Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-06-19, 09:51
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: God mat i Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Tack för tipsen! Jadu, Siri, det är VALFRITT Det går båtar mellan Folegandros och Naxos, eller?
Varför gör det det??? Kan dom inte bli inställda när vi är där eller nåt... Skulle kännas bättre då!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Annki Visa inlägg
Bättre kan det inte bli!
Nä... Det KAN ju inte det!!!



Nu lägger jag ett löfte här!!! NAXOS 2009!!! Annars dör jag!! Om jag börjar snacka om andra öar senare i år kan någon gärna hänvisa mig till den här tråden!!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2008-06-23, 12:48
xixis avatar
xixi xixi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 51
Standard Sv: God mat i Naxos

Hej alla,

tack för alla svar! Nu är det inte ens en vecka tills att vi åker. Jag är så himla nyfiken på Naxos.

I augusti bär det dessutom till Grekland igen då jag ska åka och hälsa på min mormor och morfar (det är min morfar i bild på min avatar - han är värsa gullig!!)

/xixi
Svara med citat
  #23  
Gammal 2008-06-23, 18:30
Lottis avatar
Lotti Lotti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 234
Standard Sv: God mat i Naxos

Vi kom precis hem från Naxos, en underbar ö. Resturang Oniro gillade vi jättemycke. Ligger uppe i gränderna nära Kastro, god mat fin utsikt och lugnt och skönt att sitta där. Vill ni äta god Pizza så har dom det hos Suzannas ligger strax efter torget med kyrkan mot St Georges beach på vänster hand. Inte lugnt precis men väldigt goda pizzor tyckte vi och bra service.
Oj vad jag är Avis på er jag vill tillbaks Naxos NU!!!!
Ha en riktigt trevlig resa
Lottie
Svara med citat
  #24  
Gammal 2008-06-23, 21:19
xixis avatar
xixi xixi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 51
Standard Sv: God mat i Naxos

Åh, det låter verkligen helt underbart! Jag ska skriva ut alla era svar och ta med mig, sen är det ju roligt att upptäcka själv också. Men eftersom vi är så sega på att välja matställe så kan det vara bra att några riktmärken.

Dessutom i allt regn och blåst: Giv mig tryckande hetta nu!
Svara med citat
  #25  
Gammal 2008-06-23, 23:50
Ullipos avatar
Ullipo Ullipo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 61
Standard Sv: God mat i Naxos

Alltså, jag vet att du frågade efter grekiska tavernor men OM (bara OM) du vill ha lite ombyte så tycker jag att du ska testa East West som serverar asiatisk mat. OK, nu äger ju min syster med man stället. Jag är alltså inte helt opartisk. Men jag gillar gott vin, och det får jag på East West.
Ulrika
Svara med citat
  #26  
Gammal 2008-06-26, 21:42
xixis avatar
xixi xixi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 51
Standard Sv: God mat i Naxos

Tja, varför inte. Man vill ju inte bara äta soflaki hela veckan lång...

Idag har jag dock kommit på att det endast blir 5 dagar på naxos :-(. Vi åker ner med sterling och då kommer man fram sent på lördagen. Vi ska därför sova hos en av mina kusiner i Athen. Sen bär det av med färja på söndag morgon... det är ok. Lite god mat i Athen är det ingen som säger nej till.

MEN, det finns ett stort MEN. På lördag den 5 juli då vi åker hem så åker vi kl 22.10 med sterling, jag tänkte att det skulle vara bra eftersom man då skulle hinna med en bonusdag på naxos, med lite bad och vin. Men icke sa nicke. Det går ju inga båtar mitt på dagen dvs vid 15 snåret. Anagligen eftersom det är siesta (messimeri) då. Jaja man ska inte klaga, det handlar ju egentligen om att man vill vara kvar så länge som möjligt...
Svara med citat
  #27  
Gammal 2008-06-27, 08:48
NaxosLottas avatar
NaxosLotta NaxosLotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Naxos Grekland
Inlägg: 149
Standard Sv: God mat i Naxos

Hej
Nästa gång du bokar en resa till Naxos, kolla inrikesflyget. Nu är ju allt så klart fullt men kanske nästa år. På söndagarna så går det ett eftermiddagsflyg som passar för sena avgångar från Aten, och så får man lite mer "badtid". Eftersom båtarna har blivit så dyra nu så blir det inte så mycket mer pengar att flyga. Och det tar 40 minuter! Lyx!
Vi ses!
Lotta
Svara med citat
  #28  
Gammal 2008-06-27, 10:12
xixis avatar
xixi xixi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 51
Standard Sv: God mat i Naxos

Ja, vi kom ju på det där med inrikesflyget ganska sent, igår. Sen började jag laborera med att flyga från Mykonos, dvs ta båt dit osv. Men det blir för dyrt och meckigt och osäkert. Man tänker inte riktigt på inrikesflyget i Grekland, borde ha kollat det tidigare.

Nu blir det en eftermiddag i Athen, förra året han vi inte ens se Akropolis (jag har dock sett det tidigare), så vi får gå dit i år i stället.

Vet du om 11.50 (tror jag det är) båten från Naxos alltå den snabba brukar avgå i tid? Eller får man hänga i hamnen i två timmar?

Åh vad jag längtar nu, vi åker imorgon.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2008-08-31, 23:16
linraz linraz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 4
Standard Sv: God mat i Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av MickeO Visa inlägg
Här kommer några restaurangtips:

Vasilis-ligger inne bland gränderna mitt på hamnpromenaden.Lite dyrare men fantastiskt god mat
Meltemi-ligger inte så långt från St George stranden.Bra priser och trevlig personal
Scirocco-vid torget ovanför hamnpromenaden,alltid mycket folk men mycket god mat
Flamingo-vid hamnpromenaden,ser ut som världens turistfälla men god mat
Oniro-inne i gränderna på väg upp mot kastrot,betydligt bättre mar än To Kastro som är omnämd nedan

Varningens finger för:

Poppis grill-vid hamnpromenaden,serverar smaklös mat med dålig service
To Castro-inne i gränderna på vägen upp till kastrot,fin utsikt men en riktig turistfälla.Den gången vi var där(8 personer) var det ingen som var nöjd med maten-smaklöst och vidbränt.

Naxos är kanon ni kommer inte att ångra er.Mvh Micke


vi gjorde missen med att hammna på poppis grill och vill bara säga att min son på 15 år som på sin höjd kan göra sig en kopp oboj hadde klarat att ge oss bättre mat än vad dessa pajaser klarade urk o fy för en sådan turist fälla.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2008-09-01, 16:02
Ewakis avatar
Ewaki Ewaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 114
Standard Sv: God mat i Naxos

Hej!

Ååh, vad jag önskar att jag hade min Naxosvistelse framför mig.. var där i juni och längtar tillbaka. Förutom de ställen som nämns tidigare vill jag slå ett slag för "Typografio". Ligger i gränderna- du ser rakt in i köket när du går förbi och sitter och äter utomhus en trappa upp ( på taket). Vi provade en underbar lax!! och en helt suverän pastarätt. Miljön var lugn, kunnig personal och jag tror att de hade en av Greklands fräschaste toaletter.
Ha en skön resa!!/ Ewa
Svara med citat
  #31  
Gammal 2008-09-02, 09:24
Hestia Hestia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 157
Standard Sv: God mat i Naxos

Tänk att jag har min Naxosvistelse framför mig...vi var där 2000 och 2001, har längtat tillbaka alltsedan dess! Men först nu har vi möjlighet att återvända till denna pärla i Grekland, 13/9 bär det iväg!

Tack Ewaki om tipset på "Typografio", ska absolut göra ett besök där.

Tack alla andra också som tipsat om bra (och mindre bra!) matställen,
skall testa alla!

/Hälsn Elisa som om 11 dagar kliver iland på Naxos....
Svara med citat
  #32  
Gammal 2008-09-07, 09:45
ah666 ah666 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: kungsbacka
Inlägg: 96
Standard Sv: God mat i Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Den måste testas, spenatpaj är dessutom en av mina favoriträtter, så det kan ju nästan inte bli bättre
Hur lång tid kan det ta att gå dit från Agi Anna?
// Helén
Underbar mat på ljuvlig plats!! Ficklampa eller lampan på mobilen kom till användning denna promenad..mörkt mörkt..
Annelie
Svara med citat
  #33  
Gammal 2008-09-17, 11:50
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: God mat i Naxos

[quote=Netwolf;134165] Om man är på Naxos får man INTE missa Paradiso.

Efter så mycket positiva kommentarer om Paradiso besökte vi denna restaurang i somras - mysfaktorn hög vid stranden men det var, för våran del, oxå allt. Usel service och maten kom inte ut samtidigt och fick vänta nästan 40 min på ett grillspett - några gäster väntade så länge på att få beställa att de valde åka därifrån. Så denna restaurang är inte med på vår lista, tyvärr....


Maggan
Svara med citat
  #34  
Gammal 2008-09-17, 12:41
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: God mat i Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Maggan1 Visa inlägg
[Usel service och maten kom inte ut samtidigt och fick vänta nästan 40 min på ett grillspett
Usch, det är aldrig kul när man upplever att man fått dålig service, men att maten inte kommer ut på bordet samtidigt är ju precis som det ska vara
// Helén. som också besökte Paradioso för första gången i somras, jag tyckte maten var bra, men inget att springa benen av sig för, mysfaktorn var dock hög, servicen upplevde jag som bra, fast visst tog det tid.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2008-10-11, 10:29
Marie & Thore Marmins avatar
Marie & Thore Marmin Marie & Thore Marmin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 90
Standard Sv: God mat i Naxos

Efter att tillbringat en, mycket trevlig semester på vårat kära Naxos så sitter vi nu hemma och summerar intryck och upplevelser och sorterar bilder
Vill instämma med föregående skribenter i denna tråd,ang. mat på Naxos

Rest. EastWest var en mycket trevlig upplevelse,mycket god mat och trevlig atmosfär, en stor komplimang till Lotta med make och deras personal.

Sussanas italian resturang på samma gata går ej heller av för hackor.
stora, välsmakande pizzor. Goda pastarätter och inte att förglömma pepparsteken med grönpepparsås.

Scirocco är aldrig fel. alltid smakar det lika bra.man bör vara där tidigt eller reservera.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2009-01-23, 12:21
plingplong plingplong är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12
Standard Sv: God mat i Naxos

Måste tipsa om ett jättetrevligt ställe ganska långt ner på paralian (mot hamnen) i Naxos stad. Ouzerian heter Dolphins och drivs av två underbara äldre herrar. Jättegod grillad bläckfisk och fantastisk saganaki!

/Jenny som längtar till Naxos
Svara med citat
  #37  
Gammal 2009-01-27, 00:06
Aiakos Aiakos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 33
Standard Sv: God mat i Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Ewaki Visa inlägg
Hej!

Ååh, vad jag önskar att jag hade min Naxosvistelse framför mig.. var där i juni och längtar tillbaka. Förutom de ställen som nämns tidigare vill jag slå ett slag för "Typografio". Ligger i gränderna- du ser rakt in i köket när du går förbi och sitter och äter utomhus en trappa upp ( på taket). Vi provade en underbar lax!! och en helt suverän pastarätt. Miljön var lugn, kunnig personal och jag tror att de hade en av Greklands fräschaste toaletter.
Ha en skön resa!!/ Ewa
Skulle också vilja tipsa om Typografia, riktigt bra ställe! Åt deras oxfilè vid mina två besök där! Bra kvalitet på köttbiten, visst inte det billigaste alternativet kanske men väl värt ett besök!
Svara med citat
  #38  
Gammal 2009-01-27, 22:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: God mat i Naxos

Oxfile har jag aldrig ätit i Grekland. Roligt att höra att den var bra tillagad. Håller mig helt till långkoken och det traditionella grekiska köket under mina korta vistelser där. Matlagningsintresserad som jag är är det alltid roligt att läsa om vad folk äter på sina resor.

Eva
Svara med citat
  #39  
Gammal 2009-02-23, 15:39
Ayelet Ayelet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 239
Standard Sv: God mat i Naxos

Såg att det är en gammal tråd, men jag måste bara slå ett slag för min favoritrestaurang, Meltemi, med världens godaste mat.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2009-03-23, 19:43
Paphiannas avatar
Paphianna Paphianna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Timrå / Sundsvall
Inlägg: 121
Standard Sv: God mat i Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Ayelet Visa inlägg
Såg att det är en gammal tråd, men jag måste bara slå ett slag för min favoritrestaurang, Meltemi, med världens godaste mat.
Nu blir jag nyfiken- var ligger Meltemi-berätta mer...
Åker till Naxos i slutet på juli och tips om nya bra ställen är alltid välkomna!

Lotta - med favoriterna o´Manolis i Maragas och Akroyiali i Ag.Anna- de var bra sist jag var på Naxos iallafall....
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT