Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Kythera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-02-13, 12:32
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Edane
Inlägg: 442
Standard Antikythera

Fortfarande ingen som varit där? Blev själv lite nyfiken på att åka ut dit på en dagstur, såg att det går båt från kissamos och båtresan tar bara 2 timmar. Och att det går tur både dit och hem samma dag, vilket är bra då det inte verkar finnas hotell på ön.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-02-14, 10:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Antikythera

En av våra medlemmar skulle åka dit förra eller förrförra året, men tyvärr blev det inte av. Hoppas att du kommer dit och kan berätta lite om denna nästan helt okända ö.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-02-14, 10:59
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Antikythera

Har en kompis frai Nafplio som har vært der. Han skulle ta med sin hjertes utkårede til et "stille, romantisk sted". Vel de var der i tre - fire dager. Tror det var rom til leie over det som var taverna/butikk/postkontor/kafenion/rådhus/sykehus/periptero... (OK, overdriver kanskje litt, men...) Iallfall forteller han at det er det fredeligste OG KJEDELIGSTE stedet han noen gang har vært, og forholdet holdt på å ryke av ren desperasjon over at det ikke var noe å gjøre der. Og de måtte jo vente på båten, kunne ikke dra derfra heller.

Uansett, når han forteller om Antikythera, høres det riktig fint ut, synes jeg, og jeg kunne godt tenke meg å dra dit på dagstur!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-02-14, 15:31
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Edane
Inlägg: 442
Standard Sv: Antikythera

Letade lite färjetider för maj, men dom verkar inte ha kommit ut än. Men i mars så verkar det gå en tur ut på morgonen och en hem på kvällen så det hoppas jag att det gör i maj också.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-02-17, 22:25
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Edane
Inlägg: 442
Standard Sv: Antikythera

Någon som vet om det är möjligt att ta med bilen dit?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-02-17, 22:51
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Antikythera

Citat:
Ursprungligen postat av bob-kåre Visa inlägg
Någon som vet om det är möjligt att ta med bilen dit?
Vi kan ju försöka ta reda på det när vi är på Peloponnessos första veckan i april...


Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-02-17, 22:56
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Antikythera

Fast nu tänkte jag nog fel...Tog för givet att det går att ta sig dit från Peloponnessos...men det är kanske inte så

Lissi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-02-18, 01:17
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Edane
Inlägg: 442
Standard Sv: Antikythera

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vi kan ju försöka ta reda på det när vi är på Peloponnessos första veckan i april...
Det vore snällt, men jag ska åka från kreta. Har identifierat bilvägar på ön med google earth så bilar finns det där. Men kan man ta med på färjan från kissamos?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-04-17, 22:41
Ankan Ankan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 457
Standard Sv: Antikythera

Till Antikythira kom jag sent i maj,1994.En förtrollande vacker liten hamn och den lilla byn där huvuddelen av öns 58 invånare bor.
Jag hyrde ett rum precis ovanför hamnen av Kyria Sofia för 1000 drx/natt.Den gemensamma duschen låg ca 25 meter bort.Dvs öns enda dusch!
Folket var väldigt nyfikna på mig.Hela tiden hade jag ögon på mig,vilket inte är direkt avkopplande.Men samtidigt måste man förstå dem; första nya ansiktet som dök upp efter vinterns isolering.
På öns enda servering avnjöt jag färsk fisk till en billig penning och berusade mig på det lokala vinet.(hade ingen aning om att det var så starkt!)
2 dagar stannade jag sedan hoppade jag på färjan tillbaka till Kythira.

Idag finns där ett litet hotell med 2-3 rum.Så att boka i förväg rekomenderas.
Vad man också måste ha i beräkningen då man tar sig till antikythira, är att tillbakaresan kanske inte sker enligt tidtabell.Blåser det för mucket,vilket det ofta gör där ute,så kan färjan inte lägga till.
Helt klart är ön värd ett besök.Men nästa gång jag ska dit ska jag ha sällskap med mig...
Anki
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-04-18, 08:47
goran goran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 25
Standard Sv: Antikythera

Hej Anki
Kul att se dig har. Du gjorde nog succe bland fiskarpojkarna kan jag tanka mig. Bar kommer du i ar till Kythira. Jag foreslar en kall Mythos pa Kaleris eller annat utskankningsstalle. Lalla ar i Sverige for att vara med pa presslunch ang hennes grekiska kokbok som nu ar ute efter vad jag forstar. Hor av dig
Goran
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan Visa inlägg
Till Antikythira kom jag sent i maj,1994.En förtrollande vacker liten hamn och den lilla byn där huvuddelen av öns 58 invånare bor.

Senast redigerad av Zanét den 2007-04-18 klockan 16:15. Anledning: För långt citat
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-04-19, 20:58
Ankan Ankan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 457
Standard Sv: Antikythera

En kall Mythos!!!Nu blev min längtan än större! Ses snart.
Anki
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT