Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2010-08-10, 19:44
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Däremot när man läser nyheter av journalister o andra som ska föreställa vara skolade så undrar man ju över hur de kan skriva dem istället för de, eller att utesluta ordet ATT!
Exempel: Dem kommmer dö! Korrekt är De kommer att dö!
Du förväxlar nog journalister med lärare i svenska, de bör rimligen vara skolade i språk och grammatik

Jag gillar inte heller att-lösa konstruktioner, varken i tal eller skrift. Det är bara det att det är korrekt. Språkrådet, före detta Språknämnden, anser inte att det finns någon anledning att motarbeta det:

Länk

Det är lite vanskligt med språkpolistrådar på Internet för väldigt många har fel i dem, de tror att vad de själv en gång lärde sig är det enda korrekta. Men språk är ju föränderligt

Senast redigerad av inkfish den 2010-08-10 klockan 19:52. Anledning: rättad länk
Svara med citat
  #22  
Gammal 2010-08-10, 19:46
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av Nektaria Visa inlägg
Numera säger många "egenkligen" istället för "egentligen"...
Fast det har jag hört i hela mitt liv. Ijenkligen och ordenkligt. Två vanliga feluttal, helt enkelt.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2010-08-10, 19:57
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Fast det har jag hört i hela mitt liv. Ijenkligen och ordenkligt. Två vanliga feluttal, helt enkelt.
Det vete' sjutton! Det har jag inte hört hela mitt liv. Bara på senare tid. Men det kan ju bero på att jag är sååå gammal (62). Har också hört nyhetsuppläsare på Rapport med dessa uttal. Likaså i TV-reklam.
Kan det månne vara så att det är lite lättare att säga 'Ijenkligen' än egentligen? Jag tror det!

Lena
Svara med citat
  #24  
Gammal 2010-08-10, 20:01
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Oxå istället för också

Jag är ju gammal lågstadielärare med svenska språket och läsinlärning som specialitet och aldrig trodde jag väl att jag skulle gilla oxå stavat med x men det köper jag.... Lättare för små barn att skriva liksom dom
Att skriva dom har JAG svårt för och vi hade på min förra skola en diskussion om det men alla lärare godkände DOM eftersom det tydligen är godkänt i Svenska Akademins ordlista..Jag har inte forskat vidare i detta....Det finns dock mycket annat i språkutvecklingen som jag har jobbigare med som " att spendera semester" "Tillbringa semester någonstans" känns rättare för mig. Men självklart sker det utveckling i språket.....

Lissi
Svara med citat
  #25  
Gammal 2010-08-10, 20:06
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av Nektaria Visa inlägg
Kan det månne vara så att det är lite lättare att säga 'Ijenkligen' än egentligen? Jag tror det!
Jag vet inte varför. Jag har googlat det nån gång, fick massor av träffar där det diskuterades men minns inte om jag hittade någon vederhäftig källa till en förklaring.

Det är konstigt, för det verkar ju som om kombinationen nkl ställer till det just bara med de två orden. Jag har aldrig hört nån säga väsenkligt, t ex, trots att det är samma konsonanter där.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2010-08-10, 20:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Vi får vara lite öppna och vidsynta , tycker jag, och glädja oss åt att få läsa så mycket intressant, må det sen vara felstavat eller med andra egendomligheter.
Bra skrivet. Skulle jag vara tvungen att skriva rätt för att skriva här hade jag slutat skriva.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2010-08-10, 20:13
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Oxå istället för också

I sådana här diskussioner brukar många hävda att Internet har förstört ungas skrivförmåga, t ex pga chattspråket.

Men mitt intryck är snarare det motsatta. På Internet ser jag att väldigt många skriver väldigt mycket bättre än jag trodde att folk i allmänhet gör.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2010-08-10, 20:25
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Oxå istället för också

Det er nu ellers vældig sjovt (roligt) at gætte sig frem til betydningen af diverse forkortelser, når man læser indlæggene. Iof (?), iofs (?), oxå, ngt (?), mkt (?), o (= och), å (= på) etc.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2010-08-10, 20:26
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
Att skriva "oxå" är en rationalisering av språket, i detta fall delvis orsakat av den nya tekniken som kräver snabb kommunikation.
Det kom ju från sms-andet, har man 160 bytes på sig så förkortar man gärna. Men det är ju ingen "ursäkt" för att använda t ex oxå på ett diskussionsforum, här kan man ju skriva långt.

(Paradoxalt nog förlänger även chattspråksivrarna en del ord, av dunkla skäl skriver de juh eller jue i stället för ju).

Dock - i takt med att fler och fler går över till surfmobiler tror jag att vi kommer att få se mer av sms- och chattspråket även på diskussionsforum. Visserligen har mobilerna qwerty-tangentbord men de är små och svåra att få upp hastigheten på.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2010-08-10, 20:27
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av larvih Visa inlägg
Det er nu ellers vældig sjovt (roligt) at gætte sig frem til betydningen af diverse forkortelser, når man læser indlæggene. Iof (?), iofs (?), oxå, ngt (?), mkt (?), o (= och), å (= på) etc.
Iaf - i alla fall (tror det är vad du menar)
Iofs - i och för sig
Ngt - något
Mkt - mycket
Svara med citat
  #31  
Gammal 2010-08-10, 20:27
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Oxå istället för också


Jag rekommenderar alla att läsa Fredrik Lindströms bok "Världens dåligaste språk" !!!

Nu har jag lånat ut boken så jag kan inte citera ordagrant, men några av hans teser kommer jag ihåg.

- En del diskuterar vad som är "rätt" och vad som är "fel". Så som människor talar är "rätt" så länge andra förstår vad man menar. "Fel" blir det bara när budskapet missuppfattas (som t.ex. med särskrivning).

- När folk får frågan vilket som är det "rätta" språket, talspråket eller skriftspråket, svarar många att det är skriftspråket. När man får följdfrågan vilket som är äldst, talspråket eller skriftspråket, inser man att det naturligtvis är talspråket som är det "rätta". Skriftspråket är ett försök att "bevara" det man säger eller tänker. Talspråket är ju också mycket, mycket mer nyansrikt.

- Och till de som ändå hävdar att det finns ett sätt att skriva som är "rätt"; Är det så som vi skrev på 1950-talet som är "rätt"? Eller 1910-talet? Eller 1880-talet?

- Ett exempel: Vi tycker att det ska heta "jag såg honom". På fornsvenska hette det "Jag såg han", och det hette inte "Jag såg henne" utan "Jag såg hana".

- Ett exempel till: Verbet "hjälpa" ska egentligen böjas "hjälpa, halp, hulpit". Vem säger så?


/kimmen
Svara med citat
  #32  
Gammal 2010-08-10, 20:29
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Iaf - i alla fall (tror det är vad du menar)
Iofs - i och för sig
Ngt - något
Mkt - mycket
En lille forum-ordbog. Mange tak.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2010-08-10, 20:32
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg


- Ett exempel: Vi tycker att det ska heta "jag såg honom". På fornsvenska hette det "Jag såg han", och det hette inte "Jag såg henne" utan "Jag såg hana".
Så det är gammalt alltså? Kul, det visste inte jag. Jag får lite krypningar längs ryggraden varje gång jag hör någon säga "ge han det" och "jag gillar inte han". Det är jättevanligt och jag har utgått från att det är dålig språkbehandling.

Konstigt nog hör/ser jag aldrig "ge hon det" och "jag gillar inte hon" - mer än från mycket små barn.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2010-08-10, 20:33
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av larvih Visa inlägg
En lille forum-ordbog. Mange tak.
Ingen orsak
Svara med citat
  #35  
Gammal 2010-08-10, 21:07
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Så det är gammalt alltså? Kul, det visste inte jag. Jag får lite krypningar längs ryggraden varje gång jag hör någon säga "ge han det" och "jag gillar inte han".
Nja, nu gick du lite för långt...

Fornsvenskan skilde på ackusativ och dativ, precis som många andra språk fortfarande gör (alla som pluggat tyska har traumatiska minnen av detta). I dagens svenska gör vi dock inte längre denna skillnad.

Fornsvensk ackusativ: "jag ser han, jag ser hana".
Ackusativ i skolan idag: "jag ser honom, jag ser henne".

Fornsvensk dativ: "jag ger honom, jag ger henne".
Dativ i skolan idag: "jag ger honom, jag ger henne".

Som sagt, läs gärna Fredrik Lindströms bok. Den är väldigt intressant.

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2010-08-10 klockan 21:44.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2010-08-10, 21:52
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
jag hör någon säga "ge han det" och "jag gillar inte han". Det är jättevanligt och jag har utgått från att det är dålig språkbehandling.

Konstigt nog hör/ser jag aldrig "ge hon det" och "jag gillar inte hon" - mer än från mycket små barn.
Betr. han/honom så är det väldigt vanligt i Göteborg med omnejd och vad jag noterat så är det ingen skillnad på vilken ålder man är i.
Min följdfråga till er: Är det vanligt förekommande i andra delar av landet?
Svara med citat
  #37  
Gammal 2010-08-10, 22:16
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Betr. han/honom så är det väldigt vanligt i Göteborg med omnejd och vad jag noterat så är det ingen skillnad på vilken ålder man är i.
Min följdfråga till er: Är det vanligt förekommande i andra delar av landet?
Jättevanligt här oxå Alltså i Dalsland/Värmland.
Angående förkortningar så är det väl helt naturligt att de uppkommer i det samhälle som nu råder. Jag stör mig ofta på fel i tidningar osv men ser i min egen skrift att jag inte är lika noga nu som jag var förr. Jag jobbar som lärare (ej i svenska) och rättar inte stavfel eller andra grammatiska fel i ett arbete där syftet med arbetet är något helt annat. Då är alltid innehållet det viktigaste oavsett hur de stavat osv.

Malin
Svara med citat
  #38  
Gammal 2010-08-10, 22:34
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Så det är gammalt alltså? Kul, det visste inte jag. Jag får lite krypningar längs ryggraden varje gång jag hör någon säga "ge han det" och "jag gillar inte han". Det är jättevanligt och jag har utgått från att det är dålig språkbehandling.

Konstigt nog hör/ser jag aldrig "ge hon det" och "jag gillar inte hon" - mer än från mycket små barn.
Själv är jag van att höra både hon och han användas som du beskriver.
För att inte tala om vi. "Hemma hos vi". MEN det är dialektalt - i detta fall från Ångermanland.
Sen att man använder o framför ord är inte o-vanligt .
"Båten har okommit"

"I England finns inga utgångar. Det står IN och O-UT"
Svara med citat
  #39  
Gammal 2010-08-10, 22:41
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Oxå istället för också

Ijenkligen trodde jag var dialekt, någonstans från Stockholmshållet till. Det är ingen i min omgivning som säger så i alla fall. Förr kunde jag störa mig på såna uttryck men nu tycker jag det är kul istället.

Jag har insett att med personer som jag tycker om, så tycker jag även om deras sätt att prata. Det gäller oavsett dialekt eller om de har ett annat modersmål och inte talar perfekt svenska.

Om jag läser en tidning eller bok vill jag att det ska stå korrekt, men här, nej tack- inga språkpoliser.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2010-08-10, 23:35
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av Kyy Visa inlägg
Hej vänner!
Det är denna "typen" av inlägg och allför många liknande som gör att jag inte loggar in och deltar.
Men "gästar" gärna och läser det mesta.

Snart hemma i paradiset...
: ) Riitta
Denna typen av inlägg är mycket sällsynta vill jag påstå! Kalimera handlar ju inte om språkbruk, utan om upplevelser. Denna intressanta tråd...tycker jag iaf...kan väl inte var avgörande för om man loggar in eller inte?
Ursäkta, men jag vill väldigt gärna att du oxå skriver om dina upplevelser i Grekland, utan att jag kollar din korrekta svenska, Please!!!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT