Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2007-01-08, 09:53
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Jag har bestämt mig!

Eva, Zanét, Hellen och andra: Vi är många som håller tummarna för era beslut. Tänk på alla Greklandsbiljetter det blir till - om inte det är en morot så vet jag inte vad.
Vi KÄNDE verkligen att vi fick fler pengar mellan händerna när vi slutade, cigaretter har ju varit ruskigt dyra i många år. Och är man TVÅ i familjen som slutar, så blir det biljetter till båda!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2007-01-08, 14:40
KosAnns avatar
KosAnn KosAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 202
Standard Sv: Jag har bestämt mig!

Det är verkligen svårt att sluta röka, och inte lätt att veta vad man skall ta till istället. För så är det, man måste ha något annat att ta till. Ialla fall till en början, innan värsta suget har försvunnit. För lugn, det kommer att försvinna. Själv har jag slutat och börjat i flera omgångar. Slutade definitivt för ett antal år sedan (har tappat räkningen). Men, alla gånger som jag slutade röka så slutade jag tvärt utan "slutarökatuggummi". Däremot har jag tuggat alla andra tuggummi.
(käften nästan utsliten av allt tuggande)
Men, bara att slippa känna lukten av rök i sitt hår är helt underbart.
Håll ut alla slutarökare och slutasnusare. Håller tummarna för er!


Annika/Göteborg
Svara med citat
  #23  
Gammal 2007-01-08, 16:11
Lotta Es avatar
Lotta E Lotta E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Mölnlycke, Göteborg
Inlägg: 260
Standard Sv: Jag har bestämt mig!

Hellen!

Skall se till att du sitter kvar i stolen.
Annars kan du få en ingefära av mig!

Snart är apstinensen över!! håll ut Hellen och Zanet!

Lotta
Svara med citat
  #24  
Gammal 2007-01-08, 20:15
lilles avatar
lille lille är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Midt i Norge
Inlägg: 87
Standard Sv: Jag har bestämt mig!

14 mai blir det 3 år siden jeg sluttet å røyke, med hypnose. Det som er det deiligste med å være røykfri er at jeg ikke lukter røyk og at jeg ikke behøver stresse for å rekke å røyke på jobben. I et totalt ikke-røyk Norge er det heller ikke vær til å røyke nå, det har regnet uten stopp i sikkert 2 måneder. Min største motivasjon i begynnelsen var å telle røykfrie dager, og da ville jeg klare det, for jeg orket ikke begynne på 1 igjen...

Lykke til fra Lille
Svara med citat
  #25  
Gammal 2007-01-08, 20:32
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Jag har bestämt mig!

Måndag kväll:

Hellen, Zanet och Hjalta99 - hur går det??
Svara med citat
  #26  
Gammal 2007-01-08, 21:08
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Jag har bestämt mig!

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Måndag kväll:

Hellen, Zanet och Hjalta99 - hur går det??
Utmärkt vågar jag nog påstå.

Inte blev det mindre svårt när jag kom tillbaka till jobbet idag och det visade sig att en kollega som varit långledig också bestämt sig.
Jag fuskar ju enligt en del och använder nikotintuggummi, men jag tror på filosofin att först bryta vanan, för vet att många cigaretter är vane- cigaretter. Den första på morgonen, efter varje kundbesök ja, oavsett hur kort besöket varit, efter maten, i hop med kaffet, den sista före tandborstningen på kvällen, i samband med hundrastningen osv, osv...

// Helén- som just nu kollar VF-HV på tv och inte hade en tanke på att röka i periodpausen heller...
Svara med citat
  #27  
Gammal 2007-01-08, 21:46
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Jag har bestämt mig!

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Måndag kväll:

Hellen, Zanet och Hjalta99 - hur går det??
Härifrån kan rapporteras att det går över förväntan och jag har precis nu passerat mitt första rökfria dygn

Via apoteket inhandlade jag idag även ett säkerhetspaket Nicorette sugtabletter att ta till fall i fall det skulle kännas jobbigt. Har endast tagit 2 st - de smakar ju rent rysligt förfärligt

//Zanét
Svara med citat
  #28  
Gammal 2007-01-08, 21:57
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Jag har bestämt mig!

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét Visa inlägg
Härifrån kan rapporteras att det går över förväntan och jag har precis nu passerat mitt första rökfria dygn"
de smakar ju rent rysligt förfärligt
//Zanét

Bravo!!!!
Akta så att du inte vänjer dig....
// Helén

Trots försök med Editering, så blev det fel ändå, hoppas budskapet går fram, får inte ordning på det som jag önskade

Senast redigerad av Hellen den 2007-01-08 klockan 21:59. Anledning: Det blev fel i Citatet
Svara med citat
  #29  
Gammal 2007-01-08, 22:00
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Jag har bestämt mig!

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Akta så att du inte vänjer dig....
Tack detsamma

Jag är medveten om tillvänjningsrisken och tänker bara ta till dem i nödfall och dessutom är det ännu så länge inte så svårt att hålla sig ifrån den äckliga smaken

//Zanét
Svara med citat
  #30  
Gammal 2007-01-08, 22:53
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Jag har bestämt mig!

Kämpa på, det är värt det!
Missförstå mig inte nu, jag ska inte vara messersmitt bara för att jag
klarat mig men jag är inte säker på att nikotintabletter/tuggummi är så
jäkla lyckat, jag tror att det förlänger abstinensen. Jämför med att ge
en nykter alkoholist ett par supar ibland när det suger.. Neeeh!
Försök att vända suget till ilska mot nikotinberoendet, det hjälper absolut
att bli förbannad, motivationen ökar!

//PO
-summan av lasterna är konstant!
Svara med citat
  #31  
Gammal 2007-01-09, 08:33
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Jag har bestämt mig!

Kämpa på tjejerna
Riitta
Svara med citat
  #32  
Gammal 2007-01-09, 09:46
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Jag har bestämt mig!

Citat:
Ursprungligen postat av PO Visa inlägg
Försök att vända suget till ilska mot nikotinberoendet, det hjälper absolut att bli förbannad, motivationen ökar!
Jag är nog inne på samma tankegång. Både alkhohol och nikotin är ju centralstimulantia och det är ju det beroendet som ska ändras.

Under den period i mitt liv då jag jobbade inom sjukvården var jag på en hel del utbildningar och studiebesök inom andra verksamheter. Den ena gången besöktes ett s k "hjärn-lab" där man fick ta del av flertalet bilder. I det sammanhanget berättades bl a att det bak i nacken sitter nikotinreceptorer som växer/avtar allt eftersom rökaren ökar/minskar sin konsumtion.

Vet inte om det är den för mig typiska januarisjukan eller om det beror på rökstoppet, men jag är osedvanligt trött och sööömning... zzzzzz.....

//Zanét
Svara med citat
  #33  
Gammal 2007-01-09, 14:45
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Jag har bestämt mig!

Ni är skitduktiga!

Hellen: nikotintabletter/tuggummi är INTE fusk! Om du bryter benet tar du till en krycka, eller hur?

Att sluta röka är svårt långt utöver själva nikotinberoendet, så att man skjuter upp den abstinensen är inte konstigt. Jag la av med mina nicotinell sugtabletter efter ett drygt halvår och det var faktiskt jättesvårt - det räckte att ha den abstinensen att tackla och inte hela rökvanan, den hade jag ju gjort mig av med.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2007-01-09, 14:57
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Jag har bestämt mig!

Det finns en anledning till att det finns nikotintuggummi men inte alkoholtuggummi. Och det är att beroendet faktiskt är väldigt olika. Visst, båda är centralstimulantia men beroendegraden är HELT OLIKA.

Många studier visar att det största beroendet när det gäller snus och rökning är VANEBEROENDET medan det fysiska beroendet är förhållandevis litet. När det gäller alkohol är det tvärtom. En alkoholist som håller på att avvänja sig och får i sig en liten mängd alkohol, förstör rent fysiskt avberoendeprocessen på ett sätt som en rökare/snusare som återfaller inte alls gör.

Därför är det inte alls särskilt "farligt" att fortsätta med nikotin i form av tuggummi eller tabletter. Tvärtom har det visat sig vara ett mycket bra och fungerande sätt att sluta röka eller snusa. Huvudsaken är nämligen att man övervinner vaneberoendet!

Sedan skiljer det sig naturligtvis ändå från person till person vilket sätt som passar bäst. Så gör det ni känner för och det som verkar funka bäst! Kom framförallt ihåg att ett eventuellt återfall är en VILJEHANDLING och inget annat.

Och ja, jag har också slutat röka en gång, efter många års cigarettmissbruk, så jag vet hur lätt/svårt det är. Om man verkligen VILL sluta är det faktiskt ganska lätt. Och jag vet att ni klarar det alla tre
Svara med citat
  #35  
Gammal 2007-01-09, 15:23
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Jag har bestämt mig!

Tack för alla "Hejar rop"

I går överkonsumerade jag tuggummi, 11 st 4 mg blev det. Har i dag just tagit det sjätte, det går alltså åt rätt håll, nästa paket blir 2 mg styrka.

// Helén
Svara med citat
  #36  
Gammal 2007-01-09, 17:13
jopos avatar
jopo jopo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 20
Standard Sv: Jag har bestämt mig!

Här kommer ett till hejjarop till alla er som slutat röka!
För några år sedan slutade jag tvärt från ett paket om dagen till inget, klarade mig utan tuggummin och annat. Det som hjälpte mig var att jag någon vecka innan började fundera på om det verkligen var så gott som jag tyckte att röka, sen satte jag ett datum (det var ett projektavslut så det blev lite förändring i livet) och berättade för alla att jag skulle sluta då.

Hade tidigare ett antal misslyckade försök att sluta bakom mig så ingen på jobbet trodde väl på att jag skulla lyckas denna gång. Därför skrev jag tydligt på en tavla utanför kontoret "Idag har jag varit rökfri i 2 dagar" varje dag när jag kom plussade jag på en dag. Det blev snabbt en morot att inte sudda på tavlan och ge alla rätt. Det var hårt i början men någon sa att det tar tre dagar för nikotinet att gå ur kroppen och att det tar tre veckor för beroendet att gå bort, men att byta mönstret med rökningen tar mellan tre månader och tre... ja ni förstår vad jag menar.

Ganska snabbt upptäcker man att lukt- och smaksinnet kommer tillbaka, lungorna mår bättre och man mår bättre över huvud taget.

Så ni som tycker att det är svårt, kämpa på! Det blir bättre.

/Peter
- inte ens ett litet bloss sen -98 och tycker faktiskt att rök luktar riktigt illa!
Svara med citat
  #37  
Gammal 2007-01-09, 17:40
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Jag har bestämt mig!

Åh vad Ni är duktiga!!!!
Jag håller tummarna för er och hoppas att vi icke-rökare kan vara "påtryckare".Gissa om vi kollar på 10-årsjubiléet! För det blir det väl ett ?? Ni får Kalimeramedalj om ni fortfarande är rökfria då!


Lissi - som aldrig rökt och som nog inte förstår hur svårt det är att sluta
Svara med citat
  #38  
Gammal 2007-01-09, 18:38
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Jag har bestämt mig!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

Lissi - som aldrig rökt och som nog inte förstår hur svårt det är att sluta
applaus fra meg og, STÅ PÅ, jenter - hat tobakk
Jeg har heller aldri røkt, men siden det er andre "ting" jeg burde slutte med/ gjøre mindre av så t r o r jeg at jeg forstår hva som kreves
Kari
- som skal forsøke å hate god mat
Svara med citat
  #39  
Gammal 2007-01-09, 19:24
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Jag har bestämt mig!

..men vi ska väl inte börja hata gott vin hoppas jag???? Jag blev rädd att det var DET Du skulle skriva...
Svara med citat
  #40  
Gammal 2007-01-09, 19:36
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Jag har bestämt mig!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
..men vi ska väl inte börja hata gott vin hoppas jag?
Nej, inte hata gott vin! Vi drack en del Hatzimihalis på senaste resan och köpte även ett par flaskor med hem - och det är jätteGOTT vin!

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
...som skal forsøke å hate god mat
Tänk om jag kunde lära mig att hata choklad! Nej, det går bara inte, jag ÄLSKAR choklad!
Mums!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT