Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Visa resultat för omröstning: Hyr du bil i Grekland?
Hyr bil på förhand (betalar allt i förskott) 5 4.63%
Hyr bil på förhand (betalar deposition i förskott) 7 6.48%
Hyr på flygplatsen när jag ankommer 1 0.93%
Hyr lokalt utan att se bilen först 14 12.96%
Hyr lokalt men ser alltid bilen först 40 37.04%
Hyr väldigt olika från gång till gång 22 20.37%
Hyr aldrig bil 19 17.59%
Antal röster: 108. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2013-04-25, 18:40
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Jag skulle behöva hyra en minibuss i Chania ha den i 2-3 dagar sen lämna tillbaka i Paleochora.
Någon som vet om någon firma som kan erbjuda detta.
Olle
Svara med citat
  #22  
Gammal 2013-04-25, 19:37
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Fysimera, gå in på notoscar, de har den typen av fordon. Har sitt kontor i Paleochora, hyr från flygplatsen Chania.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2013-04-25, 20:51
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Tack ramses
tog kontakt direkt och har redan fått en OK offert från Olga..

Kalimera ger snabb info när det behövs.
tack
Olle
Svara med citat
  #24  
Gammal 2013-04-25, 22:07
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Olga med man är helt OK, kul att det var till hjälp.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2013-04-26, 08:19
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Jag håller på o försöka bestämma var jag ska hyra nu inför vår greklandsresa på Kreta, det står o väger mellan justrentals och Avis.

Båda har ungefär samma pris (tycks vara ganska samma pris överallt utom några mindre som är billigare men känns mer osäkert)

Avis har ju fördelen att det är stort, internationelt o finns på flera platser men minus för knepig finstilt om att man måste betala en full tank när man hyr, o då lämmna tom, samt försäkringen täcker inte skador på däck glass underede osv även excess men den täcker mitt kreditkort så de spelar ingen roll.

Justrentals så är fördelen bättre försäkring som täcker även underede däck etc utan excess så länge man kör på asfalterad väg, och tycker även det känns bra o gynna lokala firmor, nackdelarna är egentligen de som är avis fördelar .

Kommer fram ganska sent så vill ha det bokat o klart med bil väntandes.

Hur ska man välja? har på andra öar både hyrt via stora o små firmor o alldrig blivit besviken. nån som har några råd?
Svara med citat
  #26  
Gammal 2013-04-26, 19:03
meltemi meltemi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Örebro
Inlägg: 129
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Vi hyr alltid lokalt. Pruta, det funkar. I Faliraki fick vi en liten bra bil för 160€ i 10 dagar sommaren 2012.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2013-04-26, 21:06
tierp tierp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2013
Ort: Tierp
Inlägg: 22
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Vi brukar anlita economycarrentals.se. Dom kollar runt bland dom flesta hyrfirmor.
Vi har hyrt en bil en vecka i slutet av september det kostar oss 126€. Kanske inte det billigaste men vi tycker att vi fick bra bemötande. Vi hyrde av dom när vi var i Spanien i fjol och det funkade jätte bra.
Längtar bara mer o mer ner till värmen.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2013-04-26, 22:30
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Jag vet inte om jag är dålig på att söka och leta men jag hittar inga biluthyrare som hyr ut från mitt i natten... vi anländer flera gånger i sommar efter midnatt och jag får meddelande om att det inte är möjligt att få en bil vid den tidpunkten när jag försöker boka...
Har ni tips på dygnetruntuthyrare så tar jag gärna emot tips...

// Malin
Svara med citat
  #29  
Gammal 2013-04-28, 01:19
tierp tierp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2013
Ort: Tierp
Inlägg: 22
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

economycarrentals.se dom har öppet. Jag testade att hyra i juni kl.02.00 då stod att det ingick i hyra. Annars brukar en del firmor ta ut extra. När man hyr av dom kan man registrera en extra förare utan extra kostnad. Sen gör det inget att dom har sitt huvudkontor i Heraklion.
Detta stod på deras hemsida:

Eventuell avgift för leverans/retur utanför normala öppettider är alltid INKLUDERAT i våra priser.
Eventuell avvikelse från den bekräftade leverans/returtiden angiven på voucher kan medföra extra avgifter, att hyresstationen är stängd eller att bokningen anses avbokad på grund av att hyrestagaren uteblivit.
Vi rekommenderar att ni alltid kontaktar den lokala uthyraren i händelse av ändrad tid.
Tips: På andra siter är det vanligt att sådana avgifter är dolda.

Senast redigerad av tierp den 2013-04-28 klockan 01:35. Anledning: Tillägg av information
Svara med citat
  #30  
Gammal 2013-04-28, 18:49
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Tackar för tipsen, blev justrentals tillslut, de var ungefär samma pris som på economycarrentals men det var bättre försäkringar, Dom svarade snabbt på mina mejl också. justrentals verkar också ha 24h service iaf på flygplatsen, de var ingen skillnad o lägga in 0300 eller 1200
Svara med citat
  #31  
Gammal 2013-05-06, 09:12
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg

Ser man på "röstresultatet" här i tråden så är det ingen som hyr på flygplatsen vid ankomst. Jag undrar varför? Nog skulle man tro att de många firmor som har kontor där också har lediga bilar om man kommer in och vill ha en bil vid ankomst, eller...?
Om man kommer med småbarn och har begränsat med tid, långt(?) att åka och en färja att passa kanske man inte vågar chansa? Eller?
Vi har inte bokat än men måste bestämma oss snart...
Svara med citat
  #32  
Gammal 2013-05-06, 09:41
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av ErOg Visa inlägg
Om man kommer med småbarn och har begränsat med tid, långt(?) att åka och en färja att passa kanske man inte vågar chansa? Eller?
Vi har inte bokat än men måste bestämma oss snart...
Jag hade hyrt i förskott i den situationen, har gjort det alla gånger utan problem, alltid fått bra bilar till priser som är likvärdiga eller iblandt tom lägre en det som erbjuds på plats. Har man sen gott om tid är det säkert så man kan få lite bättre pris och erbjudande om man har tid att "shoppa runt".
Svara med citat
  #33  
Gammal 2013-05-15, 09:53
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Det blev economycarrentals.se och vi fick ett riktigt bra pris!
Ca 3800kr för en Ford Focus i 13 dagar inkl. två barnstolar (bara det kostade 900kr) och en extra förare (gratis). Vi betalade knappt 500kr vid bokning och resten betalas till den lokala biluthyraren på flygplatsen i Thessaloniki när vi hämtar bilen. Alla(?) avgifter och försäkringar ingick i det priset! Hade vi valt en mindre bil utan barnstolar hade vi kommit undan med bara 2200kr, för 13 dagar!
Svara med citat
  #34  
Gammal 2013-05-23, 19:11
Henris avatar
Henri Henri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Ort: Helsingborg
Inlägg: 9
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Vi brukar hyra lokalt och vill gärna se bilen först och att den inte är för gammal med slitna däck och allt för många km på nacken. Men det lyckas inte alltid eftersom bilarna ofta står på annan plats än kontoret.
Vi vill gärna ha helförsäkring men får ofta veta att det inte gäller underredet, dyrt nog med denna s.k. "helförsäkring", men när det inte är en riktig helförsäkring så känns det inte särskilt roligt.
Har bara hyrt på förhand en gång (senast) och gör inte det framöver.

En annan sak som vi inte tycker känns bra, är när de ska ha avtryck av ens kreditkort - lämnar ni kopia av kreditkortet eller går ni till en annan uthyrare?

I framtiden kommer vi att hålla stenhårt på att vi bara hyr en bil vi har sett!

En annan sak som vi tycker kan vara bra att tänka på är att hyra bilen på kvällen eftersom man hyr pr. dygn. Så kan man komma iväg på morgonen och inte spilla tid med att hyra bil på förmiddagen.

Ser man på "röstresultatet" här i tråden så är det ingen som hyr på flygplatsen vid ankomst. Jag undrar varför? Nog skulle man tro att de många firmor som har kontor där också har lediga bilar om man kommer in och vill ha en bil vid ankomst, eller...?
Hej!

Ska snart åka till Kreta/Agia Marina och tänker hyra bil. Jag har samma fråga som Marianne skrev här ovan, nämligen om ni lämnar kopia på konto-/kreditkort? Jag har tidigare erfarenhet av att man får skriva på en kreditkortslip utan belopp (Kreta). Eller att man får skriva på en särskild del av sitt hyresavtal där det skrivs ner kortnummer och utan belopp (Skiathos). Detta trots att bilen är HELT försäkrad UTAN självrisk. Tycker inte alls om detta och är såklart rädd att bli lurad. När jag hyrde moped på Rhodos var det bara att tuta och köra. Kan nånstans ändå förstå det ifall det skulle handla om parkeringsböter, trafikböter av olika slag etc.

Hur gör ni?

Hälsningar Henri
Svara med citat
  #35  
Gammal 2013-05-24, 08:34
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Skulle ALDRIG lämna ut en kortslip "in blanco" och jag är tveksam till att det ens är tillåtet enligt bank/kortföretag?
Svara med citat
  #36  
Gammal 2013-05-25, 19:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Vi har hyrt bil många gånger, både på plats och i förväg. Vi har alltid varit nöjda och bara en gång fått en bil där allt inte fungerade. Cigarettändaruttaget fungerade inte och vi hade en GPS som skulle laddas då vi skulle köra runt en vecka. Då bytte vi bil direkt på plats. På alla ställen utom på Tinos har en slip dragits med kontokortet som garanti för att man inte smiter från bilen med skador man själv åsamkat. Vi har alltid, utan att ha bett om det, fått slipen tillbaks vid återlämnandet. Ännu så länge har alltid bilarna varit som vi bokat eller bättre.

Lissi
Svara med citat
  #37  
Gammal 2013-05-27, 22:15
Henris avatar
Henri Henri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Ort: Helsingborg
Inlägg: 9
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Hur osäkert det än känns så tror jag det är så det fungerar, med en blanco-slip. Enligt motormännen så blockeras en hög deposition på kreditkort under tiden man har bilen och sedan "släpps" när bilen är återlämnad (och förklarad utan anmärkning gissar jag).
Svara med citat
  #38  
Gammal 2013-05-28, 16:18
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Vi har hyrt bil på Thassos (många gånger), Samos (två år sedan) och Lefkas (förra året) och det har aldrig varit tal om att dra kortet i förväg. Möjligen har vi betalat kontant nån gång, men det borde inte förändra något i sak...
Om en stor summa reserveras på kontot riskerar man väl att kontot är "tomt" under tiden?
Svara med citat
  #39  
Gammal 2013-05-30, 14:40
Henris avatar
Henri Henri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Ort: Helsingborg
Inlägg: 9
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Har man ett kort med kredit så reserveras beloppet under den tiden man har bilen och släpps sedan utan att man behöver betala något. Det kan ta någon dag längre om ens bank inte är så snabb. Har man däremot ett vanligt betalkort utan kredit måste man ha mycket pengar på kontot eftersom det reserverade beloppet inte är disponibelt.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2013-05-30, 14:55
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Misstänkte det, och hur många idag har egentligen kredit på sitt "kreditkort"? Hur stor summa kan det röra sig om? Detta skulle ju verkligen ställa till det om man inte räknat in det i planeringen..?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT