Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Om Forumet

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-02-22, 09:32
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Vädret i Norrland

Ska det verkligen inte finnas ett Off Topic-ämne om denna viktiga fråga???

Jag som tänkte berätta att vi har haft flera HÄRLIGA vinterdagar i rad nu! Förra veckan var det ett magiskt gulaktigt ljus varje morgon när solen tittade fram över skogskanten och precis lagom promenad- och skidåkningstemperatur. Sedan under helgen ett lätt behagligt snöfall i nästan tre dygn och nu en underbart vacker dag med klarblå himmel, strålande solsken och gnistrade snö!! OCH myggfritt! (dvs kallare än -25).

Finns det nåt bättre än vinter???
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-02-22, 10:03
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Vädret i Norrland

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Finns det nåt bättre än vinter???
Jag tar detta som ren ironi, för visst finns det nåt bättre än vinter!!! I princip ALLT är ju bättre än vinter!!! I alla fall om man måste tillbringa densamma här uppe i kalla, snöiga, hala nord...

Karin
som fryser efter en rastvakt i snöstorm...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-02-22, 12:46
Briges avatar
Brige Brige är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jättendal, norra Hälsingland
Inlägg: 288
Standard Sv: Vädret i Norrland

Detta med väder är, som nästan alltid, ett kärt ämne Här har vi behagliga -9, ymnigt snöfall sedan drygt ett dygn och garanterat myggfritt. Där det inte är plogat eller skottat kan vi, lätt, pulsa i snö upp till knävecken Det blåser inte, nu längre, så snön faller så vackert och stilla Det jag tänker på är detta; det som INTE kommer ner som snö under vintern, brukar falla som regn under sommaren. Skulle detta komma att stämma i år så bör vi få en varm o torr sommar och det är ju inte helt fel, eller..... Så kan man hoppas på en ymnig vårflod så att elpriserna håller sej i schack någorlunda
VAR uppe i norr är Du Elisabet? Jag förstår att det är längre norrut än där jag bor, enligt väderleksrapporten, i går, skulle norra norrland få just sol, klart o kallt. Men vi skulle få molnigt med EN O ANNAN SNÖFLINGA Stämde inte alls med tanke på all snö som fallit och fortfarande faller tätt.
Småfåglarna besöker flitigt vårt lilla fågelhus och äter av solrosfrön o jordnötter. Det lilla huset hänger i vår syrénbuske precis utanför fönstret i det rum där jag sitter så jag har full koll på lunchgästerna
Solen "lyser" dock med sin frånvaro I väntan på solen får jag väl titta lite mer på soliga bilder här på Kalimera Var ligger månne byn där janérik tagit sin vackra bild? Jag känner inte till bynamnet alls.

-Snö, snö, snö.......skotta, skotta, skotta.
-Sol, sol, sol......värme, värme, värme......../Birgitta
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-02-22, 17:15
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vädret i Norrland

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp
Jag tar detta som ren ironi, för visst finns det nåt bättre än vinter!!! I princip ALLT är ju bättre än vinter!!! I alla fall om man måste tillbringa densamma här uppe i kalla, snöiga, hala nord.
Nej, nej, nej, det var inte alls ironiskt menat (utom möjligen första meningen, liiite då )

Det finns absolut inget bättre än en härlig riktig vinter med allt det roliga man kan göra i snö - och fantastiskt vackra dagar och vackert ljus som det ofta är!

MEN jag har ju inte bott här i hela mitt liv, utan har även varit med om vintrar i Stockholm och Göteborg - så nog förstår jag att man ogillar vintern om man bor där. Och kanske är det så att bara den som varit med om vintrar både här och där, förstår hur stor skillnaden faktiskt är..
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-02-22, 17:27
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vädret i Norrland

Citat:
Ursprungligen postat av Brige
VAR uppe i norr är Du Elisabet?
Tjaa.. vad kan det vara fågelvägen???
Men närmare 60 mil efter E4:an + 5 nordväst är nog ingen överdrift... Jag har 52 till Sundsvall.
Körde förresten hem från Dalarna natten mot förra måndan och tog den vägen - fy f*n vad jag ogillar när de har saltat!! Det blir ju livsfarligt att köra ju! Körde inlandet ner, och det var torr fin snöväg hela vägen. Mycket bättre!

Citat:
Småfåglarna besöker flitigt vårt lilla fågelhus och äter av solrosfrön o jordnötter. Det lilla huset hänger i vår syrénbuske precis utanför fönstret i det rum där jag sitter så jag har full koll på lunchgästerna.
Vad fint det låter Men ger du dem jordnötter? SÅ generös har jag aldrig varit. Det måste provas!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-02-22, 17:57
Briges avatar
Brige Brige är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jättendal, norra Hälsingland
Inlägg: 288
Standard Sv: Vädret i Norrland

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Tjaa.. vad kan det vara fågelvägen???
Men närmare 60 mil efter E4:an + 5 nordväst är nog ingen överdrift... Jag har 52 till Sundsvall.
Hmm, jag får nog kolla bilkartan för att räkna ut var du är Inte Umeå i alla fall väl? Dit har jag längre än 52 mil, fast jag har ju några mil upp till Sundsvall.

Körde förresten hem från Dalarna natten mot förra måndan och tog den vägen - fy f*n vad jag ogillar när de har saltat!! Det blir ju livsfarligt att köra ju! Körde inlandet ner, och det var torr fin snöväg hela vägen. Mycket bättre!

Oh yes Fram för riktiga vintervägar. Vägsaltet är en styggelse

Vad fint det låter Men ger du dem jordnötter? SÅ generös har jag aldrig varit. Det måste provas!
Men det är "fågel"jordnötter, inte sådana fiina som vi människor äter heller. Förpackningar om 1 eller 2,5 kilo fanns till avsalu där solrosfröna fanns i lösvikt. Fåglarna gillar verkligen menyn i vårt lilla fågelhus

Den dag E4 är riktig vinterväg skulle långtradare från sydligare länder tvingas införskaffa VINTERDÄCK vilket skulle medföra ökad trafiksäkerhet
I dag på fm slirade tre tradare omkring i en SVAG uppförsbacke i "vår" E4-korsning, det var kaos. Undrar hur det blir i kväll/natt Här vräker snön ner fortfarande nämligen. Jag har god lust att slänga mej i det vita, mjuka, o göra en ängel, som man gjorde som barn
Birgitta
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-02-22, 18:12
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vädret i Norrland

Citat:
Ursprungligen postat av Brige
Jag har god lust att slänga mej i det vita, mjuka, o göra en ängel, som man gjorde som barn
Ja GÖR det!! Sånt mår man bra av

Ett litet tips: Om du vill skriva in text i det citerade, så kopiera eller skriv av quote-koden, både den i början och den i slutet av citatet, och lägg in före/efter de olika delarna av citatet, och sedan skriver du ditt svar mellan delarna i citatet. Annars blir det som det blev i ditt förra inlägg, att ditt svar hamnade så här mitt inne i citatrutan:
-------------------------------------------------------------------
Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
...det var torr fin snöväg hela vägen. Mycket bättre!

Oh yes Fram för riktiga vintervägar. Vägsaltet är en styggelse

Vad fint det låter...
--------------------------------------------------------------------
Lyckades jag förklara det där??? Om du alltså hade lagt en slutquote-kod efter "Mycket bättre!" och en startquote-kod före "Vad fint.." så hade ditt "Oh yes... " kommit mellan två blå citatrutor.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-02-22, 21:47
Briges avatar
Brige Brige är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jättendal, norra Hälsingland
Inlägg: 288
Standard Sv: Vädret i Norrland

Hrmf Jag tyckte väl att det blev lite märkligt Så där konstigt har det inte blivit förut då jag svarat med citat Men, det är som jag skrivit tidigare, jag är inte så bra på det tekniska. Fast jag försöker gärna, med skiftande resultat
Jag kom dit jag skulle i kväll i ala fall, och hemma är jag. Snön faller alltjämt ymnigt och det blåser lite mer här vid kusten. Tur att snön är så lätt, annars skulle vi ha svårigheter att öppna ytterdörren vid det här laget. För att inte tala om i morgon bitti
Det som är plogat driver snart igen så vägkanterna syns knappt där "pinnar" med reflexer saknas. Så här rikligt med snö har det inte varit sedan vi flyttade upp. Nu får alla barn ett härligt sportlov. Inte kan väl snös försvinna helt på 2 veckor heller Nu kommer plogande traktorn igen, den killen får nog jobba nattskift nu
Birgitta
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-02-22, 23:40
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vädret i Norrland

Det enklaste sättet att citera tycker jag är det här:

Ta bort ALLT ur inlägget du svarar på - UTOM just de meningar du vill citera. Sen håller du ner klicken på musen och drar den över meningarna, "målar" dem.

Därefter klickar du på quote-ikonen - den som ser ut som en liten fyrkantig pratbubbla med text i. Då får du quote-koden rätt vid den "målade" texten.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-02-23, 10:05
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Vädret i Norrland

Änglar får man göra fastän man är vuxen tror jag. Jag gjorde ett par häromdagen och det kändes härligt Fast jag är ju snart bara 22, det kanske inte räknas som att jag är vuxen ännu?
Ni borde prova i alla fall, ni som bor bra till (dvs. med snö på marken istället för slask, det blir så smutsigt då...).
Om inte annat så blir man barn för en stund och det kan väl aldrig vara fel!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-02-23, 11:47
Briges avatar
Brige Brige är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jättendal, norra Hälsingland
Inlägg: 288
Standard Sv: Vädret i Norrland

Citat:
Ta bort ALLT ur inlägget du svarar på - UTOM just de meningar du vill citera. Sen håller du ner klicken på musen och drar den över meningarna, "målar" dem.

Därefter klickar du på quote-ikonen - den som ser ut som en liten fyrkantig pratbubbla med text i. Då får du quote-koden rätt vid den "målade" texten.
Läser, lär o provar

Birgitta
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-02-23, 12:31
Briges avatar
Brige Brige är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jättendal, norra Hälsingland
Inlägg: 288
Standard Sv: Avtagande snöfall??

Enligt väderleksrapporten skulle vi, NU, ha avtagande snöfall vilket jag inte märker något av Dagens lokaltidning beskriver kaoset på E4:an i går, att hålla avståndet till framförvarande fordon är tydligen sådant som endast gäller för oss privatbilister. Här hade en "lastbil" kört in i långtradaren framför varpå stopp uppstodo en personbil körde in i den stillastående tradaren. DEt blev ett totalstopp för trafiken i över en timme. Inte kul att bli stående i ymnigt snöfall o snörök som skymmer all sikt Jag är glad att jag stannade hemma från kontoret i går o slapp sitta kö för att komma över E4
Nu har maken bunkrat upp med mera ved till braskaminen, det är -10 grader o det blir väl kallare till kvällen så veden o extravärmen behövs. Våra katter brukar krypa tätt intill kaminen, Findus brukar t.o.m. köra in skallen UNDER kaminen i bland för att få det riktigt härligt

Stilla faller snön och snö täcker nu allt, men havet är öppet utom i viken längst in vid sjöbodarna.
Småfåglarna gör täta besök o hämtar frön o nötter i fågelhuset. Och snart kommer väl den plogande traktorn igen
En härlig vinterdag, vid kusten i norra Hälsingland.
Birgitta som mitt i allt detta känner greklandslängtan
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-02-23, 16:20
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Subarktiskt område!!!

Inför Sveriges förmenta inträde i EU 1994/95 besökte Kommissionen de tvenne nordligaste länen, dvs Väster- och Norrbotten. Då myntades det för EU nya begreppet "Subarktiskt område inom Unionen" Området erhöll därtill särskild status för bidrag från Unionen. Specialstödområde,,,, Grönland hade haft samma status innan de via Danmark lyckades förhandla sig ur Unionen.....

Kallt, kargt, svagt befolkat samt med ett klimat icke av denna världen. Lägg därtill odjur såsom varg, järv, lo , björn samt diverse fjäderfän av mera vilda arter!!! Och så cirka tvåhundratusen renar av icke tam natur!!!

Denna dags morgon vaknade jag vid pass 04.30 och erfor då att termometern visade på minus 21 grader drygt!!!

Tog vid pass 08.30 kameran med ut att föreviga detta rysansvärda subarktiska område där Umeå ingå!!! Man kunna ju undra hur i all sin dagar någon kunde komma på den befängda idén att bosätta sig på denna breddgrad???

Termometern hade då vid 08.30 gått till minus 18,3 grader!!!


Bilderna kunna beskådas på länken

http://www.sendpix.com/albums/05022306/6tnmxns41a/

Bilderna: Villaområde, fjärrvärmeverket på full effekt, Kolbäcksbron från Strömpilen samt Kolbäcksleden.

Kamera: Konica Minolta Dimage A2
Fotograf Arne

Arne

Som för övrigt anser att om icke Kartago, så i alla fall möjligheten att göra inlägg i färg på Forumet borde förstöras.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-02-23, 17:03
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Vädret i Norrland

Skulle du inte vara på jobbet så dax Cia
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-02-23, 17:13
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Subarktiskt område!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Arne
Denna dags morgon vaknade jag vid pass 04.30 och erfor då att termometern visade på minus 21 grader drygt!!!
Har ni blida i Ume?? Här var det -32 i morse


Citat:
Bilderna kunna beskådas på länken

http://www.sendpix.com/albums/05022306/6tnmxns41a/

Bilderna: Villaområde, fjärrvärmeverket på full effekt, Kolbäcksbron från Strömpilen samt Kolbäcksleden.
Fina bilder! (Även om inte värmeverket kanke inte precis är tjusigt...) Vintern är verkligen vacker!


Citat:
Som för övrigt anser att om icke Kartago, så i alla fall möjligheten att göra inlägg i färg på Forumet borde förstöras.
VA??
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-02-23, 17:15
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Vädret i Norrland

Till Cia!!!
Jag var på jobbet!! Bilderna togos " Ex Officio" (Å ämbetets vägnar)

Arne

Som för övrigt anser att om icke Kartago etc etc...

Senast redigerad av Arne den 2005-02-23 klockan 17:22.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-02-23, 19:59
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vädret i Norrland

Min brandvägg tillåter inte att jag tittar på dina bilder.

Eva
Svara med citat
  #18  
Gammal 2005-02-23, 22:10
Chriss avatar
Chris Chris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm/Vasastan
Inlägg: 182
Standard Sv: Vädret i Norrland

Citat:
Min brandvägg tillåter inte att jag tittar på dina bilder.

De verkar i alla fall som de plogar i Umeå ...
Vilket det är si och så med här nere.

Chris
Nu skulle jag citera efter konstens alla regler få se om det fungerar.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2005-02-23, 22:11
Chriss avatar
Chris Chris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm/Vasastan
Inlägg: 182
Standard Sv: Vädret i Norrland

Jomenvisst fungerade det. Tack Inkfish!


Chris
Svara med citat
  #20  
Gammal 2005-02-24, 10:43
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Vädret i Norrland

Vad kan vara vackrare än en fin vit vinterdag. Jag har njutit enormt av att både vintern och ljuset äntligen kommit. Underbart med årstidernas växlingar
och fy för regn när det ska vara vinter.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT