Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Asien

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2010-02-07, 16:13
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Goa ink

Tack för en härlig reseberättelse, Inkfish!!

Jag var i Goa förra vintern och alla fantastiska reseminnen väller fram när jag läser om dina upplevelser. Tyvärr är jag inte alls lika bra som du på att sätta ord på mina upplevelser.

Vi anlände till Calangute kvällen före nyårsafton 2008. Och just runt nyårsfirandet är trafiken där om möjligt ÄNNU mer kaotisk än vanligt. Så fort vi hade ckeckat in på hotellet gick vi ut för att köpa vatten, och efter en stund tänkte vi; "Hjälp! Ska vi verkligen tillbringa tre veckor i detta kaos!?" Men efter ett par dagar vande vi oss, och jag ångrar inte en sekund att vi valde att bo i Calangute.

/kimmen
Svara med citat
  #42  
Gammal 2010-02-07, 21:29
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Goa ink

Tack Kalypso och Kimmen

Ja, jag är också glad över att jag valde Calangute. Även om där är kaotiskt och väldigt turistifierat så var där också väldigt mycket Indien, inte minst pga alla turistande indier.

Jag besökte grannorten Candolim över dagen, där var lugnare - men enbart en badort för turister.
Svara med citat
  #43  
Gammal 2010-02-07, 21:30
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Goa ink

Nu har jag lagt lagt in en del bilder från resan i ett album som heter Goa ink.

(Alltså under nätverk/bilder & album).
Svara med citat
  #44  
Gammal 2010-02-12, 08:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Goa ink

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Nu har jag lagt lagt in en del bilder från resan i ett album som heter Goa ink.
Underbara bilder. Tack!
Svara med citat
  #45  
Gammal 2010-02-12, 12:39
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: Goa ink

Ja, Kalimera jag håller med dig. Det var underbara och intressanta bilder på "mitt drömmars" land. Speciellt tackar jag för koss-bilderna Inkfish.

Birgitta, som just nu planerar vaccination och visum till Kina i maj för sonens bröllop.Måste planera eftersom vi är på Kreta hela april månad.
Svara med citat
  #46  
Gammal 2010-02-12, 13:24
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Goa ink

Tack båda två

Ja, jag visste ju att du gillar kobilder, Birgitta, så jag tänkte ofta på dig när jag fotograferade de disney-ögda korna.

De var så fredliga, brydde sig inte dugg när man gick förbi. Och alla väjde för dem, båda fotgängare och bilar.

Den finaste kosituationen jag såg fick jag dock inte på bild. Sent en kväll när jag var på väg hem såg jag tre kalvar som fastnat i en rondell, mitt i rusningstrafiken (i Calangute är det rusningstrafik uppskattningsvis 20 timmar/dygn).

De stod i mitten, verkade inte stressade, bilarna väjde men ingen stannade för att släppa igenom dem så de såg lite villrådiga ut.

Då kom mamma ko från vägkanten, klev rakt igenom trafiken, fram till kalvarna som hakade på henne i en prydlig rad ut genom trafiken igen.

Naturligtvis var det ett helt igenom instinktivt och naturligt flockbeteende men för mig blev det så otroligt rart i alla fall
Svara med citat
  #47  
Gammal 2010-02-12, 17:59
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Goa ink

Kom just på att jag ju publicerade några "ko-bilder" från min Goa-resa förra vintern.
Dom finns HÄR.

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
De var så fredliga, brydde sig inte dugg när man gick förbi. Och alla väjde för dem, båda fotgängare och bilar.
Ja, dom väger ju några kilo, så man flyttar inte på dem så där bara...


/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2010-02-12 klockan 18:10.
Svara med citat
  #48  
Gammal 2010-02-12, 18:04
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Goa ink

Kon på den sista bilden var ABSOLUT sugen på en grekisk sallad!

Lissi
Svara med citat
  #49  
Gammal 2010-02-12, 18:41
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Goa ink

Kul med fler kobilder, den sista är ju bara underbar

Vilken strand är de andra från, Calangute? Jag badade vid shacket Fisherman's paradise, där fanns inga kor, för trångt mellan alla badare antagligen.

----

Nu har jag anmält mig som fadder för en SOS barnby i södra Indien! Det går inte att låta bli när man varit där. Och då var jag ändå i en delstat som inte ens har några barnbyar, alltså har nog barnen där det relativt bra
Svara med citat
  #50  
Gammal 2010-02-12, 20:23
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Goa ink

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Vilken strand är de andra från, Calangute?
Min första ko-bild är nog från Calangute en liten bit norrut mot Baga.
Den andra är Calangutestranden vid shacket "Sea Pearl" (tror jag det hette).
Den tredje bilden är från Palolem.

/kimmen
Svara med citat
  #51  
Gammal 2010-02-12, 21:06
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Goa ink

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Nu har jag anmält mig som fadder för en SOS barnby i södra Indien! Det går inte att låta bli när man varit där. Och då var jag ändå i en delstat som inte ens har några barnbyar, alltså har nog barnen där det relativt bra
Det är mycket berömt att du gjorde det. Kolla dock om cheferna från den här organisationen tar inte för höga löner eller "sjuka" bonusar. Du kanske hörde om skandalen i Röda korset där administrativ chef David Roos tar en mycket hög årslön på 771 930 kronor. Om han blir uppsagd då får han fallskärm på 1 157 895 kronor. Alla chefer från biståndsorganisationer som tog höga löner finns sammanställda i Aftonbladet under titel:

Så mycket tjänar hjälp- organisationernas chefer
Det är lätt att hitta artikel i Aftonbladet när man skriver artikelns titel under sök.
Svara med citat
  #52  
Gammal 2010-02-13, 12:56
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Goa ink

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
Kolla dock om cheferna från den här organisationen tar inte för höga löner eller "sjuka" bonusar.
Enligt upgift idag i GP betalas chefslönerna i Röda Korset av medlemsavgifter och inte av insamlade medel...

/kimmen
Svara med citat
  #53  
Gammal 2010-02-13, 14:51
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Goa ink

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Den tredje bilden är från Palolem.
Hm, undrar om korna i just Palolem är fräckare/djärvare än på andra ställen?

I Palolem var det enda gången jag såg en ko blev bortjagad med hjälp av slag. Men det var helt rätt, hon var på väg upp i grönsaksdisken så försäljaren var tvungen.

Och på din bild är en ko på väg på restaurang...
Svara med citat
  #54  
Gammal 2010-02-13, 14:55
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Goa ink

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
. Kolla dock om cheferna från den här organisationen tar inte för höga löner eller "sjuka" bonusar.
Tack Enigma! Jodå, jag har allt hört om det där. Men faktum är att det inte påverkar mina beslut i de här frågorna.

Jag har bidragit till en SOS barnby i bortåt 20 år och till Rädda barnen lika länge. Har för mig att jag sett att 18 procent går till administration hos SOS. Men jag tycker mig inte ha tillräckliga kunskaper för att välja bort någon av dem pga höga arvoden.

Visst, Bengt Westerbergs 800 000 i Röda korset låter mycket - men satt i relation till Röda korsets totala budget är det kanske ingen betydande summa. Och jag utgår från att han gör ett bra jobb för de pengarna.
Svara med citat
  #55  
Gammal 2013-06-27, 15:15
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Goa ink

Tack allihopa för en helt underbar tråd, och era upplevelser, från Goa i Indien...Jag har varit i Goa 8 gånger, 5 av dem på egen hand... ...och...ja...det beror naturligtvis på "någonting" ifall man reser tillbaka hit gång på gång...människorna, dofterna, den goda maten, stränderna, lugnet i Palolem- och Cola Beach, kor, ormar, apor, grisar, getter överallt, det enkla, allting fixar sig, det organiserade kaoset...behöver väl inte säga att jag just älskar Goa...kände igen så mycket av det som berättas här... ...har bott i Baga, Calangute, Candolim...och föredrar Candolim med en mysig "bykänsla" och ett lite lugnare tempo, många britter har sitt boende här (fantastiskt gästfria människor). Utifrån mina resor till Indien har mitt förhållningssätt, och "tänkande", till livet förändrats...en kackerlacka/myror på rummet "so what". "Alla" talar med varandra där...till och med vi svenskar... Jag menar absolut inget illa med detta...men...vi är inte kända för att vara ett folkslag med "öppet sinne"...Där kan vi i alla fall prata om "våra" magbekymmer...Jaja...ta det hela med en "nypa salt"...men gissa vad det är för vänner jag har funnit nu på mina två resor, hittills, till Grekland...? ...jo,,,just britter och greker... Hoppas förstås på att träffa trevliga "kalimerafans" på Tilos, min nästa resa kommer absolut att gå just dit...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT