Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Uffes hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-29, 17:33
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Söndag 29/4

Söndag 29/4


Καλιμερα, Kalimeror. I morse klockan 08.00 var det endast 14,9 grader ute och 17 grader inne. Jag hade glömt båda fönstren öppna så det var ganska kyligt och det var nog därför som jag vaknade med täcket på. I andra fall får jag jaga det runt golvet när jag vaknar. Det är klarblå himmel ute och totalt vindstilla samt att jag har varit ner till havet och det var nästan spegelblankt. Glömde som vanligt kameran hemma, man kanske skulle ha nyckeln på kameran i stället för på mobilen.


Det har varit livat här under helgen då grannarna på andra sidan har haft besök med tre barn och cyklar. Lägenheten de har är fantastisk. Tre rum och kök på 85m² med både tvättmaskin och diskmaskin. Den kostar tyvärr 400€mån och är för stor för lilla jag plus att den ska städas. Blir ledig 1 juli men är redan bokad av en annan lärarfamilj på tre år. Ungarna har lyckats krocka ett antal gånger på de smala gångvägarna i trädgården med efterföljande olåt. Nu verkar det som om de ska hem till Athen igen för bilen håller på att packas.


Världshändelse och stora nyheter. De har lyckats att krocka på lilla gatan utanför mig, en bil stannade men inte den andra. Det är plastbitar och glas över hela gatan plus att de står och skäller på varandra. Den som körde på bakifrån skäller mest och högst. Farten var väl inte mer än 20-30kmh men dagens bilar består ju mest av plast och lite kolfiber. Nu kom bärgaren och hämtar den bakersta bilen, jag ska se om jag hinner ut och plåta för jag har inte klätt mig efter duschen än. Sorry jag hann inte med i svängarna. Ibland kan de vara snabba, men det beror nog mest på att det står flera bilar och tutar i en kö. I och med utgrävningarna på gatorna runt området kommer det en och annan turistbuss förbi och det brukar kosta backspeglar för de som står parkerade. Gatan är bara 2,75-3,25m bred så det gäller att hålla tungan rätt i mun. Jag mätte när jag parkerade bilen för att se marginalerna. Giannis kom ut och sa till mig att vika in speglarna om jag ville ha de kvar.


Jag har hittat en hyrbil med automat för 35€ per tre dagar , inte ny men fin i övrigt. Jag fick handikapprabatt foch pensionärsrabatt för han förstod mitt problem. De har normalt inga bilar med automat för de får mest stå stilla under säsongen så den här har de haft i fyra år. Jag frågade om det svala intresset för automat och fick till svar att det bara är äldre som frågar efter det. En SUV går det bra att få med automatlåda, men då kostar det flis att hyra. Nästa fråga blir ju, hur tar man sig fram med en så stor bil på dessa trånga gator då så många kör småbilar som Hyndai Athos och liknande. Lämpligaste fordonet här måste vara en Hummel med pansarplåt efter sidorna. Den kan mest liknas vid en stridsvagn i miniatyr och har liknande prestanda. Finns även att beställa med artilleripjäs på taket. Kan kanske vara ett bra argumentverktyg i vissa situationer. Om du inte flyttar din bil så pulvriserar jag den. Det var väl ett kraftfullt argument eller hur?


Den riktiga polisen här har bara stora och tunga bilar som nästan kan klättra i berg. En del har till och med vinschar både fram och bak. De har många amerikanare exempelvis Jeep original med extra förstärkningar. Jag vet detta för jag har en vän som är polis och pratar perfekt engelska då han bott i London i 20 år. De har ett ganska tufft sätt att stoppa motorcykeltjyvar på, de helt sonika prejar omkull dom och springer ut och sätter handfängsel direkt. Jag och Inga Lill blev vittnen till en sådan händelse inne i stan för några månader sedan. Mannen som låg på gatan var ganska blodig och Inga Lill tål inte att se sådant. Nu får vi nog sluta diskutera bilar annars blir det här ett forum för Vi Bilägare.


I morgon är det valborgsmässoafton eller allmänt kallat fyllborg. Det slipper man här utan det är bara första maj som firas. Jag ska ha egen valborg i trädgården på grillen. Kanske slänga på några lammkotletter, det finns två kvar i mitt frysfack. I morse blev jag utbjuden av Arja och Salme på middag klockan sju i kväll på Ozon. De har Inga Lills bil under en vecka och ska på lite utflykter runt omkring. Middagen kan nog bli hemskt trevligt och långvarigt. Jag ska gå till Andreas i förväg och be om ett speciellt mottagande när de kommer. När damerna var hem till mig och hälsade på satt de här mycket länge och surrade. Jag som trodde att finnar var tystlåtna! Tror att jag får revidera min åsikt ganska omgående. Nu är det dags för en långpromenad så att jag är hungrig i kväll. Om ni vill veta något så skriver jag alltid inledningen dagen innan så att jag inte tappar tråden på det jag tänkte på. Ibland får jag ändra om det händer nåt speciellt som idag.

Nu är det bara att huka sig igen för de har fått nya bränslepengar. Men på en söndag då det ska vara frid. Verkar inte gälla för militären utan bara oss vanliga dödliga. Det är lite läskigt när man är ute och går i lugn o ro. Det är som jag skrivit tidigare om riktiga lågflygningar 50-100m. I Sverige måste jag fara till RFN-basen i Vidsel om jag vill uppleva något liknande. Läste i ett svar någonstans om flugsmällor. Det finns utmärkta flugsmällor att köpa hos min lokala handlare här i A.A. Precis likadana som på Claes Olson med eller utan ståltrådsskaft. Jag har köpt två, en i plast och en med ståltråd.


Nu ska jag gå ut och äta med mina damer så det lär inte bli nåt mer ikväll.

Θφφε
  #2  
Gammal 2007-04-29, 17:43
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Söndag 29/4

Lågflygande militärplan, ja. En gång när vi satt i godan ro på en Italien-Greklandfärja nånstans vid Kerkyra/Korfu, kom ett plan emot oss i svindlande fart och LÄGRE ner än salongsfönstret där vi satt, bara några meter ifrån. Kaptenen var galen av ilska. -Så där gör dom hela tiden, sa han, enm dag blir det en riktig olycka.-MP
  #3  
Gammal 2007-04-29, 18:59
Masourakis avatar
Masouraki Masouraki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Inlägg: 380
Standard Sv: Söndag 29/4

400 euro för tre rum och kök?det va billigt.Vet nu inte va hyrorna ligger på i Grekland men är det så billigt så skulle det va bättre att bo där kanske
  #4  
Gammal 2007-04-29, 20:19
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Söndag 29/4

Hej

Om du läste noggrant så ska den också städas.
Sedan måste jag ju flytta 10m, som inte kan bära.
Bor bra där jag bor idag och har skugga nästan hela dagen.

Uffe
  #5  
Gammal 2007-04-29, 21:02
Masourakis avatar
Masouraki Masouraki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Inlägg: 380
Standard Sv: Söndag 29/4

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
Hej

Om du läste noggrant så ska den också städas.
Sedan måste jag ju flytta 10m, som inte kan bära.
Bor bra där jag bor idag och har skugga nästan hela dagen.

Uffe
Nej,jag menade att det skulle va bättre och billigare för mig och bo i Grekland och inte att du ska flytta.Här betalar man 6000-7000 kronor för en trea med kök.
  #6  
Gammal 2007-04-29, 22:56
Sassa Ö. Sassa Ö. är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 75
Standard Sv: Söndag 29/4

Hej Uffe!
Sällar mej till skaran som storgillar att läsa dina rapporter!!Tack!! Bodde på hotell Veronica (tror jag det hette) 2004 och stortrivdes i Agi Apostoli.Längre ner på gatan fanns barnas favvoresturang Gourmet...Vet du om den finns kvar?Vi ska åka till Kreta igen 1 juni o dom vill så gärna dit igen... Hälsn. Sassa
  #7  
Gammal 2007-04-29, 23:23
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Söndag 29/4

Vårt aller første besøk i Hellas var i Aghii Apostoli, i 1989 eller deromkring, på hotel Elotia, som da var noen måneder gammelt. Området er fortsatt et av mine favorittområder i Hellas, de små badebuktene er helt spesielle, hvertfall for meg.

Vi spiste mest på Ozon, som også eksisterte da. og på en familierestaurant som ble drevet av av en bonde-familie. Han som serverte, pleide å skryte av at "I kill the pig myself" når han trakk oss med på kjøkkenet og viste fram svinekjøttet på menyen. Jeg husker ikke hva stedet het, og vet ikke om det eksisterer ennå.

Senere var jeg med på underskriftaksjon og demonstrasjon i Chania hvor turister og fastboende gjorde felles front mot gigantutbygging av hele området. Det fantes visst planer om et stort hotellkompleks som var kommet så langt at en vei ble bygget over det ene neset i retning Chrissi Akti, men jeg tror ikke det er kommet lengre.

Antonis, som drev strandbar fra en ombygd Bedford lastebil, var en god bekjent, som nå er borte. Men Yiannis, den lille mannen med den lille hatten som leier ut solsenger, er visst still going strong, tror jeg.

For meg er Ag. Apostolii et helt spesielt sted, som jeg vet jeg ser i et overdrevent rosenrødt skjær, noe som gjør det så spesielt å lese beretningene derfra daglig. så keep'em coming, Ulf!!

Senast redigerad av JohnS den 2007-04-29 klockan 23:27.
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT