Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2022-04-15, 23:50
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Båtluffarlycka!

Å, så roligt att få följa med dig på resa igen, Birgitta!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2022-04-16, 06:48
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 883
Standard Sv: Båtluffarlycka!

Birgitta, du har skrivit så många gånger så fint om George så jag tror ju att om jag nångång skall till Paleochora vill jag också ta hans taxi dit.

Vilket fint mottagande du fick. Kan tänka mig att det verkligen känns som att komma hem. Och Methexis taverna sen, verkar vara så fin.

Ha en fin dag!

/ Anne
Svara med citat
  #23  
Gammal 2022-04-16, 07:05
Marcos avatar
Marco Marco är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Vänersborg
Inlägg: 211
Standard Sv: Båtluffarlycka!

Så härligt för dig med en resa till Kreta igen. Ser fram emot bilder och reserapport från Chora Sfakion.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2022-04-17, 15:17
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 738
Standard Sv: Båtluffarlycka!

Det var meningen att jag skulle ta färjan till Agia Roumeli igår, lördag. Men det kom annat emellan......
Siroccovinden har ånyå nått Paleochora och det med stormsteg. Jag har aldrig sett så stora vågor här och dessutom yr den röda sanden från Sahara, så färjan var naturligtvis inställd. Så även idag.







Så här såg det ut från min studio i morse.

Så jag har bestämt mig för att hoppa Agia Roumeli och på tisdag åker jag till Chora Sfakion. Jag vill inte bli inblåst även i AR för där finns ingen bilväg därifrån. Men jag sitter inte i sjön så att säga, Paleochora är inte det sämsta ställe att bli inblåst i!

Värmen är hög eftersom vindarna kommer från Afrika, runt 24 grader, men det känns kallare i vinden. Vi har haft eld i kaminen på Water Edge Cafe i två kvällar nu. Jag gläder mig att träffa mina vänner här och Elvis hunden ligger vid min sida när jag sitter på cafeet.



Små promenader tar jag också. och grönskan har tagit fart efter en blöt vinter och vår.



Det var allt för denna gången.

Birgitta
Svara med citat
  #25  
Gammal 2022-04-17, 18:29
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Båtluffarlycka!

Tack för skrivan Birgitta!

Tråkigt med inställda resan till AR. Men jag kan tänka mig sämre ställen att vara "inblåst" i än Paleochora (även om jag aldrig varit där ännu. men längtar!).

Masse
Svara med citat
  #26  
Gammal 2022-04-18, 07:17
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Båtluffarlycka!

Häromdagen var bilarna täckta med fin sand, så det var nog dina vindar som hälsade på från Sahara även hos oss

/Wolfen
Svara med citat
  #27  
Gammal 2022-04-18, 07:32
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 883
Standard Sv: Båtluffarlycka!

Hoppas vädret bättrar på sig, ser ju verkligen blåsigt ut på din bild. Själv har jag bara lite erfarenhet av saharasanden, den är ju inte trevlig. Så det är bra att du kan sitta och ha det trivsamt på Waters Edge. Vår Påsk börjar ju ta slut, men du kan fortsätta med den greksika varianten.

Ha det fint!

/ Anne
Svara med citat
  #28  
Gammal 2022-04-18, 15:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Båtluffarlycka!

Åh så roligt att du är på plats i Pale, och att Elvis välkomnar dig.

Igår var det så blåsigt på Rhodos att många flyga hade svårt att landa.

Jag fick sms från Nicke Lena som hade hört från säker källa att George på La Casa är kvar och har kvar stället.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2022-04-18, 21:50
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 738
Standard Sv: Båtluffarlycka!

Jag får gå dit igen när jag är tillbaka i grekiska påskhelgen och kolla. Vill gärna träffa George!

Birgitta
Svara med citat
  #30  
Gammal 2022-04-19, 14:19
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 738
Standard Sv: Båtluffarlycka!

Jag börjar tro att rubriken "Båtluffarlycka" blir lite missvisande.
Jag vaknade vid 5-tiden i morse och en minut över 5 - då jag satt på toaletten - försvann elektriciteten. Och där satt jag i totalt mörker, jag som skulle packa det sista, men framför allt var jag kaffesugen. Det började ljusna vid halvsjutiden. Och vid halv 8 återkom elen.
Sen var det meningen att jag skulle ringa ticketoffice för att få reda på om färjan skulle gå från den stora hamnen eller den närmaste hamnen klockan 8.30. Konstigt nog fungerade inte min telefon till detta nummer. Men till Haris telefon funkade den. Och då får jag reda på att det inte går någon färja idag heller! Dåliga väderleksförhållanden igen.
Jag funderade ett tag på att ta bussen upp till Chania och sedan ner till Chora Sfakion men övergav denna fundering. Det ska bli bättre väderförhållanden imorgon. Så nu har jag varit i Paleochora 4 dagar extra. Men som sag, jag sitter inte i sjön!

En liten blomstersafari gjorde jag på förmiddagen. Det är så vackert med alla färger innan torkan börjar komma!















Birgitta
Svara med citat
  #31  
Gammal 2022-04-20, 09:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Båtluffarlycka!

Men då! Kom du iväg imorse?

De vita blommorna är sååå vackra!
Svara med citat
  #32  
Gammal 2022-04-21, 15:52
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 738
Standard Sv: Båtluffarlycka!

Ja, äntligen kom jag iväg!
Gårdagsmorgonen visade sig från sin bästa sida och jag travade iväg till färjan vid 8-tiden. Denna båtluffartur är den jag tycker om så mycket. Från Paleochora kommer vi först till Sougia och sedan till Agia Roumeli. Där byter man färja för att Samaria skulle gå vidare till Gavdos. Jag hade en tanke på att stanna kvar då jag har ju en dröm att någon gång besöka Gavdos.

Agios Roumeli blev jag i 2 timmar istället för 3 dagar, som jag hade planerat. Nikos på taverna tillika hotell Paralia bjöd mig på ett glas vin och jag lovade att istället komma tillbaka till hösten.

Sedan kom färjan Daskalogiannis och min färd styrde mot Chora Sfakion. Så många hjälpsamma har det varit vid ombordstigning och avstigning! Min knäartros gör att det är svårt just vid dessa moment, men med hjälp har det flytit smärtfritt.

Här i Chora Sfakion tycker jag att det är mycket turister redan, men tavernaägarna vill ha mer. Jag hoppas dom får en bra sommar. På den grekiska påskaftonen åker jag vidare till Chania för 2 dagar innan hemfärd. Vi har varit i Chania två gånger tidigare vid en påskhelg och på påskdan ligger grillröken tjock över Chania.

Birgitta



Morgonsolen igår




Snart på väg.







Loutro. Jag tycker byn har blivit för mycket turistiorienterat. Här ett nybygge på höjden.



Utsikt från hotell Lefka Ori.


Svara med citat
  #33  
Gammal 2022-04-21, 21:02
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 180
Standard Sv: Båtluffarlycka!

Härligt att du till slut fick åka "färjabåt"( jag kallade det så som liten ) Kretas södra kust är så vild och vacker!
Vilka vackra bilder du ger oss, någon gång SKA jag pallra mig dit under denna årstid!
Tack för att du tar dig tiden att skriva.....
Catlady, som längtar så.........
Svara med citat
  #34  
Gammal 2022-04-22, 05:42
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 883
Standard Sv: Båtluffarlycka!

Tack Birgitta, väntar alltid på dina rapporter. Önskar dig en fin grekisk påsk!

/ Anne
Svara med citat
  #35  
Gammal 2022-04-22, 07:57
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Båtluffarlycka!

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Sedan kom färjan Daskalogiannis....
Jag ser då ingen färja? Men, det kanske beror på att jag är färjblind...

/Netwolf
Svara med citat
  #36  
Gammal 2022-04-22, 13:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Båtluffarlycka!

Åh så härligt Birgitta!

Tack för ännu en rapport med fina bilder!

Njut nu av den grekiska påsken för oss alla.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2022-04-23, 15:13
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 738
Standard Sv: Båtluffarlycka!

Nu har jag kommit till Chania för två påskdagar här. Denna gång kan jag inte bli inblåst - förhoppningsvis - för denna gången då Chanias flygplats ligger bara en kort taxiresa härifrån gamla stan.

Som vanligt trivdes jag utmärkt i Chora Sfakion. Jag gillar kretensarna på sydkusten och många kände igen mig i Chora Sfakion och nickade till mig. Jag har bott på många ställen där och alla är utmärkta. Tyvärr åkte jag inte upp till Anopoli och på Agia Roumela blev det bara ett tvåtimmarsstopp. Men i oktober får jag återse bägge byarna.

När jag kom till Chania blev det en riktigt kulturkrock! Så mycket folk och turister är det överallt här. Att jämföra med det stilla lugnet på sydvästsidan. Men det är nog många hemvändande greker här.

Lite bilder nu från Chora Sfakion, för att ge ett bevis på hur fint Chora Sfakion är!

Birgitta






















Svara med citat
  #38  
Gammal 2022-04-23, 16:49
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 517
Standard Sv: Båtluffarlycka!

Å, fina Chora Sfakion. Där trivdes vi också alldeles utmärkt
Synd på det dåliga vädret att du inte kunde göra färjeluffen som planerat. Men som du säger så finns ju platserna du missade kvar till nästa gång. Tack för fina bilder och ha nu en härlig grekisk påsk i Chania.
Kerstin
Svara med citat
  #39  
Gammal 2022-04-24, 05:58
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 883
Standard Sv: Båtluffarlycka!

Chora Sfakion ser fint ut. Har aldrig varit på södra Kreta överhuvudtaget så det är alltid intressant med bilder och berättelser.

Ha det bra i Chania och sen en fin resa hem!

/ Anne
Svara med citat
  #40  
Gammal 2022-04-24, 10:09
Marcos avatar
Marco Marco är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Vänersborg
Inlägg: 211
Standard Sv: Båtluffarlycka!

Tack för bilder och rapport från Chora Sfakion! Såg att en bilderna var tagen från ”Oves hörna”. Åker dit i juni igen och också denna gången blir det en vandring upp till vackra Anopoli. Njut av resten av resan!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT