Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2016-09-13, 16:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Tisdag 13 September. Hotel Prokopios, Naxos.

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Arne, när ni bunkrar viktualier, kan inte ni kolla då vad en halvliter kapsylretsina kostar? Jag blev lite småchockad när jag nu såg att den kostar 2.40 här på Tilos, jag hade för mig att den brukar kosta 1.70 eller nåt. Det skulle vara kul att jämföra.
Lite off topic, men jag beställde en kartong (24 st) Malamatina från bolaget förra veckan, och de kostade då 41 SEK styck.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2016-09-13, 16:54
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tisdag 13 September. Hotel Prokopios, Naxos.

Ja, i Sverige hade man väl gärna betalat en hundring.

Jag funderar på om det är en momshöjning som ligger bakom den dyra retsinan här.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2016-09-14, 08:12
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Onsdag 14 September. Naxos, Ag Prokopios

Onsdag 14 September. Naxos, Ag Prokopioa.

Ånyo en mycket vacker morgon här på vårt hotell. Vid pass halv sju dök det upp en luggsliten ungkatt att ivrigt jamande äska morgonmat. Turligt nog hade Arne inhandlat en burk tonfisk i olja under gårdagen.

Katten var inledningsvis mycket skygg, men när fatet med den goda tonfisken serverades, minskade skyggheten högst markant. Katten drog i sig hela burkens innehåll samt avslutade med att slicka ren tallriken. Nu kunna vi räkna med en frukostgäst var morgon under vår vistelse här på hotellet

Mjölmannen anlände hit vid tid runt klockan halv sju att leverera en kasse färska bröd till hotellets frukostservering. Vad vi kan förstå är denna servering mäkta populär hos hotellets gäster. Priset är fem Euro per person. Barn under 12 år gratis.

Nu klockan åtta visar termometern på behagliga 24 grader och solen flödar.

På den direkta frågan om priset på en halvlitersflaska Malamentina Retsina, är svaret att här betinga den priset av 1,95 Euro.

Efter en förmiddagstur ner på byn att ett krus vitt klyva gingo vi hem att siesta vila.

Efter den sköna siestan stegade vi vid halvfemtiden ner till Tavernan nästgårds att spisa middag.Birgitta valde ett jättefat med nykokta musslor i blåsvarta skal medan Arne tog husets omelette. Nu visade det sig emellertid att kocken lyckats klämma in massor med grönsaker i sagda omelett…
Ett krus vitt att skölja ner middagen med kompletterade det hela. Notan landade på 22€. Med notan kom ett jättefat röd vattenmelon.

Vi noterade att Bouzookimannen, han med höknäsan och benprotes, befann sig på tavernan. På vår förfrågan om det skulle bli live music på aftonen blev svaret jakande,men först vid pass 20.30… Alldeles för sent för vårt vidkommande.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #24  
Gammal 2016-09-14, 10:14
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Tisdag 13 September. Hotel Prokopios, Naxos.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Lite off topic, men jag beställde en kartong (24 st) Malamatina från bolaget förra veckan, och de kostade då 41 SEK styck.
Förlåt att jag fortsätter med lite offtopic. Beställer ja 24 st flaskor Malamatina från Alko här i Finland betalar jag 5.86 EUR/flaska. Sverige är ett billigt land.

/ Anne
Svara med citat
  #25  
Gammal 2016-09-14, 10:22
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Onsdag 14 September. Naxos, Ag Prokopios

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Efter den sköna siestan stegade vi vid halvfemtiden ner till Tavernan nästgårds att spisa middag.Birgitta valde ett jättefat med nykokta musslor i blåsvarta skal medan Arne tog husets omelette. Nu visade det sig emellertid att kocken lyckats klämma in massor med grönsaker i sagda omelett…
Ett krus vitt att skölja ner middagen med kompletterade det hela. Notan landade på 22€. Med notan kom ett jättefat röd vattenmelon.


Arne och Birgitta
Hoppas Arne kom ihåg att meddela kocken att nästa gång skall han INTE ha några grönsaker.

Allt tycks vara lika fint som vanligt. Tack för rapport!

/ Anne
Svara med citat
  #26  
Gammal 2016-09-14, 15:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Onsdag 14 September. Naxos, Ag Prokopios

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
På den direkta frågan om priset på en halvlitersflaska Malamentina Retsina, är svaret att här betinga den priset av 1,95 Euro.
Då får inkfish byta ö.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2016-09-14, 17:58
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Onsdag 14 September. Naxos, Ag Prokopios

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Då får inkfish byta ö.
Jag som aldrig riktigt gillat Naxos. Men Malamatina gillar jag! Dock inte lika mycket som CAIR som jag får här, den är min favorit.

Tack Arne! Då är Malamatina i samma prisklass som Kourtaki här, den kostar 2. CAIR har alltid varit lite dyrare men så mycket som 2,40 har den nog aldrig varit uppe i tidigare.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2016-09-14, 18:41
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: En treveckorstur till Cykladerna.

Jag ska kolla retsinapriser på supermarket på Tinos på måndag...
Har ju kostat ca 1:20....
,Men de har väl också höjts...

Lissi
Svara med citat
  #29  
Gammal 2016-09-14, 23:08
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: En treveckorstur till Cykladerna.

På tavernan nedanför hotell Lorenzo i Lassi på Kefalonia fick vi betala 7,50 € för en Malamatina i juli i år. Vi trodde att dom skojade men icke så.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2016-09-15, 08:25
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Torsdag 15 September.Naxos

Torsdag 15 September. Naxos, Ag Prokopios

En vacker och nästintill vindstilla morgon med sol. Vi när en förhoppning att det nere på vår strandtaverna ska finnas en sval havsbris. Tjugofem grader nu klockan åtta.

Hotellkatten satt troget att vänta på sin morgonmat allredan klockan sex när vi gick ut på vår altan. En ny burk tonfisk slank genast ner i det hungriga djuret.

Igår förmiddag tog vi den sedvanliga promenaden ner till strandtavernan Colloseo att iakttaga folkliv samt kunde vi vid halvtolvtiden beskåda den gamla rostburken ”Express Scopelitis” gungande färd i sundet mellan Paros och Naxos på väg till Naxos Town.

Det råder i sanning ingen brist på turister här på stranden. Mängder av solpressande badgäster ligga i sina solstolar. Några försäljare drar sina turer i hopp om att få sälja sina varor.

Tavernapersonalen förberedde sig inför anstormningen av lunchgäster.
Gyrosspettet roterarde och det dukades fram tallrikar, glas och bestick på alla borden. Vid tolvtiden anlände badgästerna i horder att beställa öl, vin och lunchmat i mängder. Det frestar på att solpressa i värmen.

Efter siestavilan gick vi vid halv fem ånyo ner till Taverna Colosseo att spisa middag. Arne tog en helportion Gyros Plate, medan Birgitta bad om en halvportion köttfärsbiffar. Som alltid väldigt god mat,men Arnes gyrosportion var jättelik. Hälften gyros medtogs hem att utspisa kattorna med.

Fördelen med Gyros Plate är enligt Arne att han då behändigt kunna avlägsna alla otäcka grönsaker och tatzikismeten. Med Gyros Pita är ju detta omöjligt.

Notan stannade på 18 € inklusive ett krus vitt.

Vi stannade till längs hemvägen att viktualier inhandla.Det fick även bli en flaska ”Kitron” Naxos speciella citruslikör. Den vita fick det bli, med alkoholstyrka på 30 procent. Den gula tycker vi är alldeles för stark med sina 45 procent.

Likören satt fint på vår altan i kvällens mörker.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #31  
Gammal 2016-09-15, 08:34
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Torsdag 15 September.Naxos

Bra jobbat med katten, Arne! <3

Men det här med gyrosplate är livsfarligt, man är mätt i tre dagar.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2016-09-15, 09:15
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Torsdag 15 September.Naxos

Hej alla

Arne förnekar sig inte!

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Torsdag 15 September. Naxos, Ag Prokopios

Fördelen med Gyros Plate är enligt Arne att han då behändigt kunna avlägsna alla otäcka grönsaker och tatzikismeten. Med Gyros Pita är ju detta omöjligt.
Ha en fortsatt härlig resa!

//PA
Svara med citat
  #33  
Gammal 2016-09-15, 09:33
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: En treveckorstur till Cykladerna.

Forstår at dere har det helt fortreffelig

- men Arne, liker du ikke TZATZIKI heller
DET har jeg ikke fått med meg tidligere!

Vi kjøper heller ikke PitaGyros, men Gyrosplate

- i motsetning til deg...
Vil ikke v i ha pitabrød, i blant ikke poteter heller...
BER om ekstra grønnsaker og Tzatziki i stedet
Svara med citat
  #34  
Gammal 2016-09-15, 10:25
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: En treveckorstur till Cykladerna.

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg

- men Arne, liker du ikke TZATZIKI heller
DET har jeg ikke fått med meg tidligere!
Det var nytt för mig också. Tänk att vi har fått "följa med" på så många resor, men ändå lär man sig något nytt.

/ Anne
Svara med citat
  #35  
Gammal 2016-09-15, 10:40
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: En treveckorstur till Cykladerna.

Egentligen kunde ju Birgitta säkert få ihop en skaplig måltid av allt som Arne ratar!(fast då blir det ju lite synd om katterna)

Det blir nog aldrig nån riktig grek av Arne..inte tzatziki, inga underbara grönsaker, ingen raki mfl gosaker... (OBS så ingen blir sur..detta är ett skämt)

Fortsätt njut!

Lissi
Svara med citat
  #36  
Gammal 2016-09-15, 10:54
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: En treveckorstur till Cykladerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Det var nytt för mig också. Tänk att vi har fått "följa med" på så många resor, men ändå lär man sig något nytt.

/ Anne
Svara med citat
  #37  
Gammal 2016-09-15, 11:49
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: En treveckorstur till Cykladerna.

Då blir jag nog en riktig grek i alla fall. Älskar grönsaker, framför allt gurka. Är numera inte förtjust i tomater, men det är Arne. Men jag är även förtjust i kött.

Arne har bara uppskattat tzatziki i slutet på 90-talet. Det var då vi hade våra Kalimera-träffar i Umeå. Jan-Erik Sundell gjorde sin tzaziki som maken åt med god aptit.

Birgitta.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2016-09-16, 08:02
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Fredag 16 September. Naxos, Ag Prokopios

Fredag 16 September. Naxos, Ag Prokopios.

Återigen en varm och vacker morgon. Vi noterade tacksamt att det nu har infunnit sig en måttlig bris som vi tacksamt emottager.
Våra halvvilda hotellkattor sutto troget väntande på sin morgonmat när vi kom ut på altanen vid sextiden. Termometern visade på 24 grader vid sextiden.

Idag klockan tio ska Birgitta gå till Lyxhotellets salong att få pedikyr.
Salongen erbjuder såväl frisering som fiskspa och manikyr samt pedikyr till bra priser. (15 €)

Under gårdagens förmiddag stegade vi ner till strandtavernan Odysseos att havsbris samt ett krus vitt intaga. Vi noterade att en mindre turistkryssare ankrat upp på redden. Mindre passbåtar förde kryssningspassagerarna in till hamnen vid Agia Anna.

Vi har också konstaterat att badbåten från Naxos Town till Agia Anna ånyo är i full drift med flera turer per dag. Det var flera år sedan vi kunde skåda badbåten.

Så vid 12.30 vankade vi hemåt att siestavila erhålla. AC-n igång på full kapacitet.

Vid pass klockan halv fem gick vi så över till Vaggelis lyxhotel, ”Naxos Island Hotel. Vi tog hissen upp till Roof Garden och restaurangen därstädes att spisa middag.
Birgitta fann tycke för en Oxfilé med ugnsbakade potatisklyftor och läcker sås därtill.Restaurangens dyraste maträtt. Arne valde en mera blygsam kycklingfilé i citronsås med pommes.

Notan inklusive ett stort krus vitt landade på 41€. Faktiskt den dyraste notan detta år. Tidigare högstanotering var den Lobster vi avåto på Nikos Taverna på Fourni i våras. Men, smakar det så kostar det…

Naxos Island Hotel är ett femstjärnigt hotel med allt vad därtill hörer. Vännen Vaggelis lät dock till oss förmäla att hotellet har sin givna publik. Välbeställda Amerikaner och Europeer som vill ha högsta klass på sitt boende, och är beredda på att betala därefter.

Hotellet har ett femtontal studios samt Jacussi, spa och relaxavdelning. På takterrasen finnes därtill en fin pool.

Vi vandrade mätta och belåtna hemåt att ett glas Kitron på altanen intaga.
Vid niotiden på kvällen var Birgitta ute på altanen att den vackra fullmånen fotografera.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #39  
Gammal 2016-09-16, 10:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Fredag 16 September. Naxos, Ag Prokopios

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Notan inklusive ett stort krus vitt landade på 41€. Faktiskt den dyraste notan detta år. Tidigare högstanotering var den Lobster vi avåto på Nikos Taverna på Fourni i våras. Men, smakar det så kostar det…
Har också ätit där och maten var suverän, för att inte tala om utsikten!
Svara med citat
  #40  
Gammal 2016-09-16, 10:19
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: En treveckorstur till Cykladerna.

Synd att man nu inte kan ladda bilder i album, jag som älskar matbilder skulle gärna ha kikat på lyxhotellets mat och varför inte fullmånen också. Visseligen har vi samma måne här.

Ha det fortsatt fint!

/ Anne
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT