Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-02-26, 21:12
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Agathonissi

I slutet av maj flyger min man och jag till Samos för vidare färd till Patmos, Lipsi och Leros. Så har planen varit, men nu har jag blivit lite nyfiken på pytteön Agathonissi.
Min fråga till alla rutinerade Greklandsresenärer är: skall man byta ut någon av de tre öarna mot Agathonissi eller lägga till den och åka till alla fyra?
Vi skall vara borta i 20 dagar och vi gillar småöar.
Tacksam för tips och råd.
Ulla
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-02-26, 21:22
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 766
Standard Sv: Agathonissi

Ni hinner med alla fyra.
Agathonissi har jag bara sett från färjan eftersom det inte fanns något ledigt boende när vi skulle dit i somras.
Leros o Lipsi tyckte vi mycket om, Patmos har vi inte varit på ännu.
//
KR
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-02-27, 07:10
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Agathonissi

Vi slår gärna ett slag för lilla Agathonissi. Det är väldigt lugnt och trivsamt på ön, så tyst att man nästan kan ta på tystnaden. Vi rekommenderar starkt att ni bokar boende i förväg enär antalet rum/studios är begränsat.I princip alla rum har havsutsikt.

De tavernor som finnes har samtliga bra och vällagad mat till humana priser.

Öns närhet till Turkiet medför dock att det stundtals han vara något hundratal båtflyktingar i ett läger på ön. Flyktingarna transporteras dock efter några dagar till ett mera permanent flyktingläger på Samos.

Tre nätter på ön är enligt vårt förmenande lagom.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-02-27, 08:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Agathonissi

Agathonissi är en av de bästa öarna som finns om man som ni - och jag - gillar småöar. Det finns inte mycket att göra förutom att äta gott, bada och läsa böcker. Kortare vandringar kan man också göra. Som längst har vi varit där i sex dagar. Men skulle kunna stanna längre. Vi har träffat folk som stannat där sex veckor.

Om jag skulle göra samma resa som ni skulle jag ha bytt ut Patmos mot Agathonissi. Men ni hinner så klart med alla fyra om ni vill.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-02-27, 09:19
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Agathonissi

Tack för tipsen!
Har varit inne på samma tanke som Janne, att hoppa över Patmos. I och för sig hinner vi väl med alla 4 öarna men det låter lite stressigt.
Arne - tack för ditt tips att boka i förväg. Det brukar vi normalt inte göra eftersom vi åker under lågsäsong, men eftersom det finns så få pensionat så är det nog en god idé.
Ser fram mot en underbar resa.
Ulla
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-02-27, 09:22
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Agathonissi

[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Agathonissi är en av de bästa öarna som finns om man som ni - och jag - gillar småöar. Det finns inte mycket att göra förutom att äta gott, bada och läsa böcker. Kortare vandringar kan man också göra. Som längst har vi varit där i sex dagar. Men skulle kunna stanna längre. Vi har träffat folk som stannat där sex veckor. quote]
Jag instämmer! Tycker att man bör stanna minst 3 nätter för att komma in i lunken, vilken egentligen gäller alla småöar. Det tar ett par dagar att känna av atmosfären.För egen del skulle jag välja bort Leros.

Att boka boende i förväg är, som Arne skriver, att rekommendera.

/Ofelia
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-02-27, 09:51
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Agathonissi

Hade jag valt bort någon, så hade jag valt Samos, men det är ju lite svårt, när man landar där.

Om ni ska välja bort ngn, så hade jag valt bort Patmos. Varför? Ja, det är väl inget fel på Patmos, men kan vara lite knepigare att komma till och från.
Dock tror jag att ni hinner med alla fyra. Trenne dagar på Agathonissi, räcker gott och väl. Efter 20 min, är man du med lokalbefolkningen.

/Netwolf
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-02-27, 13:56
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: Agathonissi

För mig är Agathonissi absolut en återvändar-ö!!! Fourni i miniformat och det vill inte säga lite, vi älskar Fourni.

Vi var där mellan 21 - 23 september i fjol, två nätter, men nästa gång blir det ett par dar fler.

Vi kom dit i lågsäsong, men det var ändå problem med boende. Ringde till Jannis på Glaros. Fullt! Därefter Marias place. Fullt. Blev rekommenderade Theologos och där fick vi napp. Men när vi kommit till ön var vår studio dubbelbokad. Jag var rädd att vi skulle få sova på stranden.

Men Theologos hade fixat Neros Rooms, en verklig uppgradering! En stor studio med en fantastisk havsutsikt. Underbara sängar. På morgnarna kom dom med färsk fikon till oss. Heros har telefon 2247031762.

Glaros har även en taverna förutom boende. Jättegod mat. Men överlag har dom fåtaliga tavernorna god mat. Och det är inte dyrt.
Som sagt, vi kom i lågsäsong, men jag rekommenderar att boka boende i förväg.

Ni kommer inte att bli besvikna om ni åker till Agathonissi!!!
Birgitta.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-02-27, 14:32
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Agathonissi

Birgitta, tack för alla goda tips. Efter detta måste det nog bli minst tre nätter på denna lilla pärla till ö.
Vi har varit på Fourni en gång och tyckte också att det var en underbar ö så då gillar vi säkert Agathonissi också.
Ulla
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-02-27, 14:52
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: Agathonissi

Om ni åker till Agathonissi kommer ni inte att bli besvikna!

Läs även vår snabbdagbok från hösten 2012, Dodekaneserna, om våra vedermödor. finns under "Läsarhörna", Arne och Birgitta.
Där har vi även många bilder från Agathonissi.
Birgitta och Arne.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-02-27, 17:49
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 764
Standard Sv: Agathonissi

Vi har feriert mange ganger på Agathonisi. Opp til 2 uker har vi vært der av gangen og det har aldri vært kjedelig. Det er helt fantastisk å gå turer der og stranden ved havnen er helt vakker! Vi bor alltid hos Maria Kamitsi med en vakker hage som har et tak av planter, deilig og svalt. Hun har også et lite kjøkken, så man kan lage en del mat selv. Ellers spiser vi stort sett på Glaros. Nydelig mat og utrolig flotte eiere. Dere bare MÅ ha noen dager der! Dere vil ikke angre!!Det er nok en av de beste stedene vi har vært. Forsøk Arki også. Den er mindre, men utrolig flott! Et par dager der er å anbefale.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-02-27, 20:24
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Agathonissi

Vi är inte svårövertalade...nu har vi bestämt oss för att det skall bli minst 3 nätter på Agathonissi.
Och Birgitta - jag har läst ALLT som Arne och du har skrivit de sista åren. Det har varit otroligt underhållande och lärorikt när man som ganska ny greklandsälskare slukar allt man kan komma över av information. Det känns nästan som att jag känner er lite grand. Dessutom är vi också före detta postisar.
Ulla
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-02-28, 08:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Agathonissi

Citat:
Ursprungligen postat av UllaC Visa inlägg
Vi är inte svårövertalade...nu har vi bestämt oss för att det skall bli minst 3 nätter på Agathonissi.
Grattis!

Citat:
Dessutom är vi också före detta postisar.
Precis som vi är.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-02-28, 12:07
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Agathonissi

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Grattis!

Precis som vi är.
- og jeg

Vi var i havna på Agathonissi første gang i 1992, men selv om lysten er der... har vi ikke "fått til" å besøke øya....e n d a
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-02-28, 12:16
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Agathonissi

Jag med och jag har varit på Agathonissi 1 gång i fyra nätter.2002 tror jag det var.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-02-28, 15:51
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Agathonissi

Jag tycker Ni har gjort ett bra val, som tog med Agathonissi. En liten pärla, som kan var svårnådd under i högsäsong. Kolla färjeturerna noga.
Skulle också hoppa över Patmos men inte Lipsi och Leros.

Tyvärr har jag ett av mina värsta Greklandsminnen på A.
För några år sedan då flyktingströmmen via Turkiet till Grekland var oerhört stor. En natt kom det ca 70 flyktingar i ett par små gummibåtar. Många yngre par och en hel del barn. De fick tillbringa flera dagar ute på bryggan - hela dygnet, bevakade av beväpnad militär. På tredje dagen fraktades de med militärbåtar till Patmos.
Detta är ju den verklighet många greker lever med, så man måste också förstå dem. Men bilderna har etsat sig fast i mitt minne. Jag har skrivt om det tidigare, på Kalimera.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-03-01, 12:50
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: Agathonissi

RUJO, jag råkade igår läsa ditt(?) resebrev från 2008, "Månen lyser blek på havet".
Denna lilla pärla till ö har fortfarande svårt med flyktingströmmen fick vi ju erfara några år efter dig. Men flyktinggrabbarna i 25 -35-årsåldern såg lyckliga ut hela den tid dom befann sig på ön. Och vi hoppas dom är lyckliga fortfarande.
Och befolkningen på Agathonissi tog väl hand om dem.

Agathonissi är en härlig ö!

Birgitta.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-03-01, 16:58
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Agathonissi

Det finns en helt underbar liten film om Agathonissi, inspelad 1993, som kan ses på SVT Play:
http://www.svtplay.se/klipp/116204/o...nakne-simmaren

Ann-Kristin
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-03-01, 19:32
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 764
Standard Sv: Agathonissi

http://www.olsenfilm.no/Greek/index.htm

En liten bit av Agathonisi
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-03-02, 19:28
Lamayas avatar
Lamaya Lamaya är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Täby
Inlägg: 496
Standard Sv: Agathonissi

Citat:
Ursprungligen postat av Annki Visa inlägg
Det finns en helt underbar liten film om Agathonissi, inspelad 1993, som kan ses på SVT Play:
http://www.svtplay.se/klipp/116204/o...nakne-simmaren

Ann-Kristin
Det var en tänkvärd och fin film!

Tack Ann-Kristin, för att du länkade den underbara filmen, jag blev helt betagen och fastnade framför datorn och filmen, trots att jag hade andra planer för kvällen.

//Lena
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT