Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2016-12-04, 15:23
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Charterresor

Varför åka charter när man kan krångla till det på egen hand? Jag är naturligtvis ironisk.

Aina
  #42  
Gammal 2016-12-04, 15:55
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Charterresor

  #43  
Gammal 2016-12-04, 17:29
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Fajotta Visa inlägg
Katitzi: Låter som en härlig hobby! Vår nästa resa går till Agios Gordios, Korfu. Blir premiär och en chansning. Somliga säger att byn är tråkig, andra charmig. Men jag har ju artros och kan helt enkelt inte gå på långväga promenader
Där har jag varit några gånger för ca 35 år sedan! Då var det i alla fall ett fint litet ställe med underbar strand. Fast vi bodde aldrig där. Branta backar dit kommer jag ihåg.
För oss blir det Samos i aug/sep. Först Pythagorion en vecka och sen Votsalakia en vecka.
Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Varför åka charter när man kan krångla till det på egen hand? Jag är naturligtvis ironisk.

Aina
Nä precis! Riktigt tillkrånglat blev det för ett par år sedan när vi åkte reguljärt till Lanzarote och planet hem ställdes in pga pilotstrejk. Vi fick ingen hjälp alls utan fick boka hemresa med ett annat bolag för 10 000 kr! Då kan det vara ganska skönt med charter!

Katitzi
  #44  
Gammal 2016-12-04, 17:51
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Charterresor

Katitzi: Där har jag varit några gånger för ca 35 år sedan! Då var det i alla fall ett fint litet ställe med underbar strand. Fast vi bodde aldrig där. Branta backar dit kommer jag ihåg.
För oss blir det Samos i aug/sep. Först Pythagorion en vecka och sen Votsalakia en vecka.



Som sagt, jag har varit 13 gånger i Pythagorion och längtar tillbaka. Men min syster vill till Korfu, så på grund av knäna ska vi bo vid stranden - på Romantic Palace () Ha det underbart - och tack
  #45  
Gammal 2016-12-04, 19:14
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Charterresor

I juni ska vi bo 2 veckor i Gerani på Kreta, charter med TUI från Kalmar och det ska bli så himla skönt att slippa tåg till och övernattning i Lund en natt innan avfärd från Kastrup. Vi gör ju den turen varje gång till Aten annars och i år har det blivit 4 ggr....MÅNGA tusenlappar blir det, faktiskt en hel semester när man räknar ihop över ett år......Nu kan vi ta buss till och från flygplatsen ett par km... ...GULD!...och så ändrades flygtiden så vi får längre tid på Kreta..
Vi ska bo på ett litet familjehotell i Gerani (t o m med liten pool), som fått väldigt bra omdömen...Så långt ut från Chania har vi aldrig bott innan . Vi brukar bo i Nea Chora...

Men innan dess har vi charter till Teneriffa från Växjö i januari och så har ju jag min flygstol till Aten på min nästan 6 veckor långa resa i vår till Grekland, där Claes följer med första 12 dagarna.. Men då blir det tåg och hotell innan igen då vi måste ta oss till Kastrup. Tågen är så ofta inställda eller försenade numer så man måste starta dagen innan även om det är eftermiddagsflyg från Kastrup. Så var det aldrig förr....

Jag undrar om ni VET hur lyckliga ni är som bor i Stockholmsområdet eller i Skåne, med närhet till storflygplatser...

Ändå har ju vi det i Småland mycket bättre än de av er som bor i norr....

Lissi
  #46  
Gammal 2016-12-05, 08:12
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Charterresor

Hej, jag kom på en sak! Ni som vill lägga in bilder direkt i forumet men tycker det är för krångligt och använder er av PHOTOBUCKET har ju faktiskt möjlighet att skapa album där inne som ni sedan hur lätt som helst kan länka till - det enda som behövs är att albumet är publikt/offentligt och glöm för allt i världen inte att ställa in övriga album ni har där och som ni inte vill att alla ska se, till privata, dvs att hänglåset är stäng på dessa.

Simetra
  #47  
Gammal 2016-12-05, 08:45
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Varför åka charter när man kan krångla till det på egen hand? Jag är naturligtvis ironisk.

Aina
Fast det är lite det som är charmen att åka på egen hand tycker jag. Måste jag välja så föredrar jag egen "på egen hand". Men kan, som sagt, tänka mig att ta en charterflygstol el liknande. Allt beror så mycket på vilken typ av resa man känner för att göra för stunden.
Passar på att uppmuntra alla att resa till Samos, Lesvos (Chios - fast dit går inga charterresor) Huruvida det går några till Lesvos från Sverige i år vet jag inte. Men detta är ett exempel på en charterdestination där man absolut kan uppleva ett Grekland man mötte för 20 år sedan. Det går även utmärkt enkelt att ta sig till Lesvos på egen hand.
  #48  
Gammal 2016-12-05, 14:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Gäller detta för typ "forever"? Eller tror du att du kan tillåta nya medlemmar i något skede eller på något annat sätt än tidigare?
Jag vet inte om nya medlemmar ska kunna regga sig senare. Jag får se. Forumet går att uppdatera till en mycket "modernare" version, med koppling till Facebook och bättre bildhantering. Men då krävs en annan server, och det har jag ingen lust att jobba med. I alla fall inte just nu.

Dessutom fyller Kalimera 20 år i maj nästa år, och det är en hög ålder för en hemsida. Det kanske är dags för Kalimera att gå i pension då. Vi får se.

Och på tal och charter och AI så reste jag till Kreta förra året och bodde på ett AI-hotell.
  #49  
Gammal 2016-12-05, 14:46
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Charterresor

visst var det där du blev medlem i bamseklubben
  #50  
Gammal 2016-12-05, 14:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av ellada Visa inlägg
visst var det där du blev medlem i bamseklubben
Kunde om jag hade velat, men jag avstod.
  #51  
Gammal 2016-12-05, 18:59
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 749
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Dessutom fyller Kalimera 20 år i maj nästa år, och det är en hög ålder för en hemsida. Det kanske är dags för Kalimera att gå i pension då.
Det vore så fruktansvärt ledsamt!!!

/ Kajja 😩
  #52  
Gammal 2016-12-05, 19:44
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Charterresor

Ja, sannerligen...
  #53  
Gammal 2016-12-05, 22:04
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Och på tal och charter och AI så reste jag till Kreta förra året och bodde på ett AI-hotell.
Om det er sant, og det går jeg ut fra at det er, så er jeg helt ferdig her.
  #54  
Gammal 2016-12-05, 22:41
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Charterresor

Kalimera i pension?
Kvällens chockbesked, sanna mina ord. Jag har full förståelse, för att du inte vill lägga mer tid, men det vore oerhört trist...

/Netwolf
  #55  
Gammal 2016-12-05, 23:45
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Kalimera i pension?
Kvällens chockbesked, sanna mina ord. Jag har full förståelse, för att du inte vill lägga mer tid, men det vore oerhört trist...

/Netwolf
Instämmer till 100 %!!!!!!!!!!!!!!!!

Masse
  #56  
Gammal 2016-12-06, 06:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Om det er sant, og det går jeg ut fra at det er, så er jeg helt ferdig her.
Admirala, Janne åkte en restresa och hamnade på AI, men bytte direkt efter första natten om jag minns rätt vad han skrev. Han skrev utförligt om det på Kalimera.

Men som "studiebesök" av en administratör på Kalimera kan väl det vara ok en natt eller två när nu fenomenet finns?

Lissi
  #57  
Gammal 2016-12-06, 06:42
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag vet inte om nya medlemmar ska kunna regga sig senare. Jag får se. Forumet går att uppdatera till en mycket "modernare" version, med koppling till Facebook och bättre bildhantering. Men då krävs en annan server, och det har jag ingen lust att jobba med. I alla fall inte just nu.

Dessutom fyller Kalimera 20 år i maj nästa år, och det är en hög ålder för en hemsida. Det kanske är dags för Kalimera att gå i pension då. Vi får se.
Eftersom jag själv är företagare förstår jag hur mycket av dig själv du har satt på spel under alla dessa år. Och hackningsproblemen måste ju nästan ha tagit musten ur dig. Så du behöver nog pusta ut och vila lite nu. Och förhoppningsvis få ryggen i skick.

Men efter det, Janne, så hoppas jag verkligen att du orkar kämpa lite till. Kanske en liten uppdatering enligt vad du säger ovan skulle göra susen? Men det är naturligtvis ditt eget val och det har jag full respekt för.

Men vi är nog många som fäller tårar om Kalimeraforumet går i pension.

Det är Kalimera som öppnade mina ögon för Grekland. Riktigt så där ordentligt alltså!

/ Anne
  #58  
Gammal 2016-12-06, 09:15
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 749
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Om det er sant, og det går jeg ut fra at det er, så er jeg helt ferdig her.
Jag tycker att detta var helt obefogad och hård kritik mot Kalimera-Jannes Alinc.resa!!
Han, om någon, bör väl veta vad han pratar om när det gäller olika typer av resor och han
skaffar ju erfarenheter att dela med sig till oss turister.
Jag skulle iallafall tycka det var intressant att läsa om en sådan upplevelse!
Man undrar om hur många Alinc.resenärer som vågar ställa frågor nu?!

Även om jag själv aldrig har eller ska resa på det sättet så förstår jag att det finns
folk som vill ha det just så. Efterfrågan skapar ju utbud.

Det som jag, personligen tycker, är att man missar såååå mycket av resemålet och
matkulturen när när man bor i dessa stora complex och hålls isolerad från den
underbara verkligheten.

Sen är ju den ekonomiska biten viktig åxå. Jag tror att ett flertal greker har jobb på
dessa resorter men det är många mindre restauranger som går under när besökarna
sviker.

Och så tycker jag att:
Nu ska vi vara, nu ska vi vara SNÄLLA!😄🎶
/Kajja
  #59  
Gammal 2016-12-06, 09:21
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Kalimera i pension?
Kvällens chockbesked, sanna mina ord. Jag har full förståelse, för att du inte vill lägga mer tid, men det vore oerhört trist...

/Netwolf
Ja, jag hoppas verkligen inte Kalimera går i pension än på länge.. Tror detta Forum betyder MYCKET för att inspirera till fler Greklandsresor o förhoppningsvis därigenom också blir till ngn hjälp för Greklands ekonomi.
Brukar försöka logga in på Kalimera några ggr dagligen så personligen har jag upplevt svår abstinens de veckor Forumet låg nere o då man inte heller blev accepterad i Facebookgruppen.

Senast redigerad av giottoni den 2016-12-06 klockan 10:10.
  #60  
Gammal 2016-12-06, 10:03
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Jag tycker att detta var helt obefogad och hård kritik mot Kalimera-Jannes Alinc.resa!!
Han, om någon, bör väl veta vad han pratar om när det gäller olika typer av resor och han


/Kajja
Och just precis därför är det viktigt att föregå med gott exempel. Tycker jag. Janne är, precis som du säger, en fantastisk källa till kunskap om Grekland och många lyssnar med rätta på hans råd.
Om jag minns rätt så var denna AI-resa ingen AI-resa utan en sista minuten-charterresa där Janne inte, från början, visste vilket hotell han skulle hamna på. (Han får så klart förklara själv först och främst.) Så fort han kom ned bytte han hotell. Om jag nu minns rätt och det tror jag att jag gör.

Jag tvivlar MYCKET starkt på att en hängiven Greklandsälskare skulle välja AI. Och skulle det, mot all förmodan vara så i detta fall, så går jag samma väg som Admirala och det ögona böj.

Jag och flera med mig tror jag, skriver här för Greklands skull och för att hjälpa landet lite på traven nu i kristider.

Nej AI är ett skit!!! Detta är en diskussion som varit uppe tiotusen gånger i forumet och i andra Greklandsgrupper, så jag orkar faktiskt inte dra alla argumenten en gång till. Det finns andra trådar du kan läsa om du vill ha info till varför man inte bör resa AI till Grekland och särskilt INTE under krisen.
Jag vet inte riktigt om jag över huvud taget tycker att vi ska ge råd när det kommer önskemål om att finna ett AI. Jag tycker vi alla har ett ansvar. Jag vet att det låter moraliserande, men faktum är att verkligheten kan vi inte springa ifrån. Vi har ett ansvar som vana Greklandsresenärer och som vänner till en kultur och ett folk som ger så mycket av sin kärlek och gästfrihet till oss. Jag försöker alltid få en person att tänka om eller se över andra alternativ när det kommer till Greklandsresor. Jag kommer aldrig i helvutte att råda någon vad gäller AI. Bara att de ska skippa det och försöka visa på andra MYCKET BÄTTRE alternativ!

Senast redigerad av Thira den 2016-12-06 klockan 10:29.
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT