Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-06-02, 13:07
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Kontanter eller kort?

Citat:
Ursprungligen postat av eija Visa inlägg
Detta irriterar mig verkligen, men jag kan inte byra min bank på grund av vårt bostadslån !!
Eija
Du kan öppna konto i en annan bank även om du har bostadslån i en annan, så fungerar det i Sverige, men det kanske är annorlunda i Finland?
// Helén
Svara med citat
  #22  
Gammal 2008-06-02, 13:12
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Kontanter eller kort?

Ja dock Hellen, men jag är pensionär och har inga extra pengar! Allt som kommer, också går och verkligen snabbt (i Grekland eller här )! Och det lönar sig inte heller att ha något litet "resekonto", då också banken tar sina ...pengar för det!).

Eija
Svara med citat
  #23  
Gammal 2008-06-02, 13:33
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Kontanter eller kort?

Citat:
Ursprungligen postat av eija Visa inlägg
Ja dock Hellen, men jag är pensionär och har inga extra pengar! Allt som kommer, också går och verkligen snabbt (i Grekland eller här )! Och det lönar sig inte heller att ha något litet "resekonto", då också banken tar sina ...pengar för det!).
Eija
Jag förstår
// Helén
Svara med citat
  #24  
Gammal 2008-06-02, 13:56
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Kontanter eller kort?

Hej

Använd KREDITKORT, sådant kort som du får faktura på i efterskott, får du en faktura som du inte känns vid, så vägrar du att betala.

Använd inte BETALKORT som är kopplat till lönekonto eller motsvarande, där dras pengarna direkt!
//PA
Svara med citat
  #25  
Gammal 2008-06-02, 16:16
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Kontanter eller kort?

Alla swebanks kort tar dom betalt när man tar ut pengar i Grekland för jag hade en väninna som tog ut på maestrokortet ifjor på Rhodos o fick betala 10 kr varje gång o det syns inte meddetsamma utan först efter någon dag.

Sen är det inte alla ställen som tar maestrokortet så det gäller o se upp jag tror vi fick går runt i Rhodosstad innan vi hittade någonstans o ta ut pengar...
Svara med citat
  #26  
Gammal 2008-06-02, 16:18
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kontanter eller kort?

Jag tror att alla banker med Cirrussymbolen tar Maestro.

Eva
Svara med citat
  #27  
Gammal 2008-06-02, 22:41
Gatlins avatar
Gatlin Gatlin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 20
Standard Sv: Kontanter eller kort?

Jag har kunnat tagit ut med mitt maestrokort på alla automaterna som jag har provat på Kos iaf.. och de har INTE tagit nån avgift, jag har kollat!
Dessutom står det att det inte kostar att ta ut på det kortet på Swedbanks sida...
Svara med citat
  #28  
Gammal 2008-06-03, 19:46
Blueeyes Blueeyes är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 22
Standard Sv: Kontanter eller kort?

På bankomatuttag får bankerna INTE ta ut någon uttagsavgift inom EU!!!

Använder man däremot ett rent kreditkort, som Eurocard, osv så läggs det på ett valutapåslag på någon procent. Avgift utgår även i Sverige om man tar ut pengar på kreditkortet (Eurocard).

" EU har vidare, sedan 2002, infört regler som innebär att avgifterna för gränsöverskridande betalningar inte får vara större än avgifterna för inhemska betalningar. Avgifterna för ett bankomatuttag i annat EU-land som infört Euro får således inte vara högre än avgifterna för uttag i hemlandet. Sverige har trots att man inte infört Euro valt att ansluta sig detta regelverk. "

http://www.regeringen.se/sb/d/2812/a/15756
Svara med citat
  #29  
Gammal 2008-06-08, 22:25
Martina E Martina E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2007
Ort: Borås
Inlägg: 60
Standard Sv: Kontanter eller kort?

Finns det uttagsautomater på de flesta öar?

//Martina
Svara med citat
  #30  
Gammal 2008-06-08, 22:31
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Kontanter eller kort?

Titta under snabbval resmål, här på denna sidan, där ser du var det finns och inte finns bankomat.
// Helén
Svara med citat
  #31  
Gammal 2008-07-17, 09:22
exxy19 exxy19 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Inlägg: 25
Standard Sv: Kontanter eller kort?

Jag och min sambo var på Lesbos -04 och hade växlat pengar på Forex innan resan. Pengarna räckte inte och vi hämtade ut pengar via bankomat i Molivos. det tillkom ingen avgift och vi fick bättre kurs än på Forex. Visserligen bara marginellt bättre men ändå.
Kan tilläggas att vi har Handelsbanken, jag vet inte hur andra svenska banker agerar vid bankomatuttag utomlands.
Jag har också varit runt på lite andra ställen i EU senaste åren och alltid upplevt att jag fått bättre kurs om jag betalat med kort/tagit ut pengar i automat än om jag växlat hos Forex eller liknande.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2008-07-17, 21:37
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Kontanter eller kort?

Det är inte alla banker eller butiker som tar Maestro inte på Rhodos i alla fall. Hon som åkte med mig ifjor till Rhodos fick betala 10 kr för varje uttag hon gjorde med sitt Maestrokort som är swebank...
Svara med citat
  #33  
Gammal 2008-07-17, 21:43
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Kontanter eller kort?

Citat:
Ursprungligen postat av rhodosfanast Visa inlägg
Det är inte alla banker eller butiker som tar Maestro inte på Rhodos i alla fall. Hon som åkte med mig ifjor till Rhodos fick betala 10 kr för varje uttag hon gjorde med sitt Maestrokort som är swebank...
Det är Mastercard- eller Visasymbol man måste ha på sitt kort för att kunna göra kontantuttag, vem kortutgivaren är spelar ingen roll.
// Helén
Svara med citat
  #34  
Gammal 2008-07-17, 21:45
Ankan Ankan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 457
Standard Sv: Kontanter eller kort?

Att ta ut pengar i bankomat ska vara kostnadsfritt.Däremot tas det ut en avgift om bankomaten är trasig och du måste ta ut pengarna manuellt,över disk.Och sån't händer ju lite då och då...
Anki
Svara med citat
  #35  
Gammal 2008-07-17, 21:51
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Kontanter eller kort?

Dom som har swebank får betala 10 kr för att ta ut pengar i automat o har kostat så sedan 06 efter Föreningsbanken blev swebank o sen lägger dom på 1,5% i valuta pålägg. Nordea tar ingen avgift för euro men har 1,5% pålägg. Ica banken tar ingen avgift o har hellre ingen valutatillägg.

Vet ej hur det är med SEB o Handelsbanken.

Detta är sant om du inte tror mig kolla på bankernas hemsidor...
Svara med citat
  #36  
Gammal 2008-07-17, 21:51
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Kontanter eller kort?

Man kan betala i butiker mm och ta ut pengar i bankomat med Maestrokort precis som med Visa eller Mastercard. Om olika banker har olika avgift vet jag inte, men på Swedbanks hemsida står det så här om Maestro: "Kontantuttag i automat i Sverige och kontantuttag av euro i EMU-land kostar 0 kr. Kontantuttag i automat i övriga fall kostar 25 kr per uttag".
Svara med citat
  #37  
Gammal 2008-07-17, 21:58
magdalenas avatar
magdalena magdalena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 72
Standard Sv: Kontanter eller kort?

Jag växlar så jag har lite pengar med mig ner, sen resten tar jag ut i bankomat i Rhodos stad. För både Forex och Exchange säger att man ska växla hemma för då får man bättre kurs, men den är snarare högre hos dom i i bankomaterna där nere. Funkar även att betala i butik med kort, testade då Guess butiken i nya delen.

Hade tidigare Färs & Frosta Sparbank som är en egen bank men är under Swedbank och jag fick betala 10kr vid varje uttag både på Mallorca och Rhodos ifjor. Men har bytt till Nordea och dom tar inga avgifter för uttag.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2008-07-17, 22:02
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Kontanter eller kort?

Tänk på att Forex o X-change tar 40 kr i avgift när du skall växla om du har typ Nordea som bank även andra bankkort eftersom Forex är egen bank. Så först måste man ta ut pengar i en automat innan man går in o växlar på Forex eller X-change...
Svara med citat
  #39  
Gammal 2008-07-19, 20:09
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Kontanter eller kort?

Jag ska kolla nar jag kommer hem hur det ar med uttagsavgift osv, ar ju po rhodos just nu och har tagit ut pengar i automater. Aterkommer.

Irene
Svara med citat
  #40  
Gammal 2008-11-05, 21:45
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Kontanter eller kort?

Ojdå, såg att jag inte har skrivit hur det var med avgifterna vid automatuttag på Rhodos
Kollade upp det när jag kom hem och såg att dom INTE tagit någon avgift vid uttag.
Jag har ett VISA-kort i SWEDBANK.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT