Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #81  
Gammal 2010-02-22, 19:53
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Om bara man hade haft resurser till att hantera all snö. Här i Stockholm verkar folk stå handfallna inför alla snömassor - idag har endast väldigt korta sträckor av T-banan fungerat. SL har uppmanat folk att stanna hemma. Visst är det vackert med snö och sol, men ska det vara såhär föredrar jag slask. Som egenföretagare har jag lyxen att kunna sitta hemma och arbeta med utsikt över Stockholms takåsar, men tänker på alla stackare som behöver upp till 4 timmar för att ta sig till och från jobbet.

Jag är mest nyfiken på vad surkärringen under mig kommer att säga när all min snö smälter ner på hennes fönster. Hon som klagar när jag vattnar blommorna på sommaren.
Svara med citat
  #82  
Gammal 2010-02-22, 23:43
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Du kanske får din lugnaste sommar i mannaminne!
Svara med citat
  #83  
Gammal 2010-02-23, 11:09
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Min erfarenhet från att ha levt hela mitt liv i Norrland är att det oavsett snömängden blir vår vid ungefär samma tidpunkt. Däremot påverkas vattenivån i älvarna av mängden snö samt hur snabbt den smälter.

Nu börjar vår bästa årstid vårvintern så nu är det bara att hoppas på kalla nätter och varma dagar så blir det perfekt uteväder.

Eva
Svara med citat
  #84  
Gammal 2010-02-23, 17:52
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Min man har laddat ner ett program som heter Ordspråk. Där finns även modifierade svenska ordspråk som t ex detta: Den som försvinner i snö kommer fram som död.... Även detta kan ju vara tänkvärt : Man ska inte äta gul snö

Skotta på ni som har skyfflar!!!

Lissi
Svara med citat
  #85  
Gammal 2010-02-23, 23:02
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Min man har laddat ner ett program som heter Ordspråk. Där finns även modifierade svenska ordspråk som t ex detta: Den som försvinner i snö kommer fram som död.... Även detta kan ju vara tänkvärt : Man ska inte äta gul snö

Skotta på ni som har skyfflar!!!

Lissi
Ja jag är övertygad om att jag förr eller senare skulle försvinna i snön och dö om jag stannar kvar! Hoppas jag hinner iväg till Kreta först!!

Yanna
Svara med citat
  #86  
Gammal 2010-02-24, 21:56
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Här är några bilder från eftermiddagens promenad i Kalmar....Visst är det fint med snön...

Utsikt mot sundet


Grimskär



Kalmar slott


Stadsparken i vinterskrud

Lissi
Svara med citat
  #87  
Gammal 2010-02-24, 22:44
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Man ska inte äta gul snö
Säg åt Chras att han inte ska hålla på och titta på sådana dumheter... Och varje barn vet varför man inte ska äta gul snö... Hoppas jag...

Tillägg. Otroligt fina bilder. Vintersnö när den är som bäst...

Senast redigerad av Peter den 2010-02-24 klockan 22:47. Anledning: Glömde...
Svara med citat
  #88  
Gammal 2010-02-25, 00:01
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Citat:
Ursprungligen postat av yeasou Visa inlägg
Nu får det "tamefaster" vara slut på detta snöhelvete Kollade just in hur vädret är i Athen och på Santorini. +20 grader på båda ställena
Va fan gör man här egentligen Bilden på vårt hus tog jag nyss
Yeasou
Men snälla lilla vän. Tycker du att detta är så farligt. Som norrlännig är man van med värre saker. Vi brukar ställa in bilarna i garaget så plogbilarna kommer fram, nu vet jag ju inte om det är din bil som står på gatan men. Och hörde idag att i Ammarnäs var det 40 gr kallt och dessutom hade dom haft strömavbrott i 11 timmar med risk om att ledningarna i huset fryser sönder!!!. Vad säger ni sörlänningar om det?
Svara med citat
  #89  
Gammal 2010-02-25, 07:22
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Säg åt Chras att han inte ska hålla på och titta på sådana dumheter... Tillägg. Otroligt fina bilder. Vintersnö när den är som bäst...
Vad Chras gör har jag inte koll på eftersom min Claes är cbriss här...Kul att Du gillade bilderna!

Lissi -som ska träffa en jobbcoach om en timme.
Svara med citat
  #90  
Gammal 2010-02-25, 11:33
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Vad har jag gjort??????
Slant Du på tangentbordet eller blev det för mycket gög, Peter.
En förvånad Chras
Svara med citat
  #91  
Gammal 2010-02-25, 19:12
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vad Chras gör har jag inte koll på eftersom min Claes är cbriss här...
Ja ja ja ja... Jag kom på felet när jag vaknade vid 05 i morse och svor då grundligt och omsorgsfullt... Fast det hjälpte inte... Katterna bara tittade på mig med en nedlåtande blick som sade att jag borde lägga mig ner och somna om...

Citat:
Lissi -som ska träffa en jobbcoach om en timme.
Hoppas det gick bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Chras Visa inlägg
Vad har jag gjort??????
Det vet jag inte. Men som min gamle far brukade säga till mig när jag var ung: Har du inte gjort något, planerar du säkert något dumt... (Om han bara visste hur rätt han hade... )

Citat:
Slant Du på tangentbordet...
Kalla det för kontaminasammanblandning... Frusen hjärna-syndrom...

Citat:
...eller blev det för mycket gög, Peter.
Nä, inte denna gång... Gög var länge sedan jag njöt. Tyvärr. Här finns mest lite vin, och då och då någon Virre... Vid hemkomst om hösten även någon Metaxa...

Men detta är ett typiskt exempel på vad denna förb... vinter ställt till med! Insnöad och totalt djupfrusen hjärna...

Någon som vill ha Bräss från Svedala? Den är så djupfrusen att den håller även för längre transporter!

Jag tror, och hoppas, att inte någon av er tog illa vid sig av mitt lilla misstag...?

Nu vill jag se isfria gator och gångbanor! GRÖNA träd, buskar och gräsmattor!

MOT VÅREN!!!! MOT KALIMERAFESTEN I MALMÖ!!!!

Så man kan tina upp igen...
Svara med citat
  #92  
Gammal 2010-02-25, 19:30
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

"Vad säger ni sörlänningar om det?" skriver Nekjam.
När man är van att i stort sett vara utan snö de senaste 20 åren är detta snöande rent förjävligt. Att ni stackare som bor norr om Markaryd har det värre kan ju inte vi sörlänningar hjälpa
Usch för vinter
Yeasou
Svara med citat
  #93  
Gammal 2010-02-25, 20:27
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Citat:
Ursprungligen postat av yeasou Visa inlägg
"Vad säger ni sörlänningar om det?" skriver Nekjam.
När man är van att i stort sett vara utan snö de senaste 20 åren är detta snöande rent förjävligt. Att ni stackare som bor norr om Markaryd har det värre kan ju inte vi sörlänningar hjälpa. Usch för vinter.
Håller FULLSTÄNDIGT med! De som bor däruppe bör ju dessutom vara vana...! Så kvid inte...

När jag i min ungdom hade valet mellan Uppsala och Lunds Universitet, valde jag Lund och bosatte mig i Malmö. Eftersom jag tänkte att där nere kan det inte vara så mycket till vinter. Och jag, och vinterhelv.... med kyla och snö, har aldrig kommit speciellt bra överens... Inte ens i min ungdom. (Om det inte varit skidbackar en vecka i Österrike tex... MEN DET RÄCKER MED VINTER FÖR MIG!)

Men i år har tydligen Moder Natur bestämt sig för att ta revanch. OK. Jag ger mig! Du vinner i år. Men i höst kommer jag djä... att göra motstånd!!! DET RÄCKER NU!!!!!!

Jag är så trött på detta... Och allt snön och kylan ställer till med. Bussar som inte går osv...

Igår var vi hos en medlem i föreningen där vattnet fullkomligt forsade in i rummet från ovanför fönstret. En ispropp i ett rör gjorde att vattnet inte kunde evakueras på rätt sätt utan trängde in i lägenheten i stället. Vilket nog medför skador för 20 - 30-tusen... Minst...

Så jag är lagom glad för denna vinter...
Svara med citat
  #94  
Gammal 2010-02-25, 22:27
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Det är rätt Peter. Vi skyller på snö och allt dj-skap den ställt till med. Till och med tåg till Simrishamn lyckades det stoppa i Rövakroken. Detta har inte hänt sedan SJ körde med "Fiat"-tåg här på Österlen.
Leve våren när den kommer. Nu börjar snön rasa från taket så katten hoppade en meter upp vid raset. Det ska mycket till för att få fart på honom trots hans namn Ouzo.
Hade bra
Chras
Svara med citat
  #95  
Gammal 2010-02-25, 23:54
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Citat:
Ursprungligen postat av Chras Visa inlägg
...tåg till Simrishamn lyckades det stoppa i Rövakroken.
Rövakroken. Var det där första tåget lyckades köra fast? Och sedan även det andra som kom för att bogsera tillbaka det första? Jag såg det på Sydnytt och skrattade så jag höll på att pinka på mig... Underbart...

Sorry. Men så fort en Skåning ser två snöflingor i kors är det katastrofläge... Att det blir vinter, och ev snö, verkar komma som en total överraskning varje år... Häpnadsväckande...

Jag avskyr det själv, men jag vet i alla fall att det händer!

Men Österlen är illa utsatt när det snöar och fyker som värst... Det vet vi här nere... Banverket är ju också smarta som snålade och drog in snöstaketen: "För de har ju inte behövts på länge..." OTROLIGT intelligent....

Vem behöver politiker och tjänstemän...? Vi är fullt kapabla att röra till det själva...

Citat:
...så katten hoppade en meter upp vid raset.
Köp ett par skivor basturökt skinka, den är rätt mildrökt, och ge honom frimärksstora bitar ur handen som tröst. Hälsa från mig...

Förresten! Vet du hur man drar "Rövkrok"? Jag vet...! Senast, för rätt många år sedan nu, var jag med om det i korridoren på ett hotell i Bohinj i gamla Jugoslavien. Till övriga boendes häpnad, skräck och avsky... Vi hade turnering... Jag kom inte högt upp på listan. Jag hade för klena benmuskler...!

Enda anledningen till att vi inte blev utslängda därifrån var nog bara att vi faktiskt redan hade betalat för oss...... Och så var vi ju valutasvin! Allt var ju så billigt så vi levde ju som Kungar och Presidenter! En dag när vädret inte tillät oss att åka så gick jag ner till den lokala affären och fyllde en kundvagn med sk Champagne för hela gänget. Tror det kostade ca 200... Jag tömde hyllan i alla fall! Men en dag att förtränga...

Men vi hade med oss massa kaffe och annat som var hårdvaluta där då. Och det lämnade vi till personalen när vi åkte. Och de fick bra med dricks också... Så jag har inte så dåligt samvete ändå.

Men Rövkrok. Vet du vad det är...?
Svara med citat
  #96  
Gammal 2010-02-26, 08:02
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Rövkrok är en på Gotland vanligt förekommande idrottsgren. Man bör öva upp sin teknik så att varken benmuskler eller armbågar går sönder. Jag var med i Burs jaktgilles rövkroksturnering 1976. Gick inte till final men var glad i alla fall. Sven P vann den turneringenAndra trevliga grenar i den turneringen var "Dra hank" "Spark bläjstre" och herre på vågrät stång!
Yeasou
Svara med citat
  #97  
Gammal 2010-02-26, 09:44
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Rövkrok är en gammal hederlig sysselsättning som visst redan de gamla vikingarna roade sig med. Jag brukar lära mina elever att sparka rövkrok när vi läser om vikingatiden.

Karin
Svara med citat
  #98  
Gammal 2010-02-26, 10:03
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Peter, här hittade jag lite tröst åt Dig....9 min Tinos...fast mest kyrkan, men en liten snutt på slutet är från hamnen....Dålig fotograf dock, men det är ändå Tinos! ..och kända gator...

www.youtube.com/watch?v=SBt19GN-zTQ&NR=1


Lissi
Svara med citat
  #99  
Gammal 2010-02-27, 13:03
Mysofixs avatar
Mysofix Mysofix är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 354
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Nu vill jag se isfria gator och gångbanor! GRÖNA träd, buskar och gräsmattor!

MOT VÅREN!!!! MOT KALIMERAFESTEN I MALMÖ!!!!

Så man kan tina upp igen...
Ja nu måtte det väl vara dags för vår. Vi satt fast i Bråmåla 6 timmar på väg till Sälen förra helgen för att vägen hade snöat igen framför oss. I och för sig mysig gemenskap med präst och polis som tog väl hand om oss och öppnade kyrkan, församlingshemmet, ungdomsgården osv. för att bereda oss tak över huvudet. I Sälen var det mycket kallt och jättefin snö. Men nu vill jag också se gröna träd. Ge mig en eftermiddag på vårt kallbadhus med blå himmel, glitter i havet och SOL. Min längtan är svår.
Svara med citat
  #100  
Gammal 2010-02-27, 16:03
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Snö och snö , bara fylls på !

Ytterligare en fantastisk vårdag i Kalmar +8 och vattnet flödar på gatorna. Fåglarna vårsjunger Jag har köpt nya gummistövlar med röda tulpaner på...Kan det bli mer vårlikt?

..och på måndag blir det mer snö är det lovat

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT