Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-02-12, 15:17
Catwomen Catwomen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7
Standard Tips om Nisyros, Tilos och Symi

Jag och min sambo har tänkt båtluffa i juni och ett av våra alternativ är öarna Nisyros, Tilos och Symi och vill gärna ha lite tips och råd från någon som nyligen varit där.

Är det ngn som har tips på bra boende, restaurang eller annat på ngn av dessa öar? Vi vill gärna bo på mindre pensionat, privata rum eller liknande och inte på ngt ”stort” hotellkomplex.
Det är några år sen vi båtluffade senast så jag undrar lite om priserna på rum. Vad är rimligt att betala ?

Är det lätt att ta sig mellan öarna? Vilket är bäst, att flyga till Rhodos eller Kos??

Som sagt, alla tips och råd är välkomna
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-02-14, 10:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Tips om Nisyros, Tilos och Symi

Bäst är - tycker jag - att flyga till Rhodos. Börja med Symi, sedan till Tilos och avsluta med Nisyros. Om ni nu ska ta alla öarna. Det beror ju på vad ni vill se, göra och uppleva, och hur länge ni ska vara borta. Rumspriserna beror också på när ni ska åka.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-02-14, 15:26
Catwomen Catwomen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7
Standard Sv: Tips om Nisyros, Tilos och Symi

Tack för svaret!

Vi tänker nog bara vara borta i 2 veckor så vi tänkte inrikta oss först och främst på två av öarna för att sen ev ta en tredje om vi känner för det.

Vad vi vill göra är att äta gott, kunna hyra vespa och åka runt lite och så klart sola och bada en del

Förhoppningsvis så åker vi i början av juni och om det inte funkar blir det i slutet på augusti/början av september.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-02-15, 09:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Tips om Nisyros, Tilos och Symi

Citat:
Vad vi vill göra är att äta gott, kunna hyra vespa och åka runt lite och så klart sola och bada en del
Två öar är nog ganska lagom. Svårt att välja vilka. Ingen av dem har särskilt fina stränder. Många av stränderna på Symi ligger avigt till och nås bäst med badbåt. Stränderna på Nisyros är inte mycket att hurra för. Tilos är väl den ö som har bäst stränder.

Gillar ni att köra moppe passar Nisyros bäst, där finns massor att se och det är en trevlig ö att köra på. På Symi finns inte många vägar, finns egentligen bara ett par tre ställen att köra till. Tilos har inte heller särskilt stort vägnät.

Bäst mat får ni på Tilos. Symi har en mängd tavernor, flera av dem är bra. Nackdelen är det höga prisläget. På Nisyros finns några mycket bra tavernor där man serveras äkta grekisk husmanskost.

Om jag ska försöka rangordna öarna blir det så här.

Sol och bad:
Tilos
Symi
Nisyros

Åka moppe:
Nisyros
Tilos
Symi

Mat:
Tilos
Symi
Nisyros

Se och göra:
Nisyros
Tilos
Symi

Boende:
Tilos
Symi
Nisyros

Grekiskt:
Nisyros
Tilos
Symi

Natur:
Nisyros
Tilos
Symi

Arkitektur:
Symi
Nisyros
Tilos

Vandra:
Nisyros
Tilos
Symi

Blev det lättare att välja nu?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-02-16, 07:59
Catwomen Catwomen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7
Standard Sv: Tips om Nisyros, Tilos och Symi

Tack!!

Hmmm, nja det är inte lätt. Ingen ö verkar ju ha "allt" , men det är väl det som är charmen med att båtluffa...nån ö har det och nån annan har det andra

Tror dock att det lutar mot Nisyros och Tilos (verkar mest intressanta), men man kanske ska ta sig en funderare och kolla lite på andra ö-alternativ oxå.

Är det höga priser på alla dessa öar, eller är det bara på Symi?

Många frågor blir det
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-02-16, 09:07
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tips om Nisyros, Tilos och Symi

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Blev det lättare att välja nu?
PRECIS så svårt är det att välja resmål Janne när man sitter med ett antal öar...SÄRSKILT om man läst Din reseguide till de olika öarna Då vill man ju till alla oftast..

Men jag håller med Dig..Tilos är given sedan har jag själv inte varit på Nisyros mer än i hamnen på väg till annan ö, men Symi är inte så mycket mer än Yialos tycker jag...Stränderna var väl ok men de fina ligger ju LÅNGT från byn...Marathounda var den vi tyckte bäst om , men då krävs ju vespa..
Tilos och Nisyros är mitt förslag! Har man några dagar "över" och flyger till och från Rhodos så är ju Rhodos stad med omgivningar en plats man kan avsluta resan på några dygn...

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-02-16, 09:29
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Tips om Nisyros, Tilos och Symi

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Men jag håller med Dig..Tilos är given sedan har jag själv inte varit på Nisyros mer än i hamnen på väg till annan ö, men Symi är inte så mycket mer än Yialos tycker jag...Stränderna var väl ok men de fina ligger ju LÅNGT från byn...Marathounda var den vi tyckte bäst om , men då krävs ju vespa.. Lissi
Symi er l i t t mer enn Gialos, synes jeg, ...CHORA - og når det gjelder Gialos så er bare innseilingen så
v a k k e r at man nesten mister pusten
Vi hadde s å "berusende" utsikt fra ARTIKIS, der vi bodde, at vi nesten ikke kom oss derfra om dagen
..... og Catwoman skriver at de ønsker å kjøre vespa, så....Symi
E n i g i at det er vanskelige valg MINE favoritter er Nisyros og Symi av dem....t r o r jeg
Kari
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-02-16, 18:21
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Tips om Nisyros, Tilos och Symi

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
E n i g i at det er vanskelige valg MINE favoritter er Nisyros og Symi av dem....t r o r jeg
Kari
Ville bare legge til at jeg synes det er p e r f e k t å kombinere alle tre øyene, fordi de er så forskjellige og "utfyller" hverandre - vi har gjort det to ganger Kari
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-02-16, 18:27
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tips om Nisyros, Tilos och Symi

Ja, Nisyros är jag ledsen att vi inte kombinerade med när vi var så lång tid på Tilos, fast vi var några dagar av den tiden på Kos..och Tilos var SÅ underbart!
Men sån tur att man har öar kvar att utforska..Tänk alla öar man aldrig kommer att hinna till

Så Catwoman: TA ALLA TRE!! 4 dagar på varje och så "tilldag" och "fråndag" på Rhodos...

Lissi - 1 dag 14 tim och 53 min från Aten
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-02-23, 14:47
Catwomen Catwomen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7
Standard Sv: Tips om Nisyros, Tilos och Symi

Tack för alla inlägg.

Nu har vi bestämt oss för att vi börjar med Nisyros och Tilos och känner vi att vi har tid över så blir det även ngr dagar på Symi

Så, nu vill jag gärna ha tips på trevligt boende, mysiga restauranger, att göra/se ställen osv !
Har läst en hel del i boken Ö-luffa i Grekland, men den är från 2001 så det har säkert hänt en del sen dess !

/Catwoman
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-03-03, 17:21
Inga-Karins avatar
Inga-Karin Inga-Karin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kolbäck i Västmanland
Inlägg: 116
Standard Sv: Tips om Nisyros, Tilos och Symi

Vi nödgades välja Tilos efter att apollo i går skickade fullständigt återbud om Limnos för hela denna säsong 2007 :-(

Efter att ha läst in oss på Tilos igen, så känns det som om Tilos inte alls är ett dåligt alternativ utan ett fantastiskt, enastående, underbart sådant. Vi har ju varit på väg hit x flera men de har inte öppnat så tidigt (v.14) eller haft öppet så sent (v.44) som vi har önskat. Nu gör vi slag i saken. Livadia (bortom ängen) och Stefanakis´hotell i ett av rummen över turistbyrån med balkong mot bukten och hamnen blir vårt. Ja då, den ihopfällbara cykeln ska med. (Måste använda den i väntan på rullatorn :-/......Jag har ju vandrat lite väl mycket genom åren på distriktet och med eller utan hundar). Hundarnas pang behövde inte heller bokas om, samma avresedag :-)Och inköpt doppvärmare och grekkastrullen "den lille" tar vi med för ägg och tekok. Apelsiner lär ju finnas på plats för pressing och total och honung likaså. Bröd köper vi som vanligt hos den lokala bagarn. Frukost på balkongen mao. Resten ger sig. Läntar så gör jag och maken hur som. Kalispera
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-03-03, 22:15
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tips om Nisyros, Tilos och Symi

Tilos är en liten pärla! Och Stefanakis pensionat har ett utmärkt läge med full koll över vad som rör sig i hamnen. Dessutom ungefär två minuters promenad till lilla ouzeriet Omonia med härlig gammalgrekisk atmosfär.

Förhoppningsvis får ni det jättebra
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-04-10, 16:42
Inga-Karins avatar
Inga-Karin Inga-Karin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kolbäck i Västmanland
Inlägg: 116
Standard Sv: Tips om Nisyros, Tilos och Symi

Fast du Janne, ett förtydligande om Arkitekturen önskas, Tilos kontra de övriga grannöarna. Är det så illa ;-) Vad skiljer dem åt arkitektoniskt ? Färgen :-))

Inte långt kvar nu......I-K
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-04-10, 18:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Tips om Nisyros, Tilos och Symi

Citat:
Tilos kontra de övriga grannöarna. Är det så illa ;-) Vad skiljer dem åt arkitektoniskt ? Färgen :-)
Det är inte så att arktitekturen är "ful" på Tilos. Arktitekturen på Symi är unik, finns ingen stad eller by med så vackra hus som på Symi. Arktitekturen på Nisyros är en salig röra mellan gammalt och nytt, färglatt och grått och vitt. Ett stort plus för de småstensprydda gränderna och torgen. Tilos är nyare och mer kykladisk. Men för den skull inte fult.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-04-10, 22:13
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tips om Nisyros, Tilos och Symi

Citat:
Ursprungligen postat av Inga-Karin Visa inlägg
Fast du Janne, ett förtydligande om Arkitekturen önskas, Tilos kontra de övriga grannöarna.
Tilos är "normalfint" men Symi är, som Janne säger, unikt. Eller iaf nästan - på Kastellorizo finns liknande bebyggelse, dock inte lika storslagen.

Symis neoklassiska bebyggelse är kulturminnesskyddad. I stället för det kykladiska blåvita är husen beige, gula, alla nyanser av ockra du kan tänka dig - ofta med röda tegeltak.

Hamnbyn Yialos består av branter där det ser ut som om nån där uppe öppnat handen och bara hällt ut de vackra husen ner mot havet.

Det är sagolikt vackert.

Så det är verkligen inget fel på Tilos, det är bara Symi som spelar i en egen division.

(Mina gamla Symibilder är papperskopior - men Janne, du kanske kan lägga in nån av dina här som du har på datorn)
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-04-11, 08:30
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tips om Nisyros, Tilos och Symi

Symi, sommaren 2005

Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-04-11, 08:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tips om Nisyros, Tilos och Symi

Här är en till!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-04-11, 17:44
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tips om Nisyros, Tilos och Symi

Tack Lissi, fina exempel
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-04-26, 15:35
Inga-Karins avatar
Inga-Karin Inga-Karin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kolbäck i Västmanland
Inlägg: 116
Standard Sv: Tips om Nisyros, Tilos och Symi

Tack för himmelskt vackra bilder i pastell, men nog tror väl jag att vi ändå kommer att uppskatta Tilos speciella skönhet även om det inte på långt när blir lika måleriskt som Symi, där min make (arkitekten ;-) tillbringat en del tid bakom sina akvareller ;-) för numera söker vi lika ofta vardagen.

Inte alls långt kvar nu.......Inga-Karin
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-04-26, 16:25
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tips om Nisyros, Tilos och Symi

Citat:
Ursprungligen postat av Inga-Karin Visa inlägg
men nog tror väl jag att vi ändå kommer att uppskatta Tilos speciella skönhet
Tilos har definitivt sin egen skönhet - och en underbar atmosfär. Jag har faktiskt träffat en person en gång som inte trivdes där, men jag betraktar henne som undantaget som bekräftar regeln
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT