Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2007-08-12, 15:15
tonetamara tonetamara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 95
Standard Sv: Gamoto! Vad dyrt allt i grekland har blivit....

Detta e väl ett forum för att diskuttera saker....som ex prisutvecklingen.eller?
Ja har själv inte någon upfattning..var i parga för tre år sen...ska bli skojigt nu!!!
De ja ska kolla lite "snåljåp varning...hihihi". alltså turkiet-grekland...ska bli intressant.har varit i turkiet 12 gångewr dom sista åren o nu säger dom att grekland/hellas e billigare.
Svara med citat
  #62  
Gammal 2007-08-12, 15:32
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Gamoto! Vad dyrt allt i grekland har blivit....

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
det handlar inte om "kritik mot vårt älskade Grekland" - det handlar helt enkelt om hur prisutvecklingen påverkar oss turister.
...och även grekerna. De tycker också att allt har blivit dyrare, men till skillnad från i Sverige så är det inte så tabubelagt att tala om pengar i Grekland. Det är rätt skönt.
Svara med citat
  #63  
Gammal 2007-08-12, 15:33
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Gamoto! Vad dyrt allt i grekland har blivit....

Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
Du har rätt och det var där omkring man började samarbeta i andra frågor än de rent ekonomiska i EG.
1 november 1993 blev det unionsbildning EU.
Okej då är jag med .
Svara med citat
  #64  
Gammal 2007-08-12, 15:34
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Gamoto! Vad dyrt allt i grekland har blivit....

Citat:
Ursprungligen postat av anoula Visa inlägg
De tycker också att allt har blivit dyrare, men till skillnad från i Sverige så är det inte så tabubelagt att tala om pengar i Grekland.
Jag tänkte faktiskt också på det. Om man listar tio av de vanligaste samtalsämnena bland några greker som sitter och vardagsgaggar på ett kafeneion - då kommer prishöjningarna rätt högt
Svara med citat
  #65  
Gammal 2007-08-12, 15:43
tonetamara tonetamara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 95
Standard Sv: Gamoto! Vad dyrt allt i grekland har blivit....

Hihihihi....ja e såååå naiv....ja tror på ALLT , sen har ja blivit lurad ex antal gånger. Men ja tror att ja mår bra av de iallafall....tänk att gå i kring o misstänka alla....jobbigt..går åt mycket energi.
Svara med citat
  #66  
Gammal 2007-08-12, 15:53
tonetamara tonetamara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 95
Standard Sv: Gamoto! Vad dyrt allt i grekland har blivit....

Måste ha svarat i fel rubrik....
Jo, prishöjning e poppis...Sen e de ju intr....tycker man. Sen när man väl e där ....inte sååå stor koll..hihi.
Svara med citat
  #67  
Gammal 2007-08-12, 15:57
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Gamoto! Vad dyrt allt i grekland har blivit....

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Sedan, Chras och JohnS; vad och hur mycket man blir mätt på är ni väl ändå för kloka för att diskutera! Själv blir jag proppmätt på en halv grekisk sallad, medan ingen av mina ungdomar överhuvudtaget skulle bli mätt på en sådan, inte ens i fem minuter.
Visst är vi kloka. Har inte sagt att vi lever på detta ett helt dygn. det finns både frukost, mellanmål och middag på kvällen. Det senare kan bli både två och tre rätters. Äter tyvärr inte så mycket mitt på dagen när det är varmt.
Häls/Chras
Svara med citat
  #68  
Gammal 2007-08-12, 16:03
tonetamara tonetamara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 95
Standard Sv: Gamoto! Vad dyrt allt i grekland har blivit....

Ha ha ha...jo man måste ju äta lite mer än grek sallad...hihi. Förstår att du äter mer än lunch..

Själv e ja så att ja måste ha mycket varm o salt mat..typist...men de e väl vätske bortfallet som gör sig påmint i värmen
Svara med citat
  #69  
Gammal 2007-08-12, 16:11
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Gamoto! Vad dyrt allt i grekland har blivit....

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Menar du att man inte kan diskutera prisökningen i Grekland utan att gnälla om att det var bättre förr?
Naturligtvis menar jag inte det. Allt kan och ska diskuteras. Däremot har jag uppfattningen att hur mycket vi än diskuterar här i forumet så kommer det inte att påverka utvecklingen i Grekland överhuvudtaget. Bland annat därför tycker jag också att det skulle vara bortkastad energi om jag irriterade mig över prisökningar och andra förändringar där.

Citat:
Finns nån anledning att polarisera på det viset när det finns en hel gråzon med saklig diskussion mellan extremerna? (...) Prisutvecklingen är EN del av semestrandet i Grekland som inte borde vara svårare att prata om än nåt annat.
Polarieringen börjar ofta när någon gnäller över att allt blivit dyrt och sämre - men det är ju bara en i raden av frågor som det är "svårt" att prata om i ett forum som detta. Om något är konstigt så är det väl att det överhuvudtaget är svårt att prata om frågor.. fast om man tänker efter så är det ju egentligen inte något specifikt för forumdiskussioner..

Däremot har jag aldrig någonsin märkt att det skulle vara tabu att prata om prisökningar i Sverige - tvärtom är det ju ett av de vanligaste samtalsämnena även här i landet.

Slutligen så håller jag helt med PO - vad gör det att vi blir "lurade" ? Det ingår i bra service att man bemöter människor vänligt och generöst. Det är ju då de (läs vi) så gärna öppnar sig (oss) själva, dvs den stora plånboken som de (vi) går omkring och är. Så har grekerna säkerligen alltid sett på oss, det är förmodligen bara för att priserna har gått upp där nu som vi har börjat inse det. Men VAD GÖR DET? Vi betalar ju för det vi vill ha!
Svara med citat
  #70  
Gammal 2007-08-12, 16:33
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Gamoto! Vad dyrt allt i grekland har blivit....

Elisabet - ok, jag förstår. Jag reagerar bara på laddningen i en del inlägg, har svårt att förstå den i samband med nåt så konkret som prisförändringar.

Vad man tycker är dyrt är naturligtvis svårt att diskutera, det är ju åsikter och handlar om var ens personliga gräns går. Men att det blivit dyrare än tidigare borde vara okontroversiellt, det är ju ett faktum och ingen åsikt.

PO håller jag också med! Jag har nog aldrig känt mig lurad i Grekland. Jag anser inte att någon kan lura mig så länge har jag valet att säga nej tack och gå - och det har jag ju alltid.
Svara med citat
  #71  
Gammal 2007-08-12, 16:34
tonetamara tonetamara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 95
Standard Sv: Gamoto! Vad dyrt allt i grekland har blivit....

men så e de...men man måste ju få gnälla ochså, eller??? Säga vad man tycker o tänker...!!!! De vill iallafall ja göra, ris o ros.
Svara med citat
  #72  
Gammal 2007-08-12, 16:34
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Gamoto! Vad dyrt allt i grekland har blivit....

Anslutande fråga:

Är det nån som minns hur många drachmer man fick för en svensk hundring sista året innan euron (det bör väl ha varit år 2000...?)

Jag kommer inte ihåg det. Men jag kommer däremot ihåg att jag brukade betala 4000-4500 drs för rummet när jag reste ensam, skulle vara kul att veta hur mycket det motsvarar i euro.
Svara med citat
  #73  
Gammal 2007-08-12, 16:38
tonetamara tonetamara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 95
Standard Sv: Gamoto! Vad dyrt allt i grekland har blivit....

Låter klok du, inkfish...
ja blir lurad ibland men men..inte alltid man ja kan säga nej, finns ju olika lägen o ja som e så naiv...men i de stora o hela har ja klarat mej bra!!! Hi hi
Svara med citat
  #74  
Gammal 2007-08-12, 16:52
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Gamoto! Vad dyrt allt i grekland har blivit....

-01 var vi på Leros, jag tror det var sista och enda året för oss med drachmer och jag vill minnas att vi räknade 1000 dr till ca 25 kronor, alltså skulle Du fått 4000 för en hundring, kan det stämma?

//PO
Svara med citat
  #75  
Gammal 2007-08-12, 17:00
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Gamoto! Vad dyrt allt i grekland har blivit....

Tack PO, övergången var 2002 alltså? Hade för mig det var 2001.

Då skulle jag ha bott på Koufonissi för drygt 10 euro natten alltså, där betalade jag 4500 första gången jag var där (tror det var -99)
Svara med citat
  #76  
Gammal 2007-08-12, 17:15
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Gamoto! Vad dyrt allt i grekland har blivit....

Citat:
Ursprungligen postat av PO Visa inlägg
-01 var vi på Leros, jag tror det var sista och enda året för oss med drachmer och jag vill minnas att vi räknade 1000 dr till ca 25 kronor, alltså skulle Du fått 4000 för en hundring, kan det stämma?

//PO
Drachmen låg mellan 28-35 kr för 1000 dr. Övergången var vell Januari 2002?
Och helt kort gott har det blivit DYRARE i Grekland efter € intåg. Tänker inte gå in i någon diskution, konstaterar bara fakta!

Camilla
Svara med citat
  #77  
Gammal 2007-08-12, 17:17
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Gamoto! Vad dyrt allt i grekland har blivit....

Citat:
Ursprungligen postat av PO Visa inlägg
-01 var vi på Leros, jag tror det var sista och enda året för oss med drachmer och jag vill minnas att vi räknade 1000 dr till ca 25 kronor, alltså skulle Du fått 4000 för en hundring, kan det stämma?
Jodå, när man räknade från dr till kr tog man bort en nolla och delade med 4, så 4000 dr blev 100 kr - fast det var 'cirka' som sagt, egentligen blev det något mindre, alltså strax under 100 kr.

Men var det verkligen inte 1 jan 2001 euron infördes?? Det trodde jag också.


En sak som jag minns och aldrig kommer att glömma är att i juni 2000 köpte jag körsbär på Paros för 300 dr/kg. 2002 i juni köpte jag körsbär från Paros på Lefkas för 3,50 euro... En prisökning på nästan 400 procent!!

Sedan dess har jag däremot inte uppfattningen att priserna på livsmedel har stigit särskilt mycket.
Svara med citat
  #78  
Gammal 2007-08-12, 17:19
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Gamoto! Vad dyrt allt i grekland har blivit....

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
2002 i juni köpte jag körsbär från Paros på Lefkas för 3,50 euro... En prisökning på nästan 400 procent!!
Det är den dramatiska prisökningen på färjebiljetter mellan Paros och Lefkas som ligger bakom
Svara med citat
  #79  
Gammal 2007-08-12, 17:26
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Gamoto! Vad dyrt allt i grekland har blivit....

1 januari 2002 var det som € blev pengar,1januari 1999 en valuta. 1€=342,75drm har jag för mig.

Senast redigerad av Agda den 2007-08-12 klockan 17:30.
Svara med citat
  #80  
Gammal 2007-08-12, 20:09
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Gamoto! Vad dyrt allt i grekland har blivit....

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Tack PO, övergången var 2002 alltså? Hade för mig det var 2001.

Då skulle jag ha bott på Koufonissi för drygt 10 euro natten alltså, där betalade jag 4500 första gången jag var där (tror det var -99)
Då vi var på Naxos 2004 gick det fortfarande att få rum för 10 € per natt, det finns en tjej som vi har för oss heter Maria som stod i hamnen vid varje båtankomst och bjöd ut rum för just 10 €, vi har bott hos henne en gång för länge sedan och det var hyfsat bra rum men de låg lite avigt till.
Hon fanns också i hamnen förra hösten då vi var där men jag minns inte om hon fortfarande bjöd ut för 10 € då.

För övrigt så hade vi pristak på motsvarande 150 kronor natten då vi började båtluffa 1995. Hittar man rum med samma standrard som vi hade då så kostar de säkert inte mycket mera än 150 kronor natten nu heller men inte vill jag bo i den standarden nu längre, det ska vara AC. kyl och värsta lyxen nu och då kan jag nog tänka mej att dubbla priset och till och med lite till om det är pool också.

Mvh Janérik
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT