Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2016-12-02, 22:51
Pelas avatar
Pela Pela är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Västerås
Inlägg: 231
Standard Sv: Charterresor

Charter är bra...
Har alltid använt charter på mina Greklandsresor.
Charter nuförtiden är FLYG + TRANSFER + HOTELL !
Resten fixar man själv,bil utflykter mm.
Tryggheten är att trasslar någonting så är researrangören ansvarig,reser man helt på egen hand så får man ta problemen själv..


Utbudet blir givetvis större om man löser allt själv,finns inte Charter till alla öar.
Vill man till Folegrandos lär man lösa allt på egen hand,gäller Samos så är det bra smidigare att köra med Charter..
  #22  
Gammal 2016-12-02, 23:05
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Charterresor

Jeg reiser helst charter, men gjerne bare fly, uten hotell, som jeg finner selv. Dette mest på grunn av mine dårlige ben, som ikke liker de lange avstandene på flyplassene ved 2 eller 3 flybytter nedover i Europa. Jeg liker best å sette meg inn i flyet i Norge, og lande på stedet jeg vil være, uten å bytte fly eller for mye busser og båter i Hellas. Dette begrenser selvfølgelig valget av reisemål, men ikke slik at det er noe problem. Vi har alltid bil, og enten vi tar flyet til Preveza, Kreta eller Kavala, har vi uendelig mange steder å velge i. Jeg kan jo alternativt komponere flyreisen selv og kanskje spare noen kroner, og bestille rullestol ved store avstander på flyplassene, men jeg vil helst være selvstendig så lenge som mulig, så dette har jeg unngått enn så lenge.
  #23  
Gammal 2016-12-03, 04:55
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Charterresor

Vad jag förstår var det bara AI som Admirala tog avstånd till.

Det gör jag också! För några år sedan hörde jag av en stolsgranne på ett flygplan. Det var en svensk man som skulle hälsa på bekanta på Rhodos. Han berättade att där fanns det bl.a. ett AI-hotell, uppförd av israeler. Man tog personalen från Israel. Samt även den mesta maten!
Så jag propagerar att man inte ska åka på AI. Oftast är det inget bra för greker, utarmar tavernor i området runt omkring och mycket annat. Det har man sett många avskräckande exempel.
Jag försöker ändå inse att de som tar AI har sina verkligt goda skäl att göra detta Men jag har inte lätt för tanken.
Birgitta.
  #24  
Gammal 2016-12-03, 08:11
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Vad jag förstår var det bara AI som Admirala tog avstånd till. Birgitta.

Ja, till slut så kom frågan tillbaka på banan där den hör hemma.
Tackar för det.

Och undrar vilken, kanske omedveten, drivkraft det finns till det mönster som är vanligt att helt enkelt strunta i vad någon, i detta fallet Admirala, faktiskt säger och i stället startar ett drev. Läsa bibeln som en viss herre gjorde till konst.
Detta hämmande mönster kanske är vanligt på ett forum, vad trorni?
I alla händelser är det inte uppmuntrande eller konstruktivt.
  #25  
Gammal 2016-12-03, 08:24
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det dröjer nog till efter helgerna innan det blir liv och rörelse igen. Jag har inte tillåtit nya medlemmar på snart ett år pga av hackare. Så några nya blir vi inte. Tyvärr.
Gäller detta för typ "forever"? Eller tror du att du kan tillåta nya medlemmar i något skede eller på något annat sätt än tidigare?

Trots att nya medlemmar inte kan logga in nu så hoppas jag att så många som möjligt har nytta och nöje av detta fina forum. Och kanske kommer med på Fb-Kalimera då i stället. Och alla ni som är medlemmar, men kanske är passiva, kom med och berätta om era resor och kommentera och ställ frågor vid behov. Ibland tycker jag mig ha märkt att någon har frågat något, men inte fått något svar och om detta händer och man är ny i forumet känns det säkert inte så bra. Personligen har jag svårt för att svara på många frågor, eftersom jag rätt så sällan har varit just på den plats frågan gäller. Men hoppas så många som möjligt kommer med här och får respons och kommentarer. Det är ju det som är roligt här.

Och charter, ja, det är nog fortfarande ett mycket praktiskt sätt att resa på. I alla fall om man som jag bara har en vecka på sig. Då vill man att själva resan går så snabbt och smidigt som möjligt. I fall det finns enbart flyg för ett pris som passar vår budget så kan det vara ett alternativ, men härifrån Finland har detta hittills nog gällt bara Aten och Kreta. Så vill man direkt till någon ö är charter oftast det bästa alternativet. För mig finns det ännu många typiska charterresmål att välja på, alltså ställen jag inte har varit på, som t.ex Parga, Samos, Korfu...

Vad man sen gör på resan har ju inget att göra med det hur man reser och var man bor (med undantag om man absolut inte vill bo på samma hotell som ens landsmän ). Och vill man bara sola, äta och lata sig så är det ju helt tillåtet. Ibland kan det vara just det man behöver.

Själv skulle jag gärna forska området och överhuvudtaget resa oftare och vara längre i Grekland, men det är inte möjligt just nu. Därför njuter jag väldigt mycket av att kunna "följa med" på andras resor här på Kalimera.

AI har jag aldrig varit på och skulle inte ens kunna tänka mig det. Men "vanliga" charterresor är helt ok, tycker jag. Man kan ju alltid försöka välja bolaget man reser med, jag som finländare kan t.ex välja ett finländskt bolag och på det sättet stöda mitt hemland och sen Grekland på plats. Men jag kollar förstås resmål, hotell, pris, flygtider förrän jag bestämmer mig så det kan bli något typ TUI också.

Hoppas många planerar Greklandsresor nu!

/ Anne
  #26  
Gammal 2016-12-03, 08:49
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Vad jag förstår var det bara AI som Admirala tog avstånd till.

Det gör jag också!
Jag försöker ändå inse att de som tar AI har sina verkligt goda skäl att göra detta Men jag har inte lätt för tanken.
Birgitta.
Visst bodde väl ni på AI på en egyptenresa som Arne skrev och berättade om på Kalimera?

Fast där kanske bara finns AI om man ska åka dit. Jag har aldrig hört om annat. Men näringen I omgivningarna måste ju drabbas på samma sätt av AI som Grekland.... Fast nu var ju tråden om Grekland så detta var kanske fel fråga att ställa här.

Lissi
  #27  
Gammal 2016-12-03, 09:25
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Trots att nya medlemmar inte kan logga in nu så hoppas jag att så många som möjligt har nytta och nöje av detta fina forum. Och kanske kommer med på Fb-Kalimera då i stället.
Detta får väl anses och tolkas som lite kontroversiellt från min sida men en av två anledningar till att jag inte är med på kalimeraforumet på facebook är att jag tror man då indirekt stjälper detta vanliga och som jag tror är ett mycket bättre forum (den andra anledningen tänker jag inte gå närmare in på ).
Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Men hoppas så många som möjligt kommer med här och får respons och kommentarer. Det är ju det som är roligt här.

/ Anne
Intämmer!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Fast där kanske bara finns AI om man ska åka dit. Jag har aldrig hört om annat. Men näringen I omgivningarna måste ju drabbas på samma sätt av AI som Grekland.... Fast nu var ju tråden om Grekland så detta var kanske fel fråga att ställa här.

Lissi
I Egypten finns det gott om vanlig hotell utan All Inclusive och eftersom frågan hamnat under Kafé Kalimera så ska jag citera det svar jag själv fick när jag var osäker på om jag gick utanför tråden:

"Här på Kafé Kalimera får det handla om vad som helst, och ämnen får gärna bytas ut i samma tråd"


Simetra
  #28  
Gammal 2016-12-03, 10:49
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Charterresor

Helt rätt, Kajja. Alla ska känna sig välkomna på Kalimera. Själv åker jag sällan charter, men ska inte racka ned på dom som gör det. Som ngn skrev, så har charter nästan behandlats nedlåtande, vilket jag tycker är helt obefogat. Och det är inte jag som ska kasta första stenen direkt...

Om AI, tycker jag däremot inte. Även om jag förstår att det kan kännas bekvämt, att man vet priset direkt etc. På destinationer utan övrig näringsverksamhet, kan det t o m kännas befogat, då de inte konkurrerar ut någon.

Ibland när någon varit på semester och man intresserat frågar var de varit, så vet många knappt var de varit alls. En bekant som var på AI på Jamaica, visste i princip bara att de varit i landet Jamaica, inget mer. Jag som aldrig varit där visste mer om orterna, maten, kulturen etc än resenären själv. Detta främst för att jag varit på g till Jamaica flera ggr och är därför lite påläst, men ändå. Jag blir så fundersam över hur folk tänker ibland...

/Netwolf
  #29  
Gammal 2016-12-03, 11:16
Kajjas avatar
Kajja Kajja är uppkopplad nu
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 750
Standard Sv: Charterresor

Inte för att jag vet hur FB funkar men...kan man inte göra
ett inlägg där om att Forumet...the only one......är igång
igen?!
/Kajja
  #30  
Gammal 2016-12-03, 11:39
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Charterresor

Kajja, jag har aviserat där! Men många där är nog nya medlemmar som INTE kan få bli medlemmar här nu och många "gamla " har säkert helt övergått till Kalimera på FB och är inte intresserade av gamla Kalimera längre..De tycker kanske att FB är så mycket enklare med bilder etc och de har inte så många frågor längre om Grekland . Då finge nog det FB-forumet stängas ner och det vore väldigt trist för det är en kul sida det också!

Tex alla bilder från resorna jag nu lagt på Kalimera.se, de tar ju bara ett klick från telefonen att lägga in på FB-forumet , medan de 3 ggr 35 bilder jag lagt här i mina tre fotobrev tagit säkert 6-8 timmar sammanlagt med urval, sedan lägga på skrivbordet för att sen laddas upp en och en via photobucket till Kalimera. Ett rätt trist pillande..! Så det blir nog inte några fler här.. De publicerar jag ju direkt på FB

Lissi - som använder båda forumen!
  #31  
Gammal 2016-12-03, 11:54
Kajjas avatar
Kajja Kajja är uppkopplad nu
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 750
Standard Sv: Charterresor

[QUOTE=Lissi;393196]Så det blir nog inte några fler här.. [QUOTE]

😢!!!
  #32  
Gammal 2016-12-03, 12:19
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Ett rätt trist pillande..! Så det blir nog inte några fler här.. De publicerar jag ju direkt på FB
Jag förstår dig! EN bild är ju hur lätt som helst att lägga in faktiskt men när det kommer till flera blir det lite mer meckigt. Fast helt ärligt klarar jag mig utan bilder här på forumet (har ju en hel del egna tagna bilder som jag knappt hunnit titta igenom ) även om det är roligt när lite olika medlemmar lägger in en bild eller bildgåta då o då, och då gärna en man kan
  #33  
Gammal 2016-12-03, 22:53
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Charterresor

[QUOTE=Netwolf;393192]Helt rätt, Kajja. Alla ska känna sig välkomna på Kalimera. Själv åker jag sällan charter, men ska inte racka ned på dom som gör det. Som ngn skrev, så har charter nästan behandlats nedlåtande, vilket jag tycker är helt obefogat. Och det är inte jag som ska kasta första stenen direkt...

Jag har inte känt mig annat än trevligt bemött, som efter 13 resor till Samos nu provat Petra på Lesbos och Limenaria på Thassos - med charter. (Nästa resa blir Korfu) Jag har fått fin-fina tips från snälla hjälpsamma medlemmar här, ovärderliga för mig med svår artros i knäna. Och det är ju inte så att inte vi klarar av att köpa flyg och hotell via nätet utanför chartervärlden. Är ju inte direkt någon avancerad rymdresa det är frågan om. Inte heller skiljer sig sätten så mycket. Kommersiella flyg och båtar till hotell som tar emot turister. Inte så att folk seglar ner i egen båt och sedan hyr hus på öar där inga turister satt sin fot.

Jag tycker charter är bekvämt och mycket prisvärt men älskar att läsa alla fanastiska resebrev här från alla möjliga platser - platser som jag förmodligen bara kan drömma om med mina knäproblem.

Och charter har ju ändrat sig mycket. Behöver absolut inte vara bamseklubbar vid Chania - även om de är toppen för då kan ju även småbarnsföräldrar få njuta av härliga Grekland
  #34  
Gammal 2016-12-04, 07:44
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Vad jag förstår var det bara AI som Admirala tog avstånd till.
.
Helt rett!
  #35  
Gammal 2016-12-04, 10:18
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Kajja, jag har aviserat där! Men många där är nog nya medlemmar som INTE kan få bli medlemmar här nu och många "gamla " har säkert helt övergått till Kalimera på FB och är inte intresserade av gamla Kalimera längre..De tycker kanske att FB är så mycket enklare med bilder etc och de har inte så många frågor längre om Grekland . Då finge nog det FB-forumet stängas ner och det vore väldigt trist för det är en kul sida det också!

Tex alla bilder från resorna jag nu lagt på Kalimera.se, de tar ju bara ett klick från telefonen att lägga in på FB-forumet , medan de 3 ggr 35 bilder jag lagt här i mina tre fotobrev tagit säkert 6-8 timmar sammanlagt med urval, sedan lägga på skrivbordet för att sen laddas upp en och en via photobucket till Kalimera. Ett rätt trist pillande..! Så det blir nog inte några fler här.. De publicerar jag ju direkt på FB

Lissi - som använder båda forumen!
Det är ju dessutom lågsäsong nu för Greklandsresor. Minns att även förra vintern så oroade sig många över stiltjen i forumet. Det brukar komma igång igen med nya frågor till våren.
Vad bilder anbelangar. Ja, jag försökte ladda upp hit men gav upp. Det är helt enkelt för stort jobb, tyvärr.
Och så vad AI anbelangar. Självfallet är det inget jag stödjer. Och det tycker jag inte någon med kunskap om situationen i Grekland bör göra. Ville bara tillägga det då jag skrev lite om charter i mitt första inlägg. AI är ett skit som sätter den lokala turistnäringen helt ur spel.
  #36  
Gammal 2016-12-04, 10:40
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Charterresor

Första grekresorna på 70-talet gjordes som tågluffare Men vår första i "modern tid", med vår dotter skedde genom charter. Det är jag glad för, resorna därefter har blivit många. Men egenkomponerade. Nu när vi augusti-17 ska till Sporaderna är det helt perfekt med flygstol, tre veckor genom Ving. Landar direkt på ön. Resenärer nuförtiden har så många alternativ, kan tänka mig att charterresenärer har många olika upplägg. Somliga vill ha avkoppling, sol, bad o god mat. Somliga lägger upp aktiviteter o fixar på egenhand, somliga använder sig av sitt bolags aktivitetsalternativ. Huvudsaken är väl att vi alla reser till Grekland. För min del är AI inte ett alternativ på kartan, har inget behov av det. Vill också använda mig av det som finns i byn där vi bor, affärer, cafeer, restauranger. Ett nöje är ju att bestämma var man ska äta på kvällen.
  #37  
Gammal 2016-12-04, 11:08
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Charterresor

Det här med att jämföra egna ihopsnickrade resor med flygstolar, båtturer osv. mot charterbokningar har mer eller mindre varit ett ständigt återkommande diskussionsämne här genom åren.


Någon påstod på fullt allvar en gång att "om några personer åker på respektive sätt till samma resmål så får den som inte reser med charter, se mer av resmålet än den andre".


Jag vet inte riktigt hur detta rent praktiskt verkligen går till, eller hur man kan vara så helt fel ute i sitt tänkande? Man behöver inte över huvud taget ha någon tanke på att göra en sådan jämförelse, allt har ju att göra med vilka intressen dessa jämförda resenärer har och vilken fantasi och planering man har för att uppleva resmålet x.


Visst har det egna sättet att boka sina större möjligheter till flexibilitet men jag finner ingen anledning alls till att göra jämförelse av upplevelser i detta syfte.




/Hasse
  #38  
Gammal 2016-12-04, 12:09
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Charterresor

Jag håller med er. Vi åker charter men väljer små hotell och har i princip alltid varit de enda från vår flight som bott där. Så utanför flygplatserna och transferbussen har vi rått oss själva och gjort egna utflykter efter eget huvud. Vad man upplever på en ö har ju inte mycket med hur man tog sig dit att göra. Och vi har bara varit på två utflykter arrangerade av resebyrån och det var inget vidare. För många som ska fösas runt samtidigt och som går och blänger på varandra. Att upptäcka ett ställe på egen hand trivs jag vi bäst med. Och att gå på olika ställen och äta varje dag. Har ännu inte sett så mycket utanför Samos så jag har ställen kvar att upptäcka. Men är inte alls främmande för att boka själv, utanför charterutbudet. Men åker med en syster som har en sjukdom så jag har, och anhöriga hemma, känt oss trygga med att kunna få hjälp av resebolaget om det skulle bli att vi behöver hjälp. Men som sagt; jag har aldrig blivit nedlåtande behandlad här. Det vore ju fånigt av den som tycker sig vara finare på grund av val av resa. och greker på Samos och Thassos är också glada för gäster på ön och tar väl hand om oss
  #39  
Gammal 2016-12-04, 14:48
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Charterresor

Vi reser också både reguljärt och charter. Det blir som en hobby att hitta bästa och billigaste resan till det resmål man vill. Ibland blir det faktiskt billigare med charter om man kommer över något erbjudande och är lite taktisk och bokar på och av tills priset sjunkit. Det kan man tjäna många goa tusenlappar på!
  #40  
Gammal 2016-12-04, 14:55
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Charterresor

Katitzi: Låter som en härlig hobby! Vår nästa resa går till Agios Gordios, Korfu. Blir premiär och en chansning. Somliga säger att byn är tråkig, andra charmig. Men jag har ju artros och kan helt enkelt inte gå på långväga promenader
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT