Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-06-08, 12:20
Ullipos avatar
Ullipo Ullipo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 61
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av lelo Visa inlägg
hej! ska till naxos den 14/6 och jag undrar hur vädret är där nu!
Hej!
Har just pratat med min syster Lotta och hon hälsar:
I fredags morse duggregnade det i 2 minuter. Idag är det 29 grader varmt och det blåser lite sydlig vind. Den nordliga vinden ska komma tillbaka på onsdag enligt surfarna som har stenkoll på vinden. Vädret i juni brukar vanligtvis vara kanon.

Ulrika
Svara med citat
  #22  
Gammal 2008-06-08, 19:25
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av spiro Visa inlägg
Tack även Janne, -visst Koronos kommer absolut med på listan, även om halki (chalki?) ligger före.
Ska du åka bara för att fota, ska Koronos mycket högre upp på listan! Fruktansvärt mysig by, att spendera måna timmar i. Personligen tyckter jag att både Apiranthos och Chalki kan kasta sig i väggen. Koronos är BÄST!!
Svara med citat
  #23  
Gammal 2008-06-10, 11:04
MammaMia MammaMia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 10
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Hej Lotta,
Vi är en familj som åker till Naxos ett par dagar, och tänkte lyxa till det lite med ett riktigt, riktigt bra hotell. Helst vill vi ha strålande havsutsikt, riktigt mysiga & fina rum, pool och bra service. Dvs hela klabbet. Har googlat men hittar inget som imponerar.
Tack!
Svara med citat
  #24  
Gammal 2008-06-10, 11:27
Ella Ella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 250
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Nissaki Suites är ju väldigt tjusigt och har allt du söker, men det kanske är helt uppköpt av Apollo, iofs.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2008-06-10, 16:24
NaxosLottas avatar
NaxosLotta NaxosLotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Naxos Grekland
Inlägg: 149
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Hej
Om jag får rekommendera ett jättefint ställe så är det Kavos Hotell på Stelida-Prokopios, har inte träffat en person som inte har älskat det stället. Underbar utsikt, fin pool, tjusiga rum och bra service. Plus en utmärkt restaurang. Det kostar, men är nog värt varenda öre. Googla det så hittar du deras hemsida.
Där skulle jag bo om jag kom till Naxos på semester.....
Lotta
Svara med citat
  #26  
Gammal 2008-06-10, 16:32
CamillaN CamillaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Tackar så mycke för tips !
Inte hunnit läsa dom ännu men skrivit ut och får läsa hemma.
//Camilla.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2008-06-10, 19:50
M.G M.G är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 251
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Hur varmt brukar det vara på kvällarna i mitten och slutet på Juni?
Det är svårt med packningen, man vill ju inte ta med sig för mycket.
Brukar man klara sig typ med linne och kjol eller behöver man ha något på armarna.
Har sista åren varit i Turkiet men det har varit i augusti och då har man helst inte velat ha några kläder alls.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2008-06-11, 08:29
NaxosLottas avatar
NaxosLotta NaxosLotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Naxos Grekland
Inlägg: 149
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Hej
Just nu blåser det lite så det kan va skönt att ha typ en tunn kofta på sej på kvällen. Det blir varmare men ta med en liten kofta eller liknade för säkerhets skull.
Vi ses
Lotta
Svara med citat
  #29  
Gammal 2008-06-11, 09:43
Sporaderna08 Sporaderna08 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 25
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Hej

vi har semestrat på naxos flea ggr och det är verkligen en ö som har allt.
I år har vi ev tänkt åka till sporaderna. Vet du som bor där nere hur långt det är och hur man tar sig från flygplatsen i athen till lämplig hamn för att sedan åka vidare med båt till ex skopelos? Vi har inte tänkt flyga..
Blir det för krångligt är det stor chans att vi hamnar på naxos igen, iaf några dagar.


Citat:
Ursprungligen postat av NaxosLotta Visa inlägg
Hej
Vill ni ha tips och information om Naxos så kan ni fråga mej! Jag heter Lotta och har bott på Naxos sen 1993, jag och min man driver en resturang här (ingen smygreklam, men vi serverar inte grekisk mat.....) och vi har ett hus in Chora.
Vi har rest runt mycket i världen och jag kan lugnt säga att Naxos är en av de bästa semsteröar jag har sett. Fina stränder, vacker natur, mycket att göra och trevligt folk. Så kom hit på semester! Just nu är det forfarande ganska lugnt, säsongen har inte riktigt dragit igång än. Vädret är jätte fint med 30 grader på dagen och 27 grader i går kväll vid 11 tiden.
Fast det är fortfarande lite kallt i vattnet.....
Så vill ni ha lite tips och har frågor så kanske jag kan hjälpa till (inte med båttider dock, det finns det andra hemsidor för....)
Vi hörs!
Svara med citat
  #30  
Gammal 2008-06-11, 11:07
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Sporaderna08 Visa inlägg
I år har vi ev tänkt åka till sporaderna. Vet du som bor där nere hur långt det är och hur man tar sig från flygplatsen i athen till lämplig hamn för att sedan åka vidare med båt till ex skopelos? Vi har inte tänkt flyga..
Blir det för krångligt är det stor chans att vi hamnar på naxos igen, iaf några dagar.
Det är inte krångligt, bara en bussresa på några timmar, med ett byte. Du har väl sett att du har fått svar på frågan i tråden som du startade igår.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2008-06-11, 11:41
Sporaderna08 Sporaderna08 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 25
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Ja, jag såg det sedan... Tack ändå
Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Det är inte krångligt, bara en bussresa på några timmar, med ett byte. Du har väl sett att du har fått svar på frågan i tråden som du startade igår.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2008-06-11, 14:48
Athinas avatar
Athina Athina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Landskrona
Inlägg: 163
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Har läst någonstans att Gorgona i Ag Anna har grekisk musik. Är det varje kväll? Vi kommer snaaart till Naxos så då kommer vi kanske förbi restaurangen!
Mvh Athina
Svara med citat
  #33  
Gammal 2008-06-11, 14:58
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Athina Visa inlägg
Har läst någonstans att Gorgona i Ag Anna har grekisk musik. Är det varje kväll?
När vi var på Naxos i juni förra året var vi där två kvällar och ingen av gångerna spelades live musik. Däremot såg vi att granntavernan hade "artister" som spelade och sjöng flera kvällar. Den ligger precis till höger om Gorgona om du har havet i ryggen. Tror tavernan hette Faros, eller något liknande. Tyvärr var vi aldrig där och åt, så jag vet inte hur maten är, men det var fullt nästan varje kväll.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2008-06-11, 17:02
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Det finns även en taverna utanför ag. prokopios som har musik ett par gånger i veckan. Vill minnas att den heter To tzivaeri. Farsan i familjen brukar nästan alltid klinka lite på bouzoukin. Brukar inte vara särskilt mycke folk där, men tror nog mest att det beror på läget.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2008-06-11, 20:11
Paddingtons avatar
Paddington Paddington är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Storstad :)
Inlägg: 115
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Hejsan!
Första gången jag och min man är utomlands tillsammans. Jag har aldrig varit i Grekland. Barnen har aldrig varit utomlands och nu ska vi öluffa i Klykladerna. Flyger till Athen 24 juni och reser därifrån 10 juli. Första båtresan ut till Naxos med morgonfärjan 25 juni är beställd.

Jag har verkligen försökt anstränga mig grundligt att försöka hitta en bra "lista" på vad som karaktäriserar de olika öarna. Det känns som om alla är "olika varandra", men på vilket sätt. Och finns det de som är väldigt snarlika (som man inte behöver välja). Skulle vara kul att uppleva lite olika typer av öar (tror jag, inbillar jag mig). Vad tycker du vi ska kombinera Naxos med? Och vilken turordning är bäst? Ge gärna fler förslag.
Sist men inte minst. Var rekommenderar du att man ska bo på Naxos?
Svara med citat
  #36  
Gammal 2008-06-12, 15:39
Athinas avatar
Athina Athina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Landskrona
Inlägg: 163
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Paddington Visa inlägg
Hejsan!
Första gången jag och min man är utomlands tillsammans. Jag har aldrig varit i Grekland. Barnen har aldrig varit utomlands och nu ska vi öluffa i Klykladerna. Flyger till Athen 24 juni och reser därifrån 10 juli. Första båtresan ut till Naxos med morgonfärjan 25 juni är beställd.

Jag har verkligen försökt anstränga mig grundligt att försöka hitta en bra "lista" på vad som karaktäriserar de olika öarna. Det känns som om alla är "olika varandra", men på vilket sätt. Och finns det de som är väldigt snarlika (som man inte behöver välja). Skulle vara kul att uppleva lite olika typer av öar (tror jag, inbillar jag mig). Vad tycker du vi ska kombinera Naxos med? Och vilken turordning är bäst? Ge gärna fler förslag.
Sist men inte minst. Var rekommenderar du att man ska bo på Naxos?
Om jag får komma med förslag så tycker jag Hydra är en fantastisk ö som enl ryktet både Leonard Cohen och Knut Faldbakken varit på och där sången So long Marianne skall ha tillkommit när dessa herrar tävlade om samma dams gunst. Vet inte om det är sant dock Sant är däremot att många konstnärer åker dit och förälskade Athenare tar en weekendtur dit ibland. Klippbad och väldigt olikt tex Naxos. Hur gamla är era barn? Det är lite avgörande tycker jag för vart man åker. Oinousses är också mkt speciellt men "långt" kanske att kombinera med Naxos. Vi kombinerar i år vår favorit Naxos med Amorgos som jag aldrig besökt men länge velat komma till. Nästa resa kanske går till Ithaka. Trevlig resa
Svara med citat
  #37  
Gammal 2008-06-13, 10:08
Paddingtons avatar
Paddington Paddington är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Storstad :)
Inlägg: 115
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Hej!
Våra barn är 5 och 7, blir 6 och 8 i sensommar/höst.

Känner inte igen namnet på några av öarna, känns inte som Kykladerna?
Svara med citat
  #38  
Gammal 2008-06-13, 10:09
Paddingtons avatar
Paddington Paddington är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Storstad :)
Inlägg: 115
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Tips om Naxos? Hade du såna? Var bor man helst o varför?
Svara med citat
  #39  
Gammal 2008-06-13, 10:54
NaxosNille NaxosNille är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Norge
Inlägg: 98
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Jeg ser du ikke får svar fra den du egentlig spør, men jeg ville bare tipse deg om at jeg tror dere ville trives veldig godt en eller annen plass langs St. George-stranden. Søk på Google på "accomodation Naxos Greece", så kommer det opp mange websider. Gå inn på flere av dem og se om du ikke kan finne et hotell som ser spennende ut. Siden dere reiser på egen hånd er det mange å velge mellom. Det står også romsraggere kler når båten kommer inn, og da kan det være lurt å ha bestemt seg for hvor man vil bo. St. George-stranden er den som ligger nærmest byen, med gangavstand til alt. Vi har bodd der hver gang vi har vært på Naxos og liker oss veldig godt der. Personlige favoritter er Diogenis Studio (uten pool) og Spiros (med pool). Nissaki ligger også veldig fint plassert, men er blitt så dyrt etter at de renoverte for noen år siden.Det er veldig mange hoteller å velge mellom. Se om det er noe som frister etter å ha sjekket nettsider, og kom heller tilbake og spør. Dere vil ikke bli skuffet om dere forsøker Naxos - jeg lover
Svara med citat
  #40  
Gammal 2008-06-13, 20:50
bopia bopia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Älvsjö
Inlägg: 188
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Για σασ Lotta.

Vi har en fråga till dig, vi kommer till Naxos 16/8 och vi har vårt lilla barnbarn Wilma med oss, hon kommer att vara 6 månader då och vi undrar om du kanske kan ge oss tips på om det finns någon som hyr ut spjälsängar eller liknande.

Hoppas du kan komma med tips eller kanske någon annan här på forumet vet.

63 dar kvar / bopia med familj
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT