Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Agdas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-06-11, 11:43
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Tre år.....

Tre år är det idag som jag klev in på skattemyndigheten och anmälde att jag flyttat tillbaka till Sverige.Jag minns det som det var igår!
Nu känns det som jag aldrig varit borta...allt känns som "vanligt". Trodde att jag hade kläm på det mesta igen...men icke då.
Kommer ihåg hur jag satt i Grekland och som de flesta andra "gnällde" över byråkatrin....hur "dåliga" de var att fylla på i affärerna...."det skulle aldrig hända/gå i Sverige!".Var en rätt vanlig kommentar.Ack så fel man kan ha och hur lätt det är att "förgylla" sitt land.

Byråkatrin: Tre år är det då sedan jag fyllde i blanketten på Skatteverket....en blankett som jag tyckte var lite kränkande som svenskmedborgare som återvänder och redan finns i deras register.
När man flyttar inom Sverige så gör man en flyttanmälan sedan sker det mesta...iallafall till myndigheter odyl....automatiskt.Jag trodde ju självklart att det fungerade så när jag då var på Skatteverket...för man måste ju göra så....och fyllde i blanketten.
För några månader sedan skulle jag hos försäkringskassan beställa ett EU-sjukvårdskort via nätet...men se det gick inte!Jag tog kontakt med "kassan" och undrade varför? naturligtvis...jag var ju folkbokförd i Sverige sedan nästan tre år.Jag var avskriven från "kassan" för att jag bott utomlands och inte anmält till dem att jag var återinflyttad.Men vad är detta...jag hade ju varit hos skattemyndigheten och fyllt i blanketten...Jo,men jag var tvungen att fylla i en viss blankett från "kassan" till "kassan"! Okej,det var ju bara att göra detta...de skulle skicka hem blanketten.Några dagar senare får jag dem...ja just det dem ...för det kom två blanketter i två olika brev..samma blankett alltså....inte nog med det...det var exakt samma blankett som jag fyllt i hos skatteverket....ända skillnaden var att det i huvudet stod "Försäkringskassan"!
Nu upplevs blanketten ännu mera kränkande eftersom jag är sjukpensionär och var det även under åren i Grekland.Får därmed min inkomst från "kassan"...då vet jag ju att de vet exakt vem jag är....familjeförhållanden m m!
Hur som helst så skickade jag in blanketten.Efter ett par månader försökte jag återigen beställa EU-kortet.....men icke att det gick! Ny kontakt med frågan "varför?"...Svar:Lämnat över frågan till en handläggare.Några veckor senare får jag besked att jag åter är försäkrad och efter ytterligare någon vecka får jag EU-kort.....och ytterligare efter en vecka ännu ett EU-kort!Vad är detta!?
Kan ni gissa hur lång tid det tog från det jag anmälde till Skattemyndigheten att jag skulle bo i Grekland,tills "kassan" utförsäkrade mig pga utlandsboende...helt automatiskt? Knappt en vecka!!!

Detta har nu inte påverkat någonting som tex besök i sjukvården eller så....där har jag funnits med sedan anmälan hos skatteverket.Men det hade säkert gjort det om jag skulle sökt tex bostadstillägg.
Tänk på det ni som skall återvända till Sverige....glöm inte kontakta försäkringskassan!!!
 
"fylla på i affären": För mig här ute på landet så är det ingen skillnad.Ingen ide' att åka till affären före tolv en måndag inte....för innan har det inte kommit några transporter! Det lär man sig ju leva med...kan ju inte få allt här i livet!
 
Hur har det gått med djuren då?
De flesta lever och har hälsan.Miste min labrador på samma "oförklariga" sätt som jag miste mina två svenska katter i Grekland....tråkigt nog!En förklaring som veterinärer gett är att de fästingar som finns...här och i tex Grekland...är av olika arter och bär på olika smittor....vilket djuren då kan vara olika tåliga mot.Så de säger "se alltid till att ha fästingskydd åt vilket håll det än gäller...Sverige-utlandet...utlandet-Sverige!"
Något att tänka på när ni vill ta med era älsklingar till eller från Sverige!

Räven har förstås varit framme och snott myskankorna och kaninerna som var med "hem"...den lurefaxen! Myskankorna, dem snodde han när jag bara lämnade dem obevakade i ca 50 min.Kaninerna, tog han en natt efter att ha disikerat buren totalt.
Katterna,hönsen och kanariefåglarna finns kvar och mår bra.Katterna är fortfarande lite skygga för främmande folk....det kommer de troligen alltid att vara...efter stenkastning från både vuxna och barn i Grekland.

Saknar jag Grekland då? Idag har jag rena grekvärmen här...+31,0 i skuggan...då är längtan inte lika stor.Men visst gör jag det. En period var det riktigt jobbigt....då saknade jag allt t o m blåsorna i händerna efter en dag med att skörda oliver! Det kommer och går...liksom det gjorde i Grekland fast åt andra hållet. Jag har fortfarande inte varit och hälsat på....bara tanken på det har känts svårt...men nu....(därför beställning av EU-kort)...så har jag börjat tänka de tankarna att hälsa på.
Tack och lov så går det ju väldigt bra att ha en daglig kontakt med vännerna genom tex FB. Det är tungt att höra hur svårt det är och har varit för dem där nere ekonomiskt.Men just nu så var det lite ljusare för dem...men ingen vet hur länge det varar eller vad det beror på.Kanske är det utlänningar som ser sin chans att bygga billigare pga den pressade ekonomiska situationen? Vad vet jag? De bryr sig inte så mycket heller...de är bara överlyckliga över att det finns jobb just nu....vilket jag till fullo förstår!

Detta var lite utav vad som är efter tre år i Sverige.
Agda
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-06-11, 12:32
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Tre år.....

Vilka turer i blankett/byråkratidjungeln... Men nu kan du känna dig trygg, försäkrad och med i FKs rullar...

Känner du också som så att du skulle vilja vara mittemellan, lite i båda länder? Du ser det goda (och det mindre goda) i båda länderna. Så känner jag om Sverige och Finland (och lite med Grekland också!).

Men man kan ju inte ångra heller att man flyttade, man kan inte ångra livet!

Hoppas du kommer ner och får hälsa dina kära och att det kommer att kännas bra, inte göra ont!

Roligt att läsa betraktelser från ditt liv, givande!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-06-11, 12:54
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tre år.....

Jag har saknat Din hörna så VÄLKOMMEN tillbaks

Jag, som under ca 6 år varit i kontakt med A-kassa och arbetsförmedling, kan inte på något sätt tro att det kan vara krångligare i Grekland
Man kan i princip inte jobba mer än halvtid om man ska hinna fylla i alla blanketter som, hur man än gör, ändå blir fel enligt dem. Jag blev fullständigt galen av glädje när jag i nov 2010 fick långvikariat på 13 månader för då slapp jag ett tag alla papper
Det som är värst tycker jag är att dessa myndigheter i sin ton alltid utgår från att man är ute efter att fiffla!

Hoppas du skriver mer här framöver.

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-06-11, 13:08
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Tre år.....

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg

Känner du också som så att du skulle vilja vara mittemellan, lite i båda länder? Du ser det goda (och det mindre goda) i båda länderna. Så känner jag om Sverige och Finland (och lite med Grekland också!).

Men man kan ju inte ångra heller att man flyttade, man kan inte ångra livet!
Visst känns det så...att vilja ha det bästa av båda på samma ställe...men det går ju tyvärr inte....kanske är tur det....längtan,saknaden och upplevelser är ju endel av livet.

Man lär sig och utvecklas lite för varje flytt och det är väl också meningen med livet.....att utvecklas och lära sig. Jag ångrar inte någonting....även om det ibland kan kännas så....men det gör/gjorde det också på båda platserna.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-06-11, 14:07
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Tre år.....

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag har saknat Din hörna så VÄLKOMMEN tillbaks

Det som är värst tycker jag är att dessa myndigheter i sin ton alltid utgår från att man är ute efter att fiffla!

Hoppas du skriver mer här framöver.

Lissi
Tack Lissi!

Ja, och att just de besitter all makt!Det är något som har blivit såååå otroligt mycket sämre i Sverige....försäkringskassans sätt att uppföra sig på. Som vanligt skyddar de sig bakom "det har regeringen bestämt".

Ska försöka skriva lite mer.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-06-11, 14:26
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tre år.....

Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
Ska försöka skriva lite mer.
Det ser vi fram emot!!

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-06-11, 15:52
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Tre år.....

Jag kan också känna längtan till Sverige ibland ,mest för barnen och barnbarnen.Saknar inte den svenska byråkratin eller sjukvården alls, även om byråkratin värre här. Bättre sjukvård har jag fått här.
Senast nu när vi köpte en bil här så fick vi vänta 7 veckor på registerinsskyltarna pga att en minister inte kunde ,av nån anledning skriva på papperen
Fast nu i dessa tider kommer längtan oftare för brottsligeheten även här i små byarna har ökat något lavinartat. Senast i går vi 9 på kvällen rånades supermarketen i Xarakopio,grannbyn av maskerade män med automatvapen. Tre kvällar innan bensinmacken i samma by men under knivhot. Det är hemskt att se folket ha det så illa att de ej har mat för dan, men det är hjärtligt att se byborna hjälpa varannan. Den som har odlingar och djur delar mig sig till andra.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-06-11, 18:35
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Tre år.....

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Fast nu i dessa tider kommer längtan oftare för brottsligeheten även här i små byarna har ökat något lavinartat. Senast i går vi 9 på kvällen rånades supermarketen i Xarakopio,grannbyn av maskerade män med automatvapen. Tre kvällar innan bensinmacken i samma by men under knivhot.
Det var i supermarket i Xarakopio som jag stapplade fram mina första försök i grekiska under min första vinter i Grekland.
Vem kunde då ana att det en dag skulle ske rån under vapenhot i den lilla byn.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-06-11, 19:05
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Tre år.....

Vem kunde verkligen tro det...det har ju byggts en stor och fin supermarket av samma ägare, rånarna trodde nog att det fanns mycket pengar där,vilket det gjorde nog också för marketen är väldigt välbesökt, stackars ägarna,och personalen ,det var verkligen chockade idag.
Bytet på bensinmacken blev knappa 300€ .
jag låser varenda fönsterlucka på kvällarna nu.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT