Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2012-06-14, 23:07
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Sittplats

Detta blir en rolig diskussion....Jag har flugit i över 35 år ganska regelbundet och aldrig överhuvudtaget ens reflekterat över fällda eller inte fällda säten, än mindre fått några som helst klagomål de gånger jag fällt ryggstödet de få cm som går.. Jag har heller aldrig nånsin störts av att nån framför fällt sitt heller.OM nu problemet är så stort som det verkar så borde ju sätena absolut inte gå att fälla.......fast då tjänade ju å andra sidan inte flygbolagen pengar på att sälja säten som går att fälla bakåt..och de som nu köper såna fällbara säten ska då absolut inte fälla ner dem

Lissi
Svara med citat
  #62  
Gammal 2012-06-14, 23:52
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Re: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Det finns väl en anledning till att sätena går att fälla...
Om jag flyger hem på natten och ska sova så fäller jag väl sätet oavsett om det sitter någon bakom mig eller inte? Skulle inte fälla upp om någon bad mig heller...

// Malin
Visst blir man väl glad när semestern får en riktigt trevlig start av att man möter sådan omtänksamhet! Vad gör väl det om flaskor och glas går omkull och man får matbrickan ända in i magen.

Citat:
Ursprungligen postat av Birgitta63 Visa inlägg
Håller med dig Lissi .Vi valde faktiskt säte med fällbar funktion samt hoppas då den bakom är införstådd då.
Har faktiskt aldrig stött på den valparametern vid bokning av flyg. Är det något avgiftsbelagt tilläggsval som jag har haft turen att missa varje gång och fått fällbart säte ändå?

Citat:
Ursprungligen postat av lemon Visa inlägg
Vi är alla olika och jag dömer ingen, men jag skulle inte få för mig att fälla sätet på en så kort flygresa som till Grekland. Flyger bokstavligen varje arbetsvecka sedan dryga fem år och, med hänsyn till dem som sitter (lika) trångt på raden bakom, vill jag inte stjäla/låna av deras knappa utrymme. Möjligen på nattflygningar om alla fäller sina säten.
Och jag gör heller inte vågen om stolen framför mig fälls så brickan hamnar i knät.
På det gamla temat "mitt golv är någon annans tak"...
Tänk vilken tur jag har som ofta hamnar bakom sådana som du, Lemon! Och tack och lov är vi ganska många som visar lite hänsyn, även om det är tekniskt möjligt att fälla sätet.

Masse
Svara med citat
  #63  
Gammal 2012-06-14, 23:56
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Då förstår jag om man betalar för att få säten som inte kan fällas

Lissi
Javisst, man betalar väl för att få sådana säten framför sig!

Masse
Svara med citat
  #64  
Gammal 2012-06-15, 02:15
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Edane
Inlägg: 442
Standard Sv: Sittplats

Min bil går i 240 därför kör jag så fort. Bara för att det går att fälla betyder väl inte att man måste? Jag tycker att man först och främst skall visa hänsyn till sina medresenärer. Inte är det väl så svårt att vrida på huvudet och fråga om det går bra att fälla ryggstödet? Som Arne skrev så skulle den som sitter framför mig inte lyckas fälla sitt ryggstöd då mina ben sitter inborrade i sättet.
Svara med citat
  #65  
Gammal 2012-06-15, 09:58
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Re: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
..och jag skulle sitta bekvämt på pinnstol bara flyget gick till Grekland!

Det jag fortfarande INTE förstår är att man särskilt bokar säten som går att fälla? Det gör ju alla utom de framför nödutgången och de allra längst bak.
Just det ska man väl inte betala extra för när alla som inte bokar får detta gratis Då köper man väl till och betalar för Economy extra med allt extra som benutrymme mat och dryck. DET kan jag förstå om man vill ha den lyxen.

Birgitta: Har jag fattat dig rätt att Du betalt extra för att kunna fälla stolen, eller har Du enbart betalt för att få speciella platser? Det senare kanske kan få kosta , men inte de första för det är att luras av charterarrangören tycker hur det ser ut med just om sittplats som går att fälla.

Lissi - antagligen extremt korkad som inte fattar
Tanken slog mig nu. Vet att att dem går ut i högtalaren samt ber oss fälla upp sätet för start.Jo så brukar dem säga. Konstigt då om bara en del åker upp, måste spana flitigt när vi sitter där på språng upp i luften
Måste gå in och kika på Thomas Cook igen om hur det står med fälla säten. Kanske jag kan skicka över.
Får man göra de då?
Kul tema detta blev. Men visst luktar det tokigt snålt.
Svara med citat
  #66  
Gammal 2012-06-15, 10:04
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Re: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av Birgitta63 Visa inlägg
Tanken slog mig nu. Vet att att dem går ut i högtalaren samt ber oss fälla upp sätet för start.Jo så brukar dem säga. Konstigt då om bara en del åker upp, måste spana flitigt när vi sitter där på språng upp i luften ..................
...............
Kul tema detta blev. Men visst luktar det tokigt snålt.
De säten som inte går att fälla kommer inte att röra sig
Svara med citat
  #67  
Gammal 2012-06-15, 10:17
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Sittplats

Det gick ej att gå vidare nu när vi bokat sittplats ( synd va?) . Men kan se de klart och vet att när man klickade på stolarna på bilden så kom det upp olika typer.
Jaha de va de .
Har vi fler som ska flyga med Thomas Cook ? De hade varit mkt roligt att veta hur nästa fick.
Äh lägger det åt sidan nu , vet att vi sitter på säte 5 med min man samt vår son ( han fyllde 20 år i går ). Vi köpte standarplats pris 80:
Ingen extra benplats . Kan fälla sätet bak samt vi kommer till underbara Grekland igen efter 3års paus
Birgitta som först ska jobba hela sommaren först innan det blir semester.
Svara med citat
  #68  
Gammal 2012-06-15, 13:34
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Sittplats

...och vi kommer ju också till Grekland med Thomas Cook med fällbara säten utan att betala en krona extra....Jag förstår fortfarande inte vad man köper egentligen.
Men vi är ju alla nöjda!

Lissi
Svara med citat
  #69  
Gammal 2012-06-15, 15:08
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Re: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Visst blir man väl glad när semestern får en riktigt trevlig start av att man möter sådan omtänksamhet! Vad gör väl det om flaskor och glas går omkull och man får matbrickan ända in i magen.



Masse
Jag tror faktiskt att man minst måste vara gravid för att få brickan i magen om någon framför fäller sätet...jag har då aldrig haft några svårigheter att få plats när den framför fäller sitt säte.
Om det hänger på om den som sitter framför fäller sätet eller inte att semestern får en trevlig start och du ska vara glad då skulle jag inte chansa utan stanna hemma...
Svara med citat
  #70  
Gammal 2012-06-15, 15:13
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av bob-kåre Visa inlägg
Min bil går i 240 därför kör jag så fort. Bara för att det går att fälla betyder väl inte att man måste? Jag tycker att man först och främst skall visa hänsyn till sina medresenärer. Inte är det väl så svårt att vrida på huvudet och fråga om det går bra att fälla ryggstödet? Som Arne skrev så skulle den som sitter framför mig inte lyckas fälla sitt ryggstöd då mina ben sitter inborrade i sättet.
Men då kan ju jag tycka att det är lika hänsynslöst att du sitter med dina långa ben bakom mig så jag inte KAN fälla sätet... Då borde du kanske köpa en plats med större benutrymme för att visa hänsyn till andra passagerare som betalt dyrt för att kunna fälla sitt säte Jag hade en sådan lång människa bakom mig från Rhodos för en månad sedan och då var jag irriterad... Vi hade då av olika anledningar betalat för att sitta längst fram med bra komfort
Svara med citat
  #71  
Gammal 2012-06-15, 15:17
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag förstår fortfarande inte vad man köper egentligen.
Här är en till som inte förstår, jo, att man köper något extrapaket, med mat och dryck längre fram i planet, så långt är jag med. Men att betala för att få ett säte?
Det är ju inte som att åka tåg, på vissa sträckor får man ju lov att åka med, men man är inte garanterad en sittplats om man inte köpt det speciellt.
80 kr är ju visserligen ingen enorm avgift, men jag säger som du Lissi, vad är det man köper egentligen?

Senast redigerad av Hellen den 2012-06-15 klockan 15:58.
Svara med citat
  #72  
Gammal 2012-06-15, 15:19
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Sittplats

Gud vad jag ska ha roligt nästa resa...fälla upp, fälla ner, fälla upp, fälla ner...

// Malin - semestersabotören
Svara med citat
  #73  
Gammal 2012-06-15, 15:22
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Edane
Inlägg: 442
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Men då kan ju jag tycka att det är lika hänsynslöst att du sitter med dina långa ben bakom mig så jag inte KAN fälla sätet... Då borde du kanske köpa en plats med större benutrymme för att visa hänsyn till andra passagerare som betalt dyrt för att kunna fälla sitt säte
Jag beställer alltid plats med extra benutrymme av den anledningen, men nån gång har flygbolagen lyckats krångla till det. Men av hänsyn till andra ska jag förkorta benen om det händer igen. Och om jag ser någon kort människa som inte når upp till väskan skall jag av hänsyn lyfta upp denna och hjälpa den.
Svara med citat
  #74  
Gammal 2012-06-15, 15:23
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
.. Vi hade då av olika anledningar betalat för att sitta längst fram med bra komfort
Äh, ni ville väl bara vara först av
Svara med citat
  #75  
Gammal 2012-06-15, 15:47
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Det är ju inte som att åka tåg, på vissa sträckor får man ju lov att åka med, men man är inte garanterad en sittplats om man inte köpt det speciellt.
80 kr är ju visserligen ingen enorm avgift, men jag säger som du Lissi, vad är det man köper egentligen?
Med fare for å ha oversett at noen har skrevet det tidligere i tråden,

NORWEGIAN er det eneste av selskapene vi har reist med hittil som tilbyr oss å betale for sitteplassene, da kan vi også velge de plassene vi ønsker. For all del, alle h a r sitteplasser, men argumentet ( salgstrikset) deres er at vi skal være sikre på å få sitte ved siden av reisefølget vårt!
Vi har a l d r i benyttet/betalt for denne tjenesten , men vi har alltid fått sitte ved siden av hverandre

At det skulle finnes både fellbare og ikke fellbare seter på flyene, og at man evt kan betale for å få fellbare er h e l t ukjent for meg
Svara med citat
  #76  
Gammal 2012-06-15, 15:48
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Men då kan ju jag tycka att det är lika hänsynslöst att du sitter med dina långa ben bakom mig så jag inte KAN fälla sätet...
Og fortsatt lurer noen på hvordan krig kan oppstå?
Svara med citat
  #77  
Gammal 2012-06-15, 16:10
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Og fortsatt lurer noen på hvordan krig kan oppstå?


- og siden Tråden heter "sittplats" føler jeg at jeg kan forsvare en liten avsporing, jeg har en fersk erfaring som "sjokkerte" meg litt, eller rettere sagt jeg måtte "dra på smilebåndet" over at det gikk an.....

Kanskje man skulle betale for spesielle plasser i transferbussen og

De som har vært i Pythagorion vet h v o r lang tid det tar fra hotellene i sentrum til flyplassen, 10 minutter, max.
(jeg kjøpte transfer fordi jeg reiste uspes og ikke visst hvor på øya jeg kom til å bo, om noen lurer på det )

I alle fall da jeg gikk inn i transferbussen satte jeg meg på første ledige sete, bak, eller rettere sagt jeg f o r s ø k t e å sette meg bak, et middelaldrende svensk par
- men før jeg fikk baken ned på setet, r o p t e fruen foran
"der skal våra venner sitta" - helt greit for meg...,det var flere plasser, men går det an
Der hadde de altså bodd på samme hotell en uke, så skulle det være et problem om de ikke satt "samlet" de 5 km til flyplassen!

En bagatell, men jeg synes det sier veldig mye
Svara med citat
  #78  
Gammal 2012-06-15, 17:11
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Og fortsatt lurer noen på hvordan krig kan oppstå?
Så sant, så sant!
Svara med citat
  #79  
Gammal 2012-06-15, 17:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av bob-kåre Visa inlägg
Inte är det väl så svårt att vrida på huvudet och fråga om det går bra att fälla ryggstödet?.
Vem har sagt att han eller hon inte gör det?

Lissi
Svara med citat
  #80  
Gammal 2012-06-15, 21:58
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Edane
Inlägg: 442
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vem har sagt att han eller hon inte gör det?

Lissi
Så vitt jag ser så är det ingen som har skrivit att dom gör det iaf.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT