om det inte är så att SAS flyger för något resebolag?

// Helén
Gå in på www.sascharter.se i vänstermarginalen hittar du länken för shoppen eller på www.sas.se/shopping. Vi har bokat genom Apollo, flyger inte reguljärt för det hotell vi vill bo på är helt vikt åt Apollo. Vad jag kan se så flyger SAS åt SAS.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-05-30, 15:28
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Får inte handla taxe-free på utresan!

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Har reguljärflygen kataloger som man kan beställa från?
Det har jag missat totalt, aldrig sett någon med kassar heller vad jag kan minnas, annat än det som inhandlats i flygplatsbutiken. Novair är väl ett av bolagen som flyger charter?
Jämförelsen mellan SAS och Novair är inte riktigt rättvis tycker jag. Om det inte är så att SAS flyger för något resebolag?

// Helén
Citat:
Ursprungligen postat av Mysan Visa inlägg
Gå in på www.sascharter.se i vänstermarginalen hittar du länken för shoppen eller på www.sas.se/shopping. Vi har bokat genom Apollo, flyger inte reguljärt för det hotell vi vill bo på är helt vikt åt Apollo. Vad jag kan se så flyger SAS åt SAS.
Ursäkta, men läste du vad jag skrev innan du svarade?
// Helén
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-05-30, 15:39
Mysans avatar
Mysan Mysan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Växjö
Inlägg: 322
Standard Sv: Får inte handla taxe-free på utresan!

Om jag bokar en resa genom Apollo så får jag väl anta att det bolaget som flyger oss, flyger åt just ett resebolag. Jag sitter här o har SAS taxe-free katalog i min hand så jag har inga som helst svårigheter att jämnföra dem med Novair. Har man gett sig in i charterflyget med allt vad det innebär, skickar ut katalog till blivande resenärer, då har man väl ändå samma tjänst som just t ex Novair?

Efter som det tydligen inte är någon mer än jag som under tidigare resor fått beställa nått på utresan så lägger jag härmed ner denna diskussion. Jag skiter högakningsfullt i vilket eftersom jag varken dricker sprit eller simmar med simfötter. Sololjan från i fjol finns kvar så den kan jag säkert packa ner (halvfulla flaskor väger inte så mycket i alla fall). Ledsnast blev sonen (simfötter) och maken (wiskeyn o vinet)som inte kan få det som de sett fram emot på webben (som man ju kan titta på utan inloggning)
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-05-30, 16:03
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Får inte handla taxe-free på utresan!

En av anledningarna till att du inte kan handla på planet på VISSA flighter handlar helt enkelt om plats och vikt!

Och ärligt talat. Är det SÅ viktigt...? Det mesta är lika billigt i Grekland...
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-05-30, 16:49
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Får inte handla taxe-free på utresan!

Citat:
Ursprungligen postat av Mysan Visa inlägg
Är det någon som varit med om det innan, att man inte får handla taxe-free i förväg på utresan?
Har efter mycket om och men kommit in på SAS charter och shopping.
Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Har reguljärflygen kataloger som man kan beställa från?
Jämförelsen mellan SAS och Novair är inte riktigt rättvis tycker jag. Om det inte är så att SAS flyger för något resebolag?
// Helén
SAS charter är att likna vid Novair. Med den skillnaden att Novair är ett systerbolag till Apollo. Vilket med största säkerhet gör det lättare för deras resenärer att få handla.

Simfötterna till sonen behöver inte packas ner (om det inte är specialregler vid charterflyg, vilket jag inte tror), han kan ha dem som handbagage.

// Helén
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-05-30, 18:34
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Får inte handla taxe-free på utresan!

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Mysan Visa inlägg
. Jag skiter högakningsfullt i vilket eftersom jag varken dricker sprit eller simmar med simfötter. Sololjan från i fjol finns kvar så den kan jag säkert packa ner (halvfulla flaskor väger inte så mycket i alla fall). Ledsnast blev sonen (simfötter) och maken (wiskeyn o vinet)som inte kan få det som de sett fram emot på webben (som man ju kan titta på utan inloggning)
Men simfötter hittar du ju i nästan varenda turistaffär, och whiskyn och vinet lovar jag är billigare på plats. Angående sololjan finns superbra krämer på apoteket i Grekland, köp dem ej på turistshoppar där de stått i solen och säkert åkt in och ut för varje turistsäsong.

Förstår att du hade tänkt ha allt klart och inte springa och handla det första du gör, men situationen går att rädda.

Ha en trevlig resa

Monica

Senast redigerad av monica den 2008-05-30 klockan 18:37.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-05-30, 20:03
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Får inte handla taxe-free på utresan!

Håller med Monica här ovanför. Allt man behöver finns ju att köpa på plats. Sololja/krämer kan man ta med hemifrån. Den vikten som sedann försvinner under vistelsen ersätter man sedan lätt med annat som man handlat därnere. Ouzo tex. som är urbilligt på kreta.. och flera varianter att välja på...*L*
Wiskey finns att köpa på plats också.. och vin finns en massa att välja på till en billilg summa om man håller sig till lokala sorter.

Jag själv flyger från Norrköping om några veckor. Där finns ännu mindre att välja på. För mig räcker det om jag kan ta nån öl där som start på semesterresan... och känna att.. nu är det SEMESTER...

Ha det gott..
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-06-02, 23:45
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Får inte handla taxe-free på utresan!

Flög till Kreta från Sturup för någon vecka sedan och det gick utmärkt att beställa på utresan!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-06-03, 00:04
clarafina clarafina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 89
Standard Sv: Får inte handla taxe-free på utresan!

Hej,,förstår att du blev besviken när det du planerat gick i stöpet.Är van att åka charter och då ochså kunnat beställa till utresan ,,, trevlig resa och stor kram
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-06-03, 12:34
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Får inte handla taxe-free på utresan!

Ja, även om allting finns att köpa i Grekland till en billig penning så blir man lite förvånad över logiken/bristen därpå i olika charterarrangörers rutiner för utreseförsäljningen. Ibland går det utmärkt att förbeställa till utresan, men ibland inte,(förmodligen beroende av vem man flyger med), o hur många är egentligen så intresserade av att förbeställa solskyddsfaktor till HEMRESAN??
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-06-12, 20:39
lottasegens avatar
lottasegen lottasegen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 25
Standard Sv: Får inte handla taxe-free på utresan!

Hej, fick precis katalogen från inflightservice, har bokat resa med ving. Håller fullständigt med om att det är konstigt att man inte får beställa på nerresan. Det gick hur bra som helst förra året. Handlar det om nya regler? Är det någon som vet det? Jag är inte intresserad av att handla varken sprit eller cig, utan dyrare smink och coola krämer att använda på resmålet. Ja, jag vet att sånt finns på resmålet fast kanske inte de sorter jag vill ha. Min fråga är i vart fall, varför har det ändrats just i år?
Men längtar efter semester gör jag så jag tror jag svimmar snart.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-06-12, 20:50
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Får inte handla taxe-free på utresan!

Det är inte någon ny regel för i år. Det är länge sedan jag första gången åkte med en flight där man inte fick beställa på nerresan. Tror det har med vikt att göra, som flera redan har skrivit.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT