Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2010-08-11, 22:35
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Oxå istället för också

Jovisst er dette en interessant tråd om språk og språkets forandringer. Spennende!

Linell sier i forordet til sin klassiske bok om meneskenes språk at lingvistene ser på språk som matematikk; alt kan telles. Morfemer og syntaktiske elementer osv. Men 2 pluss 2 kan bli mer enn 4 - om man ser på meningsinnholdet. Selve budskapet. Uten å telle ortografiske feil.

Språk er makt. Kanskje enda mer enn før om man ikke behersker skriftspråket til fulle. Så mye av kommunikasjonen er basert på og foregår innen nyere teknologi. Takk og lov for at sms eks. tillater 'feilstavelser' og forkortelser. Verre er det med nettbasert dialog. - En kan undre seg over at personer med lese- og skrivevansker stadig blir møtt med uforstand og ironi. Mangel på kunnskap eller empati? Selv om dette er utenfor tema - strengt tatt - har i hvert fall Lovis og Gita vist at noen forstår det bakenforliggende dersom noen lar være å følge debatter aktivt.


Citat:
Ursprungligen postat av Lovis Visa inlägg
.....det finns fortfarande en djupt rotad skamsenhet kring att inte behärska språket helt korrekt. Men den typen av fel är ju väldigt enkla att rätta till. Värre är det med dem som skriver helt felfritt och briljerar i oklanderlighet men som inte har "ett skit" att berätta. Den sortens texter går ju aldrig att rädda...
Svara med citat
  #62  
Gammal 2010-08-12, 11:15
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Det är möjligt att "din regel" funkar.
Men inte är det svårt att komma ihåg oss/dem (objekt)
vi/de (subjekt)
Vitsen med den är ju att det är lika många bokstäver i oss som dem.
Det är ju även så man skiljer döv- respektive blind- skylten åt i trafiken

Helén- som tror att mina skolkunskaper hänger med ända fram till pluskvamperfekt, där stoppar jag.
Några käcka ramsor med tyska prepositioner finns också inbankade i hjärnbalken
Jag själv har inget behov av "min regel", jag vet när och var man skriver de eller dem, det sitter som berget i mig...eller rättare sagt jag hör/ser om det är fel.......men de som har svårare kanske behöver nån slags regel...
Svara med citat
  #63  
Gammal 2010-08-12, 11:21
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
frågan är vad man använder skrivstil till idag?
Om man skriver brev, dagbok, eller något annat, så går det mycket snabbare att skriva skrivstil än att texta, det liksom flyter bättre med skrivstil istället för att sitta o texta!
Svara med citat
  #64  
Gammal 2010-08-12, 11:35
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Oxå istället för också

Ja visst kan det vara skönt att inte behöva dessa regler, själv jobbar min hjärna väldigt mycket med s.k "hang ups", vilket jag tycker funkar utmärkt
----------------------------------------------------------------------

En annan variant som breder ut sig mer och mer är följande skriftsätt:

"De är ju jätte bra om de finns de som inte behöver regler, de under lättar ju för de."

Visst går det med fantasins hjälp att förstå vad man menar, men JAG TYCKER att det blir betydligt jobbigare att läsa.
Har jag då lässvårigheter? Kanske det, jag har inte tänkt i de banorna tidigare

Hade jag skrivit texten så hade det sett ut så här:

"Det är jättebra om det finns de som inte behöver regler, det underlättar för dem "
Svara med citat
  #65  
Gammal 2010-08-12, 12:06
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
jag kan inte spontant komma på en enda mening som börjar på DEM.
"Dem skulle jag gärna vilja köpa."
Svara med citat
  #66  
Gammal 2010-08-12, 12:34
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
"Dem skulle jag gärna vilja köpa."
Där sprack alltså den "regeln"
Svara med citat
  #67  
Gammal 2010-08-12, 12:35
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Fast det har jag hört i hela mitt liv. Ijenkligen och ordenkligt. Två vanliga feluttal, helt enkelt.



Jag har ibland en tendens att säga ändån i stället för bara ändå...
Det finns en liknelse till att rationalisera språket som t ex att förkorta ner orden... Är = e... Jag personligen tar inte detta så högtidligt i sammanhang som här i kalimera, privata mail eller på facebook... Huvudsaken är att jag förstår innebörden. I mitt jobb skriver jag långa utredningar och då går det absolut inte med slarvfal eller rationaliseringar av språket
Svara med citat
  #68  
Gammal 2010-08-12, 12:53
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av Klick Visa inlägg

Det finns en liknelse till att rationalisera språket som t ex att förkorta ner orden... Är = e... ................................ går det absolut inte med slarvfal eller rationaliseringar av språket
Aha- stavfel/slarvfel blir slarvfal

Ett nytt ord har fötts?
Svara med citat
  #69  
Gammal 2010-08-12, 13:24
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg

Fornsvensk ackusativ: "jag ser han, jag ser hana".
Ackusativ i skolan idag: "jag ser honom, jag ser henne".

Fornsvensk dativ: "jag ger honom, jag ger henne".
Dativ i skolan idag: "jag ger honom, jag ger henne".
Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Betr. han/honom så är det väldigt vanligt i Göteborg med omnejd och vad jag noterat så är det ingen skillnad på vilken ålder man är i.
Min följdfråga till er: Är det vanligt förekommande i andra delar av landet?
Det är mycket vanlígt (troligen) i hela landet. I många dialektspråk är det dessutom korrekt att säga/skriva "han" och "na" för honom och henne både i ackusativ- och dativform. Eftersom dessa dialekter har en närmare släktskap med fornsvenskan och -nordiskan än dagens svenska har, dristar jag mig till att anta att Lindström/kimmen har missat någon del av den fornnordiska grammatiken, och att alltså han och hana (na) användes i båda formerna, fast kanske inte i alla tider och på alla platser.

För övrigt förstår jag inte varför man stör sig på hur andra skriver. Finns det verkligen någon som tror att de alltid skriver korrekt själv?

Och att särskrivningar skulle innebära större risk för missförstånd än andra skrivsätt (likalydande ord, syftningar mm) är rent svammel.
Svara med citat
  #70  
Gammal 2010-08-12, 13:52
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
För övrigt förstår jag inte varför man stör sig på hur andra skriver. Finns det verkligen någon som tror att de alltid skriver korrekt själv?
Jag stör mig inte på hur folk skriver...inte här iaf, men det är ju intressanta diskussioner...tycker jag iaf! Jag skriver inte alltid korrekt heller, i synnerhet inte här!

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Och att särskrivningar skulle innebära större risk för missförstånd än andra skrivsätt (likalydande ord, syftningar mm) är rent svammel.
Håller inte med att det skulle vara svammel om särskrivningar, som kan få rakt motsatt betydelse än som är menat. Vad sägs om:
RÖKFRITT RÖK FRITT
eller
"Skivad kalv lever med kul potatis" - fast den är mer kul än att den kan missförstås!
Svara med citat
  #71  
Gammal 2010-08-12, 14:03
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Om man skriver brev, dagbok, eller något annat, så går det mycket snabbare att skriva skrivstil än att texta, det liksom flyter bättre med skrivstil istället för att sitta o texta!
Japp! Men det gör ju det även med "min" skrivstil, vitsen är ju att man inte lyfter pennan mellan bokstäverna, men allra snabbast går det att skriva på datorn

----------------------------------------------------

När särskrivningar och felsyftningar ger meningen en helt annan mening än den avsedda har jag svårt att avfärda "problemet" som svammel
Svara med citat
  #72  
Gammal 2010-08-12, 14:20
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Håller inte med att det skulle vara svammel om särskrivningar, som kan få rakt motsatt betydelse än som är menat. Vad sägs om:
RÖKFRITT RÖK FRITT
eller
"Skivad kalv lever med kul potatis" - fast den är mer kul än att den kan missförstås!
Yanna, du är för kul! (alltså inte i betydelsen alltför kul!)
Tack snälla Kalimera för att du finns - här kan man bli både f-bannad och hur fnittrig som helst!!

Appropå (ett eller 2 ord??) ett ord som nästan undantagslöst används fel är ordet FRAMDELES, som ni förstås vet betyder - i framtiden. Nu används det väl inte särskilt ofta! För något år sedan var jag och lyssnade på ett föredrag. Där använde talaren ordet FRAMLEDES i var och varannan mening.
Men, vad jag vet är det möjligtvis kon som framledes till tjuren när tanken är att det ska bli en kalv.

Lena

PS. För oordningens skull slog jag upp appropå i SAOL och nu känner jag mig trygg när det blev rätt! DS
Svara med citat
  #73  
Gammal 2010-08-12, 16:10
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 276
Standard Sv: Oxå istället för också

Kan inte låta bli att lägga mig i de och dem-diskussionen. Det är inte svårare än att de är en subjektsform medan dem är en objektsform.

De skrattade åt dem.
Vad händer: Någon skrattar, predikat
Vem skrattar: De, subjekt
Vem skrattar de åt: dem, objekt (direkt objekt om man ska va noga, det som till min fasa kallades ackusativobjekt när jag gick i skolan på 80-talet).
Svara med citat
  #74  
Gammal 2010-08-12, 16:22
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 276
Standard Sv: Oxå istället för också

...fast nu insåg jag att jag bara läst sida 1 av 5 i denna diskussion så det är kanske redan skrivet...
Svara med citat
  #75  
Gammal 2010-08-12, 16:32
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av Rojo72 Visa inlägg
...fast nu insåg jag att jag bara läst sida 1 av 5 i denna diskussion så det är kanske redan skrivet...
Men det tål att upprepas
Svara med citat
  #76  
Gammal 2010-08-12, 17:15
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av Lovis Visa inlägg
Men om vi skulle sätta munkavle på alla dem, som av olika anledningar, inte kan skriva helt korrekt skulle det bli väldigt, väldigt tyst och tråkigt. Många intressanta röster skulle tystna och många världar skulle stängas bakom en branddörr av rättstavade ord.
Bra uttryckt. Jag tycker det är jäkla von oben-fasoner att gnälla på andra människor som i tal och/eller skrift uttrycker sig på ett sätt som man själv inte tycker är "rätt".

Apropå Fredrik Lindström så påstår han inte att det finns något som är "rätt" eller "fel" i språket eftersom språket hela tiden utvecklas, anpassas och förändras - vilket det ju måste göra så länge samhället vi lever i förändras! Dessutom är han språkhistoriker samt professor eller docent i nordiska språk, så jag tror han har lite mer koll än de flesta av oss som diskuterar här...

/kimmen
Svara med citat
  #77  
Gammal 2010-08-12, 17:40
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Bra uttryckt. Jag tycker det är jäkla von oben-fasoner att gnälla på andra människor som i tal och/eller skrift uttrycker sig på ett sätt som man själv inte tycker är "rätt".
/kimmen
Om du syftar på den här tråden, så tror jag nog att du har missuppfattat det hela.
Vi diskuterar språkregler!
Svara med citat
  #78  
Gammal 2010-08-12, 17:57
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Om du syftar på den här tråden, så tror jag nog att du har missuppfattat det hela.
Nej, jag syftar inte på den här tråden, så du har nog missuppfattat mitt inlägg (läs det igen).
Mitt inlägg var beröm samt en generell kommentar till det Lovis skrev; "Men om vi skulle sätta munkavle..."

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2010-08-12 klockan 18:02. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #79  
Gammal 2010-08-12, 18:10
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Oxå istället för också

Bra...och jag tycker att det Lovis sa är bra uttryckt..och att diskutera är roligt, vare sig det gäller språkregler eller nåt annat ämne.

Och man måste inte ens göra som man säger eller som man lärt!
Svara med citat
  #80  
Gammal 2010-08-12, 19:20
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Oxå istället för också

En liten knorr:
Esaias Tegnér skrev en dikt som heter "Ärans och hjältarnas språk" där han redan 1817 ondgjorde sig över utländska låneord och det svenska språkets utarmning. Men där bet han sig i tummen för orden ära, hjälte och språk är ursprungligen tyska låneord...

/kimmen
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT