Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2013-12-18, 08:31
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Onsdag 18 December. Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, det är banne mig inte ofta man läser om dunjackor i Grekland, fast det behövs säkert

/Netwolf
Alla greker har vinterkläder den här tiden på året det är bara turister som ibland klär sig lite lättare.

Eva
Svara med citat
  #22  
Gammal 2013-12-18, 13:13
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Onsdag 18 December. Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Det är cirka fem landmil dit. Birgitta planerar för en tur dit med övernattning, Vi får väl se hur det blir med den saken…
Men Arne, nu låter Du precis som min käre Claes när han inte vill det jag vill...." Vi får väl se hur det blir med den saken"

Kör på Birgitta!!!!

Lissi
Svara med citat
  #23  
Gammal 2013-12-18, 14:01
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Det är en underbar resa dit iaf.Jag njöt hela dan.9 timmar till sjöss och 90 minuter iland.Enkelresa 4,5 timmar,det klarar du Arne !! Stå på dig Birgitta !!
Svara med citat
  #24  
Gammal 2013-12-18, 14:42
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Onsdag 18 December. Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Alla greker har vinterkläder den här tiden på året det är bara turister som ibland klär sig lite lättare.

Eva
Jo, det förstår jag också..
Svara med citat
  #25  
Gammal 2013-12-18, 15:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Onsdag 18 December. Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Kör på Birgitta!!!!
Håller med. Stå på dig Birgitta.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2013-12-18, 15:54
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Ni skämtar väl. Gavdos i vinterkyla för två åldringar. Håller helt med Arne att den resan skall göras en annan årstid. Eva
Svara med citat
  #27  
Gammal 2013-12-18, 18:22
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Ni skämtar väl. Gavdos i vinterkyla för två åldringar. Håller helt med Arne att den resan skall göras en annan årstid. Eva
Nu du skämta på mig.två Norrlänningar i dunjackor borde väl klara det
Svara med citat
  #28  
Gammal 2013-12-18, 18:44
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Ni skämtar väl. Gavdos i vinterkyla för två åldringar. Håller helt med Arne att den resan skall göras en annan årstid. Eva
ÅLDRINGAR?????? Hmmmmm, Arne, vad säger ni om det
Skillnaden mellan att ta sig från Umeå till Pal. och att sen åka till Gavdos är väl inte SÅ stor.
Fast det klarar de säkert ut utan våra råd

Lissi, som kanske tar sig en dagstur dit i oktober om vädret är lugnt!
Svara med citat
  #29  
Gammal 2013-12-18, 19:10
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
Nu du skämta på mig.två Norrlänningar i dunjackor borde väl klara det
.. Det klarar de säkert! Norrlänningar är väl härdade och vana vid kyla!!..
Svara med citat
  #30  
Gammal 2013-12-18, 21:17
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
.. Det klarar de säkert! Norrlänningar är väl härdade och vana vid kyla!!..
Kylan är nog inte problemet utan mer ett oberäkneligt hav, hårda vindar och ett ganska öde Gavdos där det varken finns mataffärer, sjukvård etc

Eva
Svara med citat
  #31  
Gammal 2013-12-18, 21:30
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Det är så roligt när ni berättar om KKP-fiket och att jag själv suttit där och bara vart helt nöjd. Tack vare "kalimeranerna" RAMSES som visade mig vägen dit.

Hoppas ni får hyggligt väder till er färd! Håller tummarna.

Håll er varma!

Marja
Svara med citat
  #32  
Gammal 2013-12-18, 22:15
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Kylan är nog inte problemet utan mer ett oberäkneligt hav, hårda vindar och ett ganska öde Gavdos där det varken finns mataffärer, sjukvård etc

Eva
Ja, fast om man ska utgå från att det ska bli problem och svårigheter får man ju aldrig uppleva något! Kan tänka mig att de väljer en dag då väderförhållande är så bra de kan vara denna årstid, även om vädret förstås kan skifta snabbt!
Svara med citat
  #33  
Gammal 2013-12-18, 22:37
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Ja, fast om man ska utgå från att det ska bli problem och svårigheter får man ju aldrig uppleva något!
Typ!
Svara med citat
  #34  
Gammal 2013-12-19, 08:38
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Typ!
Typ vad då? Det krävs lite framförhållning och inte bara att välja en bra dag.

Det ska bli spännande att se hur det blir kanske får vi se Arnes solnedgångar från Gavdos eller blir det Lissis som funderar på att åka dit i oktober nästa år.

En resa till Gavdos vintertid med en övernattning kräver att man hyr en egen båt för färjan går bara ett par ggr i veckan. Är säkert en kostsam historia. Sommartid kan turisterna stanna några timmar och åka hem med båten när den går men på vintern gör färjan bara ett stopp för i och urlastning. Således krävs mat för flera dagar om man tar den ordinarie färjan, eventuella mediciner etc. Om vädret sedan försämras kan man bli där en hel vecka. Jag gillar små ställen men skulle nog föredra en liten varmare månad för att vstas där så länge. Lite för öde även för mig.

Jag var själv på väg dit sensommaren 1982 men den vi skulle segla med tyckte väderprognosen var för osäker för att segla med två landkrabbor. Duktiga grekiska seglare vet hur farligt deras hav är.

Eva
Svara med citat
  #35  
Gammal 2013-12-19, 08:58
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag var själv på väg dit sensommaren 1982...
Jamen, då börjar det väl bli dags då, så du får uppleva nåt

/Wolfen
Svara med citat
  #36  
Gammal 2013-12-19, 09:06
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Hej Birgitta


Stå på dig, Gavdos är väl värt ett besök! Jag var där 2012.


Se resebrevet http://www.kalimera.nu/resebrev/2012/kreta_gavdos.html


Vad gäller matbutiker så tror jag att butiken i hamnen har öppet året runt.


Ha en trevlig resa


//PA
Svara med citat
  #37  
Gammal 2013-12-19, 09:08
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
.
Det ska bli spännande att se hur det blir kanske får vi se Arnes solnedgångar från Gavdos eller blir det Lissis som funderar på att åka dit i oktober nästa år.

Eva
Fast jag funderade på en dagstur, så solnedgång blir det inte....
Hade jag fleracveckor på mig i Paleochora så övervägde jag nog en tur med övernattningar på , men att bli inlåst en vecka när jag bara har kanske 3 dagar i Paleochora DET vågar man ju inte....Jag trodde inte att det tog 4,5 tim dit....(Det är ju som till Tinos och den färjan byter jag oftast till Sea Cat för det är så träligt med långa båtfärder) Blir det inte mer än 90 min på Gavdos efter den långa färden så får det nog vara tills man kan övernatta om det behövs utan att riskera att missa flyget hem.

Lissi
Svara med citat
  #38  
Gammal 2013-12-19, 09:24
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Torsdag 19 December. Paleochora

Torsdag 19 December. Paleochora.

Gyllne morgon. Vinden har nu avtagit markant, och detta tackar vi för. Svag havsbris råda nu.

Vår huskatt Haristotte anlände redan vid pass kvart över sex denna morgon att trakteras med en helburk tonfisk i olja. Katten lät sig väl smaka av denna delikatess.

Det har även blivit lite varmare morgontemperatur med 18,3 grader redan klockan halv åtta. Det lutar åt frukost på utealtanen i solen.

Vi har nu fått veta orsaken till att Haris granntaverna Methexi håller stängt. Vid den hårda stormen för två veckor sedan slets de genomskinliga markiserna sönder och regn samt orkanvindar fick fritt tillträde, som demolerade stora delar av tavernans innandöme.
Hantverkare jobbar frenetiskt med att återställa lokalen i presentabelt skick. Tavernan ska eventuellt kunna öppna igen i morgon, fredag.

Igår vid tiotiden vandrade vi ner ttill byn att utföra förrättningar. Arne först in till barberaren att klippa sig. Det var en kund före, men Arne trakterades enligt god sed och vänja med ett glas ljummen ouzo med dito ljummet vatten under väntetiden.

Klippningen blev utmärkt utförd och betingade pris av tio Euro. Tvenne Euro i dricks för väl utfört arbete bifogades.

Nästa anhalt var elaffären. En jordad skarvsladdd samt ett extra grenuttag skulle inhandlas. Inga problem med dessa inköp.

Tredje anhalten blev klädbutiken nästgårds. Birgitta behövde inhandla ett par mysbyxor. Arne är – lindrigt uttryckt- ingen vän av att vistas i klädbutiker och strosade därav runt lite i väntan på Birgittas utprovning av mysbyxor.

Men nu! Arne fann en klädställning fylld med fina skinnjackor. En jacka i svart, storlek XXXL passade likt handen i handsken. Det generande låga priset på 42 € medförde att det blev affär direkt. Tillsammans med Birgittas mysbyxor blev totalpriset 48 €

Efter detta lyckade klädinköp parkerade sig Birgitta på KKP-fiket medan Arne gick ner till Supermarket vid norra stranden att inhandla viktualier,
För nytillkomna Kalimeravänner har vi nu tagit några bilder på KKP samt Järnkamintavernan.

Så hem att sova siesta. Efter siestan gick vi upp till Water´s Edge att med Echaterine överenskomma om middagsbeställning för torsdag kväll.
Vi beställde kryddiga köttbullar till Birgitta samt det goda ugnsbakade lättrökta fläsket till Arne.

Vid femtiden upp till KKP att intaga aftonens fördrink bestående av Isad Ouzo med lemon.

Middagen avåt vi på Järnkanintavernan nästgårds. Chefen meddelade på vår förfrågan att årets turistsäsong varit väldigt bra med mängder av turister från när och fjärran. Många skandinaver därtill.

Arne tog en schnitzel och Birgitta valde en mycket god fiskrätt. Fiskarten hade namnet ”Bakaliaros” och påminde om torskrygg. Enligt Birgitta smakade den gudomligt gott.
Notan stannade på 14 € inklusive ett krus vitt. Med notan kom varsitt bjudglas av den varma goda honungsrakin.

Lite bilder från gårdagen ligga så strax inne i galleriet under ”Torsdag 19 December”
Nu vid tiotiden på förmiddagen har de tidiga morgonmolnen över havet skingrats och termometern visar 19,4 grader.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #39  
Gammal 2013-12-19, 09:26
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Jamen, då börjar det väl bli dags då, så du får uppleva nåt

/Wolfen
och vad vet du om mina upplevelser. Inte mycket.

Eva
Svara med citat
  #40  
Gammal 2013-12-19, 09:33
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Fast jag funderade på en dagstur, så solnedgång blir det inte....
Hade jag fleracveckor på mig i Paleochora så övervägde jag nog en tur med övernattningar på , men att bli inlåst en vecka när jag bara har kanske 3 dagar i Paleochora DET vågar man ju inte....Jag trodde inte att det tog 4,5 tim dit....(Det är ju som till Tinos och den färjan byter jag oftast till Sea Cat för det är så träligt med långa båtfärder) Blir det inte mer än 90 min på Gavdos efter den långa färden så får det nog vara tills man kan övernatta om det behövs utan att riskera att missa flyget hem.

Lissi
Ja man ska vara ganska angelägen för en så lång tur om det bara blir 90 minuter i hamn. Den ska väl helst göras när man kan njuta av sol på däck och ett spegelbankt hav. Jag är inte heller så förtjust i långa färjeturer och minns med glädje min ö-luffar rutt Santorini - Ios - Sikinos - Folegandros - Santorini där färjan gick på dagen och ingen sträcka var särskilt lång. Till Tinos ska jag nog ta mig en dag och då slipper jag ju också starta i Pireus.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT