Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2010-03-31, 17:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Tummregeln är: Elektronikvaror, restaurangbesök, lyxvaror, kläder/skor, möbler/vitvaror, taxiresor och ev. även drivmedel.

//Kikh
Detta ska greker som har råd med att köpa FÅ TILLBAKS pengar på?????

Jag fattar ingenting.....Jag kommer att göra som vanligt och HOPPAS på att min värdinna på Tinos ger mig kvitto....
Den andra resan är charterresa....Ska man ha kvitto på boendet genom Apollo då??? För det stället vi ska bo på har både charterresenärer och såna som bokar privat. Kontrollanterna kan ju inte veta vem som gjort vad...och Apollo har ingen på plats på Patmos.
Nä detta verkar vara en fars

Lissi - som antagligen är helt korkad för jag fattar inte detta alls hur det ska kunna genomföras.
Svara med citat
  #62  
Gammal 2010-03-31, 19:03
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Admirala, jag kan inte se att vare sig du eller jag sitter med facit i handen, men din ton tyder på att du anser att du har facit!
Yanna
Siden du henvender deg direkte til meg, skal jeg komme med et siste innlegg. Ja, jeg tror jeg har fasiten, på bakgrunnen av hva jeg vet om dette. Tar jeg likevel feil, skal jeg ikke være redd for å innrømme det - men da tar også britiske UD, svenske Konsument Europa (European Consumer Centre) og charteroperatøren Ving feil (se under), i tillegg til noen venner som har opplevd dette. Men som sagt, hva slags bevis er godt nok for deg, Yanna?

Fra Konsument Europa:
Greece
(...)
The trader is obliged to issue a receipt to the consumer. The consumer is advised to ask for and keep the receipt, because the local Tax Authorities perform controls and in case you are unable to demonstrate it, fines may be imposed on you.
http://www.konsumenteuropa.se/en/Sho...Europe/Greece/

Ving:
Ta alltid med dig kvitto när du handlat, du kan annars bli medskyldig till momsfusk. Personal från skattemyndigheten kan konfrontera dig direkt utanför butiken eller restaurangen. Har du då inte ett giltigt kvitto blir du lika bötfälld som butiksägaren (ca 165 €).
Svara med citat
  #63  
Gammal 2010-03-31, 20:59
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

När jag mailade min första fråga till ambassaden fick jag svar efter 10 minuter, men efter mitt andra mail har jag fortfarande inte fått något svar.

Hörsägen och gissningar är inte bevis.

Jag skulle kunna tro på att Konsument Europa har rätt information, men jag känner mig inte helt övertygad! Det är väl ändå det mest trovärdiga som går att finna för tillfället och jag kommer att agera efter det, men jag tycker det är rent förskräckligt att kunden ska böta! För att skydda oss själva måste vi alltså tvinga till oss kvitton av grekiska butiksägare och jag kan inte tro att det kommer att bli konfliktfritt! Det känns mycket olustigt! Ska man åka till Lidl för att slippa osämja med närbutiken? Urk! Och hur kommer det att gå för alla turister som INTE vet om detta, hur kommer de att reagera och agera och vad blir konsekvensen för turismen i Grekland?

....och att få tillbaka momsen på lyxvaror? Jag vet faktiskt inte vad jag ska ta på allvar eller inte, men det är ju Grekland och där kan väl allt va möjligt som inte är möjligt nånannanstans!

Yanna
Svara med citat
  #64  
Gammal 2010-03-31, 21:34
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Ska man åka till Lidl för att slippa osämja med närbutiken? Urk!
I början av januari, strax innan vi åkte tillbaka till Sverige, råkade en av våra vänner ut för att inte få kvitto i just nämnda kedja. Vännen stod på sig och till slut rotade man runt i en låda bakom kassan, fick tag i ett kvitto som lämnades till vännen ifråga. Det var alltså inte kvittot på det han köpt och han fick nöja sig med detta eller inget kvitto alls...

//Zanét
Svara med citat
  #65  
Gammal 2010-03-31, 21:52
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Det är alltså svårt att få kvitto även på Lidl...varför blir jag inte förvånad?
Hur som helst behöver jag väl inte va sams med Lidl på samma sätt som med närbutiken...

Yanna
Svara med citat
  #66  
Gammal 2010-03-31, 22:01
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
...och att få tillbaka momsen på lyxvaror? Jag vet faktiskt inte vad jag ska ta på allvar eller inte, men det är ju Grekland och där kan väl allt va möjligt som inte är möjligt nånannanstans! Yanna
De måste på något sätt kompensera alla indragna skatteåterbäringar i fjol. Ingen i min grekiska familj hade fått någon avisering eller information om sanktionerna. Jag själv väntade 4 månader innan jag fick besked från "Skattemyndigheten" och förlorade då (enligt vår revisor) ca 170€.
Glöm det svala nordiska, jag var rosenrasande

Citat:
...Personal från skattemyndigheten kan konfrontera dig direkt utanför butiken eller restaurangen. Har du då inte ett giltigt kvitto blir du lika bötfälld som butiksägaren (ca 165 €)...
Nu fungerar det så (åtminstone i Chania) att om du betalar inom utsatt antal dagar blir boten kraftigt reducerad. Vi fick, hör och häpna, en parkeringsbot på 80€ av vilken vi betalade 20€.
Ytterligare en sak som gamla Svedala borde ta efter va?

Ett tips för att spara pengar till ev. bot - Ta med receptet från din optiker och köp glasögonen i Grekland...

//Kikh
Svara med citat
  #67  
Gammal 2010-03-31, 22:06
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Det är alltså svårt att få kvitto även på Lidl...varför blir jag inte förvånad? Hur som helst behöver jag väl inte va sams med Lidl på samma sätt som med närbutiken...Yanna
Oftast slänger Lidls (och andra matbutiker) kassa personal kvittot på bandet efter betalning gjort, där får man själv hålla reda på det.

Yanna, sams med personalen på Lidl behöver du nog inte oroa dig för att vara, Min medvetna särskrivning ovan gäller generellt här på ön. Till och med min sambo har slutat besöka vissa av Lidl-butikerna här i området, och han talar ju trots allt samma språk som personalen.

//Kikh
Svara med citat
  #68  
Gammal 2010-03-31, 22:10
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Vad dom krånglar till det!!!
Om det nu är kompensation för skatteåterbäring det handlar om så kan det väl vara och heta skatteåterbäring, varför blanda in fri moms i det?

Det står kanske också i lagen att man kan sänka böterna godtyckligt..

Yanna
Svara med citat
  #69  
Gammal 2010-03-31, 22:14
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Kikh, den där kassa personalen har nog fått order från sin kassa chef!

Alltså...jag sitter och tänker efter...när jag var på Kreta sist fick jag kvitto i alla butiker!!! Faktiskt! Jag fick dem utan att fråga!

Yanna
Svara med citat
  #70  
Gammal 2010-04-01, 08:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Jag har nu fått veta att grekiska skattemyndigheter har rekryterat studenter från skandinaviska universitet för att under sommaren arbeta med kontrollerna av kvitton på platser med mycket turister från norden. Åtgärden är föranledd av att lokalbefolningen som Arne skrev i ett inlägg förvarnar varandra när en kontrollant är på väg. De skandinaviska studenterna behärskar i några fall både sitt modersmål, engelska och grekiska medan andra inte pratar grekiska. Vilka öar som de kommer att arbeta på har sekretessbelagts av de grekiska myndigheterna.

Turister som vägrar att betala böterna kan komma att ställas inför domstol men de kommer att få lämna landet i avvaktan på rättegång men måste infinna sig till rättegången.

Eva
Svara med citat
  #71  
Gammal 2010-04-01, 09:05
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Jag är mållös!!!

April, april...

Senast redigerad av Yanna den 2010-04-01 klockan 09:06. Anledning: tillägg
Svara med citat
  #72  
Gammal 2010-04-01, 09:09
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
...Turister som vägrar att betala böterna kan komma att ställas inför domstol men de kommer att få lämna landet i avvaktan på rättegång men måste infinna sig till rättegången. Eva
Den tror jag vad jag vill om. Det är en ohållbar policy i kristider, mer arbete än en grek är beredd att ta och dessutom 1:a April...

Kikh
Svara med citat
  #73  
Gammal 2010-04-01, 12:29
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Oups! Ja Skandinaviska ungdomar kan vara nog så påstridiga, kanske rekryterar de f.d. time-sharesäljare
Själv har jag löst mina funderingar angående kvitton på följande sätt:
Om jag skulle hamna i en situation där jag inte får kvitto, så har jag med mig en liten hög med egna kvittomallar, jag fyller i dem med passande summa, och saken är klar...
Vill någon ha min mall så går det bra att skicka ett PM till mig så får du se hur den är utformad. Den är idiotsäker, jag lovar!
// Helén
Svara med citat
  #74  
Gammal 2010-04-01, 12:38
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Oups! Ja Skandinaviska ungdomar kan vara nog så påstridiga, kanske rekryterar de f.d. time-sharesäljare
Själv har jag löst mina funderingar angående kvitton på följande sätt:
Om jag skulle hamna i en situation där jag inte får kvitto, så har jag med mig en liten hög med egna kvittomallar, jag fyller i dem med passande summa, och saken är klar...
Vill någon ha min mall så går det bra att skicka ett PM till mig så får du se hur den är utformad. Den är idiotsäker, jag lovar!
// Helén
Svara med citat
  #75  
Gammal 2010-04-01, 12:55
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Svara med citat
  #76  
Gammal 2010-04-01, 13:01
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Riktigt bra för att vara aprilskämt!

Bättre än lokaltidningens i alla fall

Lissi
Svara med citat
  #77  
Gammal 2010-04-01, 13:01
Stomatol Stomatol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Mora
Inlägg: 101
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Det var tur att Yanna nämnde april april, annars hade godtrogne jag svalt alltihop, med kvitton och allt
Glad påsk på er alla!
Svara med citat
  #78  
Gammal 2010-04-01, 16:03
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Citat:
Ursprungligen postat av Stomatol Visa inlägg
Det var tur att Yanna nämnde april april, annars hade godtrogne jag svalt alltihop, med kvitton och allt
Glad påsk på er alla!
Hahaa...som du kanske ser svalde jag det också några sekunder, ändå går jag inte på vad som helst. Det var fyndigt av EvaL att lägga skämtet i den här tråden som jag tycker har innehållit det ena "skämtet" efter det andra.

Yanna - som älskar skoj - och att skoja!
Svara med citat
  #79  
Gammal 2010-04-01, 16:42
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Det var fyndigt av EvaL att lägga skämtet i den här tråden som jag tycker har innehållit det ena "skämtet" efter det andra.

Yanna - som älskar skoj - och att skoja!
JA precis så! Jättebra Eva

Lissi
Svara med citat
  #80  
Gammal 2010-04-02, 09:00
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Böter om du saknar kvitto!?

Tackar och bugar. Roligt att ni uppskattde mitt lilla aprilskämt.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT