Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Folegandros

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-09-19, 22:44
Anund Anund är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 4
Standard Folegandros

Vi kommer att besöka Folegandros i slutet av september. Någon som har varit där sista månadran och har något spännande att berätta. Bra ställe att bo på (Karavostassi)? Taverna med god mat? Strand som man inte får missa? Kanske något spännande ställe att uppleva.
/Anund
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-09-20, 07:22
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Folegandros

Jag var där 9 dagar i juni och det finns ett fotoresbrev publicerat på Kalimera under Om kalimera resebrev 2007. I forumet skrev jag några korta ilägg under Folegandros direkt. Jag bodde i Chora och för mig finns det inget annat beondealternativ. I hamnen byggs det om så där är sämre än vanligt att bo.

Alla tavernor jag provade uppe i Chora håller genomgående mycket bra standard på maten. Tavernan vid busstorget med en fin trädgård på insidan med bord både vid terassen och utspridda i trädgården är kanske bäst.

Jag bodde på Aegeo vilket är ett mycket fräscht boende två minuters promenad från torgen. Något rum har begränsad havsutsikt. Vill du bo exklusivare finns Fata morgana med en vidunderlig utsikt.

Missa inte båtutflykten om den forfarande går. Det går enkelt att ta bussen till Angali Bech(flottaste buss jag åkt)och sedan promenera till den ännu bättre stranden Agios Georgios där nakenbad är tillåtet. Det tar ca 20 min på naturstig. Blandat en del badar med badkläder andra utan. Ovanför stranden finns en riktigt bra taverna. Det finns träd på stranden som ger behaglig skugga. Annars är det bara att sitta på torgen och följa det behagliga vardagslivet, promenera i gränder och kanske om ni gillar vandringar långpromenader över ön. Jag gick mellan Chora och Ano Meria utan några som helst problem. Ta med lite vatten och njut av utsikten. Enkelt att gå ner till hamnen det är bara 3 km om ni vill bada på någon av stränderna där.

Det finns en klubb bredvid mopeduthyrningen och det italienska konsulatet som hade öppet sent vissa kvällar när jag var där.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-09-20, 22:02
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Folegandros

Just hemkommen från bla Folegandros. Bodde på jättefina Vrahos hotel i Karavostassi. Inte var ombyggnaden hamnen störande, vi hörde inget alls. Men att se livet i hamnen på morgon och kväll är mysigt. Sen är det väldigt nära till badstränder.10 min promenad. Bor du upp i choran så måsta du ta buss till baden. Självklart åker jag upp till choran några kvälllar, bla för att utbudet av tavernor är större, men även de som finns nere i hamnen har god mat. Tyvärr så börjar det bli lite eftersäsong i slutet av september. De flesta snabbåtarna från Santorini har slutat gå. Kolla noga på nätet så du inte blir strandsatt och missar flyg. Råkade ut för detta på Sikinos för några år sedan. Helt plötsligt så bytte man turlista (tidigare än annonserat) och där stod jag. Som tur var fick jag lift med en "fiskare" till Ios, så jag klarade att komma med planet hem.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT