Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Rethymnonkusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-10-24, 22:42
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm / Rethymno
Inlägg: 228
Standard Rakitillverkning

I onsdags fick jag följa med en av mina vänner till Chromonastiri (Χρομοναστήρι) dit han var inbjuden när de tillverkade raki (tsikoudia). Det var en upplevelse! I vad som närmast var en lagerlokal (en stor olivoljetank i ena hörnet, några lagerhyllor vid ena väggen och rakiapparaturen i den andra hörnan) hade man ställt upp några rangliga bord, där ett 20-tal personer bänkat sig med massor av vin och grillat kött av olika slag m.m. Ute på gården stod grillen uppställd och grillningen var i full gång! Innehållet i plasttunnor med skal- och kvistrester efter vintillverkningen, som fått stå och jäsa under ett antal veckor (mäsk), hälldes i en stor koppartank, som det eldades under. Tanken anslöt genom ett rörsystem till en ståltank under vilken en stor vit plastbehållare stod. I den rann sedan den färdiga rakin ner i en fin stråle. Hela processen tog 1,5 – 2 timmar. Naturligtvis hade batteriet tagit slut i min kamera så det blev inga bilder tagna.
Här kan ni i alla fall se hur det går till:
http://www.youtube.com/watch?v=InbRenbmIZ0&feature=related
På torsdag, Ochi-dagen, ska vi åka till en annan by där vi också ska få vara med om rakitillverkning (och fest naturligtvis!!)
Detta kommer att bli en fin avslutning på mina fem veckor här i Rethymnon denna höst.

Ingegerd
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-10-25, 08:32
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Rakitillverkning

To Vima har en bilaga i sin söndagstidning som berättar hur man framställer tskoudia på olika ställen i landet. Populära utflykter ! Men jag undrar hur det skulle se ut i ordentliga Sverige med festlig avprovning av diverse hembrända produkter...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-10-25, 10:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Rakitillverkning

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
To Vima har en bilaga i sin söndagstidning som berättar hur man framställer tskoudia på olika ställen i landet. Populära utflykter ! Men jag undrar hur det skulle se ut i ordentliga Sverige med festlig avprovning av diverse hembrända produkter...
Inte behöver vi dricka hembränt när vi har världens mest välsorterade butik för starka drycker. Systembolaget har ett imponerande sortiment och inkluderar man beställningssortimentet är det helt fantastiskt. Vinprovningar etc ordnar de också under ledning av kunniga personer.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-10-25, 17:25
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Rakitillverkning

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Inte behöver vi dricka hembränt när vi har världens mest välsorterade butik för starka drycker. Systembolaget har ett imponerande sortiment och inkluderar man beställningssortimentet är det helt fantastiskt. Vinprovningar etc ordnar de också under ledning av kunniga personer.

Eva
Systembolaget är utan minsta tvivel ett förstklassigt inköpsställe.
Men det saknar stämningen och atmosfären som infinner sig när man gör raki.
Mat och dryck, historier, dans och sång har jag ännu inte upplevt på bolaget men väl många gånger på Kreta när de bränner sitt farmako-.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-10-25, 21:40
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Rakitillverkning

Svepte idag mitt livs första tsikoudia ( fusk, tre klunkar) som bjöds när politiska gänget gick runt i Agios Mammas. Fattar nog inte varför starksprit är så märkvärdigt, det är ju inte ens gott. Det var nog sången och dansen som fattades. Historier hör jag hela kvällarna nu...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-10-26, 09:55
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Rakitillverkning

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Svepte idag mitt livs första tsikoudia ( fusk, tre klunkar) som bjöds när politiska gänget gick runt i Agios Mammas. Fattar nog inte varför starksprit är så märkvärdigt, det är ju inte ens gott. Det var nog sången och dansen som fattades. Historier hör jag hela kvällarna nu...
Första gången är ingen gång, andra gången........etc. Det som gäller Monica är "aspro pato" (botten upp), Det skall serveras lite tilltugg till, något sött eller nötter eller vad man har till hands. Det är ju inte heller så mycket starksprit som man kanske är benägen att tro, ca 18-20 %. Nej inte sprit alls egentligen, det är farmako, bra för det mesta.
Jag kan hålla med om att det inte alltid smakar så bra, kvalitén är av högst skiftande karaktär, absolut.
Första ölen var inte heller så särskilt god men numera smakar det gott med kall öl, så ge tsikoudian en andra chans, se parakalo!
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-10-26, 10:42
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Rakitillverkning



I byn Zourva kan dessa förhållningsregler till tsikoudia beskådas, ja då helst före man tar första "aspro paton"
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-10-26, 15:33
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Rakitillverkning

Bör vi inte översätta?
(Utan rim, dock...)

Tsikoudians tio stadier:
Den första bringar aptit
Den andra ger oss hälsa
Den tredje orsakar glädje
Den fjärde medför lycka
Den femte framkallar diskussioner
Den sjätte utlöser pratsamhet
Den sjunde slutar med krångel
Den åttonde drar hit polisen
Den nionde leder tillrättegång
Den tionde ----begravning
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-10-26, 16:18
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Rakitillverkning

Jo så klart behövs en översättning. Blev lite upptagen efter jag lagt in bilden då det tapetseras och målas i huset, så det gäller att se upp så man fastnar bakom tapeten.
Tack!



T o m i Chania firas tsidoudian. I detta fallet 2005 vid Neoria. Man riggar upp en "hembränningapparat" och visar hur det går till att tillverka tsikoudia och då blir det fest med dansuppvisning och fri tsikoudia med tilltugg. Aspro Pato!
lars
Kriti stin kardia mou

Senast redigerad av lars den 2010-10-26 klockan 16:34.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-11-02, 12:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Rakitillverkning

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
Men det saknar stämningen och atmosfären som infinner sig när man gör raki. Mat och dryck, historier, dans och sång har jag ännu inte upplevt på bolaget men väl många gånger på Kreta när de bränner sitt farmako
Jag har varit med om en rakibrännarfest, och den festen glömmer jag aldrig. Stämningen var på topp, minst sagt. Där var säkert hundra pers som deltog, dansade, åt och sjöng.

Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-11-04, 10:12
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Rakitillverkning

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag har varit med om en rakibrännarfest, och den festen glömmer jag aldrig. Stämningen var på topp, minst sagt. Där var säkert hundra pers som deltog, dansade, åt och sjöng.

Visst är det bättre än på Systembolaget!!!!!
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-11-04, 10:58
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Rakitillverkning

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
Visst är det bättre än på Systembolaget!!!!!
lars
Kriti stin kardia mou
Ja stämningen och miljön men inte rakin.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-11-05, 10:21
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Rakitillverkning

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Ja stämningen och miljön men inte rakin.

Eva
Jodå Eva, man vänjer sig precis som med annan dryckesvara ,bara man slutar efter den sjätte (jag höll på att skriva efter sex men det lät inte så bra!).
lars
Kriti stin kardia
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-11-05, 16:06
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Rakitillverkning

Jag blev bjuden på raki i Chania hos vår hyresvärdinna .och den var riktigt god.Skall försöka fråga henne vad det var för någonting.Då utspelades följande konversation: Vi tittar i glaset, sniffar ,en Grek.man ser vår tvekan förklarar Kretan whiskey,jag frågar 12 years old ? No svarar han may be 12 minits.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-11-05, 20:56
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sala
Inlägg: 532
Standard Sv: Rakitillverkning

That's Greece!

/Kerstin
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT