Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2012-06-13, 16:24
Ewakis avatar
Ewaki Ewaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 114
Standard Sv: Sittplats

Vi är så illa tvungna att betala 300 kr extra per person varje gång vi skall iväg. Maken är så lång att han helt enkelt inte går ned i ett vanligt flygsäte
(charter). En gång när vi fick fick tag på ett par sista minutenbiljetter, det var alltså för sent att försöka boka speciella säten, var det så nära att vi blev lämnade kvar på Arlanda!!!! Flygbolaget kunde inte ställas till svars för att han inte fick plats.. och han får verkligen inte plats... en jämförelse jag brukar göra är att försök klämma in ett par fötter stl 43 i ett par skor i stl 36.. det går inte även om han försöker. Vi blev räddade av ett par snälla själar som lämnade sina platser frivilligt. De fick en slant för besväret. Inför hemresan var vi så nervösa... men det löste sig genom att en flygvärdinna flyttade om lite.. puuuh! ALDRIG en resa igen utan bokade platser! ( tyvärr kan vi aldrig vara spontana och ta något i sista minuten).
Svara med citat
  #22  
Gammal 2012-06-13, 16:28
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Sittplats

jag vill gärna sitta bra, är ju 186 cm så det är viktigt + har ett anlag till trombos. Måste ta Trombyl för resan.
Birgitta
Svara med citat
  #23  
Gammal 2012-06-13, 16:32
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Sittplats

Jag har full förståelse att man vill ha mer benutrymme om man inte får plats, det jag undrar över är hur flygbolaget (eller vem det nu är som tar betalt) kan få sålt de platserna som kostar 60 kr Vem köper dem?
Svara med citat
  #24  
Gammal 2012-06-13, 16:39
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Jag har full förståelse att man vill ha mer benutrymme om man inte får plats, det jag undrar över är hur flygbolaget (eller vem det nu är som tar betalt) kan få sålt de platserna som kostar 60 kr Vem köper dem?
Vid flera resor bokade jag icke fällbara säten och fick 300 kr i rabatt/person Detta var med Fritidsresor. Vi var 5 st så det var lätt värt att sitta lite dåligt 1500 kr kan man göra roligare saker för...

Skulle aldrig betala för att få ett sånt säte...det är ju som sagt det sämsta man kan få utan att betala.
// Malin
Svara med citat
  #25  
Gammal 2012-06-13, 16:56
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av Ewaki Visa inlägg
Vi är så illa tvungna att betala 300 kr extra per person varje gång vi skall iväg. Maken är så lång att han helt enkelt inte går ned i ett vanligt flygsäte
(charter). En gång när vi fick fick tag på ett par sista minutenbiljetter, det var alltså för sent att försöka boka speciella säten, var det så nära att vi blev lämnade kvar på Arlanda!!!! Flygbolaget kunde inte ställas till svars för att han inte fick plats.. och han får verkligen inte plats... en jämförelse jag brukar göra är att försök klämma in ett par fötter stl 43 i ett par skor i stl 36.. det går inte även om han försöker. Vi blev räddade av ett par snälla själar som lämnade sina platser frivilligt. De fick en slant för besväret. Inför hemresan var vi så nervösa... men det löste sig genom att en flygvärdinna flyttade om lite.. puuuh! ALDRIG en resa igen utan bokade platser! ( tyvärr kan vi aldrig vara spontana och ta något i sista minuten).
Får man fråga hur lång maken är?
Svara med citat
  #26  
Gammal 2012-06-13, 19:12
Ewakis avatar
Ewaki Ewaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 114
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
Får man fråga hur lång maken är?

Han är 204 cm... och det är benen som är lååånga! Vi måste alltid försöka hitta ett rum med sängar utan fotgavel oxå... hmmm.. ofta är ju inte sängarna ens 200 cm i Grekland.. Jag är bara drygt 170cm och skulle aldrig stå ut med att krypa ihop i en säng på 160cm..iallafall inte mer än en natt.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2012-06-13, 19:23
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Har aldrig varit med om överbokade charterplan...? Har däremot varit med om att de ringt upp dagarna innan och erbjudit novaireasy till reapris pga att de inte fyllt de platserna
Men då fick ni väl ersättning och "plåster på såren" för det hoppas jag?


// Malin
Hmm... Hur ska jag lägga fram det här då...? Nja, planet var inte överbokat, utan det var Novair Easy-platserna som var överbokade. Vi bråkade ju naturligtvis, ordentligt. De trixade lite på planet och vi fick hyfsade platser, alla Novair Easys förmåner, plus att vi fick ersättning för "de hele" inbetalt på kontot när vi kommit hem. Vi fick även en del erbjudanden från personalen om drinkar och annat som kompensation, men när det är nattflygning hem är man tyvärr inte alls på hugget. Men Apollo är bra på att ersätta, tycker jag. Inget knussel här, inte.


/Eva
Svara med citat
  #28  
Gammal 2012-06-13, 20:05
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Sittplats

Vi bokar alltid sittplatserna 24 b och c. Det är bara "två" stolar, så man kan somna åt vilket håll man vill. Men jag tror inte det går att fälla dom sterna...
Svara med citat
  #29  
Gammal 2012-06-13, 20:27
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Sittplats

Jisses så många som bokar plats före.....
Fast jag och maken som aldrig bokar plats innan på charter har ju ALLTID fått plats bredvid varandra ändå. På SAS bokar man ju själv plats gratis när man checkar in hemifrån så det är ju inget problem..Vi vill båda gärna sitta vid mittgången så vi blir glada om vi hamnar där! Ingen av oss är långa och jag har också fått sätet framför nödutgången , men den har jag då aldrig betalat för

Är man tvungen att betala för platserna på vissa flyg?? Jag menar det finns ju ingen som vill betala extra för platser man inte kan fälla stolsryggen på utom på Ryan Air förstås där alla stolar är så.

Lissi - snart i luften igen
Svara med citat
  #30  
Gammal 2012-06-13, 20:29
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av Ewaki Visa inlägg
Han är 204 cm...
Borde vara någon man sett knalla runt här i stan...
Svara med citat
  #31  
Gammal 2012-06-13, 20:37
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Sittplats

Har aldrig reserverat särskilda platser. Å andra sidan ber jag alltid om fönster vid incheckning.
Ändå de senaste åren har jag fått både extra och extraextra benutrymme, såväl på Iberia som Lufthansa, utan att be om det. Det har varit på A321r som har en del sådana platser mitt i kärran... (på Iberias hade jag ca 2,5 meters benutrymme)
Från Athen för ett 2 år sedan, frågade dom om jag ville ha nödutgång, och jag tackade nej. Tänkte att det är andra som har större behov, jag är 190 lång. Meeen vad jag ångrade mej. SAS B737 var då något av det trängsta jag varit med om, speciellt om man ville kika ut genom rutan. Huka sej i den ställningen var inte sköönt...
Svara med citat
  #32  
Gammal 2012-06-13, 20:38
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jisses så många som bokar plats före.....
Fast jag och maken som aldrig bokar plats innan på charter har ju ALLTID fått plats bredvid varandra ändå. På SAS bokar man ju själv plats gratis när man checkar in hemifrån så det är ju inget problem..Vi vill båda gärna sitta vid mittgången så vi blir glada om vi hamnar där! Ingen av oss är långa och jag har också fått sätet framför nödutgången , men den har jag då aldrig betalat för

Är man tvungen att betala för platserna på vissa flyg?? Jag menar det finns ju ingen som vill betala extra för platser man inte kan fälla stolsryggen på utom på Ryan Air förstås där alla stolar är så.

Lissi - snart i luften igen
Knasigt sjukt snålt att dem vi nu flyger med ska ta 30 mer för att kunna fälla stolen bak. Har aldrig nånsin hört så knäppt. Trodde faktiskt att alla stolar gick att fälla .
Birgitta som nyligen fixat pass i kväll, så nu va de fixat. Fick sätta vä samt hö pekfinger på . Nytt som gäller!
Svara med citat
  #33  
Gammal 2012-06-13, 20:42
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av Birgitta63 Visa inlägg
Knasigt sjukt snålt att dem vi nu flyger med ska ta 30 mer för att kunna fälla stolen bak. Har aldrig nånsin hört så knäppt. Trodde faktiskt att alla stolar gick att fälla .
Birgitta som nyligen fixat pass i kväll, så nu va de fixat. Fick sätta vä samt hö pekfinger på . Nytt som gäller!
Men flög ni inte med Thomas Cook? De flög vi med till Parga och betalade inte ett smack extra för stolarna..

Lissi
Svara med citat
  #34  
Gammal 2012-06-13, 20:53
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Men flög ni inte med Thomas Cook? De flög vi med till Parga och betalade inte ett smack extra för stolarna..

Lissi
Jo vi ska flyga med Thomas Cook, så ni betalade inget.
Tittade igenom vår resa med Sas, där betalade vi 75kr för mjuka sköna stolar samt gick att fälla.Inget extra som dem tog betalt .Vi reste till Kreta 2008 samt flög från Sturup med Apollo
Lite kluven för morgondagen inför köpa sittplats. Thomas Cook har en sv sida samt dk , åh vilken ska man boka på ? Apollo flyttade ju över oss till Kastrup samt ändrade duktigt på allt.
Kursen ser ju annat uti pris menar jag,
Någon som vet ?
Svara med citat
  #35  
Gammal 2012-06-13, 21:11
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av Birgitta63 Visa inlägg
Jo vi ska flyga med Thomas Cook, så ni betalade inget.
Tittade igenom vår resa med Sas, där betalade vi 75kr för mjuka sköna stolar samt gick att fälla.Inget extra som dem tog betalt .Vi reste till Kreta 2008 samt flög från Sturup med Apollo
Lite kluven för morgondagen inför köpa sittplats. Thomas Cook har en sv sida samt dk , åh vilken ska man boka på ? Apollo flyttade ju över oss till Kastrup samt ändrade duktigt på allt.
Kursen ser ju annat uti pris menar jag,
Någon som vet ?
Ska du åka imorgon? Då tror jag faktiskt inte det är möjligt att köpa plats...är väl senast 7 dagar innan avresa de ska vara bokade?
Svara med citat
  #36  
Gammal 2012-06-13, 21:16
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Ska du åka imorgon? Då tror jag faktiskt inte det är möjligt att köpa plats...är väl senast 7 dagar innan avresa de ska vara bokade?
Nej vi ska dra ner till Parga 13/8, men du vet ju att man kan ej boka sittplats tidigast 60 dagar före utresa
Svara med citat
  #37  
Gammal 2012-06-13, 21:50
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av Birgitta63 Visa inlägg
Jo vi ska flyga med Thomas Cook, så ni betalade inget
Vi har aldrig betalat på charter extra för sittplatser och jag är väl blind, men jag har aldrig sett att benutrymmet är större nånstans i vanlig economy utom vid nödutgångarna så att charterbolagen vill tjäna extra på dem får man kanske acceptera, men alla andra platser? Jag sitter som ett frågetecken och undrar varför man ska betala extra då? Alla får ju plats Är det så att det är Economy extra som blivit över som säljs?? Då kan jag förstå om nån väljer att betala för detta.
Det värsta som kan hända är ju att jag inte får sitta bredvid gubben, men det överlever jag 3 tim.....har ju tjänat pengar istället till god lunch i Grekland åt oss båda istället.

Men som sagt är man storvuxen eller lång så är det ju en annan sak. Men OJ vad charterbolagen tjänar pengar på allt!


Lissi
Svara med citat
  #38  
Gammal 2012-06-13, 22:20
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Sittplats

Har en känsla att det blivit mer "poppis" att själv välja var man vill sitta. Kanske jag har fel med det känns så i alla fall. Vi brukar inte förboka men har gjort det vid 2 tillfällen. Kanske onödigt...Har haft oturen att hamna längst bak med stolar som inte går att fälla. DET tycker jag är obekvämt! Sen om jag sitter på rad 3, 7 eller 23 kan kvitta! Då tycker jag det är jobbigare med en granne som inte sitter still eller som hela tiden far upp och ner som en jojo eftersom jag vill ha en lign och skön resa och sällan går på toa. Sist jag flög var det en man, modell större, som hade plats sidan om mig. Det var inte speciellt skönt eftersom han tog upp lite (mycket) av min plats också. Själv är jag inte trådsmalprecis , tro inte det. Kan vara lika jobbigt att vara kraftigt överviktig när man ska flyga som någon i tidigare inlägg berättade som var lång och inte fick plats av den anledningen. Oj, nu spårade jag nog ur, lite grann i alla fall.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2012-06-13, 22:33
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Sittplats

Kul med en del trådar här på Kalimera, där man kan notera hur otroligt olika vi är och hur olika vi ser på tillvaron. Jag är nog mest ungefär som du Lissi, har aldrig brytt oss om att vare sig boka särskilt eller betala extra för speciell plats. Särskilt inte om det handlar om Grekland eller Spanien. Vi snackar om c:a 3 timmar och det känns inte särskilt dramatiskt var man sitter då.

Men även om vi alltid låter slumpen (eller flygbolaget) avgöra var vi placeras så har vi vissa preferenser. Självklart tycker vi det är trevligast om vi får sitta tillsammans, och så har varit fallet alltid utom vid ett tillfälle (och vi överlevde det också).

Bäst trivs vi om vi båda får gångplats på vardera sidan om gången. Det är ju direkt motsatt till vad några av er andra gillar här ovan. Vi tycker att man där har lite bättre möjlighet att sträcka på både armar och ben (tänk på det ni som är långa) och uppskattar det mera än att titta ut genom fönstret. Och snacka med varann kan man ju göra ändå. Därutöver tycker vi om när vi sitter ganska långt fram i planet (c:a rad 3 - 6) eftersom motorbullret ofta är lägre där.

Huruvida man kan fälla ryggstödet eller ej tycker jag är ganska oviktigt på 3-timmarsflygningar. Utöver start och landning går ju mesta tiden ändå åt till att dricka en slurk och äta en bit. Inte så ofta som jag då bryr mig om att fälla något ryggstöd. Känner snarare mig lite irriterad när jag hamnar bakom människor som så fort vi har lyft ska fälla ner och helst också ska ligga ner när vi käkar. Lite annorlunda är det vid flighter på 5 tim eller mera. Då kan man ju behöva knoppa en stund.

Men att betala extra för visst säte, ...... icke sa Nicke! Däremot har jag sneglat ibland på paketpriser som innehåller både plats/mat/dryck som i vissa fall kan vara riktigt prisvärda. Men tyvärr har det sällan eller aldrig varit på mina flighter.

Men som sagt, inte så viktigt var jag sitter, bara jag får flyga, och gärna till Grekland.

Masse
Svara med citat
  #40  
Gammal 2012-06-13, 22:49
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Självklart tycker vi det är trevligast om vi får sitta tillsammans, och så har varit fallet alltid utom vid ett tillfälle (och vi överlevde det också).

Bäst trivs vi om vi båda får gångplats på vardera sidan om gången. Det är ju direkt motsatt till vad några av er andra gillar här ovan. Vi tycker att man där har lite bättre möjlighet att sträcka på både armar och ben
Masse
Jag och maken instämmer helt! Vi har dock aldrig suttit på olika rader.
Visst finns det några platser vi helst inte vill ha och det är de längst bak nere vid toa där det alltid är en stående kö och buller...men där har vi hittills aldrig hamnat....Gör vi det och det är pest så får vi ju stå vårt kast

Nu blir det riktigt spännande att se var vi hamnar nästa flygning.

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT