Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2014-02-28, 13:00
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 744
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Jag tycker mig se en klar tendens att det åter igen handlar om något slags "elittänkande" här.


Vissa slags inlägg anses mindre intressanta, uppenbarligen?


Är det så, vilka kategorier eller vilka ämnen och dylikt är det som ska "gälla" ?


Kan frågeställaren ge några exempel?


Mitt GREKLANDSINTRESSE är oförändrat men tyvärr blir viljan att vara med aktivt i forumet inte större när dylika signaler poppar upp.






/ Hasse


//Anders
Svara med citat
  #22  
Gammal 2014-02-28, 13:55
semlans avatar
semlan semlan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Örebro
Inlägg: 254
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Jag älskar bildgåtorna och jag älskar resebreven. Jag läser dom jämt. tyvärr är jag inte lika aktiv att lägga in bildgåtor själv, lite svårt tycker jag, har blivit fel flera ggr. jag är en periodare vad det gäller att läsa om olika ögrupper, det blir mest att jag läser när jag/vi är i planeringsstadiet för en resa. jag tror oxå att nätet i sig gör att vi hittar andra forum, allt är föränderligt, det hör till, det är precis som det skall vara. jag är oerhört tacksam för Kalimera, jag har fått så mycket hjälp och information genom åren.

Puss å kram på er alla
Anna
Svara med citat
  #23  
Gammal 2014-02-28, 13:58
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Og så er det noen som ikke tåler at man snakker skit om deres favorittøy, men det må jo være lov, så sant kritikken er saklig
Ha ja det ska gudarna veta. Kan bli rena personförföljelsen om man uttalar sig negativt om någons paradis. Har aldrig fattat varför. men en kollega förklarde det med att de som beter sig så har nog bara besökt några få öar. Mina favoritöar som är flera får ni gärna kritisera.

Om jag ska vara riktigt ärlig tror jag den här typen av beteende bara begränsar och får många att avstå från att föra fram sina åsikter eller att svara på frågor. Vissa rekommenderar dessutom alltid sin favorit oavsett om det stämmer eller inte med frågeställarens önskemål.

Eva
Svara med citat
  #24  
Gammal 2014-02-28, 14:05
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Jag tycker Arne har en liten poäng här.
Inget snack om saken, det har gått inflation i bildgåtor, men det spelar ingen större roll och mig stör det inte mer än att jag inte tittar på så många gåtor.

Den som njuter av dessa bildgåtor får ju verkligen sitt lystmäte.

Nä, nu får vi jobba igen så staten får sina pengar...
Svara med citat
  #25  
Gammal 2014-02-28, 14:09
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Jag tycker mig se en klar tendens att det åter igen handlar om något slags "elittänkande" här.


Vissa slags inlägg anses mindre intressanta, uppenbarligen?



/ Hasse
Men detta har det ju blivit betydligt mindre av än vad det var förr tycker jag. Gud bevare de som skrev något om att åka på AI förr (det är kanske iofs fortfarande en het potatis ) eller det klankades ner på charter över huvud taget. När jag blev medlem 2005 så var det många besserwissrar som klankade ner på alla som inte båtluffade... Använde man resväska var det fel, bodde man för fint så var det fel, åt man på restaurang istället för taverna med lysrör i taket så var det fel...
Att som jag nu har "landat" på en ö ansågs väl också ganska tråkigt...ju fler öar dest bättre

Tycker att det finns en mycket större acceptans nu för att vi gör OLIKA

// Malin
Svara med citat
  #26  
Gammal 2014-02-28, 14:16
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Ha ja det ska gudarna veta. Kan bli rena personförföljelsen om man uttalar sig negativt om någons paradis. Har aldrig fattat varför. men en kollega förklarde det med att de som beter sig så har nog bara besökt några få öar. Mina favoritöar som är flera får ni gärna kritisera.

Om jag ska vara riktigt ärlig tror jag den här typen av beteende bara begränsar och får många att avstå från att föra fram sina åsikter eller att svara på frågor. Vissa rekommenderar dessutom alltid sin favorit oavsett om det stämmer eller inte med frågeställarens önskemål.

Eva
Och det här tror jag är en annan typ av orsak till att många förvunnit... Alla besserwissrar har inte försvunnit... ( Det du outtalat säger här är: Ni som är mindre beresta än mig har det här beteendet...och det är fel då enligt dig... )
Svara med citat
  #27  
Gammal 2014-02-28, 14:22
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Och det här tror jag är en annan typ av orsak till att många förvunnit... Alla besserwissrar har inte försvunnit... ( Det du outtalat säger här är: Ni som är mindre beresta än mig har det här beteendet...och det är fel då enligt dig... )
Obetalbart!
Svara med citat
  #28  
Gammal 2014-02-28, 14:30
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Och det här tror jag är en annan typ av orsak till att många förvunnit... Alla besserwissrar har inte försvunnit... ( Det du outtalat säger här är: Ni som är mindre beresta än mig har det här beteendet...och det är fel då enligt dig... )
Absolut helt rätt. Du får gärna kalla mig bessewisser kanske sitter vi då i samma båt. Faktum kvarstår. Kritisera någons paradis gör man inte ostraffat.

Eva
Svara med citat
  #29  
Gammal 2014-02-28, 14:34
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Och det här tror jag är en annan typ av orsak till att många förvunnit... Alla besserwissrar har inte försvunnit... ( Det du outtalat säger här är: Ni som är mindre beresta än mig har det här beteendet...och det är fel då enligt dig... )

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Obetalbart!
Dette bekrefter jo h v o r vanskelig det kan være å manøvrere i "nøytralt" farvann her inne
Svara med citat
  #30  
Gammal 2014-02-28, 14:42
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Absolut helt rätt. Du får gärna kalla mig bessewisser kanske sitter vi då i samma båt. Faktum kvarstår. Kritisera någons paradis gör man inte ostraffat.

Eva
Skulle inte tro att vi sitter i samma båt... Fakum är väl att kritiken inte alltid är så välgrundad. Om jag framför kritik om en ö som jag besökt några timmar kanske så kanske jag inte borde göra det... Eller kritik som grundar sig på ett besök 1992... Vad vet jag? Men fortsätt gärna kritisera Kreta eller andra öar jag varit på ( har trots allt varit på fler, trot om du vill )... Din kritik brukar väl mest grunda sig på att vi andra inte äter nog bra mat enligt dig.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2014-02-28, 14:42
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Förövrigt tycker jag att Arne har en ganska stor poäng med sitt inlägg. jag har väl aldrig varit säsrkilt förtjust i bildgåtorna även om jag gissar ibland. Det som kanske skulle göra det lite roligare är om den som lagt in gåtan sedan den är löst berättar lite om platsen där bilden är tagen och kanske när den togs. Det är ju just små berättelser från olika platser som jag saknar numera i forumet.

Eva
Svara med citat
  #32  
Gammal 2014-02-28, 14:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Skulle inte tro att vi sitter i samma båt... Fakum är väl att kritiken inte alltid är så välgrundad. Om jag framför kritik om en ö som jag besökt några timmar kanske så kanske jag inte borde göra det... Eller kritik som grundar sig på ett besök 1992... Vad vet jag? Men fortsätt gärna kritisera Kreta eller andra öar jag varit på ( har trots allt varit på fler, trot om du vill )... Din kritik brukar väl mest grunda sig på att vi andra inte äter nog bra mat enligt dig.
Min kritik av några orter på Kreta grundar sig på mer än 15 resor till ön och den senaste långt senare än 1992. Det jag tycker är att masstursimen fått breda ut sig alldeles för mycket. Vill minnas att någon här på forumet inte jag kallade turistorterna utanför Chania för ett sjunde klassens tivoli. Det var lite mitt i prick. En så vacker ö och så underbara stränder borde behandlats med varsammare hand. Tyvärr ett öde som många populära platser i världen råkar ut för. Jag är inte emot utveckling men när turisten bara blir en vandrande plånbok och den inhemska kulturen utarmas är det inte roligt. Kanske de sista årens kriser får även kretensaren att tänka om eller är det för sent.

Eva
Svara med citat
  #33  
Gammal 2014-02-28, 14:55
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Förövrigt tycker jag att Arne har en ganska stor poäng med sitt inlägg. jag har väl aldrig varit säsrkilt förtjust i bildgåtorna även om jag gissar ibland. Det som kanske skulle göra det lite roligare är om den som lagt in gåtan sedan den är löst berättar lite om platsen där bilden är tagen och kanske när den togs. Det är ju just små berättelser från olika platser som jag saknar numera i forumet.
Eva
D a vil jeg "spille ballen" tilbake Eva!
H v a om den som synes et gåtebilde er fint/interessant skrev at det ville være fint å høre litt om situasjonen/stedet
D a ville den som la inn gåten v i t e at noen var interessert
Svara med citat
  #34  
Gammal 2014-02-28, 14:57
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Et lite hjertesukk:

Om jeg eller en annen for eksempel sier at vi aldri ville bodd på AI, og begrunner det (f.eks. med at det uheldig for lokalsamfunnet, både i følge grekere og større undersøkelser), så er det straks noen som føler seg forulempet.

Det er derfor det er litt vanskelig å ytre en mening her, fordi noen straks tror at vi sier noe slemt til dem fordi de velger AI, at vi er besserwisserere, elitistisk, ser ned på andre eller lignende. Men det er jo ikke slik, jeg kan bare uttrykke min personlige mening. Vi har alle en, om det meste i Hellas.

Noen kan mer enn andre om enkelte tema, alle har vi våre spesialkunnskaper om ett eller flere ting/steder i Hellas, og det bør være ok å fortelle om dem, ha en mening om dem, være saklig uenig i en annens mening om dem, uten å sette merkelapper på hverandre.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2014-02-28, 15:07
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Min kritik av några orter på Kreta grundar sig på mer än 15 resor till ön och den senaste långt senare än 1992. Det jag tycker är att masstursimen fått breda ut sig alldeles för mycket. Vill minnas att någon här på forumet inte jag kallade turistorterna utanför Chania för ett sjunde klassens tivoli. Det var lite mitt i prick. En så vacker ö och så underbara stränder borde behandlats med varsammare hand. Tyvärr ett öde som många populära platser i världen råkar ut för. Jag är inte emot utveckling men när turisten bara blir en vandrande plånbok och den inhemska kulturen utarmas är det inte roligt. Kanske de sista årens kriser får även kretensaren att tänka om eller är det för sent.

Eva
Jeg kjenner ikke igjen "mitt" Kreta i det du skriver Eva, Kreta har a l t, du finner det du "leter" etter.
Uten å ha oversikt over hvilken tid på året du har vært på Kreta, vil jeg anbefale deg å reise i l a v sesong, hvis du ikke allerede har den erfaringen
Svara med citat
  #36  
Gammal 2014-02-28, 15:18
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Jag tror banne mig att många redan korkat upp fredagsvinet allaredan. Det här artar sig till rejäl diskussion.

Själv argumenterar jag aldrig, utan jag bara förklarar varför jag har rätt!

/Netwolf
Svara med citat
  #37  
Gammal 2014-02-28, 15:18
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Et lite hjertesukk:

Om jeg eller en annen for eksempel sier at vi aldri ville bodd på AI, og begrunner det (f.eks. med at det uheldig for lokalsamfunnet, både i følge grekere og større undersøkelser), så er det straks noen som føler seg forulempet.


.
Men detta är något annat Admirala...att diskutera sakligt måste vi ju få göra men jag menar att det genom åren inte alltid sett ut så. Det kan ha kommit in en ny medlem och ställt en fråga om AI-hotell och genast blivit "idiotförklarad" av medlemmar som genast talat om hur underbara lokala tavernor som finns och de minsann aldrig skulle vilja resa på detta vis osv... Om man inte har något att säga om detta specifika hotell det då frågats om kanske man inte ska svara
Svara med citat
  #38  
Gammal 2014-02-28, 15:19
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Jag tror banne mig att många redan korkat upp fredagsvinet allaredan. Det här artar sig till rejäl diskussion.

Själv argumenterar jag aldrig, utan jag bara förklarar varför jag har rätt!

/Netwolf
Svara med citat
  #39  
Gammal 2014-02-28, 15:57
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Men detta är något annat Admirala...att diskutera sakligt måste vi ju få göra men jag menar att det genom åren inte alltid sett ut så. Det kan ha kommit in en ny medlem och ställt en fråga om AI-hotell och genast blivit "idiotförklarad" av medlemmar som genast talat om hur underbara lokala tavernor som finns och de minsann aldrig skulle vilja resa på detta vis osv... Om man inte har något att säga om detta specifika hotell det då frågats om kanske man inte ska svara
Nilam, det var bare et eksempel, og ikke hovedpoenget med det jeg skrev. Jeg kunne like gjerne nevnt f.eks en øy, et sted, blekksprut til middag eller strømper i sandaler etc etc etc.

Uansett tema er jeg helt enig med deg i at man ikke skal idiotforklare noen. Men å si (saklig, selvsagt) hva AI gjør med lokalsamfunnet, det må det også være rom for.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2014-02-28, 16:02
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 744
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Min kritik av några orter på Kreta grundar sig på mer än 15 resor till ön och den senaste långt senare än 1992. Det jag tycker är att masstursimen fått breda ut sig alldeles för mycket. Vill minnas att någon här på forumet inte jag kallade turistorterna utanför Chania för ett sjunde klassens tivoli. Det var lite mitt i prick. En så vacker ö och så underbara stränder borde behandlats med varsammare hand. Tyvärr ett öde som många populära platser i världen råkar ut för. Jag är inte emot utveckling men när turisten bara blir en vandrande plånbok och den inhemska kulturen utarmas är det inte roligt. Kanske de sista årens kriser får även kretensaren att tänka om elle är det för sent.

Eva
Du har en poäng i det du skriver, men som kanske hör hemma att diskutera i en annan tråd, kanske med tema; Fria tankegångar om varför det är som det är i Grekland?

Du tillhör en av många medlemmar som under många år under kortare eller längre tid vistats i Grekland och som har kunnat följa utvecklingen. Från ett relativt självhushållande land till ett land i en globaliserad värld, där villkoren för överlevnad sannolikt har varit och är långt mer dramatiska än hos oss. Dessa perspektiv har inte alla eller så överskuggas de av nutidens angelägenheter. Hur det än är så måste historien lyftas fram för att förstå dagens förhållanden.

Jag är övertygad om att du har mycket att bidra med.

//Anders
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT