Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Syros

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-05-02, 18:00
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Syros - Tempus Fugit

Tiden rinna nu iväg!! Om dryga tvenne veckor avresa vi med Apolloplanet från Arlanda 19 Maj 07.15. Med ombord finnes dessutom ytterligare minst tvenne Kalimeror.

Den omlagda Apollorutten går via Kos till Athens dit vi vid halvtvåtiden anlända. Så till Pireus att äntra "FB Marina" vid pass 16.00 för färden till Ermaupoli på Syros, där vännen Giannis från Argo Studios/Kini väntar på kajen vid färjans ankomst 20.50.

Giannis tar endast 20€ per natt för eminent studio vid Kini. AC ingår liksom havsutsikt. (Priset avser Maj och September) Juni =30€.

Vi har bokat in oss för minst fem nätter innan vi fara vidare.

Ett femtiotal Syrosbilder från vårens resa 2004 för den vetgirige:

http://www.sendpix.com/albums/05050208/r7q5j7dv8m/

Syros är en i alla avseenden äkta trivsam grekö. Ön lever hela året. Turismen är endast en bisyssla. Hamnområdet vid Ermaupoli kunna vid första anblicken förefalla trist och skräpigt med det stora skeppsvarvet i blickfånget, men ack vad man sig bedrager.

Hamnstaden är en pärla med vindlande gränder, det vackra Senatstorget med Regionparlamentet, och strax intill finner man den underbart vackra teatern. Lägg så därtill de tvenne kyrkbyarna på varsin bergstopp ovanför staden. En katolsk och en Grekisk ortodox. Öns alla mysiga små byar icke att förglömma. Den utvidgade bussturen tar besökaren via nio byar till Kini på dryga timmen och till kostnaden 1€ pp. Direktturen Ermaupoli- Kini kosta samma pris men taga blott 15 minuter.


Om det sedan blir vidarefärd till Tinos eller direkt till Naxos ,det stå ännu i stjärnorna skrivet. Vi hava gott om tid att ta oss till Kos inför hemresan den 16 Juni. Fourni lockar liksom Patmos och Symi. Lägg därtill någon ny ö att lägga till de trettiotvå vi redan besökt.

Arne

Med Hustrun på främmande ort i Österström/Jämtland . Väntas dock hem under morgondagens afton.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-05-02, 18:51
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Syros - Tempus Fugit

Tack för Syros-bilderna, Arne. Jag har Syros som en favorit därför att det var första anhalten jag på min allra första Greklandssemester och Ö-luff en dag sommaren 1975. Har inte varit där sedan dess, så jag ska inte säga att jag känner igen mig, men det var ändå roligt att se dina bilder där ifrån.
Minnena finns dock kvar och jag tyckte om ön och Ermapoulis där vi bodde då.

epiros
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-05-02, 19:49
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Syros - Tempus Fugit

Härligt inlägg Arne - och härliga bilder! Har ju aldrig varit på Syros men nu blev jag sugen igen
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-05-02, 19:57
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Anderstorp
Inlägg: 261
Standard Sv: Syros - Tempus Fugit

HEJ ARNE
Vi tyckte också om Syros och speciellt KINI, där vi bott två gånger. Senast för fyra år sedan tror jag,?
Har ni träffat damen som tar hand om och matar alla herrelösa (och alla andra) katter i Kini? Jag träffade henne och ca 40-50 katter en tidig morgon en tvärgata snett bakom den lilla tavernan som du har bilder på. Det var många katter det!

Visst är torget i Ermopuli underbart, blankt som en spegel, stort och ser mjukt ut av av marmor,och härligt att sitta vid med en ouzo, speciellt strax innan solen går ner och alla småfåglar sjunger som om det var deras sista sång.

Det får allt bli en tur dit igen!

Mvh Ingrid Ny
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-05-02, 21:56
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Syros - Tempus Fugit

Den sista tavernabilden gillar jag skarpt. Har just konstaterat att om en månad sitter jag i Parga och njuter av att semestern har börjat. Underbart helt enkelt.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-05-02, 22:08
Annlotta Annlotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 136
Standard Sv: Syros - Tempus Fugit

Hej Arne!

Jag är så avundsjuk på er att ni snart ska iväg och hajade faktiskt till när jag såg hur länge ni skulle vara borta. Strax insåg jag dock att detsamma kommer att gälla för oss när det väl bär i väg i början av juli.
Förra året hamnade vi av en slump på Syros och bodde flera nätter i Kini. Vi blev stormförtjusta i ön och ska nu återvända, men bestämt oss för att bo i Ermopuli. Har du möjligtvis några bra boenden att rekommendera? Det gör inte ont med utsikt ut över havet!

Önskar dig och hustrun en härlig resa. Ska svärmor med eller lyckades du?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-05-03, 17:40
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Syros - Tempus Fugit

Nja!!! Svärmor hava nu övergått från att vara inbillat sjuk till faktiskt krasslig.

Jag ha eljest alltid sett ett samband med Moliéres klassiska komedi " Den inbillade sjuke" från nådens år 1673, och svärmor!! Moliére måste ha fått sin förebild vid möte med svärmor i ett senmedeltida Paris!!

Svårsåld emellertid. Svärmor alltså!!!

Arne
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-05-07, 12:03
Chriss avatar
Chris Chris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm/Vasastan
Inlägg: 182
Standard Sv: Syros - Tempus Fugit

Tack Arne för de fina bilderna. Om 11 dagar så bär det av, och när jag kommer fram ska jag sitta under tamarisken på tavernan nere i Kini och äta middag. Inte helt fel.

Chris
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-05-09, 08:31
Slufsan Slufsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 14
Standard Sv: Syros - Tempus Fugit

Hej Arne!

Tack för de fina bilderna. Om exakt en månad bärdet iväg för vår del. Då till Syros för första gången.
Har en fråga. Hade tänkt att bo i Ermaupouli för vi vill ha lite liv och rörelse runt oss. Men finns där några bra bad i direkt anslutning till staden? Eller är det Kini som gäller? Hur stort ät i så fall kini? Kan man kanske jämföra det med Pyhagorion på Samos?

Oj det blev en hel del frågor men jag hoppas att du eller någon annan kan besvara dem

/S
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-05-09, 10:51
Roger Roger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 5
Standard Sv: Syros - Tempus Fugit

Härliga bilder! Längtar redan till på söndag då vi åker till samma hotell. Har just fått konfirmeringen från Yiannis. Där i några nätter o sen vidare till Naxos eller Paros eller nån annan ö. Vi får se vart näsan pekar!

/Roger
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-05-09, 18:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Syros - Tempus Fugit

Citat:
Ursprungligen postat av Slufsan
Men finns där några bra bad i direkt anslutning till staden? Eller är det Kini som gäller? Hur stort ät i så fall kini? Kan man kanske jämföra det med Pyhagorion på Samos?
/S
Det finns inga bra bad nära Ermoupolis, närmsta bra bad ligger ung 5 km från Ermoupolis, bland annat i Kini. Kini går inte att jämföra med Pythagorion, byn är liten och inte alls lika turistiskt. Visserligen finns där en pytteliten hamnpromenad, men den kan inte jämföras med hamnpromenaden i Pythagorion.

Kini har sin charm, Pythagorion likaså, men några likheter finns inte.

Janne / KALIMERA
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-05-17, 19:19
Roger Roger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 5
Standard Sv: Syros - Tempus Fugit

Puhh... upp mot 30 grader på dagarna här på Syros. Inte vad man är van med hemma. Kanonväder alltså. På fredag bär det av mot Naxos.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-05-17, 19:22
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Syros - Tempus Fugit

Citat:
Ursprungligen postat av Roger
Puhh... upp mot 30 grader på dagarna här på Syros. Inte vad man är van med hemma. Kanonväder alltså. På fredag bär det av mot Naxos.
Så att ni bara vet hade delar av södra norrland idag 1 dm nysnö på gräsmattorna och svalorna vände kanske om.

Eva (det var inte i Umeå snön föll utan längre söderut)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT