Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2023-02-13, 19:21
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Naturkork, Skruvkork eller Box

Om vi backar ett antal år så har jag en känsla av att viner med skruvkork var lite "billigt vin". Sen dess har det gått några år och nu har jag känslan av att en del "fina" viner har accepterat att det är hel ok med skrukork. Åtminstone om man ska döma av prislappen. Och innan den debatten uppstod så var det väl inte många som vågade stå upp för boxviner. Det ansågs väl vara lite mera lågprisvin inte bara vad gällde pris utan också kvalitet.

Så vad tycker du? Är det skillnad på naturkork, skruvkork och lådvin?
Skulle du våga dig på en blindtest????? Gränserna har jämnats ut tycker jag.

Den riktigt verkliga jämförelsen är ju om vi väljer att jämföra SAMMA VIN i flaska och box. Den blindtesten tror jag inte att jag skulle klara.

Skulle du?????

Masse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2023-02-13, 19:54
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 393
Standard Sv: Naturkork, Skruvkork eller Box

Då kork kvaliteten blivit sämre, otätare, blev det skruvkork istället även på "finvin", jag föredrar glasflaska och kork, för att det är en viss känsla där.
Dunkvin blir endast å grillkvällar och liknande.
Och vinprovare hittar ni här, underbart
https://youtu.be/24CBr1fBqL0 Karl-Gustaf Lindstedt och Lars Ekborg
Svara med citat
  #3  
Gammal 2023-02-14, 05:15
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 885
Standard Sv: Naturkork, Skruvkork eller Box

Jag skulle vara en usel testare. Det mesta slinker nog bara ner. Men visst skulle jag kunna testa.

/ Anne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2023-02-14, 08:42
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 739
Standard Sv: Naturkork, Skruvkork eller Box

Jag minns också flaskvin för cirka 40 år sedan som Systemet såld Fransk lantvin, Tysk lantvin och Spansk lantvin. Det var väl buteljerat i Sverige och kunde variera i smak och arom år från år. Vid introduceringen var dom bra och billiga, men sen blev dom sämre och sämre.

Och hur är det med boxvinerna nu? jag beställde Falu Rödvin i box i slutet av förra året. Ganska bra. Sen har ju en massa kändisar sina boxviner. Undrar om alla dessa är "boxade" i Sverige och kan då innehålla vad som helst. Samt förändras i kvalitet år efter år.

Vad är kvalitetsvin nu för tiden???




Birgitta, född dalkulla.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2023-02-14, 10:01
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Naturkork, Skruvkork eller Box

Vin är bäst på flaska och precis som Masse säger, så hade skruvkorksviner förr en stämpel av billigt rödtjut.

Det stämmer numera icket. Dels är ju korkarna av skiftande kvalitet och ibland är de gjorda av plast. Många finviner har dessutom skruvkork idag, så icke att förakta.

Däremot har det börjat komma mer och mer plastflaskor. De första som kom, var ju av de billigare sorten, men nu har även rediga viner också börjat komma i plastflaska. De är ju betydligt lättare och ska man på sommarpicknick är det ju en fördel.

Pratade med en kille på Systemet om detta och han sa att det t o m kan vara en fördel med plast, då det gjorde att vinet håller bättre. Han hade en liten utläggning om detta, så jag kommer inte riktigt ihåg argumenten, men han var övertygande.

/Netwolf
Svara med citat
  #6  
Gammal 2023-02-15, 11:43
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Naturkork, Skruvkork eller Box

Absolut skruvkork! Korkat vin, inga problem om min man är hemma. Ser till att det alltid finns en vinflaska med skruvkork hemma - om och ifall. Kanske är det jag som är korkad; se till att korkskruven inte skruvas ner snett, då riskerar man få upp ett gäng korksmulor. Skruva ner korkskruven ordentligt, annars kan halva korken stanna kvar i flaskan. Sen är det bara att dra rakt upp.
Trots att jag tar i från tårna - flaskan på golvet mellan mina fötter- rubbas inte korken. När fingrarna sen börjar värka tar jag flask…..n och går till grannen.
Senast jag lyckades få upp en vinkork - tack och lov i köket - sprutade vinet ur flaskan likt en rödvinsfontän. Vad felet var …ingen aning.

Att öppna en champagneflaska är otänkbart eftersom båda händerna är upptagna med att hålla för öronen.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2023-02-15, 14:17
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Naturkork, Skruvkork eller Box

Rekommenderar att du investerar en korkskruv med dubbla hävarmar.
Med en sådan öppnar du lätt som en plätt!

Masse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2023-02-15, 16:40
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 118
Standard Sv: Naturkork, Skruvkork eller Box

Korkat vin är smartast. Det är sen gammalt
Svara med citat
  #9  
Gammal 2023-02-15, 16:43
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 740
Standard Sv: Naturkork, Skruvkork eller Box

Jag känner nog ingen skillnad på vin med kork/skruvkork. Fast man kan ju uppleva korksmak eller få små rester av kork i flaskan. Däremot tycker jag att det är lite "flödigare" med kork-kork👌
Om plastflaskor gör att vinet håller sig bättre så borde ju resultatet i en baginbox vara detsamma.
Där inne i lilla låddan förvaras ju vinet i en plastbag.
/ Kajja
Svara med citat
  #10  
Gammal 2023-02-16, 09:20
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Naturkork, Skruvkork eller Box

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
...se till att korkskruven inte skruvas ner snett, då riskerar man få upp ett gäng korksmulor. Skruva ner korkskruven ordentligt, annars kan halva korken stanna kvar i flaskan. Sen är det bara att dra rakt upp.
App app app, så ska man INTE göra. Korkskruven ska förvisso skruvas i rakt, men får under inga omständigheter gå igenom. Då riskerar du att få förkorkat vin, som blir förstört, då smulor från korken förstör vinet. OM det mot förmodan skulle hända, måste du snabbt som attan få bort korkresterna. Det gör man lättast gnm att slå ett lätt slag med handflatan under buteljen. Då skvimpar korkresterna upp. Slå inte för hårt dock, för då kan det komma för mkt vin. Är du ovan, håll gärna flaskan över ett handfat eller liknande. Men, har man gjort det några ggr, så lär man sig.
Gällande själva korkskruven, så är det lättare att använda sig av en med hävstångseffekt. Jag använder en kyparskruv, med en arm (finns på vanliga varuhus). De med två armar rekommenderar jag inte, då skruven går rakt igenom. Dock är de ju lätta att använda.

Att veta hur långt man ska skruva, är inte lätt. Men man lär sig. I början skruvar de flesta för lite och korken går av, men övning ger färdighet.

/Netwolf - den gamle kyparen
Svara med citat
  #11  
Gammal 2023-02-16, 09:41
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 739
Standard Sv: Naturkork, Skruvkork eller Box

Sedan jag blev ensam har jag investerat i en batteridriven korkskruv från Kjell och Company. Otroligt effektiv då mina högerfingrar spretar åt olika håll.





Birgitta
Svara med citat
  #12  
Gammal 2023-02-16, 16:50
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Naturkork, Skruvkork eller Box

Hävstångeffekt: en eller två armar det är frågan …
Har nu hittat en med två armar. Det är en långhalsad kvinna i klänning: man sätter klänningen över flaskhalsen, vrider sen kvinnans huvud tills hon lyft båda armarna. När man sen pressar ner armarna åker korken upp under kjolen.

Undrar om någon vet vilken jag menar …minns inte namnet. Men den fungerar.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2023-02-16, 20:10
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 183
Standard Sv: Naturkork, Skruvkork eller Box

Att "korkat" vin ansågs bättre tycker jag nog är lite galet, men så var det ju. Finns nog inte mycket jag tycker sämre om än vin med korksmak! Ok, förr fanns inga alternativ, det är numera man funnit på att fixa korkar av plast eller skruvkork eller helt enkelt Bib. Minns när jag, för länge sedan, stod och slog i korkar i våra maskrosvinflaskor (blev ganska bra med lite lagring, lite sherry-artat, funkade fint med isbit en varm sommarkväll) och tänkte på de vackra korkekar som lämnat sin bark.... Det glädjer mig att alltfler korkekar nu få växa i fred! De är ju nästan utrotningshotade numer av för hårt skördande.....
Catlady, vinomanen .....

Senast redigerad av Catlady den 2023-02-16 klockan 20:43.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT