Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-04-26, 22:16
Loellaz Loellaz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2009
Ort: Dalarna
Inlägg: 7
Standard Flytt,hundar mm ??

Har läst och sökt i forumena här,hittat mkt bra info har dock lite mer funderingar.Kanske någon vet??

Om man vill ta med bilen för att ta med saker i, kan man då ha den 6mån innan den ska ut ur landet ? Räcker det att den är ut ur grekland? ell måste den in till sverige igen? Kan man åka till annat land några dagar och sen tillbaka till grekland? stod så mkt olika i inläggen så blev ngt förrvirrad =))

Någon som har bilat ner till kreta? som vet ungefär tid det tar? ev saker att tänka på?

Läste i forum om någon slags flyttbox via båt, någon som använt det i flytt sista året som vet ung priser, firmor? ell via lastbil?

Gps om man vill ha in kretas vägar, någon som vet hur man gör? Stämmer det bra?

Någon som tagit med sig sina hundar? Hur har det fungerat? Jag menar ej allt det med vaccinering mm.. utan mera värmen? Andra lösa hundar vid promenader? 2a sjukdomar? Något man ska se upp med? tänka på? ( jag har rottweilers.)

Hur länge kan man vara som "turist" utan att skriva sig som boende? Då jag känner mig osäker att skriva mig i annat land ännu. Är meningen jag ska vara hemma hos min kille i hans hem. (Chania)
Då jag kommer behöva lite tid att avveckla allt här, med hus osv...
Han försöker också kolla saker där, men känns bra att höra lite från andra som har gjort vissa av dessa saker själva.

Tacksam om någon har erfarenhet av ngt och vill dela med sig. MVH
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-04-27, 08:32
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Flytt,hundar mm ??

Det var många frågor! Konkret svar får du bara på den om bilen:www.gsis.gr ska vara adressen till tullmyndigheten. Man har en uppdaterad publikation "Information for individuals bringing private passenger cars to Greece from other countries" , 2008
Forms and public editions service of the ministry of economy and finance.

Några telefon/faxnummer:
Temporary Importation:+30 210 32 45 552, +30 210 32 45 587
Fax +30 210.32.45.593 (jo, det är punkter mellan siffrorna, fråga mig inte varför-)
e-mail ipr@otenet.gr
Eftersom det är så krångliga bestämmelser måste du läsa själv. det beror på var man är skriven o.s.v
Det cirkulerar mängder av bilar med utländska plåtar, och jag tror inte man orkar kontrollera alla. Men du vill säkert känna dig lugn och laglig.

Vår flytt 2003 finns i mina bloggar, vi hade en komplikationsfri (nästan) tur och fick med oss allt vi ville (nästan).
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-04-27, 09:41
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Flytt,hundar mm ??

Många frågor, här finns säkert många som har gjort det du skall göra o har exakta svar men i tills dess lite prel. svar .Bilen får du ha i 6mån. sedan skall den ur Grekland.el förtullas dyrt o krångligt, Skräck historier om beslag av lyxbilar även innan 6mån förekommer.Bila lämnar jag därhän det finns även biltåg .Sök här i forumet sä hittar du svar.Bekanta till oss flyttade Kreta -göteborg 4 st pallar c:a 1m höga kostade c:a 10000 kr dörr t dörr ..Hundar klarar värmen bra om du sköter dem som i Sv .Skugga vatten etc. Umgänget med andra hundar sk vildhundar beror mycket på dina hundar om de är höga el låga Vildhundar är för det mesta låga Men många har en käpp i handen när de går ut med egna hunden .Mina erfarenheter grundar sig på boende på Kreta där vi bo c.a 6mån /år .Det finns en Sv gr för I Chania. Också en sida som har gett mig mycket info Sök på Living in Crete hoppas det är tillåter att hänvisa.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-04-27, 18:03
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Flytt,hundar mm ??

Hej, här kan du räkna ut vad paket av olika storlek kostar att skicka till Grekland:

http://www.posten.se/skickaguiden/main_do.jsp
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-04-27, 23:27
Loellaz Loellaz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2009
Ort: Dalarna
Inlägg: 7
Standard Sv: Flytt,hundar mm ??

Tackar för svaren
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-04-28, 23:03
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Flytt,hundar mm ??

Hej!
Jag har rest med hund i Grekland och det fungerade bra. Hunden som jag reste med då var en Boxertik. Vi reste runt på bland annat Amorgos, Sifnos och Paros. Värmen vande hon sig vid ganska snabbt men förstås inga långpromenade mitt på dagen.
Vi hade inga större problem med straydogsen..ofta är de väldigt ranglåga och viker undan direkt.
Det man skall tänka på är att inte köpa grisöron och råa ben till hunden, dessa kan innehålla smitta. Jag hade med mig torrfodersäck men det finns ju de vanligaste märkena att köpa på veterinärklinikerna(Hills, Royal Canin).
Man bör inte låta hanhundar slicka på kissfläckar eftersom tikarna kan ha en sjukdom som jag tror heter Babiosous(kolla jordbruksverkets hemsida).
Detta kan även smitta vid direktkontakt hund till hund.
Straydogsen kan ha många sjukdomar ex skabb, kvalster, loppor och löss samt vissa maskar som smittar via direktkontakt, så hur söta de än kan vara så lät jag inte min hund hälsa på någon.
Viktigt att tänka på är att skydda dina hundar mot Hjärtmask!! Du kan använda ex ett spot on som heter Advocate.
Glöm inte heller att skydda mot fjärilsmyggorna!! Scalibor-halsbandet fungerar mot dem. Det finns även en spot on som fungerar, den heter Bayvantic. Finns inte i Sverige men i Norge och Danmark. Den skyddar mot både stickmyggor, fästingar och loppor och löss.

Mycket att tänka på men överlag gick det jättebra att ha med hunden!

//Stina
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT