Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #381  
Gammal 2015-06-30, 10:40
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Igår hann jag inte följa med riktigt i händelseutvecklingen. Men nej, jag har inte sett hur frågan kommer att vara formulerad. Jag är dock väldigt nyfiken på det.

Att Varoufakis nu säger att de är beredda på att gå till domstol för att hindra eurozonen att slänga ut dem är nog en hint om att den delen inte kommer att vara med i frågeställningen. För mig låter det som att frågan bara kommer att handla om huruvida man vill gå med på trojkans tidigare förslag till åtstramningar, alltså dem som Tsipras sa nej till i helgen som gick. Men vad vet väl jag
  #382  
Gammal 2015-06-30, 11:00
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Förresten, laero - då kanske du heller inte såg hur rösterna fördelades när parlamentet röstade ja till folkomröstningen i lördags natt. Regeringskoalitionen fick med sig Gyllene gryning, övriga partier röstade emot folkomröstning.
  #383  
Gammal 2015-06-30, 11:08
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Det gjenstår å se . Kan hende finnes det flere kaniner i hatten?
Då kan jag bara komma på två tänkbara kaniner.. Ryssland och Kina. Putin håller på att köra sitt eget lands ekonomi i botten genom att upprusta och hota Europas säkerhet. Finns nog bara kortsiktiga lån i sikte därifrån, inget att bygga långsiktigt på.
Kina kan nog låna ut. Men tror någon på allvar att det skulle ske till bättre villkor än nödlånen eller att Kina inte skulle ha återbetalningskrav?

Någon här kanske vet om några andra kaniner eller tror att det går trolla fram resurser och välfärd ur tomma intet?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Förresten, laero - då kanske du heller inte såg hur rösterna fördelades när parlamentet röstade ja till folkomröstningen i lördags natt. Regeringskoalitionen fick med sig Gyllene gryning......
Nej det visste jag inte....
  #384  
Gammal 2015-06-30, 11:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 338
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Jag är precis hemkommen från en studieresa i Israel och Palestina och är inte vidare uppdaterad kring turerna om folkomröstningen. Menar du att det inte är klart hur omröstningen ska formuleras?
Här kan du läsa vad Haralampos Karatzas (Bloggen Politik i Grekland) skriver om folkomröstningen.
  #385  
Gammal 2015-06-30, 11:36
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Hoppsan, det var otippat. Enligt SKAI tv ska Tsipras ha fått ett nytt förslag av Juncker igår kväll och får tydligen just nu påtryckningar inifrån partiet om att acceptera det innan midnatt.
  #386  
Gammal 2015-06-30, 11:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 338
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Hoppsan, det var otippat. Enligt SKAI tv ska Tsipras ha fått ett nytt förslag av Juncker igår kväll och får tydligen just nu påtryckningar inifrån partiet om att acceptera det innan midnatt.
Kathimerini skriver samma sak just nu.
  #387  
Gammal 2015-06-30, 11:46
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

"According to what is known of the proposal Tsipras would have to send a written acceptance of the version of proposals from the lenders published on Sunday, with a pledge to campaign for them to be accepted in the planned July 5 referendum."

Good luck ...
  #388  
Gammal 2015-06-30, 11:54
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

En liten utvikning kanske, men jag noterade att den tidigare premiärministern för skatteparadiset Luxemburg (ja, jag menar Juncker) har uttalat sej om dålig grekisk skattemoral. Hm...

edit: Oops, jag pudlar. Det var tydligen inte Juncker själv som uttryckte sej så. Nån måtta får det tydligen vara. Han har bara sagt att Grekland måste bli bättre på att få in sina skatter...

Senast redigerad av Charleston den 2015-06-30 klockan 12:13.
  #389  
Gammal 2015-06-30, 12:00
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 308
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Heja di våra, inte di dära. Trampa di främmata pajka på tära...Greklann, Greklann, Greklann.

En enkel fråga till er som ser Europas demokratiska stater och FN-organet IMF som motståndare och dessutom onda sådana. En fråga till er som ser detta som en match som någon kan vinna:

Jag utgår från att ni ser ett nej i den idiotiska folkomröstningen som segern?
Vad menar ni då finns i segerpokalen ???
Vet inte om det du skriver syftar på mitt inlägg Laero. I så fall har jag nog uttryckt mig oklart.

Det jag skrev om "illvilliga mörksens långivare" var menat som ironi över alla inlägg här på forumet som utmålar den ena eller andra parten/nationen/organet som skyldiga till det elände som Grekland har. Att dividera om vem som är skyldig till dagens situation är tämligen meningslöst.

Alla som medverkat i skapandet av euro-unionen har bidragit i skapandet av ett system som kamoflerar misskött ekonomi och försvårar återupprättandet av statsfinanser som gått ner sig. Men den har förvisso inte varit själva grundorsaken till de ekonomiska problemen.

Det finns verkligen inga vinnare på lång sikt bland några av de inblandade. Så några segerpokaler synes icke skymten av.

Det finns bara ett gäng nationer som förr eller senare och mer eller mindre smärtsamt kommer att tvingas ta sig ur eländet. Kanske blir Grekland först med det. Men oavsett vilket så har de en gräsligt lång och svår resa innan de är på fötter igen.

En intressant fråga som jag tidigare utan framgång har sökt svar på är vilka regler som gäller för om/när/hur en nation vill/kan/får/måste lämna euro-unionen.

Såg häromdagen att Österrikes finansminister menade att det ingalunda är självklart för någon medlem att själv besluta om utträde. Det ska enligt honom godkännas av SAMTLIGA övriga medlemmar.

Och nyss såg jag att Greklands finansminister påstått att det var emot reglerna att övriga medlemsnationer skulle tvinga en medlemsnation att mot sin vilja lämna euro-samarbetet.

Kanske får de frågorna sitt svar inom kort. Men förmodligen blir det en sörja av det också att reda ut.

Masse
  #390  
Gammal 2015-06-30, 12:23
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Hela EU-unionen borde avskaffas....Samarbete borde organiseras i en ny form.
Jag tror det finns ett allmänt missnöje med EU bland medlemsstaterna. En fruktansvärd massa pengar försvinner i tomma intet pga byråkrati, flytt mellan Strassbourg och Bryssel minst en gång i månaden. Goa förtjänster för alla EU-delegater etc etc...Helt fel från början och det var vi nog många som tyckte!

Lissi
  #391  
Gammal 2015-06-30, 12:27
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Hela EU-unionen borde avskaffas....Samarbete borde organiseras i en ny form.
Jag tror det finns ett allmänt missnöje med EU bland medlemsstaterna. En fruktansvärd massa pengar försvinner i tomma intet pga byråkrati, flytt mellan Strassbourg och Bryssel minst en gång i månaden. Goa förtjänster för alla EU-delegater etc etc...Helt fel från början och det var vi nog många som tyckte!

Lissi

  #392  
Gammal 2015-06-30, 12:31
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Enligt Guardian, så ska tydligen inte IMF vara inblandat i det senaste budet. Vilket ju inte direkt lär försämra oddsen för en överenskommelse. Det var ju dom (IMF) som mest hårdnackat var emot det senaste (sista?) grekiska förslaget.
  #393  
Gammal 2015-06-30, 12:45
Pilatus Pilatus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 27
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Mycket info fram och tillbaka, svårt att hänga med. Någon enkel lösning finns säkert inte.

Nu kan du dock hjälpa till via crowdfunding for the greek people:

https://www.indiegogo.com/projects/g...ut-fund#/story
  #394  
Gammal 2015-06-30, 12:46
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 573
Standard EU

Jag är för EU till 100 %, tror på samarbete
Tycker dock att Grekland inte skulle släppts in i EMU
Polen, Ungern och Tjecken står ju utanför som vi och danskarna
Sen måste inäkterna stämma med utgifterna, både för ett land och för mig privat
Saknar inte tågluffen under EM 2000 när man hade Dmark, Franska Franc. Holländska Gulden och Begiska Franc.
Nu räcker det med en valuta
  #395  
Gammal 2015-06-30, 13:05
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: EU

Skai TV reports that Greek gov't sending its own proposal to institutions #Greece #euro

(Kathimerinis redaktör på twitter)
  #396  
Gammal 2015-06-30, 13:09
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Enligt Guardian, så ska tydligen inte IMF vara inblandat i det senaste budet. Vilket ju inte direkt lär försämra oddsen för en överenskommelse. Det var ju dom (IMF) som mest hårdnackat var emot det senaste (sista?) grekiska förslaget.
En talesman för EU-kommissionen säger att det är samma förslag som diskuterades i helgen. Då gissar jag att även det förslag som Tsipras nu lagt fram är det samma som han hade på bordet när de senast förhandlade. Den bästa slutsats man kan dra är nog isåfall att parterna i alla fall pratar med varann igen.
  #397  
Gammal 2015-06-30, 13:11
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 701
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Info för dig som är på Amorgos nu. Bankomaten i Chora har pengar. Har just varit och länsat den.

/Netwolf - direkt från The Corner i Katapola
  #398  
Gammal 2015-06-30, 13:34
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Vet inte om det du skriver syftar på mitt inlägg Laero. I så fall har jag nog uttryckt mig oklart.

Det jag skrev om "illvilliga mörksens långivare" var menat som ironi över alla inlägg här på forumet som utmålar den ena eller andra parten/nationen/organet som skyldiga till det elände som Grekland har. .....
Masse
Nej, det var definitivt inte ditt inlägg jag syftade på. Du ska däremot ha cred för ett bra inlägg angående avskrivning av Greklands skulder (inlägg 286).
Däremot håller jag inte med dig i ditt korståg mot euron. Visst, en del länder passar den inte för men jag sätter en 100-lapp på att euron finns kvar som en välmående valuta om 10 år med samtliga länder kvar (utom möjligen Grekland).
  #399  
Gammal 2015-06-30, 13:47
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Laero - det här ska, enligt The Telegraph, vara röstsedeln inför söndagen. Jösses ...

Citat:
Should the plan of agreement be accepted, which was submitted by the European Commission, the European Central Bank, and the International Monetary Fund in the Eurogroup of 25.06.2015 and comprises of two parts, which constitute their unified proposal? The first document is entitled 'Reforms for the completion of the current program and beyond' and the second 'Preliminary debt sustainability analysis'.

Not accepted/No

Accepted/Yes
(The Telegraph skriver: By way of comparison, the question in the Scottish independence referendum in September was: "Should Scotland be an independent country?")
  #400  
Gammal 2015-06-30, 13:51
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
jag sätter en 100-lapp på att euron finns kvar som en välmående valuta om 10 år med samtliga länder kvar (utom möjligen Grekland).
Jag sätter emot! (vi kan cleara det hela i samband med en match på Arenan 2025)
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT