Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #81  
Gammal 2012-06-15, 22:38
Ewakis avatar
Ewaki Ewaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 114
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Men då kan ju jag tycka att det är lika hänsynslöst att du sitter med dina långa ben bakom mig så jag inte KAN fälla sätet... Då borde du kanske köpa en plats med större benutrymme för att visa hänsyn till andra passagerare som betalt dyrt för att kunna fälla sitt säte Jag hade en sådan lång människa bakom mig från Rhodos för en månad sedan och då var jag irriterad... Vi hade då av olika anledningar betalat för att sitta längst fram med bra komfort

Det finns ju ,som alla vet ett, begränat antal platser med extra utrymme för benen...räcker inte till alla och nog borde väl vi tillsammans göra vårt bästa för att alla skall komma iväg och hem utan blåmärken på knäna, blodproppar eller kanske en smocka från någon som blir irriterad p.g.a. att den in absurdum håller "på sitt"? Min man är inte bara lång han är bredaxlad oxå och tar tyvärr plats ut åt sidorna med. Jag försöker krypa ihop så gott det går åt ett håll och på så sätt skapa plats men har han en person bredvid sig på andra sidan får den tyvärr lite sämre komfort. Hur skall alla de som inte passar in i mallen göra? Sluta resa? Chartra ett eget plan? Eller så finns ju möjligheten att visa hänsyn, hjälpas åt och inte bara tänka på sig själv? Eller?
Svara med citat
  #82  
Gammal 2012-06-15, 22:57
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av bob-kåre Visa inlägg
Så vitt jag ser så är det ingen som har skrivit att dom gör det iaf.
Det behöver inte betyda att man INTE gör det

Lissi
Svara med citat
  #83  
Gammal 2012-06-15, 23:45
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 850
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Gud vad jag ska ha roligt nästa resa...fälla upp, fälla ner, fälla upp, fälla ner...

// Malin - semestersabotören

//maji
Svara med citat
  #84  
Gammal 2012-06-16, 00:01
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av bob-kåre Visa inlägg
Jag beställer alltid plats med extra benutrymme av den anledningen, men nån gång har flygbolagen lyckats krångla till det. Men av hänsyn till andra ska jag förkorta benen om det händer igen. Och om jag ser någon kort människa som inte når upp till väskan skall jag av hänsyn lyfta upp denna och hjälpa den.

Rolig diskussion det här!
Svara med citat
  #85  
Gammal 2012-06-16, 00:04
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Skulle inte fälla upp om någon bad mig heller...
// Malin
Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Gud vad jag ska ha roligt nästa resa...fälla upp, fälla ner, fälla upp, fälla ner...

// Malin - semestersabotören
Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vem har sagt att han eller hon inte gör det?

Lissi
Det är det kanske ingen som har sagt. Bara en känsla man får.

Masse
Svara med citat
  #86  
Gammal 2012-06-16, 10:50
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Gud vad jag ska ha roligt nästa resa...fälla upp, fälla ner, fälla upp, fälla ner...

// Malin - semestersabotören
Vi bara måste starta ett nytt sen när alla kommer hem från sin efterlängtande sommarsemester . Vi gör gör ett slutcitat över hur många som kunde fälla sätet med betalning eller inte. De hade varit så roligt att läsa.
Birgitta som vill resa nu !!
Svara med citat
  #87  
Gammal 2012-06-16, 11:11
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Det är det kanske ingen som har sagt. Bara en känsla man får.

Masse
...Och tänk hur fel en känsla kan vara bara för att man dömer en person efter några inlägg som mer eller mindre är skrivna för att "elda" lite
Att jag gärna fäller mitt säte stämmer såklart men "hur" jag gör det framkommer väl inte över huvudtaget här...?
Sen är det väl ganska många överdrifter här...hur många har fått mat eller dryck utskvalpat för att någon framför har fällt sitt säte? Nej skulle inte tro det...

// Malin
Svara med citat
  #88  
Gammal 2012-06-16, 11:15
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Sittplats

Det är väl bara raden längst bak i planet och raden framför nödutgången som har icke fällbara?
Svara med citat
  #89  
Gammal 2012-06-16, 12:14
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Sittplats

Själv har jag aldrig betalat extra för att "vara garanterad att få sitta tillsammans med mitt sällskap" och vi har ALLTID fått sitta tillsammans. Nu senast när jag skulle hem från Karpathos hade Skrikis och jag bokat våra resor separat, men ville ändå gärna sitta tillsammans på hemvägen. Vid incheckningen bad de oss stiga åt sidan och vänta på "standby" tills de andra passagerarna hade checkat in. Vi satte oss och fikade litet tills George (samma George som erbjöd oss rabatt på överviktspriset året innan ) kom och bad oss komma och checka in. De enda platser intill varandra de hade att erbjuda oss var i deras "Comfort zone", men det skulle de inte ta något extra för... så vi var mer än nöjda.

Karin
som alltid längtar ner
Svara med citat
  #90  
Gammal 2012-06-16, 12:30
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg

...Att jag gärna fäller mitt säte stämmer såklart men "hur" jag gör det framkommer väl inte över huvudtaget här...?
// Malin
Nej inte alls. Tänk så fel man kan ta. Fattar inte var jag fick den känslan ifrån.

Masse
Svara med citat
  #91  
Gammal 2012-06-16, 12:48
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Sittplats

[QUOTE=nilam;278338
.hur många har fått mat eller dryck utskvalpat för att någon framför har fällt sitt säte? Nej skulle inte tro det...

// Malin[/QUOTE]
Det finns väl inte någon som INTE fäller upp sitt säte när mat serveras.

Lissi
Svara med citat
  #92  
Gammal 2012-06-16, 14:41
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det finns väl inte någon som INTE fäller upp sitt säte när mat serveras.

Lissi
Nej det känns jobbigt att sitta och äta med fällt säte
Svara med citat
  #93  
Gammal 2012-06-16, 15:09
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det finns väl inte någon som INTE fäller upp sitt säte när mat serveras.

Lissi
Jojomensan, tyvärr alltför ofta.

Masse
Svara med citat
  #94  
Gammal 2012-06-16, 15:39
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Jojomensan, tyvärr alltför ofta.

Masse
Då skulle jag vänligt säga till att det är svårt att äta om ryggstödet är fällt. Jag har väl haft en makalös tur på mina flygningar som aldrig haft någon dispyt eller blivit irriterad på fällda säten Inte en enda gång har jag behövt äta med ett fällt ryggstöd framför mig.

Lissi
Svara med citat
  #95  
Gammal 2012-06-16, 16:41
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Sittplats

Alltså, hur svårt kan det vara?
På korta Europaflygningar finns ingen anledning att fälla stolarna. På interkontinentala, fäller vi när maten är bortplockad å ljuset dämpas.
Sov hemma eller upprätt!
Svara med citat
  #96  
Gammal 2012-06-16, 16:50
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Sittplats

Just precis! Det finnes ju anledning fråga sig varför nedfällning av ryggstöd och tillhörande "sovning" ska ske på en flight mellan Arlanda och Athen vid pass klockan 07.30 på morgonen!!
Det handlar ju enkom om cirka sju cm nedfällning....

Och, sova? Normalbullret i ett charterplan ligger ju runt 65 Db A och därtill kommer utrop i högtalarna med frekventa mellanrum. Detta s.k sovande måste vara mera psykologiskt betingat.
Arne
Svara med citat
  #97  
Gammal 2012-06-16, 17:18
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Just precis! Det finnes ju anledning fråga sig varför nedfällning av ryggstöd och tillhörande "sovning" ska ske på en flight vid pass klockan 07.30 på morgonen!!

Detta s.k sovande måste vara mera psykologiskt betingat.
Arne
Jeg tror ikke det trenger være psykologisk betinget om man gjerne vil sove på et morgenfly fra norden til feks Athen
Oftest flyr vi fra Gardermoen (både charter og rutefly) med avgang fskj tider mellom 06.30 og 07.30 om morgenen, da har vi vært oppe midt på natten, reiser gjerne hjemmefra ca 4 timer før. Søvnen f ø r jeg skal opp den natten er heller ikke alltid av den beste.
Derfor ønsker jeg å sove mest mulig på flyet for å komme uthvilt fram -jeg sovner som regel ganske raskt , det kan være både med og uten nedfelt seterygg
Det går jo også charterfly f r a Norden på ettermiddagen, da går det jo veldig fint uten søvn n e d, men på nattflygningen hjem er det både godt og t r y g t at den som skal kjøre bilen hjem får litt søvn
Om vi reiser charter kjøper vi aldri flymat, så den trenger vi ikke være våkne for å få
Svara med citat
  #98  
Gammal 2012-06-16, 17:59
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Det finnes ju anledning fråga sig varför nedfällning av ryggstöd och tillhörande "sovning" ska ske på en flight mellan Arlanda och Athen vid pass klockan 07.30 på morgonen!!

Arne
Vem säger att alla flyger därifrån???? Vi kommer i höst att flyga 05.40 från Sturup och har då kört från midnatt till flygplatsen. Vi har inte bokat mat och avser att sova på väg till Rhodos. Vi har fullt ut betalt vår resa och har väl all rätt i världen att fälla våra stolar om bakomvarande tillåter. Jag misstänker att det flesta vill sova de timmarna.
Varför tror Du att alla flyger kl 07.30 från Arlanda utvilade och pigga??

Lissi
Svara med citat
  #99  
Gammal 2012-06-16, 18:11
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Sittplats

Frågan som ännu ingen svarat på kvarstår; Hur är det möjligt att sova i ett charterplan en förmiddag 07.30-11.30 när bullernivån i planet ligga i intervall 65-85 Db A och där information i högtalarna gives med en halvtimmes intervall.

Nedfällda ryggstöd i all ära...

Arne
Svara med citat
  #100  
Gammal 2012-06-16, 18:24
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Frågan som ännu ingen svarat på kvarstår; Hur är det möjligt att sova i ett charterplan en förmiddag 07.30-11.30 när bullernivån i planet ligga i intervall 65-85 Db A och där information i högtalarna gives med en halvtimmes intervall.

Nedfällda ryggstöd i all ära...

Arne
Det beror väl på hur trött man är! Just Birgitta och Du är ju morgontuppar som vaknar jättetidigt och lägger er tidigt har jag förstått av era rapporter, men det kan ju finnas personer som kört bil halva eller hela natten för att ta sig till Arlanda och de är säkert trötta och sover oavsett buller.

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT